25.9. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

IAA Hannover 2016: Staré náklaďáky na vlastní oči

 

Hvězdou letošního IAA užitkových automobilů v Hannoveru byl bezpochyby nový Volkswagen Crafter. Nechyběly studie budoucnosti či hybridní autobusy. A také auta, která si možná pamatujete ze svého dětství. Takže čím se dříve tahaly návěsy či vozil písek?

Hannoverské výstaviště tvoří celá řada hal o různých velikostech. Kdo se do nich nevešel nebo nechtěl platit za krytou výstavní plochu, mohl vzít za vděk venkovními prostory mezi jednotlivými pavilony. Co v nich najdete, o tom informoval plánek, který jste dostali při vstupu na výstaviště. Pouze hala číslo 22, umístěná nejdále od rušných míst výstaviště nebyla v plánku nikterak popsaná. Čistě ze zvědavosti jsme k ní zabrousili. Teprve u vchodu do ní jste se mohli dozvědět, že hostí americké „náklaďáky“ a oldtimery. Po vstupu jsme pak byli jak u vytržení. Prostě krása, navíc žádné davy. Jen vystavovatelé či lépe řečeno majitelé ukazovaných skvostů. Takže co bylo v trochu tajuplné hale číslo 22 k vidění?

Americké stroje: Kenworth a Peterbilt – americký král a korunní princ

Kdysi dávno jsem v sesterském Auto Tipu četl sérii článků o amerických tahačích a náklaďácích. Někdejší autor tituloval Kenwortha králem tahačů, Peterbilta korunním princem. Na IAA byl k vidění jednak Kenworth W900 a T 800 a dále Peterbilty 379 a 388. Zajímavé je, jak tato auta vypadají na první pohled stále stejně, přičemž v útrobách ukrývají nejmodernější techniku, díky níž plní i přísné emisní normy.

Vystavený Kenwortht W900L se stále vyrábí a to od roku 1989. Prezentovaný kousek ovšem opustil brány závodu v roce 2007. Starším sourozencem byla řada T 800 z roku 1983. Poháněl ji šestiválec Cummins diesel o objemu 14,0 litru a výkonu 295 kW. Alternativou ke Kenworthu je v Americe již zmíněný Peterbilt, zde prezentovaný jednak moderním zástupcem 379 (z roku 2005) a dále řadou 388.

Západoněmecká produkce: Faun, Klöckner Humbolt Deutz a MAN – spolutvůrci „hospodářského zázraku“

Nejvíce zastoupena byla auta vyráběná v někdejším západním Německu. Tehdy zde existovalo až překvapivě velké množství značek, neboť válkou poničené Německo potřebovalo nákladní auta k obnově své země. Značka Faun (Fahrzeugfabriken Ansbach und Nürnberg AG) dnes vystupuje pod jmény Radano Faun a Faun Umweltechnik. Prvně jmenovaná vyrábí zejména těžké autojeřáby, ale také rypadla a jinou stavební techniku. Druhá uvedená značka pak stroje pro komunální služby (čištění komunikací aj.). K produktům Faunu patří také průmyslové roboty Kuka, které najdete v mnoha fabrikách na výrobu aut (Wolfsburg, Mladá Boleslav, TPCA aj).

Faunů bylo k vidění hned několik, všechny se vyznačovaly neobvykle dlouhým „čumákem“. Za všechny zmíníme stroj L7Z. Řada L7 se vyráběla od roku 1950, a to v různých verzích, jako valník či třeba třístranný sklápěč. K pohonu se používal motor od firmy Deutz o objemu 13,5 litru a výkonu 150 koňských sil.

Opodál stál sklápěč Klöckner Humboldt Deutz Pluto 200 D 16 AK. Vyráběl se od roku 1953 a pod jeho kapotou mohly být až dvanáctiválcové motory firmy Deutz, jak je ostatně zřejmé z názvu. Značka svá auta pojmenovávala podle planet naší sluneční soustavy – existoval také Saturn, Jupiter či Merkur.

Stejnou éru jako dva předešlé stroje symbolizoval také MAN 515 L1 z poloviny padesátých let. K pohonu sloužil šestiválcový motor vybavený přímým vstřikováním nafty! Vyobrazený vůz je „pětitunou“. Modernější éru MANu zastupoval tahač návěsů 20.361 FVLS z roku 1987 s motorem o objemu téměř 12 litrů a výkonu 265 kW.

Osobně mě nejvíce zaujal klasický valník Daimler-Benz typ 1932. Asi proto, že doma vlastním věrnou kopii od firmy Matchbox, dokonce s přívěsem a zcela identickým nátěrem – zelený vůz, žlutá plachta. Vystavený vůz se narodil v roce 1979. Zadní nápravu poháněl desetiválec OM 403 a celková hmotnost tohoto stroje činila 19 tun.

Zbytek západní Evropy: Volvo, Scania a Fiat – jezdily i u nás

Koncern Fiat v minulosti vyráběl všechno možné. Od aut, přes námořní techniku až po letadla (divize Fiat Avio). A také těžké užitkové automobily. Ty na IAA 2016 zastupoval typ 691 NB Viberti V18S z roku 1974. Jedná se o čtyřnápravový valník, přičemž první dvě nápravy jsou řídicí. Užitečná hmotnost stroje činila 44 tun a vůz byl k vidění i s přívěsem.

Švédsko reprezentovala jednak úžasná „čumáková“ Scania T143 z roku 1983 a dále Volvo F89 vyrobené v roce 1976. Na obě auta si možná vzpomenete, neboť bývala k vidění i na našich silnicích. T143 poháněl motor Scania o výkonu 500 koní, který tahač dokázal rozjet na rychlost 85 km/h. Volvo nabízelo 330 koní a maximálku až 90 km/h.

Tábor „míru a socialismu“: Škoda, Kamaz a IFA – vzpomínáte na ně?

Malé překvapení nám přichystal náš starý známý trambus, jak se mu tehdy v 80. letech pro jeho koncepci přezdívalo. Jde o Škodu 706 RT, na jejímž podvozku vznikl také legendární autobus Škoda RTO. Vystavený kus vyrobily závody v Plzni v roce 1964. Budka měla původně vínovo-žlutý nátěr, přičemž auto provozovali v Drážďanech. Kompletní renovace stroje tak, jak jej vidíte, proběhla v roce 2009. Stejnému majiteli patřila také vystavená IFA (Industrieverband Fahrzeugbau) L60 z roku 1988. L60 se vyráběla od září 1986 a ve výrobě se tak udržela pouhé čtyři roky. Za tu dobu vzniklo 20 293 aut.

Mezi historickými trucky nechyběl ani ruský (sovětský) Kamaz 53212. Vystavený kus opustil brány továrny v roce 1984, avšak výroba tohoto trambusového typu probíhala už od roku 1976 až do roku 2000. Existoval v mnoha verzích, včetně těch, určených pro armádu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeď na hranici s Mexikem ohrožuje stavbu Muskova kosmodromu Zeď na hranici s Mexikem ohrožuje stavbu Muskova kosmodromu

Elon Musk to s dobýváním vesmíru myslí vážně. Jeho…

Vláda Theresy Mayové zmírňuje požadavky ohledně irské pojistky Vláda Theresy Mayové zmírňuje požadavky ohledně irské pojistky

Britská vláda se chystá zmírnit své požadavky na…

Ostravská Škoda Vagonka dodá do Lotyšska vlaky za více než šest miliard Ostravská Škoda Vagonka dodá do Lotyšska vlaky za více než šest miliard

Ostravská společnost Škoda Vagonka ze skupiny Škoda…

 

Štítky MAN Scania Profi

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda…

Elektrické vajíčko vzniklo navzdory okupaci. Už tehdy mělo skvělý dojezd Elektrické vajíčko vzniklo navzdory okupaci. Už tehdy mělo skvělý dojezd

Malá elektrická auta budou možná řešením budoucnosti, už…

 





 
Brubaker Box byl asi nejbizarnějším vozem na bázi Volkswagenu Brouk!

Brubaker Box byl asi nejbizarnějším vozem na bázi Volkswagenu Brouk!

Včera

Volkswagen Brouk posloužil coby technický základ řadě výrobcům sportovních či neobvyklých vozidel. Jedním z nich bylo také dynamicky tvarované něco jako MPV.




Blesk.cz

Breaking Bad film bude navazovat na seriál a hlavním hrdinou se stane Jesse. Snímek míří na Netflix

Breaking Bad film bude navazovat na seriál a hlavním…

Chystaný Breaking Bad (v Česku Perníkový táta) film začíná nabírat obrysy. Veškeré zvěsti, které kolem snímku…

Zdrcená matka 19leté nevěsty ISIS: „Chápeme, proč ji lidé nechtějí zpátky v Británii“

Zdrcená matka 19leté nevěsty ISIS: „Chápeme, proč ji…

Matka Šamimy Begumové (19), která v patnácti letech utekla z Londýna do Sýrie, kde se provdala za nizozemského…

 

iSport.cz

Přímý sestup? Arogantní a strašné rozhodnutí, hřímá šéf Hradce Schön

Přímý sestup? Arogantní a strašné rozhodnutí, hřímá…

Dalo se čekat, že nečekaný krok hokejového vedení ohledně přímého sestupu a postupu v extralize vyvolá mezi…

SESTŘIHY: Sparta porazila Boleslav 1:0, Plzeň padla s Chomutovem

SESTŘIHY: Sparta porazila Boleslav 1:0, Plzeň padla…

Hokejisté Třince, kteří ještě nedávno vévodili extralize, v dnešním 44. kole prohráli se čtvrtým Hradcem Králové…

 

Reflex.cz

JXD: MeToo potřebují i muži. Vím, jak na to

JXD: MeToo potřebují i muži. Vím, jak na to

Ve svém celoživotním boji za generovou vyváženost, která je pro mne skutečnou hodnotou, jsem dospěl…

Valentýna jsme letos slavili naposledy, Evropská unie svátek zamilovaných zrušila

Valentýna jsme letos slavili naposledy, Evropská…

Všichni víme, že Valentýn je pouze veliké marketingové pozlátko mající za cíl prodat nám květiny, bonboniéry či…