Hyundai: V Koreji stávkují dělníci
Pracovníci jihokorejských továren Hyundai si odhlasovali, že budou stávkovat. Vůdce odborů Moon Yong požaduje po vedení automobilky zvýšení mezd a zkrácení pracovní doby.
První osmihodinová stávka v jihokorejských závodech Hyundai proběhla tento pátek. Zaměstnanci domácích továren Kia budou vedle 13. července stávkovat i 20. července.
Dřívější dohody s odbory přitom Hyundai pomohly ve výrazném růstu, který automobilka v minulých čtyřech letech zaznamenala. Dříve přitom byly stávky v jihokorejských závodech značky zcela běžné, Hyundai odhaduje, že různé stávky mezi lety 1987 a 2008 vedly ke ztrátě prodejů více než jednoho milionu aut v hodnotě 11,6 bilionu wonů (cca 209 miliard korun). Navíc při některých demonstracích došlo ke střetu stávkujících s policií.
Jihokorejské odbory požadují zvýšení základního měsíčního platu o 151.696 wonů (cca 2.700 korun). Dále žádají, aby 30 % čistého příjmu automobilky putovalo jejím zaměstnancům ve formě odměn. Dvě dvanáctihodinové směny v jihokorejských závodech pak mají být zkráceny na dvě osmihodinové.
Poslední velká stávka v jihokorejských závodech Hyundai proběhla v roce 2008. To se stávkovalo 12 dní, automobilka kvůli tomu podle odhadů nevyrobila 44.645 aut.
V minulých čtyřech letech byla kvůli pracovním sporům zastavena výroba jen částečně, na několik hodin, navíc tyto částečné stávky nebyly oficiálně schváleny. Podle korejských zákonů musí stávku schválit většina členů odborů, jinak není legální.
Vůdce odborů Moon Yong nastoupil na své místo loni, když slíbil, že bude tvrdší vyjednavač než jeho předchůdce Lee Kyung Hoon. Ten byl přitom zvolen v roce 2009 poté, co se zavázal k omezení zbytečných stávek.
Hyundai by nicméně stávkou nemělo být tolik zasaženo. V Jižní Koreji loni automobilka vyrobila 46 % svých aut, zatímco ještě v roce 2000 to bylo 93 % aut. Množství stávek v jihokorejských závodech bylo jedním z důvodů, proč Hyundai rozšířilo svoji výrobu v zahraničí.