Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai ix-Metro: Hybridní crossover pro mladé Evropany

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Jihokorejský Hyundai vystavuje na IAA koncept hybridního crossoveru ix-Metro.

Ix-Metro je pátým konceptem v řadě, který vytvořil designérský tým jihokorejského střediska HND (Hyundai Namyang Design) vedený Rogeliem J. Floresem. Návrháři se při vývoji tvarových řešení nechali inspirovat vším, co souvisí s kosmonautikou včetně hvězd a dokonce sci-fi filmů. Jedná se o hybridní crossover, samotná automobilka jej řadí mezi CUV (Crossover Utility Vehicles). Řidič tedy sedí poněkud výše, vůz má i větší světlost (207 mm).

Tvarům dominují obliny a trojúhelníkové linie, ponton karoserie je poměrně vysoký. Zcela chybí střední sloupky, což usnadňuje přístup cestujících dovnitř. Přední dveře jsou zavěšeny klasickým způsobem, ty zadní jsou ovšem posuvné. Samonosná karoserie je 3925 mm dlouhá, 1760 mm široká a 1576 mm vysoká. Ix-Metro by tedy bylo možné také zařadit do kategorie malých vozů, o čemž svědčí i rozvor 2513 mm.

Přístrojová deska je z bílého poloprůsvitného materiálu podobného silikonu. Na ní je umístěn centrální displej, který zobrazuje informace navigačního systému a umožňuje ovládat všechny klíčové funkce. Zadní sedadla jsou sklopná do podlahy a tvoří tak rovnou plochu. Interiéru dominuje modré světlo podobné tomu, které vyzařují světelné diody. Ty má samozřejmě vůz také vpředu, v zadních světlech jsou pak červené. Zpětná zrcátka nahradily v poslední době u studií velmi oblíbené kamery. Nad bezpečností posádky bdí čtveřice airbagů a ABS s ESP.

Srdcem konceptu ix-Metro je tříválcový zážehový motor s rozvodem OHC, čtyřventilovou technikou, zdvihovým objemem pouhý 1 litr a výkonem 92 kW (125 k) při 6000 min-1. Vysoký výkon był dosažen aplikací turbodmychadla, kromě něj agregát disponuje také variabilním časováním ventilů CVVT a přímým vstřikováním paliva GDI. Akceleraci vozu podporuje malý integrovaný elektromotor, který zároveň slouží jako spouštěč-alternátor a dokáže poskytnout výkon až 5 kW. Potřebný elektrický proud mu dodávají dvouvrstvý elektrochemický kondenzátor (kapacitor) a tradiční dvanáctivoltový akumulátor. Zážehový motor poskytuje největší točivý moment 157 N.m v rozpětí otáček od 1750 do 4500 min-1, který přenáší šestistupňová dvouspojková převodovka.

Vůz se může pochlubit spotřebou paliva 3,3 l/100 km, která odpovídá hodnotě vypouštěných emisí CO2 pouhých 80 g/km. Ix-Metro váží 950 kg a jezdí na dvacetipalcových kolech s pneumatikami 245/40 R20. Údaje o provozních vlastnostech automobilka nezveřejnila.

Cílovou skupinou konceptu ix-Metro by měli být mladí Evropané, kteří žijí ve městech.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
17. 9. 2009 19:32
Takže ix-Metro
Takže Hyundai po obrátce na konci své vývojové brázdy a za nových vyzeleněných podmínek a v době přející malým vozům vyvolává k novému životu svůj koncept HED-1 z roku 2005: [odkaz] Zároveň jasně ukazuje návaznost na ix35 a dobře dělá, protože jeho designové "tekuté sochaření" začíná jako celek dávat smysl. Nejde teď o to, jestli se nám to líbí nebo se nám z toho zvedá kufr, ale o to, že Hyundai podle všeho konečně našel jednotící logiku. Ta mu bude umožňovat potřebné derivace pro další modely. Ostatně, právě představená asijská verze nové Sonaty: [odkaz] je opravdu hodně rozdováděná na rodinně/referentský vůz, ještě že dostala dopředu to mohutné česlo! ;-) ix-Metro má utěsnit škvíry mezi i10 a i20, čili není to žádný pidimuž jako iQ, rozvor má pěkně natažený, je také víc než dost široké: když přestaneme vnímat silikonové legrácky a další výmysly v interiéru, máme tu docela slušný prostor. Uvidíme, jak ho Hyundai využije, jestli se opováží použít posuvné zadní dveře a 0 střední sloupek atd. Měli bychom se asi dívat pozorně, protože Hyundai prakticky paralelně vyvíjí v utajení svá dvě MPV (nebo možná CUV...) :-): jednoho sourozence Vengy a zatím zcela tajemné MPV ve třídě Scénic, které by se mělo objevit už příští rok. I když nejsem příznivec bionicko-kinetického řádění, zdá se mi ix-Metro dostatečně šílené na to, aby z něj v reálu vzniklo auto s velmi příjemným exteriérem.

Aktualizace: Na zdejším zinu si sice nikdo ix-Metra nevšímá, ale pro pořádek sem doplním zprávu z AutoCaru.UK, který ho vybral mezi 5 nejlepších frankfurtských konceptů: [odkaz] Z komentářů je patrné, že něco pravdy bude i na mém šprochu, a že prvky z Metra se objeví na malém MPV Hyundaie (=třída Venga). A že nová maska není jen jednorázová etuda. Bylo by teď asi rozumné, podívat se také znovu na koncept Veloster ([odkaz] a začít přemýšlet, jak by mu ty nové prvky slušely - protože tenhle zmenšený náhradník starého Coupé už příští tok taky vyjede.