Při veškeré úctě, podle mě je Ian "jen" šéf. Podle mě za ním stojí ten team designérů, kteří svými příspěvky postupně vytváří auto. Často zmiňovaný je Julian Thomson.
[odkaz]
[odkaz]
Mnohí ho považujú za prežitok, a podľa niektorých nemá v aute čo tento materiál robiť. Podľa mňa drevu ako interiérovému materiálu škodia predovšetkým jeho plastové napodobeniny, a to často aj v nie lacných autách alebo autách so slabým imidžom...
Podľa mňa koža a drevo spolu neodmysliteľne patria, a nie iba tým, že oba sú prirodzené prírodné materiály. Možno zas príde nejaká módna vlna a namiesto "kvalitných plastov" budeme v niektorých modeloch opäť dýchať vôňu dreva.
Zalezi ako je to drevo spracovane, ale samozrejme ide o dizajn, ktory je subrejktivny.
Napriklad ta hneda vylestena plocha prekryta epoxidom a pripominajuca mramor ma velmi daleko od hrejiveho pocitu tepla:
[odkaz]
A nehovorte mi, ze milionar, co si kupi Jaguara napriklad za predaj krvavych diamantov zo Siera Leone vyhladava teplo prirodneho dreva v interieri a agresivny a surovy vzhlad prednej masky z chromu. Trosku protichodne.
Ale exustuju aj dizajneri, ktori to z drevom vedia najlepsie. Samozrejeme pochadzaju z krajiny Ikei zo Svedska -
[odkaz]
Kde napriklad z tohoto citi presne teplo dreva o ktorom sa Callumovi iba sniva:
[odkaz]
A historicky asi najhorsia implementacia "dreva" je u Forda vo vybave Ghia.
[odkaz]
Kazdy sa na to ztazuje, ti bohatsi si radsej priplatia za Titanium, len aby sa na ten gic nemuseli pozerat, ale Ford tvrdi, ze je to tradicia zalozena v minulosti. Nepracoval Callum predtym nahodou vo Forde...?
A nepracoval na najskaredsej Fieste vsetkych dob?
[odkaz]
Jaguar dělá lakované dřevo (je to dřevo, skutečná ručně opracovaná dýha a skutečný lak, plast je v Mondeu!) i matné, které momentálně v módě. To že ti to připadá jako "epoxidované" je jen díky módě plastového dřeva z 90tých let, které se pevně vryla do paměti.
Leštěné dřevo je synonymem luxusu. Navíc, ten ořechový panel, má k mramoru dost daleko, ta fotka je s bleskem, který tomu dodává studený nádech a ještě to je nepravidelně nasvícený. Bylo by rozumný si prohlídnout fotky za normálního světla, nebo oficiální snímky (na kterých to vždy vypadá hezky).
K té Fiestě - jak se píe v článku, Ian Callum dělal celá 80tá léta u Fordu, spíš bych mu připisoval starší Fiestu (které je tato faceliftem), ale s jistotou to nevím.
Na této možná pracoval Morray Callum, který v letech 1990-95 dělal ve studiu Ghia a potom přešel k Fordu USA
Za další tě musím upozornit, že Callum je jen "hlavou" designového oddělení a interiéry dělá někdo úplně jiný. Třeba design C-XF vedla Adriana Monk. [odkaz] A podívej třeba na tohle. [odkaz]
Ta překližka od Volva má přitažlivost (pro ty, co mají vkus) právě tím, že se netváří jako naleštěný lejno, nýbrž jako... matová překližka, tedy akcentuje se vjem přírody, přirozenosti (zde se to střetává se vjemem z kůže), kontrastní naleštěnej ořešák, to je opravdu než ten vixlajvantovej kuchyňskej ubrus (také se krásně leskne) pro kýčaře.
Dřevo v autě je materiál pro panáky. Jediná možná tolerovatelná alternativa (ve velkosériové výrobě) je ta volvovská matová "překližka". Leštěnej kořen ořešáku je vhodnej leda tak pro plešatý obtloustlý kořeny. Do auta patří adekvátní (rychlé) materiály - kov, drásaný kov, kevlar, hliník. Pokud má auto manuál, pak ani na řadičku napatří dřevo, tam patří zásadně kůže.
Dřevo v autě je v podstatě materiál kýčařů, doma drátěnej Švejk v kuchyni na zdi, na stole vixlajvantovej kostičkovanej ubrus a na něm... skorobroušená vázička od horčice s umělohmotnejma konvalinkama. V garáži pak leštěnej habr na přístrojovce.
Ešte jednu rozprávku nám porozprávaj... ;-)
Keď do auta drevo nepatrí, prečo sa teda používa? A prečo sa navyše ešte imituje? Všetci tí dizajnéri nevedia, čo je vkusné a čo gýč?
Dřevo se používá proto, protože je hodně... kořenů. Imituje se proto, ptotože je hodně... švorcovejch kořenů. Nebo se snad domníváš, že sádroví trpaslíci se vyrábí proto, že je to moderní umění?
Ty panely z duralu co jsou ve spykeru asi taky nebudou za hubičku,ale na tom asi nesejde,ta překližka u volva vypadá hodně dobře a přitom to bude levnější než ořech apod.
Nemusí ísť ani o cenu - ako o vytvorenie príjemného prostredia aj v aute. Drevo je človeku vždy bližšie ako chladný kov alebo akýkoľvek umelý produkt. Ako som už písal, nehodí sa určite všade, ale rozhodne nie je na odpis. ;-)
Z dreva dýcha aura nezameniteľnosti, na rozdiel od chladných kovov a plastov je to spolu s kožou materiál opačného razenia. Jasne že sa nehodí do každého vozu, ale luxus a drevo idú spolu tak isto ako v spojitosti s kožou, alebo kvalitnými kovovými materiálmi.
Kompozity do toho nemiešaj, pravá hodnota materiálov, ktoré dnes pod týmto označením poznáme, je niekde úplne inde ako v dekorovaní interiérov, aj keď sa občas uplatnia aj v ejto úlohe. Dobré auto je o.i. aj také, v ktorom sa cítim fajn - a drevo môže k tomuto pocitu dopomôcť. Lepšia kombinácia, ako drevo a koža, pre luxusné autá neexistuje. A nepleť do toho rýchlosť a šport, to je iná kategória. Hodnoty uznávané vo vyššej spoločnosti evidentne neuznávaš. ;-)
Leštěné dřevo v autě, Klaudie, je pro panáky. Tak jako leštěné dřevěné domácí bytové stěny s narafičenejma (skoro)broušenejma skleničkama... ale na tom se my dva evidentně neshodnem, viď. Ještě, že nemáme společnou domácnost >:D;-)
V tom se zásadně mýlíš. Dnešní technologie umožňuje udělat takovou napodobeninu, že bude dokonce ještě hezčí (kresbou, probarvením) než to pravé dřevo, a jakmile na to pravé dřevo hodíš lak, je z toho vizuálně totožný dojem (píši o kvalitní plastové práci). A tedy i v tomhle se skrývá esence kýčovitosti... že musíš sám sebe přesvědčovat, že máš přece uvnitř rostlé dřevo... možná.
Co se týká tvého vizuálního příkladu, pak kýčem není ten plast, ta napodobenina, nýbrž to okolí... tedy to celkové pojetí, a rozsah "dřevového" dekorování.
V tom si samozřejmě rozumíme (plastikovej hliník, koženka...) ovšem problém je právě v tom, že abys "věděl", že máš pravé prkno na přístrojovce, musí ti to prodejce třikrát za sebou nahlas zopakovat. A výsledný, pohledový efekt bohužel nijak moc neodbíhá od toho plastiku v Mondeu. V tom tkví ta současná trpkost pravých suků...
A ten příznačnej porcelánovej jelen... to je právě to pravé dřevo. Náhražka z plastu, to je pak ten drátěnej Švejk. Prašť jako uhoď.
Porcelánovým jelenem (dátěný švejk) jsou toliko chromové plasty, karbon atd. Je to módní, každý to chce a každý si to může dovolit. A pro fabriky je to velice levné a snadné řešení. Kůže a dřevo to je jiná, obé potřebuje na kvalitní zpracování svůj čas a správného dodavatele. To se samo sebou odráží na ceně.
Ten nedřevěný interiér ti dodá každá chemička v ČLR a namontuje ti to každý pákistánský dělňas s prstem v nose.
Tak zrovna z toho karbonu bych nějaký levný/laciný materiál nedělal. Jak potom vysvětlíš, že např. i v takovém FocucuII RS (kompaktkní HH za meloun) je na palubce jen jeho náhražka a i ta trocha jeho náhražky je provedena doslova trestuhodně... 8-s
Myslím, že tvůj poslední odstavec platí i pro dřevo. Jinak souhlasím, že dřevo lze velice dobře napodobit, pak ale hraje roli i ta cena a prestiž. Jinými slovy, nemá smysl něco vyrábět z kvalitní a drahé napodobeniny, když stejný díl mohu vyrobit z drahého dřeva za stejné peníze. Vše má svá omezení, něco je ze dřeva špatně tvarovatelné, nebo se dřevo nehodí do určeného prostředí. Pak je možné přistoupit k napodobenině.
Hledal bych analogii u hodinek, ale tam je spotřeba materiálu asi velmi malá a většinou se jedná o kov, takže by tato neuspěla. Jistě však rozumíš tomu, o čem je řeč. Mimochodem, existují hodinky s ciferníkem z pěkného dřeva? Ke klasicky chromovému, sportovně tvarovanému a trochu masivnějšímu okruží (předpokládám, že to má svůj správný název, pouzdro je asi něco jiného) by se nějaký středně tmavý, lesklý :-), ořech hodil.
Nezamýšlel by si sepsat pro hodinkový plebs, nějakou anatomii hodinek? Do blogu pochopitelně.
Ono to zde již bylo. Přišel s tím Tissot - kamenné hodinky, byly udělané (tělo) z jednoho kusu kamene, byl to trhák na sklonku osmdesátých let. Pak také přišlel Tissot s hodinkama ze dřeva. Manželka je snad ještě dokonce má, tam byl problém, že hodně užíváním trpěly.
Nyní se hledají a užívají materiály - lehké, oděruvzdorné, tak např. Rado je známý svou keramikou na tělech. Keramika se používá třeba i na kovovém těle, a to na vnější lunetu, která také hodně trpí.
Nazoblej klasickej hodinkovej eurodrzek ovšem stejně jede stále na platině a na aligátořím řemenu, nic lepšího neexistuje.
Myslíš zřejmě lakované dřevo... a u aut nejde o náhodné rozmístění dýhy. Je to proces velmi náročný na přesnost. Vybrat dýhu a správně ji rozřezat, aby byla symetrická na obou stranách auta, všude stejný odstín, do toho intarzie - to je řemeslné umění!
Odlít hliník do formy a pak ho zbrousit zvládne i robot...
Ano, ale právě to, že to není jednoduché spasovat dohromady, to tomu dává ten punc přidané hodnoty práce lidských rukou. Což je příjemné vědět, v době ocelových rour na Proseku. ;-)
:-) No jo, jenže vedle toho musíme hledat hranici jaksi... vkusu, vkusného. Protože možná větší fušku by dalo udělat na přístrojovku mozaiku z barevných sklíček.
No sklo by bylo pěkným materiálem, ale bohužel... Šlo mi o podstatu toho, že za tím stojí práce lidských rukou a určitý um a "voko", který robot zatím nemá, nebo naopak má a pak je to zas moc dokonalý.
Kevlar je tušim obchodní název du pontu pro aramid(aromaticke polyamidy),v autech se moc často nepoužívá,měls na mysli karbon resp.kompozit z uhlíkových vláken?
Já zapomněl-specializuje se především na úpravu vzácných minerálů,zvláště pak broušení diamantů :-) Ale měl by se držet těch hodinek,ty mu jdou nejlíp.
Jo, diamantovej kovboj, to je strašák mnoha zdejších plakátovejch snílků ;-) Sháníš hodinky, Bendere? A co ty, tys snad také jeden z těch kořenů, co se domnívaj, že ohoblovanou sukovicí na řadičce omráčí posádku svého draka?
V mládí jsem se díval s úctou na řidiče ikarusů jak tam rumplujou tou nohou od stolu co měli místo šaltpáky :-)Jsem věrnej tissotu ale chystám se časem na longines,tak si něco rád přečtu.
To asi nebyla (nebude) dobrá večeře, co? Nikdy, co si vzpomínám, si neřekl proti dřevu vč. ořechu nic. Najednou, zajímavý, že ve spojitosti s Jaguarem, potažmo XJ (byť to si nevyslovil), tu děláš ze všech, kterým se to líbí kýčaře. Fakt také je, že Audi i VW, je neváhají použít v modelech A8 a Phaeton. To musí být děsný kýčaři, co si to koupí ve dřevě, co?
No to si piš. Tohle téma není přece prioritně tématem jaguaru. Diskutujeme pod jagem proto, že se to nabídlo samo. Užití dřeva, to je (u velkosériové produkce) balanc na hraně dokonalého kýče. Zpravidla je výsledkem vždy kýč.
Všechno je možné - guma, ratan :-) kůže, pak tedy ty kovy, superplasty, jen o tom dřevě se holt dokonale vyjádřil (kupodivu) než VOLVO, ano, ten všem těm leštěnejm kýčařům (s pravou a levou polovinou kresby symetrickou) vytřel dokonale zrak. Asi se v tomhle neshodneme.
Prostě dřevo je ideální na... jachty. Už dlouho ;-) Do aut chrom i drásaný kov, kůže, superplast. Dřevo ne.
Já chápu, že v jistém smyslu může dřevo působit starobyle, nemoderně a těžkopádně. Není důvodu se bavit o napodobeninách.
Pro mě je důležité, že to dřevo (ať už jakékoliv povrchové úpravy) je dekorační prvek, nikoliv konstrukční. Dřevo v interiéru vnímám s tím neustálým povědomím toho, že za tím dřevem je stejný ocelový nebo hliníkový skelet. Ať už je to Audi nebo Jaguar. Ano, Volvo ho použilo konstrukčně, na jakýsi ve vzduchu zavěšený panel. Nic proti tomu nemám, a dle použitého dřeva se mi to líbí. Ušlechtilé dřevo je obvykle docela drahé (obzvlášť v současné době) a proto je nadále vnímáno jako luxusní, či nadprůměrné zboží. Z toho důvodu se také nadále objevuje ve velkých sedanech. A kde jinde, než v britské limuzíně ho hledat. V XJ je podle mého názoru použito velmi vkusně, vpodstatě není na palubní desce, ale až za ní. Tedy ani nezasahuje do ovladacích a signalizačních prvků, vše obchází štědrým obloukem, zúženým na nutnou mez. Inspirace jachtou je zjevná, a neřekl bych na obtíž. Krásné. [odkaz] Co se týče lesklého dřeva, tak to má dle mého názoru jen jednu nevýhodu. Praktickou. Snadno se upatlá, ale tu má klavírní lak na špičkových reproduktorech také, a přesto bych si nedovolil nazývat ho kýčem, přičemž je samozřejmě rozdíl mezi autem a reproduktorovou skříní.
Výše napsané neznamená, že bych za každou cenu lpěl na dřevě. Právě u současné S-klasse z jeho použití zrovna nadšený nejsem,
a třeba toto rozložení [odkaz] s vykládaným kormidlem považuji za částečně kýčovité.
Na tvé reakci mě překvapila její "brzskost". Několik let si nic podobného nenapsal a tak se mi zdá zarážející, že ta chvíle, kdy si tento názor prezentoval, přišla až nyní. Proč ne třeba dříve, při pohledu na toto provedení hlavice řadící páky? O zbytku lesklého dřeva nemluvě. [odkaz]
Tuším jsme tu nikdy zatím nerozehráli diskuzi o dřevech uvnitř, jen opakovaně jsem tu chválil Volvo za tu překližku (když už) .
Dřevo na volantu (dokonce v kombi s kůží), případně na řadičce, ano, to je dle mého soudu principiálně špatně. I když nahoře píši o manuálu a řadičce (zásadně v kůži) pak i v tom automatu, byť by jej měl člověk v dlani o poznání méněkrát za jízdy, by příjemněji na ruku působila kůže.
Rozlišuj mezi kusovou výrobou (Rolls) a velkosérií. Co si může dovolit Rolls (ten navíc jaksi povinně) je právě v té velkosérii už problém.
Co se týká lesku, pak čím je ho v zorném poli řidiče méně, tím lépe.
A kto sa tu baví o kusovej či sériovej výrobe? Ide o vhodnosť dreva v interiéri auta ako takého.
S tým velebením plastovej imitácie dreva voči drevu (vyššie) si ma dojal...
Tak s tím dřevem na volantu nebo řadičce se shodneme.
Ano, vnímám rozdíl mezi možností kusové výroby a určitým stropem při hromadné výrobě. Na druhou stranu, pokud je to dobře vymyšlené, nemusí být osazování dřevěnýho dílu větším problémem, než dílu z hliníku/karbonu. Pak už hraje roli jen kvalitativní měřítko nastavené výrobcem, kterého se pracovníci připravující díly mají držet. To platí i pro kůži.
Lesk v zorném poli je problém, pokud by tam byl. Bohužel, v novém XJ jsem neseděl a tak nemůžu zhodnotit, zda oblá část pod čelním sklem v tomto směru způsobuje nějaké problémy.
Napsal jsi to velmi dobře. Ono to zde ovšem (nikoliv tvojí zásluhou) vypadalo tak, že kdo nemá dřevěnou páčku na blikače je na silnici za nulu...
Pokud bych já měl vybrat (opakuju se) tedy vzorovou ukázku dřeva, pak bych předložil Volvo, a v té překližce. Každopádně, když dřevo do auta, vždy a zásadně matné, tedy nikoliv opatřené lakem dodávajícím lesk jako... psí kulky :-) Ten lesk je možná tím hlavním kýčem.
P.S. Já zažil dobu, kdy jediná prodejna v republice (Pragoimpo v pasáži Alfa) jednou dvakrát do roka prodávala jugoslávské samolep-tapety (imitace dřeva a mramoru). Fronta byla až na zlatej kříž. No... a to "dřevo" se pak lepilo ve škoda 100 na tu šedivou přístrojovku... :-) Zažil jsem i podomácku soustružený hlavice řadiček... :-) všechno už je naštěstí pryč. Zůstávají jen kýčaři a... eurodrzci ;-)
Ale no tak, už sa zas krútiš jak hadík...
Prvý odstavec je klamstvo, do takého svetla tu drevo nikto nestaval - okrem Teba.
A ktože to všetko toto popísal?
"Dřevo v autě je materiál pro panáky."
"Dřevo v autě je v podstatě materiál kýčařů..."
"Dnešní technologie umožňuje udělat takovou napodobeninu, že bude dokonce ještě hezčí (kresbou, probarvením) než to pravé dřevo..."
"Pamatuj - dřevo v autě je kýč."
"Do auta patří adekvátní (rychlé) materiály - kov, drásaný kov, kevlar, hliník."
Je pro mne potěšitelné, že je tu můj fanda, kterej si dá tu práci a shromažďuje mé věty. Není to ale Klaudie zapotřebí, vše se vejde do přehledného postoje - dřevo je v autě materiál pro kýčaře. Výjimkou je volvovská překližka.