Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai Veloster – 3+1 po korejsku

David Bureš
Diskuze (48)
Korejské kupé útočí na VW Scirocco a Renault Mégane Coupé výstředním designem, trojicí dveří i atmosférickým motorem 1,6 GDI.

Hyundai Veloster, jehož nepřímým předchůdcem bylo větší Hyundai Coupé, se světu poprvé ukázalo ve formě konceptu už před čtyřmi lety.

Sériové provedení mělo premiéru na letošním autosalonu v Detroitu, verze pro Evropu se představila v březnu 2011 v Ženevě.

Během uplynulých čtyř let se změnila prakticky celá podoba, základní myšlenka i proporce ale automobilu zůstaly.

Tři nebo čtyři dveře?

Hlavním rozlišovacím prvkem Velosteru je asymetrická karoserie, kdy na řidičově straně jsou jediné boční dveře, zatímco na té u spolujezdce jsou přední i zadní boční dveře.

Druhé boční dveře vpravo jsou takřka plnohodnotné a od podobných řešení konkurence se liší i tím, že jsou uchyceny na B-sloupku. V současné automobilové produkci něco podobného zkouší také Mini Clubman, u kterého se ale zadní dveře vpravo otevírají proti směru jízdy.

Aby byla boční silueta maximálně homogenní z obou stran, našly kliky zadních dveří své nenápadné místo v rohu prosklené části.

Důvodem pro tuto asymetrickou karoserii je spojení funkčnosti hatchbacku se vzhledem kupé. Mazda RX-8 používala kratší zadní dveře otevírané proti směru jízdy, ty jsou ale nepraktické, protože se mohou otevřít až po otevření dveří předních. Navíc se pasažérům na zadních sedadlech z aut s těmito dveřmi špatně vystupuje, zvlášť na úzkých parkovacích místech.

hyundai novemodely predstavujeme sportovni kupe hyundai novemodely predstavujeme sportovni kupe

Vzhled

Veloster prý nemá působit přímo jako sporťák, zákazníky má spíše nalákat na svůj atypický vzhled. Generální ředitel anglického zastoupení Hyundaie tento model přirovnává k roli vozů Mini, řadě DS od Citroënu či Nissanu Juke. Veloster má sloužit jako druhé auto v rodině, které nabízí netradiční křivky a je zároveň praktické.

Jihokorejská automobilka tvrdí, že při tvorbě designu Velosteru se inspirovala motocykly. Přední a boční skla mají díky černě lakovaným A-sloupkům tvořit jednotnou linii, evokující hledí přileb na motorky. Středová konzole v interiéru se má zase podobat nádržím motorek.

Při pohledu zboku jsou patrné zvýrazněné podběhy kol a mírně klesající linie střechy. Tyto prvky byly tvořeny podle současného designového jazyka automobilky Hyundai, nazvaného Fluidic sculpture.

hyundai novemodely predstavujeme sportovni kupe hyundai novemodely predstavujeme sportovni kupe

Zatímco příď Velosteru s hlavními světlomety doplněnými o diodová světla pro denní svícení se i přes agresivní křivky v mnohém podobá ostatním modelům Hyundaie, záď je malou revolucí.

Vzadu totiž může být příplatková prosklená střecha opticky spojena do jednoho celku s oknem dveří zavazadlového prostoru. Tato část je zřetelně ohraničena a kromě zalomení u nízko umístěného zadního spoileru tvoří zcela plynulou linii.

Záď městského kupé efektně odbourává C-sloupky, blatníky přímo přechází do střechy, což zdůrazňují i vysoko umístěné zadní svítilny a vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru (83 cm nad zemí). Výrazným prvkem je rovněž centrálně umístěná dvojitá koncovka výfuku.

Netradiční vzhled má dále podtrhnout nabídka výrazných laků, jako je pastelová slunečnicová žlutá barva, zářivě zelená či oranžová metalíza (nazvaná trefně Vitamin C).

Motor

K pohonu Velosteru slouží atmosférický motor 1,6 GDI, který dosahuje výkonu 99 kW v 6300 min-1. Vrchol krouticího momentu 167 Nm leží v 4850 min-1. S tímto čtyřválcem korejské kupé zrychlí z 0-100 km/h za 9,7 s a jede maximální rychlostí 201 km/h.

V kombinaci se šestistupňovým manuálem vůz v kombinovaném cyklu spotřebuje 6,5 l/100 km. Díky příplatkovému systému start-stop (automobilkou nazývaného ISG – Idle Stop&Go) může kombinovaná spotřeba klesnout na 5,9 l/100 km.

Zážehový čtyřválec je vybaven plynule proměnným časováním sacích i výfukových ventilů a přímým vstřikováním benzinu do válců. Znají jej již někteří majitelé vozů Kia Sportage nebo Hyundai ix35.

Standardně je Veloster dodáván se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou, za příplatek bude časem k dispozici i šestistupňová dvouspojková převodovka vlastní konstrukce Hyundai. Ta bude u koncernu Hyundai-Kia použita vůbec poprvé. Dvouspojková převodovka bude disponovat módem Active Eco, ve kterém bude řadit mezi jednotlivými stupni tak, aby spotřeba paliva byla co nejnižší.

Hyundai Veloster - ceny na českém trhu
Motor 1,6 GDI 1,6 GDI
Převodovka 6M 6DS
Zdvihový objem [cm3] 1591 1591
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 103/6300 103/6300
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 167/4850 167/4850
Max. rychlost [km/h] 201 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,7 10,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,5 6,4
Cena Comfort [Kč] 479.990,- 519.990,-
Cena Style [Kč] 499.990,- 539.990,-

Zřejmě již příští rok bude Veloster nabízen rovněž s novým motorem 1,6 Turbo GDI s přeplňováním a přímým vstřikováním.

Hyundai na letošním šanghajském autosalonu uvedlo, že přeplňovaný čtyřválec bude poskytovat výkon 153 kW a maximální točivý moment 265 Nm. Německý Auto Bild však v minulosti psal také o plánovaném slabším provedení se 128 kW.

hyundai novemodely predstavujeme sportovni kupe hyundai novemodely predstavujeme sportovni kupe

Podvozek

Přední zavěšení je tvořeno vzpěrami McPherson s vinutými pružinami, plynovými tlumiči a předním stabilizátorem o průměru 24 mm. Vzadu se nachází kliková náprava – dvojice vlečených ramen s vinutými pružinami, spojených torzně poddajnou příčkou.

Veloster používá elektrický posilovač řízení, který upravuje své chování podle jízdních podmínek, čímž je rovněž snižována spotřeba paliva.

Rozměry

Délka Velosteru je 4.220 mm, šířka 1.790 mm, a výška 1.399 mm, rozvor činí 2.650 mm. Objem zavazadlového prostoru je 320 litrů, po sklopení zadních, asymetricky dělených sedadel v poměru 60:40 vznikne prostor velký 1.015 litrů.

Hyundai Veloster - Srovnání rozměrů s konkurenty
Model Hyundai Veloster VW Scirocco Renault Mégane Coupé Kia Pro_Cee'd Honda CR-Z
Délka [mm] 4220 4256 4299 4260 4080
Šířka [mm] 1790 1810 1804 1790 1740
Výška [mm] 1399 1404 1423 1450 1395
Rozvor [mm] 2650 2578 2640 2650 2435

Korejské kupé je sice na délku kratší než nejbližší konkurent Volkswagen Scirocco, který měří 4.256 mm, rozvor je však o 72 mm delší.

Rozměrově má Veloster nejblíže koncernové Kii Pro_cee’d, totožný rozvor a šířka dokazují určité spříznění podvozků obou kupé (přední náprava je prakticky stejná). Rozvor Renaultu Mégane Coupé je o 10 mm kratší.

Nepřímý japonský konkurent Velosteru, hybridní Honda CR-Z je o 14 cm kratší.

Hyundai Veloster - Srovnání parametrů motoru s konkurenty
Model Hyundai Veloster VW Scirocco Renault Mégane Coupé Kia Pro_Cee'd Honda CR-Z
Motor 1,6 GDI 1,4 TSI 1,4 TCe 1,6 CVVT 1,5 SOHC
Převodovka 6M (6DS) 6M 6M 6M (4A) 6M
Zdvihový objem [cm3] 1591 1390 1397 1591 1497
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/2
Největší výkon [kW/min-1] 103/6300 90/5000 96/5500 92/6300 91/6100
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 167/4850 200/1500-4000 190/2250 154/4200 174/1000-1500
Max. rychlost [km/h] 201 (200) 200 205 192 (187) 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,7 (10,3) 9,7 9,6 10,8 (11,9) 9,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,5 (6,4) 6,4 6,5 6,1 (6,6) 5,0

Ceny na českém trhu

Hyundai Veloster přichází na český trh s cenou od 479.990,- Kč. Základem je výbava Comfort. V ní nechybí 17palcová litá kola, přední mlhovky, LED světla pro denní svícení, ESP, šestice airbagů, kůží potažený volant (nastavitelný ve dvou osách), manuální klimatizace nebo palubní počítač.

Standardem je i vyhřívání předních sedadel, tempomat, protiprokluzový systém TCS a zadní parkovací senzory.

hyundai novemodely predstavujeme sportovni kupe hyundai novemodely predstavujeme sportovni kupe

Provedení Style je dražší jen o 20 tisíc korun. Za tento příplatek přidává 18palcová kola, chromované kliky dveří, bezklíčový vstup, automatická klimatizace a kombinované čalounění látka/kůže.

K lépe vybavené verzi lze navíc přiobjednat panoramatické střešní okno (25.000,- Kč), kožené čalounění (10.000,- Kč) a paket Plus (46.000,- Kč), který zahrnuje elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, zadní parkovací kameru, navigaci, Bluetooth handsfree, lepší rádio s 8 reproduktory a elektricky sklopná zrcátka. Metalický je pro obě provedení za příplatek 13 tisíc korun.

David Bureš
Diskuze (48)
18. 8. 2011 07:54
Re: MOTOR
Jinochu a Augustine, oběma vám díky za kvalitní reakce :yes: Ani já se nehádám, protože po přečtení několika dojmů z prvních jízd - ve většině případů navíc s předsériovým autem - určitě nejde dělat konečné závěry. Co mi vadí, to jsem myslím už docela podrobně vysvětlil (i v debatě u testu AutoCZ atd.). Očekávání, která jsme měli, nevznikla ze vzduchu, ale během několika let, kdy Hyundai vysílal signály o koncepci a účelu Velosteru. Matt Prior z AutoCaru, kterému za ty roky prostě věřím, taky jezdil s předprodukční verzí a říká tohle:

"From rest, the steering is well-weighted and linear. The low-speed ride, however, is on the harsh side. There are big vertical movements around town, with none of the suppleness we’ve come to expect in, say, Hyundai’s own i30.

It’s the same at higher speeds, too; failing ever to quite settle. That can make the Veloster feel dynamic and agile, but our experience with, say, the Scirocco, Ford Fiesta Zetec S or Citroen DS3, is that decent handling doesn’t have to come at the expense of a sophisticated ride.

Other cars, like the Mini Cooper, or Alfa Romeo’s Mito, do make the compromise, sacrificing comfort for a faux-agile feeling. With an ideal set-up the Veloster wouldn’t."

Stručně řečeno: Vyvážené a přímočaré řízení z klidové polohy, ale už v nižších i vyšších rychlostech se Veloster chová neklidně, což může budit dojem dynamičnosti a agility, ale jsou auta, která to dokáží řešit a zachovat zároveň sofistikované jízdní chování - Scirocco, Ford Fiesta Zetec S nebo Citroen DS3. Ano, jsou taky auta kompromisní, která komfortní chování obětují pocitu zdánlivé agility - Mini Cooper nebo Mito. Ale Veloster by při správném nastavení takový kompromis dělat nemusel. Zatím je tam i po městě tvrdý projev, výrazné nadhazování v kolmém směru, bez pohodové pružnosti, kterou jsme čekali.

A pak dělá Prior tenhle závěr: "There’s still a lot of work to do on the chassis, but the promise is there.

By my thinking, Hyundai ought to do everything it can to release the Veloster’s full driving potential.

There are a lot of competitive and desirable cars at this level, and if Hyundai can make its coupe one of the best cars around to drive, it’ll give itself a useful leg-up."
(tady odkaz: [odkaz] )

Čili: Zbývá spousta práce na šasi, ale je tam příslib. Podle Priora by měl Hyundai udělat maximum, aby naplno realizoval jízdní potenciál Velosteru. V této skupině je řada konkurenceschopných a atraktivních aut - a pokud Hyundai dokáže zapracovat na svém kupé tak, aby patřilo mezi auta, která se řídí nejlíp, pomůže si tím o pěkný krok vzhůru.

Matt Prior to říká velice decentně a povzbudivě, ale ve vzduchu visí i druhá půlka toho sdělení: a když Hyundai Veloster na takovou úroveň nedotáhne, bude z toho zase jen jedno plácnutí do vod automobilového průmyslu a Hyundai si tím k lepšímu postavení brandu nepomůže.

Ano, Augustine, je divné, že v německém testu to vidí jinak než 4 anglicky psané ziny z různých částí světa a než dva testy podle mě solidních českých redakcí. No tak ještě počkáme, uvidíme, jak se to vyvine. Díky za debatu a zdar :yes:
17. 8. 2011 22:25
Re: MOTOR
Myslim, ze ti rozumiem Patrik. Len chcem povedat, ze tie testy su UPLNE :-| odlisne. A Veloster nebol testovany na rovnej ceste, ale jeho SPORTOVE VLASTNOSTI, pretoze sa tam pise toto:

Die erste Fahrt im Vorserienmodell mit neuem 1,6-Liter-Benzin-Direkteinspritzer weckt Vorfreude auf die Serienversion. Denn bereits jetzt gefällt das ausgewogene, sehr sportliche Verhalten des Fronttrieblers. Geringes Untersteuern, fein regelndes ESP – Hyundai hat seine Hausaufgaben gemacht.

Preklad: "Prva jazda s predseriovym modelom s novym 1,6 benzinovym motorom s priamym vstrekovanim vzbudzuje velku radost uz na seriovu verziu. Pretoze uz teraz sa nam paci vyvazene, velmi sportove chovanie auta. Prakticky minimalna nedotacavost, velmi jemne fungujuce ESP, Hyundai svoju domacu ulohu splnil.

Podobny vysledok maju i ine nemecke a ceske testy. Ja sa nehadam kto ma pravdu. ja sa skor pytam, ako je mozne, ze vyjdu tak naprosto odlisne vysledky??? :*) :*)
17. 8. 2011 16:34
Re: Ideální
Jen, abych zchladil dvou Guttalaxní žáhu... Tak ani VW Scirocca se u nás loni neprodalo víc, jak 100ks... ;-)
17. 8. 2011 16:29
Re: MOTOR
Souhlasím s tebou a chápu, cos chtěl říct, ale myslím, že tenhle krok se ani moc Hyundai nedá zazlívat... Ty očekávání jsme si udělali myslím hlavně mi sami - věděli jsme, že Hyundai už dnes dokáže postavit kvalitní "běžné" auto, a proto jsme byli tak zvědavý, jak se popasuje s kategorii malého sporťáku, navíc okořeněnou řadou celkem dost netradičních (nebo zajímavých) řešení... Hyundai udělal jen to, co dělají i ostatní automobilky, vychválil své auto bez ohledu na jeho kvality, ale to mu nelze vyčítat - já osobě jsem ještě nezažil automobilku, která by řekla o svém autě, že je špatné... To, co bude současnou generaci prodávat, bude právě ona originalita celého vozu, popřípadě cena (která podle mně půjde ještě dolů), na super jízdní vlastnosti si v podání Hyundaie asi ještě počkáme (možná do nástupce současného Velostru, možná jen do ostré verze toho současného...), ale já myslím, že by se to čekání mohlo nakonec vyplatit... Jinak opět kvalitní příspěvky, u Tebe klasika :-) :yes:
17. 8. 2011 11:29
Re: MOTOR
Tady jde, Augustine, o něco jiného než o sedačky nebo základní motor nebo o chování auta na rovném povrchu. Jde o koncepci auta, o sliby a jejich plnění. A lidi z Edmunds nebo Car Enthusiast nejsou nedělní bloggeři, ale profesionálové s autoritou a jejich pocity jsou poměrně směrodatné. Stejně tak nemám důvod nevěřit v poctivost testování, které dělalo AutoCZ. A že hlavní garant Velosteru Krafcik uváděl jako vzor Hondu CRX, je další fakt. A CRX opravdu není kočička s mašlí. Ani sto názorů jiných lidí nic nezmění na tom, že Hyundai výslovně vyvolal jistá očekávání, která (zatím) nesplnil. Druhé auto do rodiny, řeči o městském kupé a přirovnávání k podivnému mixu jiných aut, to je sice prima, ale je to už jen marketingová masírka prodejce, která má přitáhnout další cílové skupiny. Však jako městský crossover má Hyundai rozpracovaný koncept Curb.