Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2010: Čtvrtletnímu pořadí miniaut dominují Panda, Spark a i10

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
V kategorii mini na českém trhu patří březnové prvenství opět Fiatu Panda, který je letos zatím bez konkurence. Dařilo se ale i jeho stylovějšímu a mladšímu sourozenci.

Březen vždy znamená výrazné oživení trhu, na začátku motoristické sezony mají zákazníci o nová auta zájem. Ve třetím měsíci letošního roku jich bylo zaregistrováno celkem 657. To je sice téměř dvakrát tolik než v únoru, ale oproti březnu roku 2009 je výsledek horší o 161, v procentním vyjádření -19,7 %. Loni jich tedy bylo celkem 818.

Nejmenším automobilům do převážně městského provozu opět dominoval italský medvídek z polské továrny v Tychách. Zvítězil se 170 kusy, druhý Spark porazil o 45 registrací. Jihokorejská jiskřička, která se začala prodávat také v nové generaci, jich má 125. Na Hyundai i10 zbylo třetí místo, i on má tentokrát přes stovku nových vozů: celkem 109. Čtvrtý skončil poněkud překvapivě Fiat 500. Ten sice mezi nejlepší pětku občas pronikne, ale tentokrát se mu to podařilo díky 53 kusům, což je v jeho případě opravdu hodně. Páté je pak Suzuki Splash s 46 exempláři.

V porovnání s třetím měsícem loňského roku vypadá situace u dlouhodobé jedničky velice zajímavě, Panda totiž dosáhla nachlup stejného výsledku jako před rokem! Registrace Sparku spadly o 33,9 %, loni v březnu bylo nově přihlášeno do provozu v ČR 189 vozů. Hyundai i10 si polepšil ze 103 kusů o 6 (+5,8 %). Počty roztomilé pětistovky vzrostly o velice razantních 278,6 % (ze 14). Splash naopak zaznamenal prudký úbytek zájemců, letos jich bylo o 66,2 % méně! Loni našlo své nové majitele 136 automobilů tohoto typu.

Propadákem se Splash stal, pokud bychom nepočítali ty modely, kterých se za měsíc prodá deset a méně. Mezi nimi totiž triumfuje Opel Agila s pádem o 90 % (z 10 na jediný kus). Obdobná situace panuje i mezi skokany, tam Pandu překonává maličký Smart ForTwo s +400 %, ale polepšil si pouze z jednoho na pět.

Třída mini, registrace na českém trhu v březnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20101-3/20103/20101-3/2010
1.Fiat PANDA17042325,9%30,8%
2.Chevrolet SPARK12526719,0%19,5%
3.Hyundai i1010920016,6%14,6%
4.Fiat 50053848,1%6,1%
5.Suzuki SPLASH46797,0%5,8%
6.Citroën C141686,2%5,0%
7.Kia PICANTO34685,2%5,0%
8.Peugeot 10731734,7%5,3%
9.Renault TWINGO15312,3%2,3%
10.Toyota AYGO13282,0%2,0%
11.Mini11231,7%1,7%
12.Smart FORTWO5110,8%0,8%
13.Ford KA250,3%0,4%
14.Opel AGILA160,2%0,4%
14.Toyota IQ140,2%0,3%
-Ostatní modely020,0%0,1%
-CELKEM6571372100,0%100,0%

Celý trh od začátku roku samozřejmě také klesl, a to o 462 kusů. Procentní pád se ale snížil z únorových -29,6 % na jen něco málo přes čtvrtinu: -25,2 %. Místo loňských 1.834 se prodalo jen 1.372 miniaut.

V celkovém pořadí po prvním čtvrtletí Panda utíká i nadále všem. Vede s 423 vozy a podílem 30,8 %. Stovku překročil ještě jak druhý Spark (267), tak i třetí i10 (rovných 200). První trojka má zatím takřka 65 % trhu a ostatním se nedostižitelně vzdálila. Cinquecentu pomohl březnový úspěch k průběžné čtvrté příčce (84), pátý je Splash (79). Francouzská kolíňata a Kia Picanto mají sice poměrně malý odstup, ale otázkou je, zda se jim ho během roku podaří eliminovat.

Miniauta se vznětovým motorem měla letos v březnu žně. K výsledkům Fiatu 500 přispělo celkem 18 kusů s přeplňovaným vznětovým motorem. Hyundai i10 má na kontě tři automobily s tímto druhem pohonu, Mini dva a Kia Picanto spolu se Smartem po jednom.

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
Avatar - Ronault.
12. 4. 2010 16:03
Re: Panda jede
Tak tak, do města to může být ideál, trasu Praha - Ostrava v tom bude absolvovat jen někdo s touhou po vsoké spotřebě při malé rychlosti. :yes:
12. 4. 2010 13:23
Re: Panda jede
Dvouválce se tu už rozebíraly několikrát. Panda je poměrně lehké auto, které neváží ani tunu, takže to s ní nějaký velký problém mít nebude. GP už je ale něco jiného.

Psal jsem to tu několikrát, dvouválec do pětistovky ano, díky jeho zvuku z něj udělá opravdu povedené retro. Jízdní výkony snad ale nikdo neočekává oslnivé. Do města to bude motor ok, na dálnici to ale rozhodně nebude.
12. 4. 2010 09:37
normální autíčko...
..hm, jednu máme doma (1.2 60 koníků) už od roku 2004 a má najeto asi 90.000 km převážně po městě a na kratší vzdálenosti. Krom oleje a filtrů jsme letos dávali přední destičky a tyčky stabilizátoru, čeká nás v dohledné době asi zadní díl výfuku (vnější ochranný plášť už je fuč)a rozvodoy. Do autorizovaného servisu už s tím nejezdíme ca 4 roky a je to levnější,..spotřeba ca 6/100 - záleží, zda s tím jede syn nebo manželka >:-[]
12. 4. 2010 09:05
panda
Bravo Fiat :yes:
12. 4. 2010 07:20
Re: Panda jede
Takhle se dělají ikony. Řekl bych, že jedině u Pandy by si výrobce mohl dovolit pouze půlgenerační inovaci jako Golf. Zajímá mě, jak se budou zákazníci stavět k dvouhrnkům. Pokud to bude fungovat tady, pak není problém u GP.