Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai: V Koreji stávkují dělníci

David Bureš
Diskuze (22)
V jihokorejských továrnách Hyundai probíhá první velká stávka za posledních několik let.

Pracovníci jihokorejských továren Hyundai si odhlasovali, že budou stávkovat. Vůdce odborů Moon Yong požaduje po vedení automobilky zvýšení mezd a zkrácení pracovní doby.

První osmihodinová stávka v jihokorejských závodech Hyundai proběhla tento pátek. Zaměstnanci domácích továren Kia budou vedle 13. července stávkovat i 20. července.

Dřívější dohody s odbory přitom Hyundai pomohly ve výrazném růstu, který automobilka v minulých čtyřech letech zaznamenala. Dříve přitom byly stávky v jihokorejských závodech značky zcela běžné, Hyundai odhaduje, že různé stávky mezi lety 1987 a 2008 vedly ke ztrátě prodejů více než jednoho milionu aut v hodnotě 11,6 bilionu wonů (cca 209 miliard korun). Navíc při některých demonstracích došlo ke střetu stávkujících s policií.

Jihokorejské odbory požadují zvýšení základního měsíčního platu o 151.696 wonů (cca 2.700 korun). Dále žádají, aby 30 % čistého příjmu automobilky putovalo jejím zaměstnancům ve formě odměn. Dvě dvanáctihodinové směny v jihokorejských závodech pak mají být zkráceny na dvě osmihodinové.

Poslední velká stávka v jihokorejských závodech Hyundai proběhla v roce 2008. To se stávkovalo 12 dní, automobilka kvůli tomu podle odhadů nevyrobila 44.645 aut.

V minulých čtyřech letech byla kvůli pracovním sporům zastavena výroba jen částečně, na několik hodin, navíc tyto částečné stávky nebyly oficiálně schváleny. Podle korejských zákonů musí stávku schválit většina členů odborů, jinak není legální.

Vůdce odborů Moon Yong nastoupil na své místo loni, když slíbil, že bude tvrdší vyjednavač než jeho předchůdce Lee Kyung Hoon. Ten byl přitom zvolen v roce 2009 poté, co se zavázal k omezení zbytečných stávek.

Hyundai by nicméně stávkou nemělo být tolik zasaženo. V Jižní Koreji loni automobilka vyrobila 46 % svých aut, zatímco ještě v roce 2000 to bylo 93 % aut. Množství stávek v jihokorejských závodech bylo jedním z důvodů, proč Hyundai rozšířilo svoji výrobu v zahraničí.

David Bureš
Diskuze (22)
Avatar - vabis
26. 2. 2013 11:15
novodobí otrokáři
Práce pro HMMC je stejná, otrokářství vysokého stupně, často za hranicí lidského zdraví. Co taky chtít, když hlavním spojencem korejců je člověk, který za minulého režimu byl horlivým členem StB. :'-( Stačí mít možnost se dostat k interním číslům z HR. Do roka se na dělnických pozicích vymění 68% zaměstnanců a v THP cca 30% zaměstnanců. To hovoří za vše.
16. 7. 2012 14:48
Re: Hudlaj v Koreji
videl jsi nekdy obrazky ze stavky v koreji ?

policie slanujicii z jerabu, slzne granaty, hole (tomu se neda rict obusek), kopani lezicich stavkujicich do tvare do rozkroku, holky se zlomeninama v obliceji a to vsecko proto, aby nejaky dealer v cechistanu mohl prijit s akcni nabidkou a ty sis mohl zalevno vozit pr**l.

Tak moc nekecej a bud rad, ze mas moznost volby. Nebejt Hyundai a Kia, tak pulka evropskych vyrobcu nekrachuje a kazde auto je o 50-100tis drazsi.

Avatar - BruceWayne
15. 7. 2012 10:10
Re: Možná by se
Zlatý nugety bych bral >:D i trochu drahého kamení :yes: A kdyby byla možnost, tak i místo nějakého "politika odborníka" na ministerstvu zemědělství. Všechny schopné odborníky vyházeli a eurodotace tam lítají jako vlaštovky >:D do Afriky. To se nám tu žije, když nám půjčujou, ale jak to zaplatíme ..... :-!
15. 7. 2012 09:43
Re: Možná by se
Vidím to na zlatý nugáty :-)
Avatar - BruceWayne
15. 7. 2012 02:35
Re: šikmookáanabáze
Jenže chyba není ve firmě, kterou si socani a ptáci pozvaly do CZ. To udělá každá firma, která nemá silné finanční základy ;-\ K zodpovědnosti bych povolal všechny bývalé i stávající poslance a vládu!!!! Jak jednou prohlásil Václav Klaus-Pružinský, jen více takových Kožených a tak se stalo >:D