TEST Hyundai Terracan 2.9 CRDi - Měkké šplhání
Po třech letech jsme si tedy půjčili vůz znovu, tentokrát s mimořádnou výbavou Adventure a automatickou převodovkou – jak obstál tentokrát?
Z pohledu designu se nic podstatného nezměnilo - korejské ozdobnictví, balónové pneumatiky ani nezvykle plochá kapota s ostrým úhlem předního okna zůstaly zachovány. Masivní obložení boků karoserie je ve třídě unikátní a chrání lak dveří i v extrémních podmínkách. Drobné změny v optice světlometů a zadních svítilen přibližují auto evropskému zákazníkovi, pneumatiky Hankook s neobvykle tvarovanými hliníkovými disky zůstaly zachovány.
suv hyundai testy crossover V interiéru opět vládnou světlé plasty a imitace dřevěného obložení, kruhové přístroje jen získaly dobře čitelný světlý podklad. Nejpodstatnější změnou prošel kruhový přepínač, který bývalou klasickou trojkombinaci režimů pohonu 2H/4H/4L zjednodušil na Auto/Low. Terracan tak získal trvalý pohon všech kol s aktivním přenosem kroutícího momentu, možnost zařazení redukce zůstala zachována.
Sedačky jsou sice v této výbavě potažené kůží, v zatáčkách ale tělo příliš nedrží. Krátkým opěradlům se sice snaží pomáhat vysouvatelné opěrky hlavy, ale i ony mají pro vyšší postavy k ideálu ještě kousek. Vnitřním prostorem a zvláště odkládacími přihrádkami auto naopak doslova překypuje. Pětice cestujících tak nejenže může cestovat v klobouku a s téměř nataženýma nohama, ale náklad drobných či větších nezbytností se podaří ukrýt také dostupně a bezpečně. Komfortu posádky pomáhají také celkem tři dvanáctivoltové zásuvky, z toho jedna v zavazadlovém prostoru. Jedinou, zato vážnou výhradu máme k absenci bočních airbagů, které nejde objednat ani za příplatek.
V pětimístné konfiguraci má dobře přístupný zavazadelník skvělý objem 750 litrů, po sklopení zadních sedaček pak rovných 2000 litrů. Pod podlahou je ukryto zespodu přístupné plnohodnotné rezervní kolo a nakládací hrana i přes nadprůměrnou výšku nepřekáží.
suv hyundai testy crossover Třílitrový čtyřválec má oproti původní verzi výkon zvýšený na 120 kW a kroutící moment vrcholí nyní hodnotou 345 Nm. Deviza v podobě tichého chodu ve všech režimech motoru zůstala, dravost turbodieselu ale trochu ořezává pouze čtyřstupňový automat. Při klidné jízdě je komfort srovnatelný, ve městě je automat ideální a při pokusu o větší dynamiku citelně scházela možnost ruční volby převodových stupňů. Na konci testu jsme byli proto překvapeni průměrnou spotřebou 9,1 l/100 km – je to sice více, než udává výrobce, ale my jsme během 580 km ujeli jen cca 20% mimo město.
Více jsme se tentokrát zaměřili na mimosilniční schopnosti vozu – přední nezávisle zavěšená kola a zadní tuhá náprava jsou nesporným „terénním“ pozitivem, v praxi se ale ukázaly limitujícími spíše hodnoty nájezdových úhlů suv hyundai testy crossover a použité pneumatiky. Všechny situace, do kterých jsme Terracan uměle dostali, ale zvládl i bez zapojení redukce a oproti prvotním obavám nás potěšil i relativně slušnou křížitelností náprav a robustností při kontaktu s mezní hodnotou přechodového úhlu. Pokud bychom měli k dispozici lepší pneumatiky, byl by vůz smělým soupeřem i pro Mitsubishi Pajero.
Na silnicích je Terracan trochu rozporuplný – dřívější sklon k přetáčivosti daný primárně zadním pohonem zmizel, výrazné náklony a ponory přídě ale zůstaly. Nejde sice o nic nebezpečného a řidič je alespoň motivován ke zvolnění. Brzdy ani při opakovaném použití výrazně neslábnou, u řízení ale stále nemůžeme přijít na chuť málo strmému převodu.
Pozitivní změny spolu s cenou pod milion a možností koupě čtyřmístné verze s odpočtem DPH udělují vozu nové prodejní možnosti.
- První cena vozu: 899.900,- (2.9 CRDi, 120 kW)
- První cena vozu s testovanou motorizací: 899.900,- (2.9 CRDi, 120 kW)
- Základní cena testovaného vozu: 949.900,- (2.9 CRDi 120 kW aut. Adventure)
- Cena testovaného vozu vč. příplatků: 963.400,- (2.9 CRDi 120 kW aut. Adventure)
Plusy:
- výbava a cena
- vnitřní prostor
- možnost redukce a její pohodlná volba
- relativně tichý motor a přijatelná spotřeba
- schopnosti v terénu
Minusy
- chybějící boční a hlavové airbagy
- nemožnost ruční volby převodových stupňů
- náklony v kombinaci se sedadly s malým bočním vedením