Německý trh má za sebou úspěšný březen, výborné výsledky pro značky Fiat, Škoda nebo Hyundai
Škoda se stala nejprodávanější zahraniční automobilovou značkou na německém trhu v prvním čtvrtletí tohoto roku. Vyplývá to ze statistik po zveřejnění březnové bilance. Prodej nových automobilů v Německu se v minulém měsíci meziročně zvýšil o 40 procent na zhruba 401.000 vozů díky takzvanému šrotovnému, jež zavedla německá vláda. Největší prodej zaznamenaly v minulém měsíci značky Volkswagen, Opel, Fiat a Ford. Škoda byla šestá.
Nových škodovek se na největším automobilovém trhu v západní Evropě od počátku roku do konce března prodalo 45.534, z toho v březnu 25.071. Proti předchozímu čtvrtletí zaznamenala Škoda nárůst o 55,2 procenta. To české značce stačí k prvenství v počtu prodaných vozů mezi zahraničními značkami, i když značky jako Fiat, Hyundai nebo Suzuki zaznamenaly nárůst prodeje o více než 100 procent proti loňsku. Díky šrotovnému se nová Fabia v únoru stala druhým nejprodávanějším modelem na německém trhu.
Nejlépe se v Německu nadále prodávají vozy Volkswagen, jichž se jenom v březnu prodalo 72.144, takže jejich prodej vzrostl o 36 procent. Druhý Opel, jemuž kvůli problémům mateřské americké GM hrozí bankrot, si připsal 33.758 prodaných aut, což je nárůst o téměř 27 procent. Značky těchto výrobců vévodí i statistikám za leden až březen, kdy se v Německu prodalo 165.312 Volkswagenů, což je devatenáctiprocentní nárůst, a 69.393 Opelů, tedy o osm procent více než ve stejném období loňského roku. Dramatický nárůst zaznamenal v březnu na německém trhu Fiat (třetí místo v pořadí měsíčních registrací).
Německý trh v březnu 2009 - pořadí značek | ||||||
- | Značka | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] | Změna [%] | Tržní podíl [%] |
- | Období | 3/2009 | 1-3/2009 | 3/09-3/08 | 1-3/09-1-3/08 | 3/2009 |
1. | VW | 72 144 | 165 312 | 36 | 16,1 | 18 |
2. | Opel | 33 758 | 69 393 | 26,9 | 6,3 | 8,4 |
3. | Fiat | 28 876 | 43 965 | 218,7 | 65 | 7,2 |
4. | Ford | 28 638 | 64 318 | 61,8 | 51 | 7,1 |
5. | Mercedes-Benz | 27 366 | 63 168 | -7,6 | -20,7 | 6,8 |
6. | Škoda | 25 071 | 45 534 | 95,4 | 55,2 | 6,3 |
7. | BMW, Mini | 24 820 | 55 825 | -1,1 | -13,1 | 6,2 |
8. | Audi | 21 301 | 54 220 | 6,6 | 2,3 | 5,3 |
9. | Renault, Dacia | 17 966 | 38 917 | 29,2 | 7,2 | 4,5 |
10. | Toyota, Lexus | 17 420 | 37 874 | 55,3 | 42,7 | 4,3 |
11. | Peugeot | 14 347 | 29 889 | 63,1 | 34,5 | 3,6 |
12. | Hyundai | 12 633 | 28 621 | 143,6 | 65 | 3,2 |
13. | Suzuki | 9 105 | 18 762 | 280,3 | 65 | 2,3 |
14. | Mazda | 8 421 | 20 563 | -6,2 | 9,7 | 2,1 |
15. | Honda | 7 799 | 15 534 | 90,5 | 42,2 | 1,9 |
16. | Kia | 7 755 | 14 617 | 130,1 | 65 | 1,9 |
17. | Seat | 7 550 | 17 172 | 67,4 | 32,6 | 1,9 |
18. | Citroen | 7 363 | 20 188 | 22,7 | 13 | 1,8 |
19. | Mitsubishi | 4 617 | 9 787 | 57,7 | 37,9 | 1,2 |
20. | Nissan, Infiniti | 4 447 | 9 778 | -12,9 | -23,6 | 1,1 |
21. | Smart | 3 573 | 8 506 | 56,6 | 19,9 | 0,9 |
22. | Chevrolet | 3 490 | 7 694 | 52 | 48,8 | 0,9 |
23. | Volvo | 3 150 | 6 673 | 4,4 | -9,1 | 0,8 |
24. | Daihatsu | 1 553 | 4 575 | -23,2 | 10,1 | 0,4 |
25. | Porsche | 1 472 | 3 581 | 2,9 | -17,9 | 0,4 |
26. | Subaru | 1 225 | 2 728 | 68,3 | 30,3 | 0,3 |
27. | Alfa Romeo | 1 172 | 2 409 | 257,3 | 65 | 0,3 |
28. | Chrysler, Jeep, Dodge | 1 144 | 2 379 | -11,9 | -31,4 | 0,3 |
29. | Lada | 653 | 1 397 | 291 | 65 | 0,2 |
30. | Lancia | 459 | 995 | 63,3 | 22,1 | 0,1 |
31. | Land Rover | 458 | 1 220 | -26,8 | -37,4 | 0,1 |
32. | Jaguar | 244 | 529 | -42,9 | -38,6 | 0,1 |
33. | Saab | 197 | 427 | -54 | -58,2 | 0 |
34. | General Motors | 164 | 284 | -44,4 | 65 | 0 |
- | Ostatní | 614 | 1 256 | 21,6 | 18 | 0,2 |
- | Celkem | 400 965 | 868 090 | 39,9 | 149,2 | 100 |
Německá vláda letos začala vyplácet bonus 2500 eur (téměř 70.000 korun) za koupi nového automobilu a sešrotování nejméně devět let starého vozu. Podle údajů Spolkového úřadu pro ekonomiku a kontrolu vývozu (BAFA) už o šrotovné zažádalo výrazně přes 1,1 milionu lidí. V minulých dnech platilo, že bylo každou hodinu podáno 10.000 až 20.000 žádostí.
Už tak velký zájem o prémii se zvýšil od tohoto pondělí, kdy se žádosti o příspěvek začaly podávat za snadnějších podmínek přes internet, takže server už několikrát zkolaboval. Krátce předtím vláda slíbila, že navýší prostředky určené na protikrizové opatření z dosavadních 1,5 miliardy eur (přes 40 miliard korun), což stačilo na vyplacení 600.000 státních příspěvků.
Objem dodatečných prostředků zatím není znám, ale má se dostat na všechny žadatele v tomto roce. Dnes z vládních zdrojů proniklo, že prémie v současné výši by měl stát zaručit nejméně do konce května. Od června by se však už částka mohla postupně snižovat tak, aby opatření bylo únosné pro státní rozpočet. Podle odhadů Ústředního svazu německého automobilového průmyslu (ZDK) by o prémii do konce roku mohlo požádat zhruba 1,5 milionu lidí.
Před unáhleným posíláním starších vozů do starého železa ovšem varují už i samotné šrotovny. Jenom kvůli získání 2500 eur lidé "slepě" dávají do šrotu auta, s nimiž by "jistě ještě bylo možné dosáhnout slušných zisků", uvedl šéf německého svazu zpracovatelů odpadu Ulrich Leuning.
Podobná vládní opatření podpořila poptávku po automobilech i v dalších evropských zemích. Ve Francii se v březnu prodej aut zvýšil zhruba o osm procent a mírný nárůst zaznamenala rovněž poptávka v Itálii. Pokles prodeje ve Španělsku zpomalil na 39 procent z únorových 49 procent.
Firma J.D. Power and Associates, zabývající se analýzami trhů v lednu předpověděla, že prodej automobilů v celé Evropě by se měl v letošním roce snížit o zhruba 15 procent.