Hyundai Veloster – 3+1 po korejsku

Hyundai Veloster – 3+1 po korejsku

 
 

Korejské kupé útočí na VW Scirocco a Renault Mégane Coupé výstředním designem, trojicí dveří i atmosférickým motorem 1,6 GDI.

Hyundai Veloster, jehož nepřímým předchůdcem bylo větší Hyundai Coupé, se světu poprvé ukázalo ve formě konceptu už před čtyřmi lety.

Sériové provedení mělo premiéru na letošním autosalonu v Detroitu, verze pro Evropu se představila v březnu 2011 v Ženevě.

Během uplynulých čtyř let se změnila prakticky celá podoba, základní myšlenka i proporce ale automobilu zůstaly.

Tři nebo čtyři dveře?

Hlavním rozlišovacím prvkem Velosteru je asymetrická karoserie, kdy na řidičově straně jsou jediné boční dveře, zatímco na té u spolujezdce jsou přední i zadní boční dveře.

Druhé boční dveře vpravo jsou takřka plnohodnotné a od podobných řešení konkurence se liší i tím, že jsou uchyceny na B-sloupku. V současné automobilové produkci něco podobného zkouší také Mini Clubman, u kterého se ale zadní dveře vpravo otevírají proti směru jízdy.

Aby byla boční silueta maximálně homogenní z obou stran, našly kliky zadních dveří své nenápadné místo v rohu prosklené části.

Důvodem pro tuto asymetrickou karoserii je spojení funkčnosti hatchbacku se vzhledem kupé. Mazda RX-8 používala kratší zadní dveře otevírané proti směru jízdy, ty jsou ale nepraktické, protože se mohou otevřít až po otevření dveří předních. Navíc se pasažérům na zadních sedadlech z aut s těmito dveřmi špatně vystupuje, zvlášť na úzkých parkovacích místech.

 [600×403]

Vzhled

Veloster prý nemá působit přímo jako sporťák, zákazníky má spíše nalákat na svůj atypický vzhled. Generální ředitel anglického zastoupení Hyundaie tento model přirovnává k roli vozů Mini, řadě DS od Citroënu či Nissanu Juke. Veloster má sloužit jako druhé auto v rodině, které nabízí netradiční křivky a je zároveň praktické.

Jihokorejská automobilka tvrdí, že při tvorbě designu Velosteru se inspirovala motocykly. Přední a boční skla mají díky černě lakovaným A-sloupkům tvořit jednotnou linii, evokující hledí přileb na motorky. Středová konzole v interiéru se má zase podobat nádržím motorek.

Při pohledu zboku jsou patrné zvýrazněné podběhy kol a mírně klesající linie střechy. Tyto prvky byly tvořeny podle současného designového jazyka automobilky Hyundai, nazvaného Fluidic sculpture.

 [600×379] Zatímco příď Velosteru s hlavními světlomety doplněnými o diodová světla pro denní svícení se i přes agresivní křivky v mnohém podobá ostatním modelům Hyundaie, záď je malou revolucí.

Vzadu totiž může být příplatková prosklená střecha opticky spojena do jednoho celku s oknem dveří zavazadlového prostoru. Tato část je zřetelně ohraničena a kromě zalomení u nízko umístěného zadního spoileru tvoří zcela plynulou linii.

Hyundai Veloster: První dojmy (Ženeva 2011)

Záď městského kupé efektně odbourává C-sloupky, blatníky přímo přechází do střechy, což zdůrazňují i vysoko umístěné zadní svítilny a vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru (83 cm nad zemí). Výrazným prvkem je rovněž centrálně umístěná dvojitá koncovka výfuku.

Netradiční vzhled má dále podtrhnout nabídka výrazných laků, jako je pastelová slunečnicová žlutá barva, zářivě zelená či oranžová metalíza (nazvaná trefně Vitamin C).

Motor

K pohonu Velosteru slouží atmosférický motor 1,6 GDI, který dosahuje výkonu 99 kW v 6300 min-1. Vrchol krouticího momentu 167 Nm leží v 4850 min-1. S tímto čtyřválcem korejské kupé zrychlí z 0-100 km/h za 9,7 s a jede maximální rychlostí 201 km/h.

V kombinaci se šestistupňovým manuálem vůz v kombinovaném cyklu spotřebuje 6,5 l/100 km. Díky příplatkovému systému start-stop (automobilkou nazývaného ISG – Idle Stop&Go) může kombinovaná spotřeba klesnout na 5,9 l/100 km.

Zážehový čtyřválec je vybaven plynule proměnným časováním sacích i výfukových ventilů a přímým vstřikováním benzinu do válců. Znají jej již někteří majitelé vozů Kia Sportage nebo Hyundai ix35.

Test: Hyundai Veloster 1,6 GDI – Designová záležitost

Standardně je Veloster dodáván se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou, za příplatek bude časem k dispozici i šestistupňová dvouspojková převodovka vlastní konstrukce Hyundai. Ta bude u koncernu Hyundai-Kia použita vůbec poprvé. Dvouspojková převodovka bude disponovat módem Active Eco, ve kterém bude řadit mezi jednotlivými stupni tak, aby spotřeba paliva byla co nejnižší.

Hyundai Veloster - ceny na českém trhu
Motor1,6 GDI1,6 GDI
Převodovka6M6DS
Zdvihový objem [cm3]15911591
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]103/6300103/6300
Největší toč. mom. [Nm/min-1]167/4850167/4850
Max. rychlost [km/h]201200
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,710,3
Komb. spotřeba [l/100 km]6,56,4
Cena Comfort [Kč]479.990,-519.990,-
Cena Style [Kč]499.990,-539.990,-

Zřejmě již příští rok bude Veloster nabízen rovněž s novým motorem 1,6 Turbo GDI s přeplňováním a přímým vstřikováním.

Hyundai na letošním šanghajském autosalonu uvedlo, že přeplňovaný čtyřválec bude poskytovat výkon 153 kW a maximální točivý moment 265 Nm. Německý Auto Bild však v minulosti psal také o plánovaném slabším provedení se 128 kW.

 [600×337]

Podvozek

Přední zavěšení je tvořeno vzpěrami McPherson s vinutými pružinami, plynovými tlumiči a předním stabilizátorem o průměru 24 mm. Vzadu se nachází kliková náprava – dvojice vlečených ramen s vinutými pružinami, spojených torzně poddajnou příčkou.

Veloster používá elektrický posilovač řízení, který upravuje své chování podle jízdních podmínek, čímž je rovněž snižována spotřeba paliva.

Rozměry

Délka Velosteru je 4.220 mm, šířka 1.790 mm, a výška 1.399 mm, rozvor činí 2.650 mm. Objem zavazadlového prostoru je 320 litrů, po sklopení zadních, asymetricky dělených sedadel v poměru 60:40 vznikne prostor velký 1.015 litrů.

Hyundai Veloster - Srovnání rozměrů s konkurenty
ModelHyundai VelosterVW SciroccoRenault Mégane CoupéKia Pro_Cee'dHonda CR-Z
Délka [mm]42204256429942604080
Šířka [mm]17901810180417901740
Výška [mm]13991404142314501395
Rozvor [mm]26502578264026502435

Korejské kupé je sice na délku kratší než nejbližší konkurent Volkswagen Scirocco, který měří 4.256 mm, rozvor je však o 72 mm delší.

Rozměrově má Veloster nejblíže koncernové Kii Pro_cee’d, totožný rozvor a šířka dokazují určité spříznění podvozků obou kupé (přední náprava je prakticky stejná). Rozvor Renaultu Mégane Coupé je o 10 mm kratší.

Nepřímý japonský konkurent Velosteru, hybridní Honda CR-Z je o 14 cm kratší.

Hyundai Veloster vs VW Scirocco: Co koupit?

Hyundai Veloster - Srovnání parametrů motoru s konkurenty
ModelHyundai VelosterVW SciroccoRenault Mégane CoupéKia Pro_Cee'dHonda CR-Z
Motor1,6 GDI1,4 TSI1,4 TCe1,6 CVVT1,5 SOHC
Převodovka6M (6DS)6M6M6M (4A)6M
Zdvihový objem [cm3]15911390139715911497
Válce/ventily4/44/44/44/44/2
Největší výkon [kW/min-1]103/630090/500096/550092/630091/6100
Největší toč. mom. [Nm/min-1]167/4850200/1500-4000190/2250154/4200174/1000-1500
Max. rychlost [km/h]201 (200)200205192 (187)200
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,7 (10,3)9,79,610,8 (11,9)9,9
Komb. spotřeba [l/100 km]6,5 (6,4)6,46,56,1 (6,6)5,0

Ceny na českém trhu

Hyundai Veloster přichází na český trh s cenou od 479.990,- Kč. Základem je výbava Comfort. V ní nechybí 17palcová litá kola, přední mlhovky, LED světla pro denní svícení, ESP, šestice airbagů, kůží potažený volant (nastavitelný ve dvou osách), manuální klimatizace nebo palubní počítač.

Standardem je i vyhřívání předních sedadel, tempomat, protiprokluzový systém TCS a zadní parkovací senzory.

 [600×403] Provedení Style je dražší jen o 20 tisíc korun. Za tento příplatek přidává 18palcová kola, chromované kliky dveří, bezklíčový vstup, automatická klimatizace a kombinované čalounění látka/kůže.

K lépe vybavené verzi lze navíc přiobjednat panoramatické střešní okno (25.000,- Kč), kožené čalounění (10.000,- Kč) a paket Plus (46.000,- Kč), který zahrnuje elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, zadní parkovací kameru, navigaci, Bluetooth handsfree, lepší rádio s 8 reproduktory a elektricky sklopná zrcátka. Metalický je pro obě provedení za příplatek 13 tisíc korun.

Jake.auto.cz: Hyundai Veloster (přehled testů a dalších článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Šance k rozvoji, nebo utopené peníze? Vzývaná i proklínaná vltavská cesta se otevírá Šance k rozvoji, nebo utopené peníze? Vzývaná i proklínaná vltavská cesta se otevírá

S lehkou nadsázkou lze říci, že nejdelší česká řeka…

Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

 
 

Přidat názorDiskuse: Hyundai Veloster – 3+1 po korejsku







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Druhá generace modelu Hyundai Veloster nebude určena pro Evropu Druhá generace modelu Hyundai Veloster nebude určena pro Evropu

Čtyřdveřový korejský hatchback zaujal v Evropě jen…

Video: Hyundai Veloster umí jezdit po zdi. Nebo ne? Video: Hyundai Veloster umí jezdit po zdi. Nebo ne?

Nenajde se moc lidí, kteří by neznali legendární autíčka…

 



 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Jiří Bartoška slaví 70. narozeniny! Kdo mu přišel popřát?

Jiří Bartoška slaví 70. narozeniny! Kdo mu přišel popřát?

Nejslavnější kuřák Česka Jiří Bartoška slaví 70. narozeniny. Své jubileum se rozhodl oslavit ve velkém stylu v…

Kim Čong-una si osedlal důstojník KLDR. Diktátor se smál na celé kolo

Kim Čong-una si osedlal důstojník KLDR. Diktátor se…

Severní Korea minulý víkend testovala nový raketový motor. Test byl státními médii oslavován jako výjimečný…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…