Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai v Ženevě 2009

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Pro 79. ročník autosalonu v Ženevě si automobilka Hyundai připravila světovou premiéru konceptu ix-onic, představujícího nový pohled designérů značky na kompaktní SUV a předskokana chystanému modelu ix35 - nástupci Tucsonu.

K vidění bylo třídveřové i20 a úspornější provedení řady i30.

ix-onic

Design tohoto konceptu je dílem týmu designérů společnosti Hyundai, pracujících v německém Rüsselsheimu. Ti podle tiskových materiálů Hyundaie vidí ix-onic jako "městského nomáda, vůz kontrastů ve světě plném kontrastů". Koncept byl navržen v Evropě pro evropské zákazníky a byl údajně inspirován multikulturní atmosférou měst jako je Berlín, Paříž nebo Londýn.

Koncept má karoserii dlouhou 4400 mm, širokou 1850 mm a vysokou 1650 mm. Tým designérů se snažil spojit lehkou elegantní a sportovní horní část karoserie s postranními liniemi obeplouvajícími přední i zadní podběhy kol až k pěvně posazené spodní části karoserie tak, že postoj studie působí sebejistým dojmem.

Přídi vozu dominuje šestihranná maska chladiče společně s hlavními světlomety vybavenými světly pro denní svícení ze světelných diod, která se zasouvají směrem dolů kdykoli jsou zapnuta tlumená světla.

Na zádi konceptu mají zaujmout vysoko umístěná zadní světla a především zadní okno, které Hyundai navrhl a vyrobil v úzké spolupráci s firmou QarmaQ-partner SABIC Innovative Plastics. Designéři tak mohli dát zadnímu oknu trojrozměrnější tvar díky užití plastu Lexan místo konvenčního skla. Na každé straně zadního okna se nacházejí vertikální spoilery, zmenšující aerodynamický odpor a horní část okna nabízí silně konkávní tvar, což umožňuje integrovat v něm střešní spoiler. Zasklení "Exatec" bylo použito i k včlenění třetího brzdového světla do horní části zadního okna.

Interiér má působit na první pohled sportovním dojmem, k čemuž přispívá jeho design i světlé čalounění kůží krémové barvy. Má zde najít prostor pět cestujících.

K pohonu konceptu ix-onic slouží čtyřválcový benzínový motor 1,6 GDi s turbodmychadlem o výkonu 125 kW (170 k). Pohonná jednotka se systémem ISG (Idle Stop & Go), spolupracuje s šestirychlostní převodovkou s dvojitou spojkou a inteligentním systémem pohonu 4×4.

i20 3dv.

V návaznosti na loni uvedené pětidveřové provedení modelu i20 se na ženevském autosalonu představila třídveřová varianta. Automobilka Hyundai chce s tímto provedením zaujmout především mladé bezdětné zákazníky, kterým vyhovuje třídveřová karoserie.

Hyundai i20 s třídveřovou karoserii má design přídě i zádě shodný s pětidveřovým provedením a odlišuje se od něj pouze provedením boků s jedním párem dveří. Třídveřový i20 má rozvor 2525 mm a váží o 10 kilogramů méně než jeho pětidveřový příbuzný. V interiéru jsou použita nová přední sedadla s funkcí "walk-in", což znamená, že po sklopení opěradla se posune celé sedadlo vpřed a následně se vrátí do původní polohy.

Třídveřové Hyundai i20 bude nabízeno ve třech stupních výbavy, označených Classic, Comfort a Style, stejně jako pětidveřová varianta. Vybavení třídveřové verze bude tedy shodné se starším příbuzným a zákazníci se mohou těšit na multifunkční volant, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrické ovládání oken i vnějších zpětných zrcátek, klimatizaci a autorádio s CD i MP3 přehrávačem a čtveřicí reproduktorů. Bezpečnostní výbava bude standardně zahrnovat šest airbagů - čelní, boční a hlavové, předpínače předních bezpečnostních airbagů, aktivní opěrky hlav, ABS, EBD a za příplatek ESP.

Pro pohon třídveřového i20 bylo určeno, stejně jako při uvedení pětidveřového i20, hned sedm (!) motorů - tři zážehové a čtyři vznětové. Benzinový motor o objemu 1,2 l má výkon 57 kW (78 k), čtrnáctistovka disponuje 73,6 kW (100 k) a šestnáctistovka dostala do vínku slušných 93 kW (126 k). Všechny motory dostanou standardně manuální pětistupňové převodovky, dvojice výkonnějších těž na přání čtyřstupňový automat. Turbodiesel o objemu 1,4 l existuje ve dvou výkonových verzích - s 55 kW (75 k) a 66 kW (90 k) a bude zkombinován s přímo řazenou pětistupňovou převodovkou. Šestnáctistovka se objeví ve verzích s 85 kW (115 k), respektive 94 kW (128 k) a šestistupňovou manuální převodovkou.

Podle tiskových informací automobilky budou přesné technické a produktové specifikace třídveřového Hyundai i20 zveřejněny při jeho uvedení na český trh.

i30 Blue

Vedle konceptu ix-onic a nového třídveřového i20 se na stánku automobilky Hyundai představilo také Hyundai i30 Blue, které je vybaveno systémem vypínání motoru Idle Stop and Go (ISG). Toto zařízení samočinně vypíná motor při stání a následně, jakmile řidič sešlápne spojku, aby zařadil rychlostní stupeň, dochází samočinně ke startu motoru.

Součástí systému je nový startér propojený s řídicí jednotkou motoru. Jakmile se kapacita akumulátoru sníží pod úroveň 75 % stavu plného nabití, nedovolí systém vypnutí motoru, aby proběhlo dobití akumulátoru rychleji. Pro řízení vypínání motoru jsou využívána také další data palubního elektrického systému. Nový alternátor zvyšuje intenzitu dobíjení akumulátoru při brzdění nebo ve chvíli, kdy není spalovací motor využíván pro akceleraci.

Hyundai nabídne model i30 Blue v obou karosářských verzích, tedy jako pětidveřový hatchback i jako kombi. Zákazníci si budou moci vybírat také ze dvou zážehových čtyřválců. První z této dvojice s objemem 1,4 l nabídne výkon 80,2 kW (109 k) při 6200 min-1 a točivý moment 137 Nm při 5000 min-1. Druhý motor má objem 1,6 l, výkon 92,7 kW (126 k) při 6300 min-1 a točivý moment 157 Nm při 4200 min-1. Spotřebu paliva v kombinovaném provozu udává výrobce 5,7 litru na 100 km u prvního motoru, zatímco výkonnější agregát si řekne o 5,9 litru na 100 km.

Prodej Hyundai i30 Blue se má v Evropě rozběhnout v polovině roku 2009.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)