Inovace Renaultu Mascott: nenápadné posílení pozic
O postavení řady Mascott na evropských trzích nejlépe svědčí fakta, že v uplynulém kalendářním roce na nich výrobce dokázal ve velmi silné konkurenci uplatnit více než 15 000 kusů. Jejich uživatelé oceňují především robustnost konstrukce umožňující využívání velké užitečné hmotnosti, širokou typovou variabilitu vycházející z rámové konstrukce podvozku, dlouhou životnost a nadprůměrnou spolehlivost při minimální servisní náročnosti.
Zlepšení pozitivního
Konstruktéři při modernizaci tyto základní klady nejen zachovali, ale ještě upevnili. Zaměřili se především na zlepšení dynamiky vozidla zvětšením výkonu a úpravy charakteristiky jeho motoru. Proto je nyní do mascottů instalován nově nastavený motor DXi 3, přeplňovaný vznětový čtyřválec ve dvou výkonových variantách – typu 130 (95 kW a 300 N.m) a 160 (114 kW a 350 N.m), které samozřejmě splňují limity normy Euro 4 prostřednictvím uplatnění technologie EGR (recirkulace výfukových plynů) s katalyzátorem a odlučovačem pevných částic ve výfukovém systému. Charakterizuje jej mírně dlouhozdvihová konfigurace 96 x 102 mm, čtyři ventily na válec, vysokotlaké vstřikování paliva systémem Common Rail a především servisní interval 40 000 km, respektive (po první výměně oleje) 60 000 km při nasazení v dálkovém provozu.
Šest s rychloběhem
Podstatných změn doznalo také převodní ústrojí. Konstruktéři zesílili spojku včetně lamely (nyní má průměr 280 mm) a vypínací pásky. Na ní navazuje nová šestistupňová převodovka GB S 6380 s přímým řazením, která byla dimenzována pro přenos točivého momentu o velikosti až 380 N.m a snazší řazení. Její odstupňování s rychloběhem přináší citelnou redukci spotřeby paliva při dynamickém dálničním provozu.
K dispozici jsou také dvě verze nové mimořádně tiché poháněné tuhé zadní nápravy s koly sériově instalovanými ve dvojmontáži. Je zatížitelná buď na 3520 nebo 4720 kg a její servisní interval (výměna oleje) činí 400 000 km. Ložiska kol obou náprav jsou zcela bezúdržbová s trvalou náplní maziva.
Hvězdné brzdy
Příplatková výbava zahrnuje také ASR a závěr diferenciálu, což usnadňuje provoz s přívěsem, jízdu na nezpevněném povrchu a za zhoršených adhezních podmínek. Kompletně přestavěný brzdový systém má nyní rozšířené vybavení elektronickým řízením s novými senzory otáčení kol, které přinášejí řadě Mascott nejlepší účinnost decelerace v jeho kategorii užitkových vozidel. Nezatížené vozidlo je schopno zastavit z rychlosti 60 km/h na vzdálenost 19,2 m, respektive plně zatížená pětituna z rychlosti 100 km/h to zvládne na 58,2 m.
Brzdová soustava je standardně vybavena poslední generací ABS z produkce Bosch a zahrnuje řízené rozdělení účinku (EBD) nahrazující někdejší mechanický zátěžový regulátor, ale také stabilizátor DTC optimalizující efekt brzdění motorem. Za příplatek je k dispozici také ASR s rozšířenou funkcí působící stejně jako ESP.
Podvozky s oběma nápravami tuhými, mají tužší rámy (použití kvalitnějšího druhu oceli pro podélníky i příčníky) a zvětšil se rozsah karosovatelných délek, když rozvor nápravy lze volit od 3130 do 4630 mm. Modernizované řízení poskytuje nyní krátkým verzím skvělý poloměr otáčení jen 5500 mm!
Pohoda posádky
Modifikovaný interiér budky řidiče nyní nabízí velmi podstatně více odkládacích prostorů – nad čelním sklem, pod sedadly spolujezdců, u řadící páky, na výplních dveří…. Sedadla jsou nově čalouněna a potažena moderním, velmi odolným prodyšným textilem. Kabina je také lépe odhlučněna a představuje v tomto směru absolutní špičku v kategorii.
Výrobce spolu s inovovanou řadou Mascott nabízí také velmi podstatně rozšířené spektrum služeb od záručních systémů, servisní péče a financování či leasingu po nabídku pronájmu vozidel či přednostního servisu nebo nepřetržité asistenční služby po celé Evropě.
Miroslav Matěna, foto archiv
Technické parametry | |
Motor | Dxi 3 |
Typ | přeplňovaný vznětový |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Vrtání a zdvih | 96 x 102 mm |
Zdvihový objem | 2953 cm3 |
Rozvod ventilů | OHC |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | Common Rail |
Největší výkon | 115 kW/3600 min-1 |
Točivý moment | 350 N.m/1500 min-1 |
Převodovka | šestistupňová |
Brzdy | kotoučové s ABS, ASR a EBS |
Provozní hmotnost | 2258 kg |
Celková hmotnost | 6500 kg |
Karoserie | šasí pro nástavbu |
Rozvor náprav | 4130 (4630) mm |
Vnější rozměry | 7612 x 2043 x 2312 mm |
Pneumatiky | 2215/75 R 16 Cargo |
Karosovatelná délka | 5104 mm |
Objem nádrže paliva | 140 l |
Největší rychlost | 150 km/h |
Ceny základní | dosud neurčena |