Hyundai Sonata 2,4i AT - Orientální matematika

Hyundai Sonata 2,4i AT - Orientální matematika

 
 

Rozmanitost – to je asi nejvýstižnější charakteristika dnešního automobilového trhu. Velmi dobře o tom svědčí i nová Sonata, nabízející již od necelých 600 tisíc rozměry a pohodlí vyšší střední třídy!

Rozmanitost – to je asi nejvýstižnější charakteristika dnešního automobilového trhu. Velmi dobře o tom svědčí i nová Sonata, nabízející již od necelých 600 tisíc rozměry a pohodlí vyšší střední třídy!

Levný luxus z Koreje

První generace z roku 1988 přinesla zajímavou odpověď motoristům, dotazujícím se po prostorném pohodlí a solidní výbavě za málo peněz. Stejné politiky se podržely i následující Sonaty a přes počáteční problémy s kvalitou si luxusní Korejci začali získávat rostoucí okruh prakticky uvažujících zákazníků, které nyní přicházející šestá generace odměňuje odstraněnými dětskými nemocemi a v sedmnáctém roce existence také konečně dospělým a všeobecně přijatelným designem.

První pohled

na Sonatu způsobil pozitivní šok; po konformně tvarovaných prvních dvou generacích, které počátkem devadesátých let mj. pomáhaly motorizovat naši podnikatelskou střední třídu, a až příliš extravagantních okatých následovnících, přichází vyzrálý a elegantní pátý potomek s vlastním nezpochybnitelným stylem. Majestátně působící obří karoserie může svoje vyvážené křivky poměřovat s tím nejlepším ve vyšší střední třídě a budí pozornost i jinde, než mezi zarytými fanoušky extravagantních Korejců.

obrázek [300 x 190] V tom nejlepším slova smyslu klasické proporce harmonizují s nepřehnanými detaily a dlouhý rozvor s lehce působícími koly dokresluje vyváženost křivek. Typicky asijské rozlehlé koncové světlomety sice nekorespondují se současnou miniaturistickou módou, ovšem svými rozbíhajícími se křivkami dokreslují pocit skryté dynamiky.

Otevíráme

a pozitivní dojmy pokračují; všechny dveře chodí po přesně vymezených drahách a zavírají se lehce a jistě. Kapota se zdvihá s pomocí plynové vzpěry a odhaluje pohled do rozlehlého prostoru, v němž se náš čtyřválec skromně krčí v koutku a ponechává dostatek místa pro bezproblémový přístup ke všem servisním místům. Na opačné straně nadšení trochu ochládá; vstupní otvor rozlehlého zavazadelníku je klasicky sedanovitý, tzn. nízký, zato s vysoko umístěnou nakládací hranou ve výšce 69 cm. Uvnitř bychom čekali něco víc, než jen členitě tvarované koberce a neškodila by ani přihrádka na provozní drobnosti; variabilita se omezila na nadvakrát sklopné zadní opěradlo, žádný háček ani kotevní místo jsme nenalezli. Délka zavazadelníku činí u podlahy 111 cm, šířka mezi podběhy 106 cm a užitečná výška 52 cm. Slabinou našeho provedení je nevalná užitečná hmotnost.

Uvnitř

se přímo hýřilo útulností; světlý interiér s velkými okny doplňují rozlehlé a velkoryse čalouněné sedačky s příjemným velurovým potahem. Elegantní křivky interiéru zapomněly na dřívější šedou uniformitu a přímo hýří obloučky a architektonickými finesami. Přístrojová deska a 38 cm velký volant se příjemně okukují i používají, evropský vkus se ovšem poněkud otřese při pohledu na středovou konzolu, doslova přeplněnou tlačítky, samoúčelnými detaily a pokrytou celkem šesti různými povrchovými materiály a třemi maličkými displeji. Nepřiměřeně působí laciné detaily, jako geometrické výdechy ventilace bez lemování, či černé, tvrdé a lesklé páčky pod volantem.

Usazení

patří k tomu nejpříjemnějšímu, co se dá s novou Sonatou zažít. Křesla totiž plní, co slibuje jejich velkorysý vzhled, a v každém se od prvních okamžiků sedí jako v domácím fotelu. Zejména vzadu se dá hovořit téměř o pohovce a suverénní dostatek centimetrů všemi směry působí, že se pasažéři těší na dlouhou cestu, i když poněkud postrádají boční vedení. Trochu horší je to s přizpůsobitelností; dvousměrně seřiditelný volant se nedá v axiálním směru dostatečně vysunout dostatečně a urostlý řidič, zvyklý řídit s pokrčenými pažemi, musí pozměnit svoje návyky. Tentýž dlouhán také postrádá regulaci sklonu sedáku a spustí-li sedadlo do nejnižší polohy, nemá podepřená stehna. Spolujezdci pak chybí výšková regulace včetně bederní opěrky úplně. Ergonomie nemá výraznější slabiny, vše se ovládá v rámci euroasijských standardů a zvláštní problémy nečiní ani na první pohled komplikovaný ovládací panel ventilace.

Nastartování

rozezní příjemně utlumený zvuk ortodoxního agregátu; objemný dvouvačkový čtyřválec s velkými setrvačnými hmotami se chová tak, jak jsme očekávali; nemiluje prudké změny otáček, zato však jde hladce a bez vibrací. Není zcela neslyšný, ovšem k uším posádky pronikají příjemnější party jím vydávaného zvukového spektra. Osaháváme si volant a všechny páky a pedály a vše jde po „americku“ lehce a snadno; ovládání bez komplikací zvládá i útlá řidička. Sympatická je velmi dobrá akustická pohoda – uvnitř není slyšet kromě slabě bzučícího motoru prakticky nic rušivého.

Rozjezd

obstarává čtyřstupňová samočinná převodovka staršího vývojového data. V dnešní době působí její reakční doby a nevelká ochota k přizpůsobení se různým jízdním stylům už poněkud anachronicky a mezi téměř pětimetrovými vozy již lze hovořit o pěti stupních jako standardu. Pro tu ovšem 4,8 metru dlouhý sedan nebyl stvořen a klidné tempo naopak podkresluje hladké přeřazování bez škubání. Velice rychlý je i pevný start – při něm soustrojí reaguje svižně a z křižovatky se dá vyrazit velmi jiskrně.

Jízda

obrázek [300 x 200] nepokrytě preferuje klidné defenzivní cestování, které oslazuje dlouhým zpřevodováním a sametovým tichem v kabině. Těla se usadí v pohodlných křeslech, z rádia zazní relaxační hudba, tempomat udržuje klidné cestovní tempo a tímto způsobem lze s minimální únavou polykat stovky kilometrů; v Sonatě nás skutečně bavilo jezdit pomalu.

Tomu se přizpůsobily i jízdní vlastnosti – měkce laděný podvozek překonává zvrásnění našich zanedbaných silnic s decentním pohupováním a bez rušivých efektů; nechutnají mu pouze krátké příčné nerovnosti, které dokážou narušit směrovou suverenitu, kterou vůz beztak neoplývá. Může za to málo citlivé řízení s příliš lehkým převodem, zbytečně degradující jinak velmi obstojné jízdní vlastnosti, dané moderním podvozkem. Tentýž problém působí nemalé starosti při panickém brždění v zatáčce – ačkoliv vůz zvládá situaci s rezervou, řidičovy ruce o tom nejsou dostatečně informovány a může vzniknout zbytečná panika.

Cestování

Vyloženě pohodové jsou kilometry po dálnici – motor přede v nízkých otáčkách, uvnitř je příjemné ticho a ostatní řidiči dělají velké limuzíně ochotně místo v levém pruhu. Totéž platí pro klidné cestování po širokých okreskách.

obrázek [450 x 211]

Co naopak naší Sonatě příliš nešlo, byly dynamické manévry. Náhlé předjíždění komplikovala rozvážná převodovka a rychlé průjezdy zatáčkami zase chybějící pocit exaktní kontroly nad předními koly. Za očekáváním také zůstala spotřeba – údajům z letáku jsme se ani nepřiblížili a při klidné jízdě odečítali z nádrže průměrně kolem 10-11 litrů na každých 100 kilometrů. Čistě po městě to bylo ještě o dva litry více.

Závěr

obrázek [300 x 185] Shodou náhod se nám v krátké době objevily v redakci dva velké vozy, oproštěné od špičkových drahých technologií a tendencí ke sportovním zážitkům, ovšem nabízející za velmi rozumné ceny mnoho krychlových decimetrů a pohodlí pro posádku. Stejně jako nedávno testovaná nová Croma, i Sonata poskytuje za necelých 700 tisíc (v základním provedení dokonce za necelých 600) rozměry a pohodlí luxusní limuzíny, ovšem „jen“ s úrovní techniky a výbavy, obvyklou v nižších třídách, ovšem zcela dostatečnou k bezpečnému cestování. Zajímavé je, že na rozdíl od permanentně zdražujících konkurentů, základní provedení Sonaty stojí na českém trhu stejně, jako před deseti lety, a nyní patří mezi nejvýhodnější nabídky ve své třídě. Oba velké vozy nabízejí cennou alternativu kupcům, preferujícím pohodlí před špičkovými jízdními výkony; my tento trend vítáme těšíme se na hustší výskyt rozměrných a relativně levných dopravních prostředků!

Plusy:

  • pořizovací cena
  • úroveň základní výbavy
  • reprezentativní design
  • prostorný a útulný interiér s vlastním stylem
  • malé ovládací síly
  • komfortní odpružení

Minusy

  • spotřeba testovaného agregátu (2,4i AT)
  • jediný motor v nabídce
  • pouze čtyřstupňová samočinná převodovka s dlouhými reakčními dobami
  • nepřesné řízení s mnoha otáčkami do rejdů
  • nervózní reakce podvozku na přejezd krátkých nerovností
Spolupracujeme s TipCars.com

Hyundai Sonata 2,4i AT

Cena v základní výbavě: 689 900 Kč Cena v testované výbavě: 703 400 Kč

Základní výbava:17“ kola z lehkých slitin, mlhovky, anténa integrovaná v zadním skle, ABS+EBD+brzdový asistent, ESP, 6 airbagů, aktivní přední hlavové opěrky, ISOFIX, alarm s imobilizérem, degresivní posilovač řízení, dvousměrně seřiditelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou,

Výbava testovaného vozu:metalíza (+13.500,-)

OBRAZEM: Severní Korea demonstrativně zničila středisko pro testy jaderných zbraní OBRAZEM: Severní Korea demonstrativně zničila středisko pro testy jaderných zbraní

Za přítomnosti zahraničních novinářů zlikvidovala Severní…

Patrik Nacher: Nechci, aby moloch GDPR zadusil tvůrčí činnost Patrik Nacher: Nechci, aby moloch GDPR zadusil tvůrčí činnost

V celé EU začíná platit evropské nařízení na ochranu…

Putin: Porušování pravidel se stává pravidlem Putin: Porušování pravidel se stává pravidlem

Prioritou Ruska je otevřenost vůči světu a aktivní účast…

Česko-francouzský spor o daně pokračuje, Babiš jej chce řešit na summitu Česko-francouzský spor o daně pokračuje, Babiš jej chce řešit na summitu

Francie a Česká republika si na jednání ministrů financí…

 
Technické údaje
Motor Hyundai Sonata 2,4i AT
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2359
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 219 / 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.3 / 7 / 8.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 523 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1607 / 423
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4800
b) šířka (mm): 1832
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Hyundai Sonata 2,4i AT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 6
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

 



Video: Hyundai Sonata – téměř nepostřehnutelná modernizace Video: Hyundai Sonata – téměř nepostřehnutelná modernizace

Inovovaný sedan Hyundai Sonata se na korejském trhu…

Hyundai Sonata 2008: české ceny po faceliftu a slevy na stávající model Hyundai Sonata 2008: české ceny po faceliftu a slevy na stávající model

Faceliftovaný Hyundai Sonata přichází do České republiky.…

 



 
F1 ukázala první záběry z oficiální hry pro letošní rok. Jedna zásadní věc ale zůstává tajemstvím

F1 ukázala první záběry z oficiální hry pro letošní rok. Jedna zásadní věc ale zůstává tajemstvím

Dnes 17:51

Společnost Codemasters oficiálně oznámila datum premiéry nové hry F1, zároveň před nejslavnějším závodem ukázala první záběry.




Blesk.cz

Dobrodruzi dobyli symbol Slovenska: Na vrcholku Kříváně přespali jen ve spacáku v -20 °C

Dobrodruzi dobyli symbol Slovenska: Na vrcholku…

Trojice slovenských kamarádů v čele s fotografem Peterem Lengyelem (29) snila o tom, že stráví noc na vrcholku…

„Životnost mostů je závislá na vůli je udržovat,“ říká architekt. Památkáři s bouráním železničního mostu nesouhlasí

„Životnost mostů je závislá na vůli je udržovat,“…

Konstrukce železničního mostu se nedá opravit, půjde k zemi, zní jednoznačný závěr studie, kterou si nechala…

 

iSport.cz

Tenista Štěpánek se znovu oženil s Nicole Vaidišovou: Svatba číslo 2!

Tenista Štěpánek se znovu oženil s Nicole…

A už jsou zase manželé! Radek Štěpánek (39) a Nicole Vaidišová (29) si dnes společně řekli podruhé ANO! Svatba…

Talent Nečas o vzoru Krejčím, vykání v kabině i kontaktech s Carolinou

Talent Nečas o vzoru Krejčím, vykání v kabině i…

Napřed zazářil, pak zhasnul. Po zranění v úvodním duelu se Slovenskem si Martin Nečas myslel, že je konec. Jenže…

 

Reflex.cz

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů pro dospělé. Podívejte se

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů…

Zlatá éra pornofilmu, tak bývají nazývána 60. a 70. léta minulého století. Doba, kdy se filmy pro dospělé…

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a hraje v Hvězdných válkách. Kdo je Donald Glover?!

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a…

Na ČT dávají dvoudílný film, který přepisuje dějiny české televizní tvorby. Kdo je Donald Glover – jedna z hvězd…