Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i30 Kombi vs. Opel Astra ST vs. Volkswagen Golf Variant

Ondřej Šámal
Diskuze (194)

Spojení praktické karoserie kombi a vznětového motoru je doslova synonymem pro firemní vůz, který ovšem též plní roli rodinného přibližovadla.

Evropský trh je velmi specifický. Zatímco například v Asii nebo Severní Americe preferují klasické tříprostorové sedany, my jsme naopak pobláznění do hatchbacků nebo kombíků. Protiklad panuje i v případě paliva, Evropané jsou totiž zvyklí na vznětové motory. Mohou za to především tzv. firemní flotily, u nichž je nízká spotřeba, tedy hlavní výhoda naftových motorů, rozhodující.

Zapomenout ovšem nesmíme ani na praktičnost. Češi jako národ nadšených chalupářů řeší velikost zavazadelníku obzvlášť silně. Neméně důležitý je ale prostor pro posádku. Ačkoliv přes týden jezdí v autě většinou jedna až dvě osoby, o víkendu musí obvykle pojmout celou rodinu i s nákladem.

Do dnešního souboje jsme vybrali trojici oblíbených modelů se vznětovými šestnáctistovkami o výkonech 77 (volkswagen) a 81 kW (opel a hyundai). V současné době, kdy mají šestistupňové převodovky i malá auta, je pouze pětirychlostní skříň v Golfu Variant na první pohled trochu zklamáním. To astra a i30 mají v případě zvolených motorizací o stupeň více. Uvidíme, jestli se zdánlivé výhody šesté rychlosti (např. nižší spotřeba a hlučnost nebo lepší pružnost) potvrdí i v praxi.

3. Snaha se cení: Hyundai i30 Kombi

Korejský pokus o útok na přední příčky nižší střední třídy se zastavil na půli cesty.

Druhá generace modelové řady i30 je vcelku příjemným překvapením. Hyundai se evidentně držel hesla „Kdo chce s vlky žíti, musí s nimi výti“ a svěřil vývoj do evropských rukou. Výsledkem je povedený „fluidní” design, který neztrácí lesk ani po dvou letech od představení. Jen škoda, že testovaný vůz ctil spíše konzervativní zaměření, jež je pro služební vozy typické. Pod kapotou se nacházelo slabší provedení dieselu 1.6 CRDi s 81 kW (v nabídce je i verze s výkonem 94 kW), které po stránce dynamiky ovšem bohatě dostačuje. Navíc si vystačí se slušným přídělem 5,3 litru na 100 km. Po usednutí do interiéru se projeví horší kvalita materiálů i zpracování. Jízda vyznává především komfort, v zatáčkách se vůz ale naklání citelněji než dnešní soupeři. Zážitky za volantem tedy neočekávejte, na to tu jsou jiní borci. Právě u naladění podvozku a řízení se nejvíce projevují technické mezery korejské automobilky, která ještě nedosahuje kvalit zavedených, především německých konkurentů. Uvidíme, jak se s tím vyrovnají v budoucnu.

Plusy

  • Pohledný design

 

  • Příjemný motor

 

 

  • Výhodná cenová politika výbavových paketů

 

 

  • Záruka

 

Minusy

  • Nedotažené nastavení podvozku

 

  • Necitlivé řízení

 

 

  • Chudá výbava testované verze

 























TECHNICKÉ ÚDAJE Hyundai Opel Volkswagen
Motor R4, diesel, turbo R4, diesel, turbo R4, diesel, turbo
Ventilů/vačkových hřídelí 4 na válec/2 4 na válec/2 4 na válec/2
Pohon rozvodů řetěz řetěz řemen
Zdvihový objem (cm3) 1582 1598 1598
Výkon (kW/min) 81/4000 81/3500 77/3000-4000
Točivý moment (N.m/min) 260/1900-2750 300/1750-2000 250/1500-2750
Nejvyšší rychlost (km/h) 185 186 193
Převodovka 6 MT 6 MT 5 MT
Pohaněna kola přední přední přední
Brzdy vpředu/vzadu kotoučové/kotoučové
Pneu rozměr 205/55 R 16 235/40 R 19 195/68 R 15
Pneu typ Hankook Optimo K415 Continental PremiumContact 2 Michelin Energy Saver
Normovaná spotřeba (l/100 km) 4,3 3,7 3,9
Objem nádrže (l) 53 56 50
Naplň klimatizace R134a R134a R134a
Vnější hlučnost dB [A] 71 70 72
Brzděny/nebrzděny přivěs (kg) 1500/650 1300/730 1500/690
Objem zavazadelníku (l) 528/1642 500-1550 605-1620
Délka x šířka x výška (mm) 4485 x 1780 x 1500 4698 x 1814 x 1535 4592 x 1799 x 1481
Rozvor (mm) 2650 2685 2635

2. I mistr se občas skloní: Volkswagen Golf Variant

VW Golf platí již léta za etalon nižší střední třídy. Tentokrát ovšem skončil „až“ druhý.

Verze kombi neměla v případě jednoho z nejprodávanějších aut historie tak výsadní postavení jako u konkurentů. To se však změnilo s příchodem aktuálního golfu, kdy se výroba variantu přesunula z Mexika, odkud vyjížděly páté a šesté generace tohoto provedení, do rodného Wolfsburgu. A na autě je to znát. Povedený design připomíná odcházející passat, v kvalitním a dobře promyšleném interiéru se budete cítit jako doma. Jeden z největších trumfů ale najdete až úplně vzadu: kufr o objemu 605 l je jen o málo menší než u octavie (610 l). Praktický golf potěší i jízdními vlastnostmi, ačkoliv má vzadu nápravu s vlečenými rameny (verze 1.6 TDI 4Motion má multilink). Motor plní normu Euro 5, tudíž disponuje

výkonem 77 kW (81 kW u verze Euro 6). Převodovka nabídne jen pět rychlostí (vyjma 4M), zatímco oba dnešní konkurenti mají stupňů šest. Tento hendikep se naštěstí neprojevil ve spotřebě, která byla totožná s astrou. Největší bolístku představuje cena, která v případě nejlevnějšího dieselu začíná nad půl milionem korun.

Plusy

  • Skvělé jízdní vlastnosti

 

  • Nadprůměrná kvalita materiálů, zpracování i ergonomie

 

Minusy

  • Vyšší pořizovací cena

 

  • Dražší příplatky

 

 

  • Nižší výkon a jen pětistupňová převodovka

 

















CENY (v Kč) A VYBAVENÍ Hyundai Opel Volkswagen
Základní verze 1.4i CVVT Entry 1.4 Selection 1.2 TSI Trendline
Cena základní verze 299.990 335.900 397.900
Testovaná verze 1.6 CRDi Trikolor Komfort 1.6 CDTI Cosmo 1.6 TDI Comfortline
Základní cena testované verze 430.890 469.900 506.900
Automatická převodovka 40.000 N 60.000
Automatická klimatizace Paket Fleet* S S
Adaptivní podvozek N 20.600 24.900
Vyhřívaní sedadel vpředu Paket Fleet* 8.300 16.100 (zimní paket)
Navigace Paket Premium* 14.000 17.800
Parkovací senzory vpředu/vzadu Paket Weekend* 16.900 13.300
Tempomat S S S
Metalicky lak 13.900 14.400 14.600
Testovaný vůz s příplatky 430.890 504.500 520.200
S - sériová výbava, N - nenabízí se, *Jednotlivé pakety jsou dostupné pouze pro stejnojmenné výbavy

1. Trpělivost růže přináší: Opel Astra Sports Tourer

Pod zasloužené vítězství astry se podepsaly zejména povedený motor a lákavá cenovka.

Aktuální generace astry je na trhu již od konce roku 2009, přitom i díky modernizaci stále nabízí líbivý design, který v tomto případě podtrhuje příplatkový paket OPC Line za 32 300 Kč a nezvykle velká, 19palcová kola. S délkou necelých 4,7 metru působí opel podobně masivně jako větší insignia, ostatně na autě je znát poctivost a robustnost. Tento fakt se odrazil na hmotnosti, která atakuje 1,6 tuny. Nový čtyřválec 1.6 CDTI si ovšem dokáže i tak velmi slušně poradit. Navíc patří mezi askety, na 100 km mu totiž stačila stejná porce paliva (5,2 l) jako lehčímu golfu. Z testované trojice nabízí Astra ST nejmenší zavazadelník (500 l), díky pravidelnému tvaru je ovšem lépe využitelný než v případě dnešních protivníků. Největší

sympatie si opel ovšem získal při pohledu do ceníku. I v nejvyšším stupni Cosmo totiž vychází levněji než golf. Opel standardně nabízí pětiletou záruku (případně do nájezdu 150 000 km) na motor, převodovku a rozvodovku.

Plusy

  • Atraktivní vzhled

 

  • Úsporný a živý motor

 

 

  • Výhodná cenová politika

 

 

  • Kvalitní interiér

 

 

  • Záruka,

 

 

  • Robustní konstrukce...

 

Minusy

  • …která si ovšem vyžádala vyšší hmotnost

 

  • Vzhledem k rozměrům nepatrně menší prostor v zadní polovině auta

 


















NAMĚŘENÉ HODNOTY Hyundai Opel Volkswagen
Zrychleni 0-50 km/h (s) 3,8 3,9 3,7
0-100 km/h (s) 11,8 11,9 11,1
0-130 km/h (s) 20,7 21,0 19,8
Pružnost 60-100 km/h (s) 8,5 8,5 8,1
80-120 km/h (s) 15,7 15,6 14,8
Pohotovostní/užitečná hm. (kg) 1401/519 1579/521 1395/525
Rozloženi hmotnosti př./z. (%) 59/41 60/40 60/40
Průměr zatáčení (m) 11,2 11,1 11,0
Brzdy studene ze 100 km/h (m) 36,0 35,8 35,4
Brzdy zahřáté ze 100 km/h (m) 35,4 35,0 34,8
Vnitřní hluč. při 50 km/h (dB[A]) 60 58 59
při 100 km/h (dB[A]) 67 65 65
při 130 km/h (dB[A]) 71 69 70
Spotřeba v testu (l/100 km) 5,3 5,2 5,2
Dojezd na plnou nadrž (km) 1000 1080 960

Závěr

O vítězství nakonec svedla boj dvojice astra-golf, a šťastnější z něj vyšel právě opel. Srovnání tří kombi nižší střední třídy totiž ukázalo, že velikost

zavazadelníku přece jen není všechno, rozhodují i další faktory jako například pořizovací cena. U vítěze navíc oceňujeme moderní motor 1.6 CDTI,

který jako jediný v dnešním testu splňuje Euro 6. Golf stále platí za etalon třídy, v posledních letech mu ale konkurence šlape na paty více než kdy jindy. Vyšší cena a skromnější výbava jej tedy odsoudily ke stříbrné medaili. Hyundai i30 Kombi se snažil, zbytečně však ztrácel v oblasti komfortu,

pocitu z řízení a výbavy.

HODNOCENÍ

1. Opel Astra ST 1.6 CDTI (527 bodů)

Příjemné auto kombinuje povedený motor s dostatkem síly, a přitom skromným apetytem a příznivou pořizovací cenu, která z něj dělá ideálního kandidáta na služební i rodinný vůz.

2. Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI (515 bodů)

Ač to bylo vcelku těsné, wolfsburský zástupce se musel tentokrát sklonit před svým krajanem z Rüsselsheimu. Ačkoliv mu přisuzujeme nesporné kvality, nechává si je slušně zaplatit.

3. Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi (465 bodů)

Hyundai se musel tentokrát potýkat s velmi silnou konkurencí. Zázrak se ovšem nekonal, i když například motor snese srovnání s evropskými soupeři. Zbytek zatím ne.









































































HODNOCENÍ BODY MAX. Opel VW Hyundai
Karoserie
Prostornost vpředu 20 17 17 15
Prostornost vzadu 20 15 16 14
Pocit prostornosti 10 8 8 7
Zavazadelník 20 15 18 16
Vnitřní variabilita 10 5 5 3
Užitečný naklad 10 8 6 6
Hmotnost přívěsu 5 3 4 4
Přehlednost 15 11 10 10
Kvalita zpracovaní 20 16 17 14
Funkčnost 10 9 9 8
Bezpečnostní výbava 10 6 6 5
Mezisoučet 150 113 116 102
Pohon
Zrychleni 15 10 11 10
Pružnost 20 15 15 14
Největší rychlost 5 3 4 3
Kultura běhu motoru 15 10 10 10
Točivost/Reakce na plyn 10 8 7 5
Převodovka 20 16 16 14
Spotřeba v testu 30 26 26 25
Jízdní dosah 10 8 6 7
Mezisoučet 125 96 95 88
Komfort
Nastup do vozu 5 4 4 4
Pozice sedadel 15 14 14 12
Sedadla vpředu 20 18 18 15
Sedadla vzadu 10 8 8 8
Ovladatelnost 10 7 7 8
Pérovaní 25 22 21 17
Vnitřní hlučnost 10 7 7 6
Aerodynamicky hluk 15 11 10 8
Komfortní výbava 15 10 8 7
Multimédia/Připojeni 10 4 4 3
Asistenční systémy 5 4 4 0
Klimatizace 10 6 3 3
Mezisoučet 150 115 108 91
Jízdní dynamika
Ovladatelnost 20 18 18 15
Elektronické systémy 15 14 13 11
Směrová stabilita 10 10 10 10
Pružnost 20 17 18 14
Řízeni 20 16 17 13
Trakce 10 8 7 7
Stopovy průměr otáčení 10 7 7 6
Brzdy 20 17 17 15
Mezisoučet 125 107 107 91
Životni prostředí
Vnější rozměry 10 3 4 5
Pohotovostní hmotnost 10 5 7 7
Emise CO2 10 8 8 8
Škodliviny 5 5 5 5
Vnější hlučnost 5 3 3 3
Ekologické technologie 10 4 3 0
Mezisoučet 50 28 30 28
Celkem - technika 600 459 456 400
Náklady
Základní cena 20 10 8 12
Zůstatková hodnota 15 10 11 10
Pojištěni 10 6 6 6
Servis 10 6 5 4
Záruky 15 12 8 13
Palivo 20 17 17 16
Sériová výbava/Příplatky 10 7 4 4
Mezisoučet 100 68 59 65
Celkem 700 527 515 465
UMÍSTĚNÍ   1. 2. 3.
Výsledná cena v Kč   504.500 520.200 430.990
Cena za bod v Kč   957 1010 927
POMĚR CENA/VÝKON   2. 3. 1.
Ondřej Šámal
Diskuze (194)
2. 1. 2016 09:14
Re: Docela
Totální kravina. Ceed má plasty o hodně horší a hlavně lacinějším dojmem působící než i30. V i30 je měkčených plastů daleko víc. Osobně ověřeno. Celý interiér Ceedu působí laciným, chudším dojmem.
IMHO Hyundai bude svoji dceru Kii vždy trochu přibrzďovat v celkové kvalitě, stejně jak to dělá VW se svými dětmi.
2. 1. 2016 08:42
Re: Docela
spiderwolf má naprostou pravdu. Přešel jsem z Focusu 1, což byl v té době ve své třídě etalon v jízdním projevu (dodnes se většina podobných aut s tím nedá srovnat), na i30 2, a mohu říct, že i30 má velmi podobný podvozek, jen se díky měkčímu odpružení v zatáčkách nepatrně víc naklání. A mohu to porovnat ještě s firemními Oktávkami, které se zdaleka podvozkem i30 nevyrovnají. To, co si mohu dovolit v i30, to se žádnou Oktou. i30 mám taky 2 roky a nikde mi nikdy nic nevrzlo. Co se odhlučnění týče, málokteré auto je dnes takhle tiché, myšleno od motoru, je pravda, že podvozek je trochu slyšet, ale nic výrazného.
Když tu pročítám příspěvky některých "znalců" i30tek, tak se nestačím divit, jaké výblitky nesmyslů tady prezentují. A test je taky hodně lživý.
13. 12. 2014 10:32
Re: Docela
zejména na podvozek (který je na špici dané třídy -to si delas * ne? >:-[]
Ja to auto mam uz nejake 2 roky a pred tim jsem mnel Oktavku 2
Takze podvozek I30 ani nahodou nedosahuje kvality OII natos jeste Golfa a astry .
Dale je to hodne spatny odhlucneni podvozku. Zbytek +- muze byt.V OII mi nikdy nic nevrzalo, v I30 se objevuji rezonance budiku a stredoveho panelu ale takovych malickosti je tam hodne.

Nejvetsi slabiny toho auta Podvozek a odhlucneni.
4. 11. 2014 21:51
Re: Docela
Já sem teda loni sehnal i30 combi 1,6 za 395. Kamarád má teď objednaný stejný auto taky pod 300tis. Takže ty tvoje ceny nechápu.
Avatar - Emel
29. 10. 2014 10:00
Re: i30
Novinář to auto vezme i na běžnou českou silnici... české testy si na to obvykle dávají pozor. Testů z okruhu je tu naprosté minimum.

Jedno naladění obvykle stačit musí... pokud ovšem nemáš adaptivní tlumiče, kde můžeš to naladění dynamicky měnit... jako má Golf, Leon nebo Astra.