25.9. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

IAA Hannover 2016: Staré náklaďáky na vlastní oči

 

Hvězdou letošního IAA užitkových automobilů v Hannoveru byl bezpochyby nový Volkswagen Crafter. Nechyběly studie budoucnosti či hybridní autobusy. A také auta, která si možná pamatujete ze svého dětství. Takže čím se dříve tahaly návěsy či vozil písek?

Hannoverské výstaviště tvoří celá řada hal o různých velikostech. Kdo se do nich nevešel nebo nechtěl platit za krytou výstavní plochu, mohl vzít za vděk venkovními prostory mezi jednotlivými pavilony. Co v nich najdete, o tom informoval plánek, který jste dostali při vstupu na výstaviště. Pouze hala číslo 22, umístěná nejdále od rušných míst výstaviště nebyla v plánku nikterak popsaná. Čistě ze zvědavosti jsme k ní zabrousili. Teprve u vchodu do ní jste se mohli dozvědět, že hostí americké „náklaďáky“ a oldtimery. Po vstupu jsme pak byli jak u vytržení. Prostě krása, navíc žádné davy. Jen vystavovatelé či lépe řečeno majitelé ukazovaných skvostů. Takže co bylo v trochu tajuplné hale číslo 22 k vidění?

Americké stroje: Kenworth a Peterbilt – americký král a korunní princ

Kdysi dávno jsem v sesterském Auto Tipu četl sérii článků o amerických tahačích a náklaďácích. Někdejší autor tituloval Kenwortha králem tahačů, Peterbilta korunním princem. Na IAA byl k vidění jednak Kenworth W900 a T 800 a dále Peterbilty 379 a 388. Zajímavé je, jak tato auta vypadají na první pohled stále stejně, přičemž v útrobách ukrývají nejmodernější techniku, díky níž plní i přísné emisní normy.

Vystavený Kenwortht W900L se stále vyrábí a to od roku 1989. Prezentovaný kousek ovšem opustil brány závodu v roce 2007. Starším sourozencem byla řada T 800 z roku 1983. Poháněl ji šestiválec Cummins diesel o objemu 14,0 litru a výkonu 295 kW. Alternativou ke Kenworthu je v Americe již zmíněný Peterbilt, zde prezentovaný jednak moderním zástupcem 379 (z roku 2005) a dále řadou 388.

Západoněmecká produkce: Faun, Klöckner Humbolt Deutz a MAN – spolutvůrci „hospodářského zázraku“

Nejvíce zastoupena byla auta vyráběná v někdejším západním Německu. Tehdy zde existovalo až překvapivě velké množství značek, neboť válkou poničené Německo potřebovalo nákladní auta k obnově své země. Značka Faun (Fahrzeugfabriken Ansbach und Nürnberg AG) dnes vystupuje pod jmény Radano Faun a Faun Umweltechnik. Prvně jmenovaná vyrábí zejména těžké autojeřáby, ale také rypadla a jinou stavební techniku. Druhá uvedená značka pak stroje pro komunální služby (čištění komunikací aj.). K produktům Faunu patří také průmyslové roboty Kuka, které najdete v mnoha fabrikách na výrobu aut (Wolfsburg, Mladá Boleslav, TPCA aj).

Faunů bylo k vidění hned několik, všechny se vyznačovaly neobvykle dlouhým „čumákem“. Za všechny zmíníme stroj L7Z. Řada L7 se vyráběla od roku 1950, a to v různých verzích, jako valník či třeba třístranný sklápěč. K pohonu se používal motor od firmy Deutz o objemu 13,5 litru a výkonu 150 koňských sil.

Opodál stál sklápěč Klöckner Humboldt Deutz Pluto 200 D 16 AK. Vyráběl se od roku 1953 a pod jeho kapotou mohly být až dvanáctiválcové motory firmy Deutz, jak je ostatně zřejmé z názvu. Značka svá auta pojmenovávala podle planet naší sluneční soustavy – existoval také Saturn, Jupiter či Merkur.

Stejnou éru jako dva předešlé stroje symbolizoval také MAN 515 L1 z poloviny padesátých let. K pohonu sloužil šestiválcový motor vybavený přímým vstřikováním nafty! Vyobrazený vůz je „pětitunou“. Modernější éru MANu zastupoval tahač návěsů 20.361 FVLS z roku 1987 s motorem o objemu téměř 12 litrů a výkonu 265 kW.

Osobně mě nejvíce zaujal klasický valník Daimler-Benz typ 1932. Asi proto, že doma vlastním věrnou kopii od firmy Matchbox, dokonce s přívěsem a zcela identickým nátěrem – zelený vůz, žlutá plachta. Vystavený vůz se narodil v roce 1979. Zadní nápravu poháněl desetiválec OM 403 a celková hmotnost tohoto stroje činila 19 tun.

Zbytek západní Evropy: Volvo, Scania a Fiat – jezdily i u nás

Koncern Fiat v minulosti vyráběl všechno možné. Od aut, přes námořní techniku až po letadla (divize Fiat Avio). A také těžké užitkové automobily. Ty na IAA 2016 zastupoval typ 691 NB Viberti V18S z roku 1974. Jedná se o čtyřnápravový valník, přičemž první dvě nápravy jsou řídicí. Užitečná hmotnost stroje činila 44 tun a vůz byl k vidění i s přívěsem.

Švédsko reprezentovala jednak úžasná „čumáková“ Scania T143 z roku 1983 a dále Volvo F89 vyrobené v roce 1976. Na obě auta si možná vzpomenete, neboť bývala k vidění i na našich silnicích. T143 poháněl motor Scania o výkonu 500 koní, který tahač dokázal rozjet na rychlost 85 km/h. Volvo nabízelo 330 koní a maximálku až 90 km/h.

Tábor „míru a socialismu“: Škoda, Kamaz a IFA – vzpomínáte na ně?

Malé překvapení nám přichystal náš starý známý trambus, jak se mu tehdy v 80. letech pro jeho koncepci přezdívalo. Jde o Škodu 706 RT, na jejímž podvozku vznikl také legendární autobus Škoda RTO. Vystavený kus vyrobily závody v Plzni v roce 1964. Budka měla původně vínovo-žlutý nátěr, přičemž auto provozovali v Drážďanech. Kompletní renovace stroje tak, jak jej vidíte, proběhla v roce 2009. Stejnému majiteli patřila také vystavená IFA (Industrieverband Fahrzeugbau) L60 z roku 1988. L60 se vyráběla od září 1986 a ve výrobě se tak udržela pouhé čtyři roky. Za tu dobu vzniklo 20 293 aut.

Mezi historickými trucky nechyběl ani ruský (sovětský) Kamaz 53212. Vystavený kus opustil brány továrny v roce 1984, avšak výroba tohoto trambusového typu probíhala už od roku 1976 až do roku 2000. Existoval v mnoha verzích, včetně těch, určených pro armádu.

Spolupracujeme s TipCars.com
OMV loni v Česku zvýšila zisk o 44 procent, tržby klesly OMV loni v Česku zvýšila zisk o 44 procent, tržby klesly

Rakouská společnost OMV, která provozuje v Česku síť…

Obchodníci se učí experimentovat. Chtějí vrátit zákazníka do prodejny Obchodníci se učí experimentovat. Chtějí vrátit zákazníka do prodejny

Propojení on-line prodeje s klasickými obchody přineslo…

Elektromobily jsou méně ekologické než dieselová auta, tvrdí německá studie Elektromobily jsou méně ekologické než dieselová auta, tvrdí německá studie

Provoz elektromobilů může mít daleko horší dopady na…

 

Štítky MAN Scania Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 





 
Dieselová auta jsou ekologičtější než elektromobily, tvrdí nová studie

Dieselová auta jsou ekologičtější než elektromobily, tvrdí nová studie

Dnes 12:52

Elektromobily expandují hlavně kvůli ekologičnosti provozu. Nová studie ale dokazuje, že elektroauta nemusí být tak ekologická, jak se tváří.




Blesk.cz

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

Kopřivová už zase špulí zadek u moře. S Jágrem v Česku nevydržela

Kopřivová už zase špulí zadek u moře. S Jágrem v…

Partnerka Jaromíra Jágra (46) Veronika Kopřivová (27) se v Česku dlouho nezdržela. Blížící se zima ji vyhnala do…

 

iSport.cz

Šéf alpského úseku: S Ledeckými se známe, zbytečně se to vyhrocovalo

Šéf alpského úseku: S Ledeckými se známe, zbytečně…

Zvenku to vypadalo jako ostrá válka slov. Předseda alpského úseku Ladislav Fortejtek si přes média s Jankem…

ANALÝZA: Jak uspět na Realu? Plzni pomůže 3-5-2, cestu ukázalo CSKA

ANALÝZA: Jak uspět na Realu? Plzni pomůže 3-5-2,…

Za dvě a půl sezony devět trofejí. Real Madrid pod vedením Zinedina Zidana vyhrál téměř vše, co se dalo. Zdědit…

 

Reflex.cz

Rusko zřejmě rozmisťuje své jednotky i v Libyi. A samozřejmě to popírá. Může jít o ropu i migraci do Evropy

Rusko zřejmě rozmisťuje své jednotky i v Libyi. A…

Zatímco Rusko vyhlašuje, že je "obklíčeno NATO" a po internetu se šíří záhadné mapy, kde jsou americké základny…

5 důvodů, proč v Afghánistánu umírají naši vojáci. Přišla i odplata za prozrazení tajné české mise?

5 důvodů, proč v Afghánistánu umírají naši vojáci.…

Za pouhých 11 týdnů byli v Afghánistánu při třech útocích zabiti 4 čeští vojáci a dalších sedm bylo zraněno. Za…