Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Sonata 2,4i AT - Orientální matematika

Ladislav Čermák
Rozmanitost – to je asi nejvýstižnější charakteristika dnešního automobilového trhu. Velmi dobře o tom svědčí i nová Sonata, nabízející již od necelých 600 tisíc rozměry a pohodlí vyšší střední třídy!

Rozmanitost – to je asi nejvýstižnější charakteristika dnešního automobilového trhu. Velmi dobře o tom svědčí i nová Sonata, nabízející již od necelých 600 tisíc rozměry a pohodlí vyšší střední třídy!

Levný luxus z Koreje

První generace z roku 1988 přinesla zajímavou odpověď motoristům, dotazujícím se po prostorném pohodlí a solidní výbavě za málo peněz. Stejné politiky se podržely i následující Sonaty a přes počáteční problémy s kvalitou si luxusní Korejci začali získávat rostoucí okruh prakticky uvažujících zákazníků, které nyní přicházející šestá generace odměňuje odstraněnými dětskými nemocemi a v sedmnáctém roce existence také konečně dospělým a všeobecně přijatelným designem.

První pohled

na Sonatu způsobil pozitivní šok; po konformně tvarovaných prvních dvou generacích, které počátkem devadesátých let mj. pomáhaly motorizovat naši podnikatelskou střední třídu, a až příliš extravagantních okatých následovnících, přichází vyzrálý a elegantní pátý potomek s vlastním nezpochybnitelným stylem. Majestátně působící obří karoserie může svoje vyvážené křivky poměřovat s tím nejlepším ve vyšší střední třídě a budí pozornost i jinde, než mezi zarytými fanoušky extravagantních Korejců.

hyundai testy strednitrida hyundai testy strednitrida V tom nejlepším slova smyslu klasické proporce harmonizují s nepřehnanými detaily a dlouhý rozvor s lehce působícími koly dokresluje vyváženost křivek. Typicky asijské rozlehlé koncové světlomety sice nekorespondují se současnou miniaturistickou módou, ovšem svými rozbíhajícími se křivkami dokreslují pocit skryté dynamiky.

Otevíráme

a pozitivní dojmy pokračují; všechny dveře chodí po přesně vymezených drahách a zavírají se lehce a jistě. Kapota se zdvihá s pomocí plynové vzpěry a odhaluje pohled do rozlehlého prostoru, v němž se náš čtyřválec skromně krčí v koutku a ponechává dostatek místa pro bezproblémový přístup ke všem servisním místům. Na opačné straně nadšení trochu ochládá; vstupní otvor rozlehlého zavazadelníku je klasicky sedanovitý, tzn. nízký, zato s vysoko umístěnou nakládací hranou ve výšce 69 cm. Uvnitř bychom čekali něco víc, než jen členitě tvarované koberce a neškodila by ani přihrádka na provozní drobnosti; variabilita se omezila na nadvakrát sklopné zadní opěradlo, žádný háček ani kotevní místo jsme nenalezli. Délka zavazadelníku činí u podlahy 111 cm, šířka mezi podběhy 106 cm a užitečná výška 52 cm. Slabinou našeho provedení je nevalná užitečná hmotnost.

Uvnitř

se přímo hýřilo útulností; světlý interiér s velkými okny doplňují rozlehlé a velkoryse čalouněné sedačky s příjemným velurovým potahem. Elegantní křivky interiéru zapomněly na dřívější šedou uniformitu a přímo hýří obloučky a architektonickými finesami. Přístrojová deska a 38 cm velký volant se příjemně okukují i používají, evropský vkus se ovšem poněkud otřese při pohledu na středovou konzolu, doslova přeplněnou tlačítky, samoúčelnými detaily a pokrytou celkem šesti různými povrchovými materiály a třemi maličkými displeji. Nepřiměřeně působí laciné detaily, jako geometrické výdechy ventilace bez lemování, či černé, tvrdé a lesklé páčky pod volantem.

Usazení

patří k tomu nejpříjemnějšímu, co se dá s novou Sonatou zažít. Křesla totiž plní, co slibuje jejich velkorysý vzhled, a v každém se od prvních okamžiků sedí jako v domácím fotelu. Zejména vzadu se dá hovořit téměř o pohovce a suverénní dostatek centimetrů všemi směry působí, že se pasažéři těší na dlouhou cestu, i když poněkud postrádají boční vedení. Trochu horší je to s přizpůsobitelností; dvousměrně seřiditelný volant se nedá v axiálním směru dostatečně vysunout dostatečně a urostlý řidič, zvyklý řídit s pokrčenými pažemi, musí pozměnit svoje návyky. Tentýž dlouhán také postrádá regulaci sklonu sedáku a spustí-li sedadlo do nejnižší polohy, nemá podepřená stehna. Spolujezdci pak chybí výšková regulace včetně bederní opěrky úplně. Ergonomie nemá výraznější slabiny, vše se ovládá v rámci euroasijských standardů a zvláštní problémy nečiní ani na první pohled komplikovaný ovládací panel ventilace.

Nastartování

rozezní příjemně utlumený zvuk ortodoxního agregátu; objemný dvouvačkový čtyřválec s velkými setrvačnými hmotami se chová tak, jak jsme očekávali; nemiluje prudké změny otáček, zato však jde hladce a bez vibrací. Není zcela neslyšný, ovšem k uším posádky pronikají příjemnější party jím vydávaného zvukového spektra. Osaháváme si volant a všechny páky a pedály a vše jde po „americku“ lehce a snadno; ovládání bez komplikací zvládá i útlá řidička. Sympatická je velmi dobrá akustická pohoda – uvnitř není slyšet kromě slabě bzučícího motoru prakticky nic rušivého.

Rozjezd

obstarává čtyřstupňová samočinná převodovka staršího vývojového data. V dnešní době působí její reakční doby a nevelká ochota k přizpůsobení se různým jízdním stylům už poněkud anachronicky a mezi téměř pětimetrovými vozy již lze hovořit o pěti stupních jako standardu. Pro tu ovšem 4,8 metru dlouhý sedan nebyl stvořen a klidné tempo naopak podkresluje hladké přeřazování bez škubání. Velice rychlý je i pevný start – při něm soustrojí reaguje svižně a z křižovatky se dá vyrazit velmi jiskrně.

Jízda

hyundai testy strednitrida hyundai testy strednitrida nepokrytě preferuje klidné defenzivní cestování, které oslazuje dlouhým zpřevodováním a sametovým tichem v kabině. Těla se usadí v pohodlných křeslech, z rádia zazní relaxační hudba, tempomat udržuje klidné cestovní tempo a tímto způsobem lze s minimální únavou polykat stovky kilometrů; v Sonatě nás skutečně bavilo jezdit pomalu.

Tomu se přizpůsobily i jízdní vlastnosti – měkce laděný podvozek překonává zvrásnění našich zanedbaných silnic s decentním pohupováním a bez rušivých efektů; nechutnají mu pouze krátké příčné nerovnosti, které dokážou narušit směrovou suverenitu, kterou vůz beztak neoplývá. Může za to málo citlivé řízení s příliš lehkým převodem, zbytečně degradující jinak velmi obstojné jízdní vlastnosti, dané moderním podvozkem. Tentýž problém působí nemalé starosti při panickém brždění v zatáčce – ačkoliv vůz zvládá situaci s rezervou, řidičovy ruce o tom nejsou dostatečně informovány a může vzniknout zbytečná panika.

Cestování

Vyloženě pohodové jsou kilometry po dálnici – motor přede v nízkých otáčkách, uvnitř je příjemné ticho a ostatní řidiči dělají velké limuzíně ochotně místo v levém pruhu. Totéž platí pro klidné cestování po širokých okreskách.

hyundai testy strednitrida hyundai testy strednitrida

Co naopak naší Sonatě příliš nešlo, byly dynamické manévry. Náhlé předjíždění komplikovala rozvážná převodovka a rychlé průjezdy zatáčkami zase chybějící pocit exaktní kontroly nad předními koly. Za očekáváním také zůstala spotřeba – údajům z letáku jsme se ani nepřiblížili a při klidné jízdě odečítali z nádrže průměrně kolem 10-11 litrů na každých 100 kilometrů. Čistě po městě to bylo ještě o dva litry více.

Závěr

hyundai testy strednitrida hyundai testy strednitrida Shodou náhod se nám v krátké době objevily v redakci dva velké vozy, oproštěné od špičkových drahých technologií a tendencí ke sportovním zážitkům, ovšem nabízející za velmi rozumné ceny mnoho krychlových decimetrů a pohodlí pro posádku. Stejně jako nedávno testovaná nová Croma, i Sonata poskytuje za necelých 700 tisíc (v základním provedení dokonce za necelých 600) rozměry a pohodlí luxusní limuzíny, ovšem „jen“ s úrovní techniky a výbavy, obvyklou v nižších třídách, ovšem zcela dostatečnou k bezpečnému cestování. Zajímavé je, že na rozdíl od permanentně zdražujících konkurentů, základní provedení Sonaty stojí na českém trhu stejně, jako před deseti lety, a nyní patří mezi nejvýhodnější nabídky ve své třídě. Oba velké vozy nabízejí cennou alternativu kupcům, preferujícím pohodlí před špičkovými jízdními výkony; my tento trend vítáme těšíme se na hustší výskyt rozměrných a relativně levných dopravních prostředků!

Plusy:

  • pořizovací cena
  • úroveň základní výbavy
  • reprezentativní design
  • prostorný a útulný interiér s vlastním stylem
  • malé ovládací síly
  • komfortní odpružení

Minusy

  • spotřeba testovaného agregátu (2,4i AT)
  • jediný motor v nabídce
  • pouze čtyřstupňová samočinná převodovka s dlouhými reakčními dobami
  • nepřesné řízení s mnoha otáčkami do rejdů
  • nervózní reakce podvozku na přejezd krátkých nerovností
Ladislav Čermák
Hyundai Sonata 2,4i AT
Cena základní sestavy 689 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, mlhovky, anténa integrovaná v zadním skle, ABS+EBD+brzdový asistent, ESP, 6 airbagů, aktivní přední hlavové opěrky, ISOFIX, alarm s imobilizérem, degresivní posilovač řízení, dvousměrně seřiditelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, Kč
Cena testované sestavy 703 400 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+13.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2359
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 219 / 4250 - 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.3 / 7 / 8.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 523 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1607 / 423
Rozměr pneu: 225/50 R17
Hyundai Sonata 2,4i AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4800
b) šířka (mm): 1832
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano