Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai Sonata: První fotografie, premiéra v Koreji

Ondřej Láník
Diskuze (58)
Po luxusních sedanech Equus a Genesis se Hyundai pustilo také do modernizace střední třídy. Sonata se má prodávat po celém světě, jen letos ji má koupit 60 tisíc zákazníků v Koreji. V roce 2011 plánuje automobilka výrobu 450 tisíc (!) vozů této řady.

Historie Sonaty sahá do poloviny 80.let, kdy po skončení licenční výroby Fordu Cortina začala v Koreji výroba nového sedanu, který měl navázat na úspěchy menších modelů Excel na severoamerických trzích. Druhá generace přišla v roce 1987 s motory od Mitsubishi, třetí, čtvrtou a právě končící pátou generaci už dobře znají také čeští řidiči.

Nová Sonata se zřejmě stane dalším milníkem v rozvoji automobilky Hyundai. Novinka byla tento týden poprvé veřejně představena na domácím korejském trhu, kde již také začal předprodej. Tříprostorový sedan, velmi populární zejména v Koreji a USA, se dočkal radikální proměny. Design se velmi pravděpodobně stane klíčovým prodejním argumentem. Místo konvenčního tříprostorového uspořádání přišel moderně tvarovaný automobil s designem inspirovaným trendem čtyřdveřových kupé.

Vývoj nové Sonaty trval 4 roky a stál 372 milionů dolarů. V letošním roce hodlá automobilka prodat na domácím trhu 60 tisíc vozů, v příštím roce má být prodej zdvojnásoben a současně také zahájena výroba v USA (Alabama). V roce 2011 začne výroba také v Číně. To už by měl roční odbyt Sonaty dosáhnout 450 tisíc vozů. V Evropě se očekává Sonata příští rok pod novým kódovým jménem i40.

V Koreji je nabízen prozatím jen modernizovaný čtyřválec 2,0 l (121 kW při 6200 min-1, 202 Nm ve 4600 min-1) v kombinaci s manuální nebo se šestistupňovou automatickou převodovkou s řazením páčkami pod volantem. Později má být na trh uveden větší motor 2,4 l (cca 147 kW). Evropa dostane nové čtyřválcové turbodiesely. Příplatková výbava má obsahovat prosklení střechy nad předními i zadními sedadly, adaptivní tlumiče nebo systém automatického parkování.

Hyundai Sonata má vnější rozměry 4820 x 1835 x 1470 mm, rozvor měří 2795 mm. Pohotovostní hmotnost verze s manuální převodovkou činí 1395 kg, verze s automatem ukáže na váze 1410 kg.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/IRtlYm1tOKg&hl=cs&fs=1&" style="auto"}

Ondřej Láník
Diskuze (58)
21. 9. 2009 09:15
cekal jsem tedy vic;(
je videt, ze kazde auto u Hnujdaje vyviji jina designova kancelar...tady ani netusim koho zkopirovali vic a originalitou to rozhodne nebude...je tam toho tolik
ale abych jen "neprskal siru"...auto se mi jednoduse nelibi, vazne jsem cekal vic
Avatar - Ada je zase tady
20. 9. 2009 12:14
Fujtajbl
Ještě pár let vývoje tohoto druhu designu a slibně nastartovaná automobilka se opět propadne do nicoty. :no:
19. 9. 2009 23:53
Re: To snáď nemyslia vážne
U nás říká, že Asie začíná za řekou Moravou a něco na tom asi bude. V tom přípedě fandíš domací značce. A tak to má být.
19. 9. 2009 19:17
Proudění, doufejme směrem vpřed a vzhůru
Už jsem to psal jinde, že se "ztekucené sochaření" (fluidic sculpting), se kterým teď Hyundai vyrukoval, aby zkřížil meč s "kinetickým designem" nejmenovaného oválu (a jemu podobných), asi nebude spoustě lidí líbit. Neuškodí ale snad podívat se, že to není jen nějaký výmysl, ale návaznost na fascinaci pohybem kapalin - dávám sem dva odkazy, jeden amatérský, ale dost zábavný: [odkaz] (to je "tekutá" sukně ;-), doporučuji i ostatní videa >:D), druhý je vážně míněná věc pro profesionální výtvarníky: [odkaz] Hyundai si teprve uvolňuje zápěstí, jak by řekl kreslíř. Navíc má Sonata tak trochu podvázané žíly snahou odkázat zároveň na veledůstojný Genesis (a nedejpámbu Equus). Uvidíme, jestli půjde jen o sezónní výkřik (ve stylu Edge Design Forever-- teda, jednou), nebo na tom Hyundai seriózně popracuje. Každopádně, souběžně vystavený koncept ix-Metro už je o kus dál a vypadá o dost uvolněněji [odkaz] (viz moje poznámky u článku tady na ACZ). Dobrou zábavu přeji :-)
Avatar - escorpion
19. 9. 2009 11:02
Re: To snáď nemyslia vážne
Johny, Ty si nepísal o kopírovaní, ale mal som prehliadanie chronologicky a dal som odpovedať, takže na Teba som nechcel reagovať, prepáč.