Hyundai Sonata 2,4i AT - Orientální matematika

Hyundai Sonata 2,4i AT - Orientální matematika

 
 

Rozmanitost – to je asi nejvýstižnější charakteristika dnešního automobilového trhu. Velmi dobře o tom svědčí i nová Sonata, nabízející již od necelých 600 tisíc rozměry a pohodlí vyšší střední třídy!

Rozmanitost – to je asi nejvýstižnější charakteristika dnešního automobilového trhu. Velmi dobře o tom svědčí i nová Sonata, nabízející již od necelých 600 tisíc rozměry a pohodlí vyšší střední třídy!

Levný luxus z Koreje

První generace z roku 1988 přinesla zajímavou odpověď motoristům, dotazujícím se po prostorném pohodlí a solidní výbavě za málo peněz. Stejné politiky se podržely i následující Sonaty a přes počáteční problémy s kvalitou si luxusní Korejci začali získávat rostoucí okruh prakticky uvažujících zákazníků, které nyní přicházející šestá generace odměňuje odstraněnými dětskými nemocemi a v sedmnáctém roce existence také konečně dospělým a všeobecně přijatelným designem.

První pohled

na Sonatu způsobil pozitivní šok; po konformně tvarovaných prvních dvou generacích, které počátkem devadesátých let mj. pomáhaly motorizovat naši podnikatelskou střední třídu, a až příliš extravagantních okatých následovnících, přichází vyzrálý a elegantní pátý potomek s vlastním nezpochybnitelným stylem. Majestátně působící obří karoserie může svoje vyvážené křivky poměřovat s tím nejlepším ve vyšší střední třídě a budí pozornost i jinde, než mezi zarytými fanoušky extravagantních Korejců.

obrázek [300 x 190] V tom nejlepším slova smyslu klasické proporce harmonizují s nepřehnanými detaily a dlouhý rozvor s lehce působícími koly dokresluje vyváženost křivek. Typicky asijské rozlehlé koncové světlomety sice nekorespondují se současnou miniaturistickou módou, ovšem svými rozbíhajícími se křivkami dokreslují pocit skryté dynamiky.

Otevíráme

a pozitivní dojmy pokračují; všechny dveře chodí po přesně vymezených drahách a zavírají se lehce a jistě. Kapota se zdvihá s pomocí plynové vzpěry a odhaluje pohled do rozlehlého prostoru, v němž se náš čtyřválec skromně krčí v koutku a ponechává dostatek místa pro bezproblémový přístup ke všem servisním místům. Na opačné straně nadšení trochu ochládá; vstupní otvor rozlehlého zavazadelníku je klasicky sedanovitý, tzn. nízký, zato s vysoko umístěnou nakládací hranou ve výšce 69 cm. Uvnitř bychom čekali něco víc, než jen členitě tvarované koberce a neškodila by ani přihrádka na provozní drobnosti; variabilita se omezila na nadvakrát sklopné zadní opěradlo, žádný háček ani kotevní místo jsme nenalezli. Délka zavazadelníku činí u podlahy 111 cm, šířka mezi podběhy 106 cm a užitečná výška 52 cm. Slabinou našeho provedení je nevalná užitečná hmotnost.

Uvnitř

se přímo hýřilo útulností; světlý interiér s velkými okny doplňují rozlehlé a velkoryse čalouněné sedačky s příjemným velurovým potahem. Elegantní křivky interiéru zapomněly na dřívější šedou uniformitu a přímo hýří obloučky a architektonickými finesami. Přístrojová deska a 38 cm velký volant se příjemně okukují i používají, evropský vkus se ovšem poněkud otřese při pohledu na středovou konzolu, doslova přeplněnou tlačítky, samoúčelnými detaily a pokrytou celkem šesti různými povrchovými materiály a třemi maličkými displeji. Nepřiměřeně působí laciné detaily, jako geometrické výdechy ventilace bez lemování, či černé, tvrdé a lesklé páčky pod volantem.

Usazení

patří k tomu nejpříjemnějšímu, co se dá s novou Sonatou zažít. Křesla totiž plní, co slibuje jejich velkorysý vzhled, a v každém se od prvních okamžiků sedí jako v domácím fotelu. Zejména vzadu se dá hovořit téměř o pohovce a suverénní dostatek centimetrů všemi směry působí, že se pasažéři těší na dlouhou cestu, i když poněkud postrádají boční vedení. Trochu horší je to s přizpůsobitelností; dvousměrně seřiditelný volant se nedá v axiálním směru dostatečně vysunout dostatečně a urostlý řidič, zvyklý řídit s pokrčenými pažemi, musí pozměnit svoje návyky. Tentýž dlouhán také postrádá regulaci sklonu sedáku a spustí-li sedadlo do nejnižší polohy, nemá podepřená stehna. Spolujezdci pak chybí výšková regulace včetně bederní opěrky úplně. Ergonomie nemá výraznější slabiny, vše se ovládá v rámci euroasijských standardů a zvláštní problémy nečiní ani na první pohled komplikovaný ovládací panel ventilace.

Nastartování

rozezní příjemně utlumený zvuk ortodoxního agregátu; objemný dvouvačkový čtyřválec s velkými setrvačnými hmotami se chová tak, jak jsme očekávali; nemiluje prudké změny otáček, zato však jde hladce a bez vibrací. Není zcela neslyšný, ovšem k uším posádky pronikají příjemnější party jím vydávaného zvukového spektra. Osaháváme si volant a všechny páky a pedály a vše jde po „americku“ lehce a snadno; ovládání bez komplikací zvládá i útlá řidička. Sympatická je velmi dobrá akustická pohoda – uvnitř není slyšet kromě slabě bzučícího motoru prakticky nic rušivého.

Rozjezd

obstarává čtyřstupňová samočinná převodovka staršího vývojového data. V dnešní době působí její reakční doby a nevelká ochota k přizpůsobení se různým jízdním stylům už poněkud anachronicky a mezi téměř pětimetrovými vozy již lze hovořit o pěti stupních jako standardu. Pro tu ovšem 4,8 metru dlouhý sedan nebyl stvořen a klidné tempo naopak podkresluje hladké přeřazování bez škubání. Velice rychlý je i pevný start – při něm soustrojí reaguje svižně a z křižovatky se dá vyrazit velmi jiskrně.

Jízda

obrázek [300 x 200] nepokrytě preferuje klidné defenzivní cestování, které oslazuje dlouhým zpřevodováním a sametovým tichem v kabině. Těla se usadí v pohodlných křeslech, z rádia zazní relaxační hudba, tempomat udržuje klidné cestovní tempo a tímto způsobem lze s minimální únavou polykat stovky kilometrů; v Sonatě nás skutečně bavilo jezdit pomalu.

Tomu se přizpůsobily i jízdní vlastnosti – měkce laděný podvozek překonává zvrásnění našich zanedbaných silnic s decentním pohupováním a bez rušivých efektů; nechutnají mu pouze krátké příčné nerovnosti, které dokážou narušit směrovou suverenitu, kterou vůz beztak neoplývá. Může za to málo citlivé řízení s příliš lehkým převodem, zbytečně degradující jinak velmi obstojné jízdní vlastnosti, dané moderním podvozkem. Tentýž problém působí nemalé starosti při panickém brždění v zatáčce – ačkoliv vůz zvládá situaci s rezervou, řidičovy ruce o tom nejsou dostatečně informovány a může vzniknout zbytečná panika.

Cestování

Vyloženě pohodové jsou kilometry po dálnici – motor přede v nízkých otáčkách, uvnitř je příjemné ticho a ostatní řidiči dělají velké limuzíně ochotně místo v levém pruhu. Totéž platí pro klidné cestování po širokých okreskách.

obrázek [450 x 211]

Co naopak naší Sonatě příliš nešlo, byly dynamické manévry. Náhlé předjíždění komplikovala rozvážná převodovka a rychlé průjezdy zatáčkami zase chybějící pocit exaktní kontroly nad předními koly. Za očekáváním také zůstala spotřeba – údajům z letáku jsme se ani nepřiblížili a při klidné jízdě odečítali z nádrže průměrně kolem 10-11 litrů na každých 100 kilometrů. Čistě po městě to bylo ještě o dva litry více.

Závěr

obrázek [300 x 185] Shodou náhod se nám v krátké době objevily v redakci dva velké vozy, oproštěné od špičkových drahých technologií a tendencí ke sportovním zážitkům, ovšem nabízející za velmi rozumné ceny mnoho krychlových decimetrů a pohodlí pro posádku. Stejně jako nedávno testovaná nová Croma, i Sonata poskytuje za necelých 700 tisíc (v základním provedení dokonce za necelých 600) rozměry a pohodlí luxusní limuzíny, ovšem „jen“ s úrovní techniky a výbavy, obvyklou v nižších třídách, ovšem zcela dostatečnou k bezpečnému cestování. Zajímavé je, že na rozdíl od permanentně zdražujících konkurentů, základní provedení Sonaty stojí na českém trhu stejně, jako před deseti lety, a nyní patří mezi nejvýhodnější nabídky ve své třídě. Oba velké vozy nabízejí cennou alternativu kupcům, preferujícím pohodlí před špičkovými jízdními výkony; my tento trend vítáme těšíme se na hustší výskyt rozměrných a relativně levných dopravních prostředků!

Plusy:

  • pořizovací cena
  • úroveň základní výbavy
  • reprezentativní design
  • prostorný a útulný interiér s vlastním stylem
  • malé ovládací síly
  • komfortní odpružení

Minusy

  • spotřeba testovaného agregátu (2,4i AT)
  • jediný motor v nabídce
  • pouze čtyřstupňová samočinná převodovka s dlouhými reakčními dobami
  • nepřesné řízení s mnoha otáčkami do rejdů
  • nervózní reakce podvozku na přejezd krátkých nerovností
Spolupracujeme s TipCars.com

Hyundai Sonata 2,4i AT

Cena v základní výbavě: 689 900 Kč Cena v testované výbavě: 703 400 Kč

Základní výbava:17“ kola z lehkých slitin, mlhovky, anténa integrovaná v zadním skle, ABS+EBD+brzdový asistent, ESP, 6 airbagů, aktivní přední hlavové opěrky, ISOFIX, alarm s imobilizérem, degresivní posilovač řízení, dvousměrně seřiditelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou,

Výbava testovaného vozu:metalíza (+13.500,-)

Technické údaje
Motor Hyundai Sonata 2,4i AT
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2359
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 219 / 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 12.3 / 7 / 8.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 523 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1607 / 423
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4800
b) šířka (mm): 1832
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Hyundai Sonata 2,4i AT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 6
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 




Video: Hyundai Sonata – téměř nepostřehnutelná modernizace Video: Hyundai Sonata – téměř nepostřehnutelná modernizace

Inovovaný sedan Hyundai Sonata se na korejském trhu…

Hyundai Sonata 2008: české ceny po faceliftu a slevy na stávající model Hyundai Sonata 2008: české ceny po faceliftu a slevy na stávající model

Faceliftovaný Hyundai Sonata přichází do České republiky.…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Video, z kterého běhá mráz po zádech: Třísetletá mrtvola dětské světice otevřela oči!

Video, z kterého běhá mráz po zádech: Třísetletá…

Z toho videa běhá mráz po zádech! Turista v mexické katedrále Guadalajara si natáčel na kameru ostatky dětské…

Manažerka (†36) Dary Rolins po sobě zanechala dceru (8): Co s ní teď bude?

Manažerka (†36) Dary Rolins po sobě zanechala dceru…

Během nemoci, kdy bylo manažerce Dary Rolins (43) Evě Skallové (†36) úplně nejhůř, dělala vše proto, aby u toho…

 

iSport.cz

Kvitová srazila jedničku Kerberovou, nezlomila ji ani brutální výměna

Kvitová srazila jedničku Kerberovou, nezlomila ji…

Famózní bitva! Česká tenistka Petra Kvitová si v osmifinále turnaje v čínském Wu-chanu vyšlápla na světovou…

Bláznivá LM! Penaltové drama, přestřelka City i vtípek s autobusem

Bláznivá LM! Penaltové drama, přestřelka City i…

Co se to dělo? Středeční zápasy Ligy mistrů byly skutečně bláznivé! Tak například v utkání Celtiku s…

 

Reflex.cz

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to velcí kluci

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to…

Miloš Zeman, resp. jeho hradní kancelář, se neomluví za prezidentova slova na adresu Ferdinanda Peroutky.…

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení muslimské burky a nikábu

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení…

Česká média v úterý zveřejnila zajímavou zprávu, že švýcarská Národní rada (dolní komora parlamentu) schválila…