I na vraku lze vydělat, když se vydává za umění
Prapodivně pomačkané Dino 308 GT/4 na první pohled působí dojmem, že si jeho posádka užila krušné chvilky při kolostřešních kreacích, ale realita je poněkud jiná. Za zničenou karoserií stojí práce umělce Bertranda Laviera. Právě on totiž koupil Dino jako funkční vůz v roce 1993 a vlastnoručně je proměnil do současné podoby.
Italské kupé ze sedmdesátých let sice vypadá jako vrak, ale ve skutečnosti je vydáváno za uměleckou plastiku a bylo prodáno na konci října během prodejní výstavy moderního umění FIAC v Paříži, což je mimochodem největší akce svého druhu ve Francii.
Novým majitelem se stal neznámý turecký sběratel, kterému očividně nešlo o Dino, ale o umělecké dílo Bertranda Laviera, protože za něj zaplatil 250.000 amerických dolarů (zhruba 4,8 milionu Kč).
Pojízdné Dino 308 GT/4 lze přitom pořídit za částky od 15.000 eur (okolo 390.000 Kč) a ceny kusů ve špičkovém stavu se pohybují okolo 40.000 eur (přibližně jeden milion Kč), což je stále zlomek ceny uměleckého díla Bertranda Laviera.
Dino 308 GT/4 z let 1973 až 1980 je jedním z mála sériově vyráběných vozů automobilky Ferrari, jehož karoserie nepochází ze studia Pininfarina. Pod jeho přímočarými liniemi je podepsán designér Marcello Gandini, který pracoval v karosárně Bertone v letech 1965 až 1980.
Čtyřmístné kupé má před zadní nápravou uložen atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 3,0 l, disponující výkonem 184 kW (250 k). Při pohotovostní hmotnosti 1150 kg umělo Dino uhánět rychlosti okolo 236 km/h a akcelerovat z 0 na 100 km/h za 8,0 s.
Foto: Scott Reyburn/Bloomberg