Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V automobilce Hyundai opět řeší problémy s nařizovanými přesčasy

redakce AUTO.CZ
Diskuze (26)
V nošovické automobilce Hyundai znovu řeší problémy s nařizovanými přesčasy. Někteří zaměstnanci na webových stránkách odborů uvedli, že by kvůli tomu stejně jako v závěru loňského roku mohla být hromadně přerušena výroba.

Odbory dnes situaci s nařizováním přesčasů řešily s vedením firmy. ČTK to potvrdil předseda odborů Radek Kuchař.

Mluvčí automobilky Petr Vaněk ČTK řekl, že hromadné přesčasy jako v závěru minulého roku firma nenařizuje. V současné době k nim prý přistoupila pouze kvůli výpadku ve výrobě. Vše je podle něho v souladu se zákoníkem práce.

Odboráři však poukazují na to, že přesčasy začaly být v poslední době znovu nařizovány poměrně často. "Proto se na dnes svolala schůzka s vedením, aby se to ujasnilo. Vedení nám tvrdí, že je mohou nařizovat, my se snažíme, aby je nenařizovali," řekl dnes ČTK zástupce odborů Zdeněk Ševčík.

Podle předsedy odborů si lidé nejvíce stěžují na to, že přesčasy jsou jim nařizovány před koncem směny. "Situace začíná být vyhrocená. Zejména se jim to nelíbí ve velkých vedrech, která byla v minulých dnech. Lidé jsou pak hodně unavení, k tomu jim je ještě nařízen přesčas, pak je to špatné," uvedl Kuchař.

Jeden ze zaměstnanců Hyundai napsal na webové stránky odborů, že situace je stejná jako loni. "Pravidelně a předem plánované přesčasy a cinknuté odbory opět mlčí. Uvidíme, co budete hoši dělat, až lidi zase zastaví linky a půjdou domů. Už se těším na tu hromadnou výpověď, že jsme odmítli jít na 'mimořádný' přesčas," napsal jeden z pracovníků.

Právě kvůli nařizovaným přesčasům a špatným pracovním podmínkám velká část zaměstnanců automobilky loni v prosinci přerušila hromadně práci. Později odbory ve firmě vyhlásily stávkovou pohotovost. Odvolaly ji až po dohodě s vedením firmy, které slíbilo, že se podmínky zlepší. Po lednové kontrole inspektorátu práce navíc dostala nošovická automobilka za závažné nedostatky a porušení zákoníku práce pokutu 700.000 korun.

Mluvčí automobilky Vaněk tvrdí, že nyní jde o zcela jinou situaci. V závěru minulého roku se přesčasy nařizovaly často kvůli zvýšené poptávce po automobilech. Nyní firma musí nahradit výpadek ve výrobě. "V druhé polovině minulého týdne došlo k výpadku materiálu od našich subdodavatelů, proto část výroby stála. Z tohoto důvodu bylo rozhodnuto o přesčasu v délce dvě hodiny dnes, v úterý a ve středu. Samozřejmě plně placených podle všech dohod, které byly učiněny v závěru loňského roku. Tedy mzda plus přesčasový příplatek, všechno v souladu se zákoníkem práce," řekl Vaněk.

Podle něho jde o první nařízené přesčasy v takovém rozsahu od loňského prosince. "Nějaké přesčasy byly nařízené, ale vždy se týkaly jednoho provozu. Teď se to týká velké části výrobní linky, kde se nemohlo v minulém týdnu vyrábět," dodal Vaněk. Doplnil, že odbory proti tomu neprotestovaly.

Zástupce odborů tvrdí, že přesčasy jsou nyní nařizovány minimálně dvakrát týdně. "Znovu jde o dvouhodinové přesčasy. Od 06:00 do 14:35 se dělá normálně, ale s nařízeným dvouhodinovým přesčasem až do 16:45 s neplacenou desetiminutovou přestávkou," uvedl Ševčík.

Šéf odborů Kuchař uvedl, že s tak častými přesčasy nesouhlasí. "Zaměstnavatel má sice podle zákoníku práce právo, aby v mimořádných případech nařídil týdně maximálně celkem osm hodin přesčasů. Chceme si ale ujasnit, co znamená slovo mimořádně, jaké budou muset být splněné podmínky. Měl by kvůli tomu vzniknout vnitřní předpis," dodal Kuchař.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (26)
20. 7. 2010 19:50
Re: AURORA DÝMÁ
:yes:
20. 7. 2010 19:46
Re: AURORA DÝMÁ
:yes:
20. 7. 2010 18:01
Re: AURORA DÝMÁ
Tak jest :yes: Podle svého zvyku přihodím odkaz. První je zpráva letos s dubna o kolektivní smlouvě: [odkaz] Když ta jednání byla tak komplexní a složitá, jak píše odborový boss fabriky Kuchař, kde jste si tam hoši a děvčata ošetřili právě ty detaily kolem organizace nařízených přesčasů? Však jistě dobře víte, že se letos připravuje spuštění třetí šichty a že - než se to stane - budou přesčasy hodně pravděpodobné. K odborům toho řekl dostatek GTI. Já jen dodám: své odborové zástupce si volíte vy sami, ne majitelé firmy.
Druhý odkaz je na zaměstnanecké fórum Nošovic: [odkaz] Taky poučné čtení - nijak hojná debata, žádná názorová jednota (nedávání nepočítám) taky ne. Kdeže je vaše vyjednávací síla?. Takže doporučuju ke čtení ještě jednou GTIho poslední větu.
Už loni jsem tu myslím někomu z Nošovic psal, že nejsmutnější musí být, když člověk není hrdý na produkty, které dělá. Teď tu zase slyším zevnitř fabriky řeči proti auťákům, které sami děláte. Prosím, to radši dejte výpověď a jděte jinam do světa, tady budete leda škodit těm autům i sobě.
Avatar - Katikakus
20. 7. 2010 17:41
Re: Pravda o hyundai
Promin, ja nevedel, ze pouzivas vicero nicku, Tome.
Ale odhalili te kluci na moje.auto.cz, mne je to jedno. Nekdo rad holky, jiny...

PS: Od tebe to opravdu sedi "investigativce" :no:
20. 7. 2010 17:25
Re: Pravda o hyundai
Za konec příspěvku: jasné :no:. Bože můj, neklesejme na úroveň uličních výborů z dob dávno minulých... Ani ďábel nemá rád bonzáky.