Hyundai Veloster – 3+1 po korejsku
Hyundai Veloster, jehož nepřímým předchůdcem bylo větší Hyundai Coupé, se světu poprvé ukázalo ve formě konceptu už před čtyřmi lety.
Sériové provedení mělo premiéru na letošním autosalonu v Detroitu, verze pro Evropu se představila v březnu 2011 v Ženevě.
Během uplynulých čtyř let se změnila prakticky celá podoba, základní myšlenka i proporce ale automobilu zůstaly.
Tři nebo čtyři dveře?
Hlavním rozlišovacím prvkem Velosteru je asymetrická karoserie, kdy na řidičově straně jsou jediné boční dveře, zatímco na té u spolujezdce jsou přední i zadní boční dveře.
Druhé boční dveře vpravo jsou takřka plnohodnotné a od podobných řešení konkurence se liší i tím, že jsou uchyceny na B-sloupku. V současné automobilové produkci něco podobného zkouší také Mini Clubman, u kterého se ale zadní dveře vpravo otevírají proti směru jízdy.
Aby byla boční silueta maximálně homogenní z obou stran, našly kliky zadních dveří své nenápadné místo v rohu prosklené části.
Důvodem pro tuto asymetrickou karoserii je spojení funkčnosti hatchbacku se vzhledem kupé. Mazda RX-8 používala kratší zadní dveře otevírané proti směru jízdy, ty jsou ale nepraktické, protože se mohou otevřít až po otevření dveří předních. Navíc se pasažérům na zadních sedadlech z aut s těmito dveřmi špatně vystupuje, zvlášť na úzkých parkovacích místech.
hyundai novemodely predstavujeme sportovni kupe
Vzhled
Veloster prý nemá působit přímo jako sporťák, zákazníky má spíše nalákat na svůj atypický vzhled. Generální ředitel anglického zastoupení Hyundaie tento model přirovnává k roli vozů Mini, řadě DS od Citroënu či Nissanu Juke. Veloster má sloužit jako druhé auto v rodině, které nabízí netradiční křivky a je zároveň praktické.
Jihokorejská automobilka tvrdí, že při tvorbě designu Velosteru se inspirovala motocykly. Přední a boční skla mají díky černě lakovaným A-sloupkům tvořit jednotnou linii, evokující hledí přileb na motorky. Středová konzole v interiéru se má zase podobat nádržím motorek.
Při pohledu zboku jsou patrné zvýrazněné podběhy kol a mírně klesající linie střechy. Tyto prvky byly tvořeny podle současného designového jazyka automobilky Hyundai, nazvaného Fluidic sculpture.
hyundai novemodely predstavujeme sportovni kupe
Zatímco příď Velosteru s hlavními světlomety doplněnými o diodová světla pro denní svícení se i přes agresivní křivky v mnohém podobá ostatním modelům Hyundaie, záď je malou revolucí.
Vzadu totiž může být příplatková prosklená střecha opticky spojena do jednoho celku s oknem dveří zavazadlového prostoru. Tato část je zřetelně ohraničena a kromě zalomení u nízko umístěného zadního spoileru tvoří zcela plynulou linii.
Záď městského kupé efektně odbourává C-sloupky, blatníky přímo přechází do střechy, což zdůrazňují i vysoko umístěné zadní svítilny a vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru (83 cm nad zemí). Výrazným prvkem je rovněž centrálně umístěná dvojitá koncovka výfuku.
Netradiční vzhled má dále podtrhnout nabídka výrazných laků, jako je pastelová slunečnicová žlutá barva, zářivě zelená či oranžová metalíza (nazvaná trefně Vitamin C).
Motor
K pohonu Velosteru slouží atmosférický motor 1,6 GDI, který dosahuje výkonu 99 kW v 6300 min-1. Vrchol krouticího momentu 167 Nm leží v 4850 min-1. S tímto čtyřválcem korejské kupé zrychlí z 0-100 km/h za 9,7 s a jede maximální rychlostí 201 km/h.
V kombinaci se šestistupňovým manuálem vůz v kombinovaném cyklu spotřebuje 6,5 l/100 km. Díky příplatkovému systému start-stop (automobilkou nazývaného ISG – Idle Stop&Go) může kombinovaná spotřeba klesnout na 5,9 l/100 km.
Zážehový čtyřválec je vybaven plynule proměnným časováním sacích i výfukových ventilů a přímým vstřikováním benzinu do válců. Znají jej již někteří majitelé vozů Kia Sportage nebo Hyundai ix35.
Standardně je Veloster dodáván se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou, za příplatek bude časem k dispozici i šestistupňová dvouspojková převodovka vlastní konstrukce Hyundai. Ta bude u koncernu Hyundai-Kia použita vůbec poprvé. Dvouspojková převodovka bude disponovat módem Active Eco, ve kterém bude řadit mezi jednotlivými stupni tak, aby spotřeba paliva byla co nejnižší.
Hyundai Veloster - ceny na českém trhu | ||
Motor | 1,6 GDI | 1,6 GDI |
Převodovka | 6M | 6DS |
Zdvihový objem [cm3] | 1591 | 1591 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 103/6300 | 103/6300 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 167/4850 | 167/4850 |
Max. rychlost [km/h] | 201 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,7 | 10,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,5 | 6,4 |
Cena Comfort [Kč] | 479.990,- | 519.990,- |
Cena Style [Kč] | 499.990,- | 539.990,- |
Zřejmě již příští rok bude Veloster nabízen rovněž s novým motorem 1,6 Turbo GDI s přeplňováním a přímým vstřikováním.
Hyundai na letošním šanghajském autosalonu uvedlo, že přeplňovaný čtyřválec bude poskytovat výkon 153 kW a maximální točivý moment 265 Nm. Německý Auto Bild však v minulosti psal také o plánovaném slabším provedení se 128 kW.
hyundai novemodely predstavujeme sportovni kupe
Podvozek
Přední zavěšení je tvořeno vzpěrami McPherson s vinutými pružinami, plynovými tlumiči a předním stabilizátorem o průměru 24 mm. Vzadu se nachází kliková náprava – dvojice vlečených ramen s vinutými pružinami, spojených torzně poddajnou příčkou.
Veloster používá elektrický posilovač řízení, který upravuje své chování podle jízdních podmínek, čímž je rovněž snižována spotřeba paliva.
Rozměry
Délka Velosteru je 4.220 mm, šířka 1.790 mm, a výška 1.399 mm, rozvor činí 2.650 mm. Objem zavazadlového prostoru je 320 litrů, po sklopení zadních, asymetricky dělených sedadel v poměru 60:40 vznikne prostor velký 1.015 litrů.
Hyundai Veloster - Srovnání rozměrů s konkurenty | |||||
Model | Hyundai Veloster | VW Scirocco | Renault Mégane Coupé | Kia Pro_Cee'd | Honda CR-Z |
Délka [mm] | 4220 | 4256 | 4299 | 4260 | 4080 |
Šířka [mm] | 1790 | 1810 | 1804 | 1790 | 1740 |
Výška [mm] | 1399 | 1404 | 1423 | 1450 | 1395 |
Rozvor [mm] | 2650 | 2578 | 2640 | 2650 | 2435 |
Korejské kupé je sice na délku kratší než nejbližší konkurent Volkswagen Scirocco, který měří 4.256 mm, rozvor je však o 72 mm delší.
Rozměrově má Veloster nejblíže koncernové Kii Pro_cee’d, totožný rozvor a šířka dokazují určité spříznění podvozků obou kupé (přední náprava je prakticky stejná). Rozvor Renaultu Mégane Coupé je o 10 mm kratší.
Nepřímý japonský konkurent Velosteru, hybridní Honda CR-Z je o 14 cm kratší.
Hyundai Veloster - Srovnání parametrů motoru s konkurenty | |||||
Model | Hyundai Veloster | VW Scirocco | Renault Mégane Coupé | Kia Pro_Cee'd | Honda CR-Z |
Motor | 1,6 GDI | 1,4 TSI | 1,4 TCe | 1,6 CVVT | 1,5 SOHC |
Převodovka | 6M (6DS) | 6M | 6M | 6M (4A) | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1591 | 1390 | 1397 | 1591 | 1497 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/2 |
Největší výkon [kW/min-1] | 103/6300 | 90/5000 | 96/5500 | 92/6300 | 91/6100 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 167/4850 | 200/1500-4000 | 190/2250 | 154/4200 | 174/1000-1500 |
Max. rychlost [km/h] | 201 (200) | 200 | 205 | 192 (187) | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,7 (10,3) | 9,7 | 9,6 | 10,8 (11,9) | 9,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,5 (6,4) | 6,4 | 6,5 | 6,1 (6,6) | 5,0 |
Ceny na českém trhu
Hyundai Veloster přichází na český trh s cenou od 479.990,- Kč. Základem je výbava Comfort. V ní nechybí 17palcová litá kola, přední mlhovky, LED světla pro denní svícení, ESP, šestice airbagů, kůží potažený volant (nastavitelný ve dvou osách), manuální klimatizace nebo palubní počítač.
Standardem je i vyhřívání předních sedadel, tempomat, protiprokluzový systém TCS a zadní parkovací senzory.
hyundai novemodely predstavujeme sportovni kupe
Provedení Style je dražší jen o 20 tisíc korun. Za tento příplatek přidává 18palcová kola, chromované kliky dveří, bezklíčový vstup, automatická klimatizace a kombinované čalounění látka/kůže.
K lépe vybavené verzi lze navíc přiobjednat panoramatické střešní okno (25.000,- Kč), kožené čalounění (10.000,- Kč) a paket Plus (46.000,- Kč), který zahrnuje elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, zadní parkovací kameru, navigaci, Bluetooth handsfree, lepší rádio s 8 reproduktory a elektricky sklopná zrcátka. Metalický je pro obě provedení za příplatek 13 tisíc korun.