Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Indie bojuje se smogem, v Dillí zakázala auta starší 15 let

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Nové nařízení indického soudu se dotkne až třetiny 8,4 milionu motorek, motorizovaných rikš, osobních a nákladních automobilů, které se v indické metropoli nyní pohybují.

Indický soud vykázal z provozu v hlavním městě Dillí všechny dopravní prostředky starší 15 let. Úřady se tak snaží vyčistit ovzduší v metropoli, která má podle květnové zprávy Světové zdravotnické organizace vůbec nejšpinavější vzduch na světě.

O vykázání přestárlých dopravních prostředků z městského provozu či omezení užívání individuální dopravy se v minulosti pokusilo hned několik světových metropolí, které trápí smog v ulicích. Například hlavní město Mexika zakázalo letos provoz starých vozidel o sobotách.

„Je nesporné, že je znečištění ovzduší v Dillí den ode dne horší a horší," uvedl soud ve svém odůvodnění. Podle nedávné vládní studie zodpovídají výfukové plyny za smog v indickém hlavním městě až ze tří čtvrtin.

Zpráva Světové zdravotnické organizace z května letošního roku zařadila Dillí na první příčku v žebříčku 1600 světových metropolí s nejvyšší roční koncentrací mikročástic v atmosféře. Podobně špatně na tom byla i další indická města. Místní vláda však tuto zprávu odmítla.

Podle odborníků na dopravu by mohl zákaz přinést mimo jiné oživení trhu s automobily a motorkami. Na hlavní město totiž připadá až 17 % všech v Indii prodaných dopravních prostředků. Vláda však zatím nepřišla z žádným programem pobídek k nákupu nových vozů, jak to před časem udělali například v Rusku.

Kritici rozhodnutí namítají, že kýžený efekt nepřinese. Ve městě, v němž denně vyjede do ulic na 1500 nových aut, prý bude takové rozhodnutí jen těžko vymahatelné. Spíš prý pomůže zvýšení daní ze starších vozů a jejich účinná kontrola.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
6. 12. 2014 22:50
Re: Naftové motory sú masovo používané iba v Európe, Indii a
[odkaz]
6. 12. 2014 16:18
Re: Naftové motory sú masovo používané iba v Európe, Indii a
Už při zavedení emisních zón třeba v Německu bylo prokázáno, že to má víceméně nulový efekt. Takže jde jen o lobby automobilek, aby prodaly více nových aut, něco jako šrotovné. V Indii aktuálně zavádějí Euro IV, takže diesely mohou čadit spoustu prachu a NOx a ve výsledku tak můžou být horší než některá 15 let stará auta se zážehovým motorem. Navíc nejde jen o výfuk, prach vzniká i z brzd, z penumatik atd,
6. 12. 2014 14:28
Re: DÍZL RAKOVINOMET
tak tak :yes:
DÍZL RAKOVINOMET [odkaz] je velice naprd popelnice a jelikož s tím €jrokrocani nic moc nedělají chtělo by se to radikalizovat žejo ;-)
PS: Většina inteligence to poslední roky řeší emigrací, většinou do rajchu švajc nebo na jih
;-) Češi to mají stejnak spočítaný, v další vlně je beztak zavádění němčiny :-)
6. 12. 2014 13:15
Re: Nesmysl
15 let stary benzinovy auto dostane zelenou emisni znamku, zatímco novy rakovinomet udajne splňující euro6 ve skutecnem provozu nesplni ani euro3 pro rakovinomety.
během smogových situaci by měl byt automaticky zakaz rakovinometu.
mělo by se zrusit danove zvyhodneni nafty na ukor benzinu.

nedavno jsem byl s 12 let starym benzinovym autem s 200tis najetymi km, s kterym
jezdim uz jen vylozeny couracky na emisích, a sice bych nevyhovel benzinovy euro 6, ale vyhovel bych naftovy euro 6...
6. 12. 2014 11:07
Re: Nesmysl
Tak kdyz ta stara auta nahradi novymi, mohlo by se to zlepsit, ale jasne, ta stara nezpusobuji 100% problemu. Dilli mi nicmene neprislo tak strasne jako Kathmandu v Nepalu. Tam ma clovek pocit, ze je primo ve vyfuku.