Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v srpnu 2009: Mezi malými vozy čtvrtá Thalia, Hyundai i20 také v Top 5

Aleš Dragoun
Diskuze (35)
Za vedoucí Fabií a druhým Fusionem se v srpnovém žebříčku hýbalo pořadí dle známého rčení o škatulatech. V Top 5 najdeme tentokrát například Renault Thalia nebo Hyundai i20.

I v osmém měsíci pokračoval tradiční prázdninový útlum, počty registrací nových aut byly nadále nízké. Trh malých aut se ve srovnání s loňským srpnem propadl o 621 kusů, tedy o 12,4 %. Před rokem si noví majitelé odvezli celkem 4.991 vozů této třídy, letos jich bylo jen 4.370.

Zvítězila samozřejmě domácí Škoda Fabia se 1.490 kusy, pro tradičně druhý Fusion se rozhodlo 415 zákazníků. Třetí příčka patří Peugeotu 207 s 231 registracemi, čtvrtý je pak Renault Thalia s 227 vozy. Páté místo ukořistil Hyundai i20, který si koupilo 223 Čechů, na Thalii ztratil tedy jen 4 kusy. Top 5 tedy opustila Toyota Yaris (sedmá) a nenajdeme v ní ani Ford Fiesta, který skončil o příčku výše než Yaris. Dacia Sandero se propadla až na patnácté místo, což vyneslo do první desítky Citroën C3.

Zatímco malý sedan od Renaultu uměl v minulosti vystoupat i výše, a to zejména v původní generaci, pro nástupce modelu Getz je pátá příčka zatím maximem. Citroën C3 byl v první desítce naposledy v únoru 2009, jeho úspěch je samozřejmě způsoben zejména tím, že první generace pomalu končí, druhá nastoupí na jaře příštího roku. Po započtení všech slev a při využití leasingu ceny C3 v současnosti začínají těsně pod magickou hranicí 200.000,- Kč. To, že ale nakonec stejně zaplatíte více, je zřejmé…

Fabia si ve srovnání se srpnem 2008 pohoršila o 25,5 %, prodalo se o 509 malých škodovek méně. Druhý Fusion zaznamenal také ztrátu, a to o rovných 40 vozů, v procentním vyjádření - 8,8 % (loni 455). Třetí 207 se zhoršila o 9,1 % z 254 kusů. Renault Thalia ztratil 35,5 % (z 352 loňských, letos tedy o 125 méně). Vzhledem k tomu, že Hyundai i20 nemá porovnatelné výsledky, neboť se před rokem ještě nenabízel, znamená to, že v první pětce (či čtyřce) není v srpnu ani jeden nárůst.

Největší meziroční nárůst má sice Alfa MiTo (+600 %), následovaná Dacií Sandero (+415,4 %), ale oba vozy se ve statistikách SDA objevily v srpnu 2008 poprvé (MiTo), respektive podruhé (Sandero). Z modelů, které můžeme srovnávat, je na tom nejlépe Fiat Punto (+77,1 % loni 83, letos 147). Statistice propadáků dominují výprodejové typy a ty, které jsou mimo první třicítku. Suzuki Ignis má -98 %, Hyundai Getz -97,9 % a Subaru Justy -90 %. Z Top 30 je na tom nejhůře Honda City (-78,6 %).

Vývoj trhu malých aut byl v minulých měsících výrazně ovlivňován šrotovným v okolních zemích. Vliv největšího trhu – toho německého – se od září zmenší, program šrotovného zde byl ukončen. Bude zajímavé sledovat, jak se bude vyvíjet situace u nás.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v srpnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období8/20091-8/20098/20091-8/2009
1.Škoda FABIA14901235634,1%32,6%
2.Ford FUSION41548299,5%12,7%
3.Peugeot 20723118995,3%5,0%
4.Renault THALIA22717835,2%4,7%
5.Hyundai i202239915,1%2,6%
6.Ford FIESTA19316034,4%4,2%
7.Toyota YARIS19113244,4%3,5%
8.Citroën C31729493,9%2,5%
9.Fiat PUNTO1479483,4%2,5%
10.Chevrolet AVEO14117213,2%4,5%
11.Renault CLIO13810123,2%2,7%
12.Volkswagen POLO12516062,9%4,2%
13.Opel CORSA967852,2%2,1%
14.Kia RIO786771,8%1,8%
15.Dacia SANDERO676091,5%1,6%
16.Kia SOUL613861,4%1,0%
16.Seat IBIZA617391,4%1,9%
18.Suzuki SWIFT586451,3%1,7%
19.Hyundai ACCENT486861,1%1,8%
19.Mazda 2485981,1%1,6%
21.Peugeot 206453031,0%0,8%
22.Honda JAZZ202590,5%0,7%
23.Mitsubishi COLT182330,4%0,6%
24.Nissan MICRA151420,3%0,4%
25.Seat CORDOBA122500,3%0,7%
26.Toyota URBAN CRUISER11400,3%0,1%
27.Lada PRIORA9200,2%0,1%
28.Alfa Romeo MITO7550,2%0,1%
29.Honda CITY6620,1%0,2%
29.Mini6480,1%0,1%
-Ostatní modely114010,3%1,1%
-CELKEM437037959100,0%100,0%

Vedoucí Fabia má po osmi měsících na kontě 12.356 kusů (její podíl se opět mírně zvýšil na 32,6 %). Druhý je Fusion (4.829, 12,7 %) a třetí Peugeot 207 (1.899, 5 %). Renault Thalia je čtvrtý (1.783, 4,7 %), ten poskočil o jednu příčku. Následuje pátý Chevrolet Aveo (1.721, 4,5 %). Vyrovnaný boj panuje mezi Polem a Fiestou, které dělí jen 3 kusy (1.606 vs. 1603).

Propad Fabie se v meziročním srovnání opět zmírnil, činí -37,2 %, oproti loňskému roku se ovšem prodalo o 7.330 vozů méně! Fusion si naopak polepšil, má o 32,9 % více (loni 3.633, letos +1.196). Peugeot 207 ztratil 533 aut, tedy 21,9 % (před rokem 2.432). Čtvrtá Thalia má -6,8 %, tedy -130 kusů, od ledna do srpna 2008 jich totiž bylo zaregistrováno 1.913. Chevrolet Aveo má o 51,4 % více, v počtech kusů o 584, před rokem se zastavil zatím na 1.137 vozech.

Domácí trh malých automobilů se za prvních osm měsíců roku 2009 propadl o 17,8 %, letos vykazuje o 8.214 kusů méně (37.959 oproti 46.173 loňským).

Vznětové motory jsou tentokrát hodné zmínky u vedoucí Fabie, která měla na kontě 252 vozů s tímto druhem pohonu (podíl na celkových registracích 16,9 %), turbodieselové Peugeoty 207 si zakoupilo 28 zákazníků (12,1 %), Ford Fusion pak 12, u něj to ovšem znamená jen 2,9 %. Posledním vozem, který dosáhl alespoň desítky registrací turbodieselů, byla Kia Soul, která má na kontě právě 10 kusů (16,4 %). Srovnatelný podíl s Fabií a Soulem měl také Hyundai Accent (16,7 %), i když dosáhl jen osmi vozů, naopak Cliu se vůbec nedařilo, nové malé renaulty s motory dCi byly jen čtyři.

Aleš Dragoun
Diskuze (35)
22. 9. 2009 09:58
Re: F500 nie je pre i20 konkurenciou !!!
Do Feldy nebo do Fáva se pět lidí nějak naskládalo. Do Fabky ani náhodou - takže to "dokonce" není moc na místě.
Avatar - miromen
11. 9. 2009 14:38
Re: i20 je super.
Už maji nachystanou činskou ŠKODU.
11. 9. 2009 07:31
Re: F500 nie je pre i20 konkurenciou !!!
však ho nikto neporovnáva...je uvedený ako príklad podobnej výbavy už o triedu nižšie
11. 9. 2009 07:29
Re: F500 nie je pre i20 konkurenciou !!!
Nie je každý zbohatlík ako ty. >:D pre mnohých je i20 rodinné auto rovnako ako pre pol národa Fabia, a často dokonca Felda alebo Favorit... ;-)
10. 9. 2009 09:44
Re: Obaja máme pravdu : ).
Ja som hodnotil len M1. A nie úžitkové vozidlá. Ale na druhej strane je fakt, že tá N1 je dosť umelá kategória.

Tak či tak - pre Renault je to úspech.