Indické perspektivy: rozšířená produkce automobilky Avia
Produkce nyní překračuje 100 kusů měsíčně. Letos hodlá výrobce prodat již 1400 ks a do roku 2009 dosáhnout 5000 ks ročně. Ale ani to není konečnou hranicí. Majitelé připomínají, že kapacity pražského závodu byly koncipovány až na 15 000 vozidel ročně.
Ofenzivní program koncernu Ashok Leyland hodlá využít dobrého jména značky především na trzích, kde je Avia dlouhodobě a úspěšně zavedena (Británie, Irsko, Česko, Slovensko, Maďarsko), ale také se vrátit do Bulharska, Rumunska, Pobaltí, Ruska, kde se však nejprve musí obnovit, respektive znovu vytvořit servisní síť. Avie chce prodávat ve větším měřítku i tam, kde je Ashok Leyland letitým prodejcem vozidel s rozsáhlou obchodní i servisní sítí (Indie, Jihoafrická republika a další). Za výhodu považují představitelé indické firmy to, že v přímé konkurenci se uplatňuje její nižší cenová hladina, což například rozhodlo ve výběrovém řízení pro britskou královskou poštu.
V Letňanech se současně dokázali úspěšně vyrovnat s nutností přizpůsobit veškerou produkci evropské exhalační normě Euro 4. Podařilo se jim ale také uvést na trh novou řadu „120", která se jako exponát poprvé představila loni na výstavě Autotec. Jedná se o zatím největší vozidlo z pražské automobilky. Novinka směřuje do velmi žádané kategorie celkové hmotnosti 12 000 kg, tedy největší nezatížené mýtem (v soupravě s bržděným přívěsem až 22 000 kg).
Pohání ji přeplňovaný vznětový čtyřválec britské provenience Cummins ISBe4 185 o zdvihovém objemu 4500 cm3 a největším výkonu 136 kW při 2500 ot./min (točivý moment 700 N.m při 1200-1700 ot./min) spojený s novou šestistupňovou převodovkou ZF 6S850, která je pro změnu německého původu. Nové jsou nyní i modernější zadní nápravy Albion 8.20, podvozek se širšími (80 mm) a progresivnějšími listovými pružinami je vybaven kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením na všech kolech (průměr 406 mm) a protiblokovacím ABS Wabco. Odlehčovací výfuková brzda typu motýlek je čtyřstupňová. Spolu s instalací nové přední nápravy Albion F 48 se také zvětšil rejd předních kol s řízením ZF 8090. Současná pro dukce automobilky tedy zahrnuje typy o celkové hmotnosti 6000 až 12 000 kg, ale noví vlastníci chtějí produkční segment s ohledem na zahraniční trhy postupně rozšířit na rozpětí 5500- -15 000kg.
Mohutné zázemí
Mateřská firma Ashok Leyland (součást gigantického holdingu Hinduja Group) zažívá v poslední době veliký rozmach, když v automobilové produkci zaznamenala skokový růst prodejů z 30 000 kusů v roce 2001 na 83 000 užitkových vozidel loni. Navíc intenzivně dokončuje výstavbu nového závodu s kapacitou 50 000 automobilů ročně a hodlá do roku 2010 dosáhnout 186 000 ks ročně. Velké investice vkládá do vlastního výzkumu a vývoje, když v ultramoderním centru v Madrásu pracuje nyní přes 500 inženýrů a přibližně do dvou let jich má být o polovinu více.
Technické parametry | |
Motor | Motor Cummins ISBe4 185 Euro 4 |
Typ | přeplňovaný vznětový |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Vrtání a zdvih | 102x120 mm |
Zdvihový objem | 4500 cm3 |
Rozvod ventilů | OHC |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon | 136 kW při 2500 ot/min |
Točivý moment | 700 N.m při 1200-1700 ot./min |
Převodovka | šestistupňová |
Znak náprav | 4x2 |
Brzdy | kotoučové s ABS |
Provozní hmotnost | 3300 kg |
Celková hmotnost | 11 900 kg |
Rozvor náprav | 3400-5600 mm |
Rozchod kol P/Z | 1845/1740 mm |
Délka vozidla | 5898-9545 mm |
Šířka | 2289 mm |
Výška | 2480 mm |
Pneu | 245/70 R 17,5 |
Objem nádrže paliva | 90 l |
Text: Ondřej Horský
Foto: archiv