Český trh v srpnu 2009: Mezi malými vozy čtvrtá Thalia, Hyundai i20 také v Top 5
I v osmém měsíci pokračoval tradiční prázdninový útlum, počty registrací nových aut byly nadále nízké. Trh malých aut se ve srovnání s loňským srpnem propadl o 621 kusů, tedy o 12,4 %. Před rokem si noví majitelé odvezli celkem 4.991 vozů této třídy, letos jich bylo jen 4.370.
Zvítězila samozřejmě domácí Škoda Fabia se 1.490 kusy, pro tradičně druhý Fusion se rozhodlo 415 zákazníků. Třetí příčka patří Peugeotu 207 s 231 registracemi, čtvrtý je pak Renault Thalia s 227 vozy. Páté místo ukořistil Hyundai i20, který si koupilo 223 Čechů, na Thalii ztratil tedy jen 4 kusy. Top 5 tedy opustila Toyota Yaris (sedmá) a nenajdeme v ní ani Ford Fiesta, který skončil o příčku výše než Yaris. Dacia Sandero se propadla až na patnácté místo, což vyneslo do první desítky Citroën C3.
Zatímco malý sedan od Renaultu uměl v minulosti vystoupat i výše, a to zejména v původní generaci, pro nástupce modelu Getz je pátá příčka zatím maximem. Citroën C3 byl v první desítce naposledy v únoru 2009, jeho úspěch je samozřejmě způsoben zejména tím, že první generace pomalu končí, druhá nastoupí na jaře příštího roku. Po započtení všech slev a při využití leasingu ceny C3 v současnosti začínají těsně pod magickou hranicí 200.000,- Kč. To, že ale nakonec stejně zaplatíte více, je zřejmé…
Fabia si ve srovnání se srpnem 2008 pohoršila o 25,5 %, prodalo se o 509 malých škodovek méně. Druhý Fusion zaznamenal také ztrátu, a to o rovných 40 vozů, v procentním vyjádření - 8,8 % (loni 455). Třetí 207 se zhoršila o 9,1 % z 254 kusů. Renault Thalia ztratil 35,5 % (z 352 loňských, letos tedy o 125 méně). Vzhledem k tomu, že Hyundai i20 nemá porovnatelné výsledky, neboť se před rokem ještě nenabízel, znamená to, že v první pětce (či čtyřce) není v srpnu ani jeden nárůst.
Největší meziroční nárůst má sice Alfa MiTo (+600 %), následovaná Dacií Sandero (+415,4 %), ale oba vozy se ve statistikách SDA objevily v srpnu 2008 poprvé (MiTo), respektive podruhé (Sandero). Z modelů, které můžeme srovnávat, je na tom nejlépe Fiat Punto (+77,1 % loni 83, letos 147). Statistice propadáků dominují výprodejové typy a ty, které jsou mimo první třicítku. Suzuki Ignis má -98 %, Hyundai Getz -97,9 % a Subaru Justy -90 %. Z Top 30 je na tom nejhůře Honda City (-78,6 %).
Vývoj trhu malých aut byl v minulých měsících výrazně ovlivňován šrotovným v okolních zemích. Vliv největšího trhu – toho německého – se od září zmenší, program šrotovného zde byl ukončen. Bude zajímavé sledovat, jak se bude vyvíjet situace u nás.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v srpnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 8/2009 | 1-8/2009 | 8/2009 | 1-8/2009 |
1. | Škoda FABIA | 1490 | 12356 | 34,1% | 32,6% |
2. | Ford FUSION | 415 | 4829 | 9,5% | 12,7% |
3. | Peugeot 207 | 231 | 1899 | 5,3% | 5,0% |
4. | Renault THALIA | 227 | 1783 | 5,2% | 4,7% |
5. | Hyundai i20 | 223 | 991 | 5,1% | 2,6% |
6. | Ford FIESTA | 193 | 1603 | 4,4% | 4,2% |
7. | Toyota YARIS | 191 | 1324 | 4,4% | 3,5% |
8. | Citroën C3 | 172 | 949 | 3,9% | 2,5% |
9. | Fiat PUNTO | 147 | 948 | 3,4% | 2,5% |
10. | Chevrolet AVEO | 141 | 1721 | 3,2% | 4,5% |
11. | Renault CLIO | 138 | 1012 | 3,2% | 2,7% |
12. | Volkswagen POLO | 125 | 1606 | 2,9% | 4,2% |
13. | Opel CORSA | 96 | 785 | 2,2% | 2,1% |
14. | Kia RIO | 78 | 677 | 1,8% | 1,8% |
15. | Dacia SANDERO | 67 | 609 | 1,5% | 1,6% |
16. | Kia SOUL | 61 | 386 | 1,4% | 1,0% |
16. | Seat IBIZA | 61 | 739 | 1,4% | 1,9% |
18. | Suzuki SWIFT | 58 | 645 | 1,3% | 1,7% |
19. | Hyundai ACCENT | 48 | 686 | 1,1% | 1,8% |
19. | Mazda 2 | 48 | 598 | 1,1% | 1,6% |
21. | Peugeot 206 | 45 | 303 | 1,0% | 0,8% |
22. | Honda JAZZ | 20 | 259 | 0,5% | 0,7% |
23. | Mitsubishi COLT | 18 | 233 | 0,4% | 0,6% |
24. | Nissan MICRA | 15 | 142 | 0,3% | 0,4% |
25. | Seat CORDOBA | 12 | 250 | 0,3% | 0,7% |
26. | Toyota URBAN CRUISER | 11 | 40 | 0,3% | 0,1% |
27. | Lada PRIORA | 9 | 20 | 0,2% | 0,1% |
28. | Alfa Romeo MITO | 7 | 55 | 0,2% | 0,1% |
29. | Honda CITY | 6 | 62 | 0,1% | 0,2% |
29. | Mini | 6 | 48 | 0,1% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 11 | 401 | 0,3% | 1,1% |
- | CELKEM | 4370 | 37959 | 100,0% | 100,0% |
Vedoucí Fabia má po osmi měsících na kontě 12.356 kusů (její podíl se opět mírně zvýšil na 32,6 %). Druhý je Fusion (4.829, 12,7 %) a třetí Peugeot 207 (1.899, 5 %). Renault Thalia je čtvrtý (1.783, 4,7 %), ten poskočil o jednu příčku. Následuje pátý Chevrolet Aveo (1.721, 4,5 %). Vyrovnaný boj panuje mezi Polem a Fiestou, které dělí jen 3 kusy (1.606 vs. 1603).
Propad Fabie se v meziročním srovnání opět zmírnil, činí -37,2 %, oproti loňskému roku se ovšem prodalo o 7.330 vozů méně! Fusion si naopak polepšil, má o 32,9 % více (loni 3.633, letos +1.196). Peugeot 207 ztratil 533 aut, tedy 21,9 % (před rokem 2.432). Čtvrtá Thalia má -6,8 %, tedy -130 kusů, od ledna do srpna 2008 jich totiž bylo zaregistrováno 1.913. Chevrolet Aveo má o 51,4 % více, v počtech kusů o 584, před rokem se zastavil zatím na 1.137 vozech.
Domácí trh malých automobilů se za prvních osm měsíců roku 2009 propadl o 17,8 %, letos vykazuje o 8.214 kusů méně (37.959 oproti 46.173 loňským).
Vznětové motory jsou tentokrát hodné zmínky u vedoucí Fabie, která měla na kontě 252 vozů s tímto druhem pohonu (podíl na celkových registracích 16,9 %), turbodieselové Peugeoty 207 si zakoupilo 28 zákazníků (12,1 %), Ford Fusion pak 12, u něj to ovšem znamená jen 2,9 %. Posledním vozem, který dosáhl alespoň desítky registrací turbodieselů, byla Kia Soul, která má na kontě právě 10 kusů (16,4 %). Srovnatelný podíl s Fabií a Soulem měl také Hyundai Accent (16,7 %), i když dosáhl jen osmi vozů, naopak Cliu se vůbec nedařilo, nové malé renaulty s motory dCi byly jen čtyři.