Český trh v září 2008: Vyrovnaná první minitrojka – Spark, Panda, i10
Zvítězil tradičně Chevrolet Spark se 120 kusy, druhý se umístil Fiat Panda se 116 a třetí skončila i-desítka od Hyundaie se 106 novými registracemi. Mezi prvním a třetím byl tak rozdíl pouhých 14 vozů. Zbytek pelotonu už měl v devátém měsíci letošního roku značnou ztrátu – čtvrtý Peugeot 107 má na svém kontě 42 registrací, páté Twingo 37 a šesté další kolíně, Toyota Aygo 35. První trojka ovládala v září 56,2 % trhu v této třídě.
Oproti loňskému září je situace následující: Sparků si zákazníci koupili o 8 více (+ 7,1 %), Pand o 9 více (+ 8,4 %), Hyundai i 10 se pochopitelně ještě neprodával, stosedmiček naopak o tři méně (- 6,7 %), Twingo se nabízelo ještě v původní generaci a v devátém měsíci roku 2008 si našlo jediného zákazníka. Malých toyot z kolínské TPCA se oproti loňsku prodalo o 9 méně, tedy pokles činí 20,5 %. Mezi modely, které se stabilně drží v první desítce a neprodělaly generační výměnu, ani na ni nečekají, je na tom nejhůře Kia Picanto. Před faceliftem – v době, kdy ve třídě mini bylo mnohem volněji - byla daleko úspěšnější, letos v září jí patří až sedmá příčka s 32 kusy, což je o 53,6 % méně, než před rokem.
Nejprodávanějším minivozem se vznětovým motorem byl v září 2008 Hyundai i10 – malé korejské diesely, vyráběné ovšem v Indii, si koupilo sedm zákazníků.
Český trh v září 2008: Pořadí značek |
Situace v této třídě od začátku roku je následující: vede i nadále Spark s 1.515 registracemi (podíl 26,1 %) před Pandou (941 vozů, podíl 19,1 %) a stále se doprodávajícím Hyundaiem Atos Prime (610 vozů, podíl 10,5 %). Nástupce Atosu, Hyundai i10, už je se 405 kusy a podílem rovných sedmi procent na šestém místě. Zatímco vedoucí Spark si v porovnání s loňským rokem hodně polepšil (loni se za devět měsíců prodalo jen 971 jiskřiček, nárůst tedy činí celých 56 %, italský konkurent loni vedl s 1.012 kusy, tudíž se jeho registrace v meziročním srovnání propadly o 7 %.
Registracím nových minivozů se vznětovými motory od začátku letošního roku vládne retro pětistovka se třinácti vozy.
V tomto segmentu i nadále zuří cenová válka: Spark jako nejlevnější automobil na našem trhu stojí v základní verzi 175.900 Kč, Citroën C1, Fiat Panda, výprodejový Hyundai Atos Prime a Renault Twingo jsou o čtyři tisíce dražší (Twingo nedávno zlevnilo o celých 20 tisíc). Kia Picanto začíná na částce 189.900, stosedmičku a i-desítku pak koupíte těsně pod 200.000 Kč. Většina vozů má samozřejmě jen chudou výbavu, pouze Hyundai svého stále relativního nováčka vybavil velmi slušně.
Třída mini, registrace na českém trhu v září 2008 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 9/2008 | 1-9/2008 | 9/2008 | 1-9/2008 |
1. | Chevrolet SPARK | 120 | 1515 | 19,7% | 26,1% |
2. | Fiat PANDA | 116 | 941 | 19,1% | 16,2% |
3. | Hyundai i 10 | 106 | 405 | 17,4% | 7,0% |
4. | Peugeot 107 | 42 | 470 | 6,9% | 8,1% |
5. | Renault TWINGO | 37 | 272 | 6,1% | 4,7% |
6. | Toyota AYGO | 35 | 196 | 5,8% | 3,4% |
7. | Kia PICANTO | 32 | 591 | 5,3% | 10,2% |
7. | Suzuki SPLASH | 32 | 163 | 5,3% | 2,8% |
9. | Hyundai ATOS | 29 | 610 | 4,8% | 10,5% |
10. | Citroën C1 | 26 | 294 | 4,3% | 5,1% |
11. | Fiat 500 | 16 | 170 | 2,6% | 2,9% |
12. | Smart FORTWO | 9 | 75 | 1,5% | 1,3% |
13. | Opel AGILA | 7 | 60 | 1,2% | 1,0% |
14. | Volkswagen FOX | 1 | 33 | 0,2% | 0,6% |
- | Ford KA | 0 | 11 | 0,0% | 0,2% |
- | CELKEM | 608 | 5806 | 100,0% | 100,0% |