Hyundai ve Frankfurtu 2009

Hyundai ve Frankfurtu 2009

 
 

Největší korejská automobilka přivezla do Frankfurtu rovnou několik novinek. Hlavní hvězdou ale bylo nové SUV ix35.

ix35

Nové SUV vycházející ze studie ix-onic svými rozměry 4410 x 1820 x 1660 mm a rozvorem dlouhým 2640 mm o kousek překonává model Tucson, ovšem s výjimkou celkové výšky, která je o 20 mm menší. Snížení by se ale podle Hyundaie v interiéru nemělo negativně projevit.

Při pohledu na masku vozu můžeme vidět „hexagonální mřížku chladiče“, což by měl být společný poznávací prvek v designu pro vozy Hyundai pro příští období. Automobilka chce využít výhody tzv. rodinného vzhledu, kdy každý vůz z portfolia bude možno jednoznačně zařadit jako příbuzný výrobek a tím budovat silnější korporátní image. Nám ix35 na první pohled svou nebojácnou přední částí lehce připomínal Ford Kuga.

Pod kapotou ix35 pracuje jeden z celkem čtyř čtyřválcových agregátů a novinek je zde celá řada! Slabší benzinový motor 1,6 GDI vybavený start/stop systémem poskytuje nejvyšší výkon 103 kW (140 k), zatímco silnější dvoulitr Theta-II disponuje výkonem 122 kW (166 k). Nabídku vznětových motorů otevírá agregát U-II o objemu válců 1,7 litru a s výkonem 85 kW (116 k), zákazníci vyžadující silnější vznětovou jednotku pak mají na výběr mezi dvěma výkonovými verzemi motoru R 2.0 a to se 135 kW (184 k) a 100 kW (136 k).

Oba dvoulitrové agregáty bude možno pořídit s pohonem všech kol, slabší benzinový i naftový motor bude v prodeji až v listopadu příštího roku.

V souladu s moderními trendy se i tady k ukazatelům rychlosti a otáček motoru přidal i „ECO indicator“, tedy ukazatel ekonomičnosti daného jízdního režimu. Počítač vyhodnotí dostupná data a řidiči rozsvítí buď zelenou, bílou nebo červenou LED a zároveň ho blikáním počítadla kilometrů upozorní na vhodnost přeřazení na vyšší převodový stupeň.

Řidiči mohou také nově využít služeb parkovací kamery, jejíž obraz se zobrazí na barevný displej ve vnitřním zpětném zrcátku. A díky Smart parking systému se do obrazu také promítají linky naznačující ideální směr couvání při parkování.

První dojmy z interiéru jsou mimořádně pozitivní. Je tady znát velký kvalitativní pokrok. Přestože měkčených plastů zde není mnoho, působí vnitřek kvalitně a útulně. Na zadních sedadlech je sice na výšku pro normálně vzrostlého muže dostatek místa, nikterak velký úhel otevření zadních dveří ale může dělat problémy při nastupování a vystupování. Líbivý design si vybírá svou daň v podobě méně prosvětleného prostoru zadních sedadel, a tak se na nich někdo může (zejména ve spojení s tmavým interiérem) cítit stísněně. Zavazadlový prostor má pravidelný tvar a vstup do něho je bohatě dimenzován, takže by s nakládáním objemnějších zavazadel neměly být problémy.

Vůz se bude vyrábět ve třech výrobních závodech na dvou kontinentech – v Pekingu, Ulsanu a pro trhy v EU v závodě Kia Motors v Žilině. Výroba začne v první čtvrtině příštího roku.

Santa Fe

Faceliftované Santa Fe si zachovává své klasické tvary, změny exteriéru jsou velmi decentní. Nový je například přední nárazník, mlhovky dostaly výraznější černé rámečky a prolisy v nárazníku budou ostřeji řezané, podobně jako na bocích. Uhlazená příď Santa Fe tak dostala agresivnější výraz. Změnou prošla také maska chladiče. Trojice vodorovných lamel bude plastičtěji tvarovaná a místo černé barvy bude lakována v barvě karoserie. Změny se také týkají zadního nárazníku, koncových světel, do bočních zpětných zrcátek integrovaných blikačů a interiéru. V něm nalezneme kromě nových vzorů, barev a materiálů také například nový integrovaný navigační systém či zadní parkovací kameru.

Mnohem významnější novinkou je dvojice pohonných jednotek. Ta benzinová o objemu 2,4 l dosahuje výkonu 128 kW (174 k), silnější turbodiesel řady R o objemu 2,2 l má mít 145 kW (197 k) a 430 Nm dostupných mezi 1800 a 2500 min-1. Oba motory vyhovují normě Euro 5 a Santa Fe je bude sdílet například s novou generací vozu Kia Sorento. Pro oba agregáty bude v nabídce nová šestistupňová automatická převodovka, která má proti dosavadnímu pětistupňovému automatu o 62 dílů méně a je o 12 kg lehčí.

Faceliftované Santa Fe bude v nabídce ve dvou výbavových stupních – GL a GLS přičemž lépe vybavené GLS může nabídnout například xenonové světlomety, bezklíčový vstup a startování tlačítkem či osmnáctipalcová litá kola s monitorováním tlaku v pneumatikách.

i10 Electric

Malý elektromobil se začne v omezených sériích vyrábět již příští rok. Vozy budou zatím provozovány například ve flotilách korejské státní správy. O pohon přesně tunu vážícího automobilu se stará elektromotor o výkonu 49 kW při 11.500 otáčkách, nejvyšší točivý moment má hodnotu 210 Nm při 2670 min-1.

Energii bude čerpat z Li-Pol baterií o kapacitě 16 kWh. Ty je možno při napětí 220 V plně nabít za 5 hodin nebo použít rychlonabíjecí režim, ve kterém se při užitém napětí 413 V baterie za 15 minut nabijí na 85 % své kapacity. Dojezd vozu na plné nabití činí 160 km, zrychlení z 0 na 100 km/h elektromobil zvládne za 15 sekund a nejvyšší rychlost činí 130 km/h.

Zajímavostí je použití Lithium Ion Polymerových baterií, které jsou oproti NiMH bateriím o 30 % lehčí, zaberou o 40 % méně místa (při stejné kapacitě) a mají o 12 % větší účinnost. LiPol baterie jsou také o 20 % menší než Lithium – iontové baterie a zároveň se tolik nezahřívají.

Elantra LPI Hybrid

Hyundai Elantra LPI Hybrid je první hybridní automobil na světě využívající ke svému pohonu jak systém LPG tak LiPol baterií. Ty pohánějí elektromotor o výkonu 15 kW, který pomáhá snižovat emise spalovacího motoru. Tím je čtyřválec o objemu 1,6 litru, pracující v tzv. Atkinsonově cyklu (stejně jako například u vozu Lexus RX450h), o výkonu 84 kW (114 k) a točivém momentu 148 Nm.

Výkon od obou motorů je na přední kola dodáván díky převodovce CVT. Vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za 11,7 sekund což je zhruba o 2 sekundy méně než v případě konkurenční Hondy Civic Hybrid. Hyundai Elantra LPI Hybrid dosahuje maximální rychlosti 188 km/h.

Hodnotu spotřeby paliva dále vylepšuje start/stop systém či indikátor ekonomické jízdy na přístrojovém panelu. Tzv. mild-hybrid dosahuje kombinované spotřeby paliva 5,6 l na 100 km, čemuž podle tiskových informací automobilky odpovídá ekvivalent 4,5 litru benzinu na 100 km.

Blue-Will

Koncepte Blue-Will je prvním plug-in hybridem automobilky Hyundai. Má fungovat jako laboratoř nových myšlenek a systémů, které bude moci následně možno aplikovat přímo do sériové výroby. Jedná se například o použití řízení bez mechanického spojení volantu s koly (steer-by-wire), recyklovaných PET plastů, dotykového interface vozu či pokročilých střešních solárních panelů.

Futuristický design je dílem studia Advanced Design, jehož cílem bylo zaujmout vskutku jedinečnými charakterovými linkami a propracovanými tvary svobodné lidi ve věku přibližně 30 až 40 let žijící ve městech a mladé rodiny. Vůz o rozměrech 4300 x 1800 x 1460 mm a rozvoru 2700 mm stojí na dvacetipalcových litých kolech, obutých do pneumatik s extrémně nízkým valivým odporem.

Zajímavým prvkem je využití recyklovaných plastů z PET lahví na výrobu krytů hlavních světlometů. Kapota motoru a palubní deska jsou z bioplastů, na jejichž výrobu jsou místo fosilních materiálů použity rostliny a díly z těchto materiálů jsou biologicky rozložitelné.

V interiéru zaujme především ultratenký displej TOLED (Transparent Organic Light Emitting Diode) umístěný na sloupku řízení, který je nastavitelný výškově i podélně. Technologie tenkých fólií TOLED umožňuje plně barevné zobrazení informací s vysokým rozlišením.

Koncept je poháněn celohliníkovým zážehovým motorem 1,6 litru s přímým vstřikováním benzinu o výkonu 112 kW (152 k), který spolupracuje s převodovkou CVT a elektromotorem o výkonu 100 kW. V tomto paralelně uspořádaném hybridním systému vlastní konstrukce Hyundai může kola v závislosti na podmínkách pohánět přímo spalovací motor, nebo elektromotor, nebo to mohou být současně oba zdroje hnací síly. Tento paralelní hybridní systém se stane základem budoucích hybridních vozů Hyundai. Prvním z nich bude Sonata nové generace určená pro americký trh.

Palivová nádrž je umístěna pod zadní sedadla, aby se uvolnil co největší prostor pro zavazadla. Pod zadními sedadly jsou také lithium-polymerové akumulátory, které lze dobíjet z domácí elektrické sítě. Barevně senzitivní solární články v panoramatické prosklené střeše nebrání výhledu a poskytují dostatek elektrického proudu pro napájení ventilátoru, který snižuje vnitřní teplotu v případě, že je vůz zaparkován na slunci.

Tepelný generátor ve výfukovém sběrném potrubí získává zpět energii z horkých výfukových plynů a převádí teplo na elektrickou energii, která slouží k pohonu příslušenství. Další zvýšení hospodárnosti přinášejí pneumatiky s nízkým valivým odporem a brzdy s malým aerodynamickým odporem, u nichž byla zvláštní pozornost věnována konstrukci brzdových destiček a třmenů.

Hyundai Blue-Will by měl mít na jedno nabití akumulátorů dojezd okolo 64 km, ale při využití spalovacího motoru ve spolupráci s elektromotorem má mít dojezd až 1050 km.

Spotřeba paliva by v ideálním jízdním režimu měla činit pouhých 2,2 litru na 100 km.

ix-Metro

Hyundai ix-Metro je pátým konceptem v řadě, který vytvořil designérský tým jihokorejského střediska HND (Hyundai Namyang Design) vedený Rogeliem J. Floresem. Návrháři se při vývoji tvarových řešení nechali inspirovat vším, co souvisí s kosmonautikou včetně hvězd a dokonce sci-fi filmů. Jedná se o hybridní crossover, samotná automobilka jej řadí mezi CUV (Crossover Utility Vehicles). Řidič tedy sedí poněkud výše, vůz má i větší světlost (207 mm).

Tvarům dominují obliny a trojúhelníkové linie, ponton karoserie je poměrně vysoký. Zcela chybí střední sloupky, což usnadňuje přístup cestujících dovnitř. Přední dveře jsou zavěšeny klasickým způsobem, ty zadní jsou ovšem posuvné. Samonosná karoserie je 3925 mm dlouhá, 1760 mm široká a 1576 mm vysoká. Koncept ix-Metro by tedy bylo možné také zařadit do kategorie malých vozů, o čemž svědčí i rozvor 2513 mm.

Přístrojová deska je z bílého poloprůsvitného materiálu podobného silikonu. Na ní je umístěn centrální displej, který zobrazuje informace navigačního systému a umožňuje ovládat všechny klíčové funkce. Zadní sedadla jsou sklopná do podlahy a tvoří tak rovnou plochu. Interiéru dominuje modré světlo podobné tomu, které vyzařují světelné diody. Ty má samozřejmě vůz také vpředu, v zadních světlech jsou pak červené. Zpětná zrcátka nahradily v poslední době u studií velmi oblíbené kamery. Nad bezpečností posádky bdí čtveřice airbagů a ABS s ESP.

Srdcem konceptu ix-Metro je tříválcový zážehový motor s rozvodem OHC, čtyřventilovou technikou, zdvihovým objemem pouhý 1 litr a výkonem 92 kW (125 k) při 6000 min-1. Vysoký výkon je dosažen aplikací turbodmychadla, kromě něj agregát disponuje také variabilním časováním ventilů CVVT a přímým vstřikováním paliva GDI. Akceleraci vozu podporuje malý integrovaný elektromotor, který zároveň slouží jako spouštěč-alternátor a dokáže poskytnout výkon až 5 kW. Potřebný elektrický proud mu dodávají dvouvrstvý elektrochemický kondenzátor (kapacitor) a tradiční dvanáctivoltový akumulátor. Zážehový motor poskytuje největší točivý moment 157 Nm v rozpětí otáček od 1750 do 4500 min-1, který přenáší šestistupňová dvouspojková převodovka.

Vůz se může pochlubit spotřebou paliva 3,3 l/100 km, která odpovídá hodnotě vypouštěných emisí CO2 pouhých 80 g/km. Hyundai ix-Metro váží 950 kg a jezdí na dvacetipalcových kolech s pneumatikami 245/40 R20. Údaje o provozních vlastnostech automobilka nezveřejnila.

Cílovou skupinou konceptu ix-Metro by měli být mladí Evropané, kteří žijí ve městech.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Po zásahu v advokátních kancelářích policie obvinila deset lidí, tři z nich jsou policisté Po zásahu v advokátních kancelářích policie obvinila deset lidí, tři z nich jsou policisté

Po zásahu mj. v advokátních kancelářích obvinila policie…

Glosa Vladana Gallistla: Bitcoin aneb Po euforii přijde kocovina Glosa Vladana Gallistla: Bitcoin aneb Po euforii přijde kocovina

Jakmile se o investicích do akcií začnou bavit uklízečky,…

Kdo může za radioaktivní mrak nad Evropou? Ruská továrna otočila Kdo může za radioaktivní mrak nad Evropou? Ruská továrna otočila

Ruský závod na zpracování radioaktivních materiálů na…

 
Zdroj: redakce

Štítky Hyundai Frankfurt 2009

 

Přidat názorDiskuse: Hyundai ve Frankfurtu 2009

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.












Blesk.cz

Hodně žhavá tiskovka muzikálu: Kalhotky Brožové a prsa Malé i Adamcové!

Hodně žhavá tiskovka muzikálu: Kalhotky Brožové a…

Tisková konference k novému muzikálu Robinson byla dosti bujná. Nejenom že herečka a zpěvačka Kateřina Brožová…

Ministr chce ve školách zakázat mobily. Učitelé ve Francii mají pochyby

Ministr chce ve školách zakázat mobily. Učitelé ve…

Na francouzských základních a středních školách by mělo být od začátku nového roku prakticky zakázáno používání…

 

iSport.cz

Tvrdík o volbách vedení fotbalu: Ostuda! Napsal, kdo šel proti Berbrovi

Tvrdík o volbách vedení fotbalu: Ostuda! Napsal, kdo…

Předseda představenstva fotbalové Slavie Praha Jaroslav Tvrdík zkritizoval úterní volby nového vedení FAČR v…

Sportovní vláda: Čech místo Babiše, Gudas má obranu, hodí se i Limberský

Sportovní vláda: Čech místo Babiše, Gudas má obranu,…

Menšinová vláda, většinová, jednobarevná, koaliční, straníci, nestraníci, odborníci… Podzimní volební zápas…

 

Reflex.cz

Po stopách starobylých vulkánů Nízkého Jeseníku

Po stopách starobylých vulkánů Nízkého Jeseníku

Kdo by nechtěl vidět na vlastní oči sopku? Netřeba jezdit nikam daleko, sopky máme i doma. Většinou se o nich…

Hurá, Saúdové půjdou do kina! A kvůli ropě se dál vesele ignoruje upírání lidských práv

Hurá, Saúdové půjdou do kina! A kvůli ropě se dál…

Malý liberalizační krůček v Saúdské Arábii lépe než jiný příklad ukázal, že ze strategických zájmů je Západ…