Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2010: Hyundai ix35 již v Top 5 malých a středních SUV

Aleš Dragoun
Diskuze (40)
Měsíční pořadí mezi offroady a SUV zůstává víceméně stabilní, mění se pouze v objemově nevýznamných terénních pickupech. V nejmenší kategorii se ovšem dere do popředí novinka Hyundaie.

Trh malých a středních SUV posílil o více než 120 %

Registrace malých a středních vozů do terénu oproti stejnému měsíci roku 2009 vzrostly o 123,7 %, ze 612 na 1.369 kusů. Značnou měrou se na tomto výsledku podílí Škoda Yeti, méně již nedávné novinky Hyundai ix55 a BMW X1, neměli bychom ale zapomínat ani na poměrně značné nárůsty většiny modelů v první desítce.

Škoda Yeti získala další prvenství za 408 exemplářů, před ostatními měla doslova drtivý náskok. Druhé místo patří Volkswagenu Tiguan se 137 kusy, třetí je Nissan Qashqai (111), oba modely si svá umístění prohodily. Na čtvrté příčce najdeme Hondu CR-V se 77 novými vozy. Podruhé se v žebříčku objevuje Hyundai ix35 a již to dotáhl až mezi pětici nejlepších. K úspěchu mu stačilo 68 kusů.

V meziročním srovnání lídrů tabulky jsou porovnatelní pouze tři soupeři. Volkswagen Tiguan má vysoký nárůst: o 204,4 % více než loni, kdy se prodalo pouze 45 kusů. Počty stouply rovněž u Qashqaie, i když ne tak razantně jako v předchozích měsících. Má na kontě +53 automobilů, tedy o 91,4 % více. Honda CR-V se sice takovým výsledkem pochlubit nemůže, ale tentokrát je v plusu, polepšila si o +8,5 %, respektive šest aut.

Titul Skokana roku ovšem nepatří Tiguanu, ale Mazdě CX-7. Její registrace vzrostly o 1.040 %, z pouhých 5 na 57, již obehranou písničkou je to, že hlavním důvodem je přítomnost vznětového motoru. V březnu se pro něj rozhodlo 93 % nových zákazníků, výkonný, ale žíznivý zážehový turbomotor zvolili jen čtyři. Největší meziroční propad zaznamenalo BMW X3, které mezi první pětadvacítkou chybí. Letos jeho počty klesly z devíti na pouhá dvě auta (-77,8 %). Současná generace je již za zenitem a netrpělivě vyhlíží svého nástupce. Z Top 25 má největší ztrátu Renault Koleos: -69,6 % (z 23 na 7).

Třída malých terénních vozů a SUV, registrace na českém trhu v březnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 3/2010 1-3/2010 3/2010 1-3/2010
1. Škoda YETI 408 961 29,8% 27,5%
2. Volkswagen TIGUAN 137 285 10,0% 8,1%
3. Nissan QASHQAI 111 342 8,1% 9,8%
4. Honda CR-V 77 193 5,6% 5,5%
5. Hyundai ix35 68 83 5,0% 2,4%
6. Ford KUGA 66 126 4,8% 3,6%
7. Mazda CX-7 57 151 4,2% 4,3%
8. Volvo XC60 46 111 3,4% 3,2%
9. BMW X1 43 127 3,1% 3,6%
9. Kia SPORTAGE 43 112 3,1% 3,2%
11. Subaru FORESTER 40 100 2,9% 2,9%
12. Audi Q5 39 139 2,8% 4,0%
13. Suzuki GRAND VITARA 31 95 2,3% 2,7%
14. Toyota RAV4 25 91 1,8% 2,6%
15. Kia SORENTO 24 84 1,8% 2,4%
16. Hyundai SANTAFE 23 51 1,7% 1,5%
17. Mercedes-Benz GLK 22 52 1,6% 1,5%
18. Mitsubishi OUTLANDER 21 63 1,5% 1,8%
19. Chevrolet CAPTIVA 20 59 1,5% 1,7%
20. Peugeot 4007 12 35 0,9% 1,0%
21. Hyundai TUCSON 11 86 0,8% 2,5%
22. Citroën C CROSSER 9 21 0,7% 0,6%
22. Lada NIVA 9 31 0,7% 0,9%
24. Renault KOLEOS 7 32 0,5% 0,9%
24. Suzuki JIMNY 7 11 0,5% 0,3%
- Ostatní modely 13 57 0,9% 1,6%
- CELKEM 1369 3498 100,0% 100,0%

Celkový objem trhu v této kategorii se meziročně zvýšil již o 61,2 %, z 2.170 na 3.498 vozů. Čtvrtletnímu pořadí dominuje Yeti (961, podíl 27,5 %) před Qashqaiem (342, 9,8 %) následují Tiguan (285, 8,1 %) a Honda CR-V (193, 5,5 %). Pátou příčku tentokrát okupuje Mazda CX-7 (151, 4,3 %), za ní ale panuje dosti vyrovnaný boj. Ještě jedenáctý Forester totiž dosáhl stovky prodaných kusů.

Qashqai se zlepšil oproti loňsku o 228,8 % (o 238 vozů více) a Tiguan o 69,6 % (+117). Honda CR-V se naopak zhoršila (-18,9 %, o 45 aut méně), Mazda CX-7 má úplně ze všech nejvíce: +344,1 % (+117 kusů).

U Škody Yeti činily vznětové motory v březnu 61,8 % registrací (252 kusů), VW Tiguan měl tento podíl tradičně daleko vyšší, 78,1 % (107 vozů). Nissan Qashqai dosáhl naopak sotva čtvrtiny: 25,2 % (28), procento turbodieselových kočovníků je tak tentokrát z Top 5 nejnižší. I Honda CR-V měla více: 32,5 % a 25 kusů. Hyundai ix35 takřka konkuruje Tiguanu, má 73,5 %, rovnou padesátku aut poháněly agregáty spalující naftu.

Mezi velkými v čele X6

Trh největších SUV a offroadů meziročně narostl o 70,2 %, ze 168 na 286 kusů. Mastodonti do těžšího či lehčího terénu se sice nemohou pochlubit stejnými výsledky jako jejich menší kolegové, tentokrát ale tato třída zaznamenala výrazné oživení.

První dvě místa patří tradičně mnichovské automobilce BMW. Její dvě želízka v ohni, X5 a X6, si neustále prohazují pořadí. Tentokrát zvítězila sportovnější X6, pro kterou se rozhodlo celkem 43 zákazníků. Její sourozenec má na kontě o pět registrací méně. O místo se tentokrát dělit nemusí, Hyundai ix55 je totiž bronzový (37). Na nepopulárním čtvrtém najdeme Volvo XC90 s třicítkou nových vozů, Audi Q7 pak okupuje pátou příčku s 29 kusy.

V meziročním srovnání si X6 polepšila o 34,4 % (loni 32 aut), na dalších místech najdeme dokonce trojciferné nárůsty. Registrace X6 vylétly o 137,5 % (ze 16), Hyundai ix55 si polepšil o dvacítku vozů (+117,6 %) a Volvo XC90 má o 150 % více (+18 kusů). Audi Q7 získalo také poměrně značných 190 %, u něj toto číslo představuje +19 aut z pouhých deseti.

Titul Skokan roku ovšem náleží v březnu desátému Jeepu Wrangler, který si polepšil z jednoho exempláře na devět (+800 %). Vzhledem k nízkým objemům nových registrací považujme tento výsledek za relevantní. Opačného borce hledejme v Německu. Volkswagen Touareg si letos pohoršil o 87,5 %. V březnu obsadil celkové 16. místo s pouhými dvěma vozy, zatímco před rokem jich bylo 16. Velké SUV pochopitelně doplácí na generační výměnu.

Třída velkých terénních vozů a SUV, registrace na českém trhu v březnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 3/2010 1-3/2010 3/2010 1-3/2010
1. BMW X6 43 103 15,0% 13,5%
2. BMW X5 38 106 13,3% 13,9%
3. Hyundai ix55 37 86 12,9% 11,3%
4. Volvo XC90 30 88 10,5% 11,6%
5. Audi Q7 29 78 10,1% 10,2%
6. Toyota LAND CRUISER 18 47 6,3% 6,2%
7. Mercedes-Benz ML 15 46 5,2% 6,0%
8. Mercedes-Benz GL 14 37 4,9% 4,9%
9. Lexus RX 13 30 4,5% 3,9%
10. Jeep WRANGLER 9 25 3,1% 3,3%
11. Nissan PATHFINDER 7 19 2,4% 2,5%
12. Infiniti FX 6 8 2,1% 1,1%
13. Mazda CX-9 5 16 1,7% 2,1%
13. Mitsubishi PAJERO 5 14 1,7% 1,8%
15. Mercedes-Benz G 4 4 1,4% 0,5%
16. Land Rover DISCOVERY 2 3 0,7% 0,4%
16. Nissan MURANO 2 5 0,7% 0,7%
16. Porsche CAYENNE 2 8 0,7% 1,1%
16. Volkswagen TOUAREG 2 25 0,7% 3,3%
20. Iveco MASSIF 1 2 0,3% 0,3%
20. Land Rover DEFENDER 1 1 0,3% 0,1%
20. RANGE ROVER 1 1 0,3% 0,1%
20. RANGE ROVER SPORT 1 1 0,3% 0,1%
20. Ssangyong REXTON 1 3 0,3% 0,4%
- Ostatní modely 0 5 0,0% 0,7%
- CELKEM 286 761 100,0% 100,0%

Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvnímu čtvrtletí 2009 dostal do kladných čísel, vzrostl o 2,6 %, ze 742 na 761 kusů.

V celkovém pořadí vede zatím X5 se 106 registracemi (podíl 13,9 %), X6 ji ale mohutně dotahuje, má již 103 nových přírůstků (13,5 %), třetí je Volvo XC90, které má na kontě 88 aut (11,6 %). Následuje Hyundai ix55 (86, 11,3 %) a páté je Audi Q7 (78 vozů, podíl 10,2 %).

Počty BMW X5 vzrostly oproti loňsku o 9,3 % (z 97 o 9 kusů), X6 si pohoršila o 23 aut (ze 126), tedy o 18,3 %. Volvo XC90 vykazuje takřka tříčtvrtinové navýšení (+72,5 %, +37 vozů). Hyundai ix55 je na tom podobně (+72 %, o 36 více). Audi Q7 se zlepšilo o 13 kusů, respektive o rovných 20 %.

Podíly turbodieselů byly v březnu v této třídě následující: u BMW X6 činily 88,4 % (38 vznětových, 5 zážehových), u X5 rovných 100 % a Hyundai ix55 má rovněž shodný výsledek, u něj se ale jiná alternativa nenabízí. U Volva XC90 je podíl 90 %, trojice aut spalovala benzin. Audi Q7 vykazuje také všechny vozy s pohonnými jednotkami TDI.

Tři diamanty vedou třídu terénních pickupů

Specifická kategorie terénních pracantů padá, došlo k poklesu celkových registrací o 25, tedy o značných 45,5 %.

Tentokrát ale nevládl Nissan NP300, ani minulý vítěz Ford Ranger, ale Mitsubishi L200 s 19 kusy. Druhé místo patří Toyotě Hilux, které na něj stačilo jen 5 aut. Ford Ranger a Nissan Navara sdílejí společně bronz, ovšem s pouhými dvěma vozy. Jeden jediný si připsala Mazda BT a také Nissan NP300. Více modelů v aktuálním pořadí nehledejme.

Vedoucí L200 oproti předešlému roku získalo +18,8 %, tehdy našlo nové majitele šestnáct kusů. Toyota Hilux se propadla o čtyři vozy (-44,4 %), Ford Ranger naopak jeden získal (+100 %). Dále najdeme už jen samé poklesy: u Navary -7 kusů a -77,8 %, Mazda BT má o jeden méně (-50 %), registrace Nissanu NP300 klesly o 11 (-91,7 %).

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v březnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 3/2010 1-3/2010 3/2010 1-3/2010
1. Mitsubishi L200 19 29 63,3% 27,4%
2. Toyota HILUX 5 12 16,7% 11,3%
3. Ford RANGER 2 20 6,7% 18,9%
3. Nissan NAVARA 2 14 6,7% 13,2%
5. Mazda BT 1 3 3,3% 2,8%
5. Nissan NP300 PICKUP 1 27 3,3% 25,5%
- Ostatní modely 0 1 0,0% 0,9%
- CELKEM 30 106 100,0% 100,0%

Za první tři měsíce roku 2010 si koupilo terénní pickupy o 57 Čechů méně než za stejné období loňského roku (106 oproti 163), ztráta tedy činí již 35 %.

V celkovém pořadí se do čela dostalo Mitsubishi L200 s 29 kusy (jeho podíl dosahuje 27,4 %). Těsně nad čtvrtinu má druhý Nissan NP300 (27 aut). Následují Ranger s 20 vozy (18,9 %) a Nissan Navara se 14 (13,2 %). Registrace Toyoty Hilux se zatím zastavily na čísle 12 a podílu ve třídě 11,3 %. Ostatní dva modely paběrkují.

V meziročním srovnání si všichni porovnatelní konkurenti kromě Rangeru pohoršili. L200 má o 17,1 % méně (-6 vozů), NP300 o 30,8 % (-12), Navara o 68,2 % (-30!) a Hilux o 52 % (-13 kusů). Pickup od Fordu vyráběný v Thajsku si necháme znovu až na konec: zlepšil se o 122,2 %, respektive jedenáct aut.

Aleš Dragoun
Diskuze (40)
27. 4. 2010 09:35
Re: Preju hodne stesti jen ...
Děkuji moc, toho posledního odstavce jsem si zatraceně vědom, v jednom z posledních SM byl trojtest - Yeti, i35 a QQ. QQ skončilo vělmi těsně poslední s drobnou poznámkou - v terénu je ale bezpečně nejlepší. Kdyby to bylo možné, preferoval bych Tiguan verzi Track and Field, ta má do terénu i upravenou příď. Na druhou stranu tyhle auta vypadají jako auta a přitom poskytují pohodlí ve stylu Sceniců a jim podobných, které se mi ale zase vůbec nelíbí...
Avatar - Barrichello
27. 4. 2010 08:44
Re: Wrangler
Jenže ony ty parametry výkonu a spotřeby byly odlišné, ovšem ve prospěch HEMI už době když všichni plnili jen Euro4 a o Euro5 sem jim tak možná zdálo...

Nehledě na to že V8 a W12 je trošku rozdíl, ovšem výkonově to není příliš vidět, nehledě na pořizovací cenu...
26. 4. 2010 23:11
Re: Čísla měsíce...
v xc90 chybí některé věci co má 60, ale jinak dobré ...
26. 4. 2010 21:47
Re: Wrangler
plny suhlas... :yes: :yes: , uz len cakam kedy prestanu uplne udavat spotrebu a jedinym parametrom motora budu emisie co2
26. 4. 2010 21:16
Re: Hmmmmm
Jo Čmeláku taky mě překvapil minule jsem vezl klienta pro ix35 do Hyundaie a fakt hezký na živo.