21.11. 2013 Svět motorů

Inteligentní semafory: První je na paškále

Inteligentní semafory: První je na paškále

K čemu je inteligentní semafor, když nepoctivé stejně nezastaví? A proč není za jízdu na červenou nikdo potrestán?

Inteligentní semafor je vynikající u přechodů pro chodce. Svižné šoféry světelné značení přibrzdí nebo zastaví a pěší může pohodlně přejít. To tvrdí odborníci na bezpečnost silničního provozu a my s nimi souhlasíme. Jenže světla jsou nejčastěji montována i na vjezdu do obcí. A to jen proto, aby řidiče přibrzdila na padesátku, kterou jim tak jako tak ukládá zákon. „Nutí řidiče zpomalit, ale skutečně záleží na umístění,“ potvrzuje Václav Polách, koordinátor Besipu pro střední Čechy.

Hned dva

Jak celý systém funguje? To jsme se vypravili vyzkoušet do Horoměřic, jen pár kilometrů za Prahu. Na obecním katastru najdete hned dva exempláře – jeden při příjezdu od ruzyňského letiště, druhý na silnici od Kralup nad Vltavou.

Na semaforu je základní barvou červená. V okamžiku, kdy do obce přijíždí vozidlo nepovolenou rychlostí, svítit zůstane. Šofér je tedy donucen přibrzdit, anebo pokud se ručička jeho tachometru dostala hodně vysoko, zcela zastavit. „Semafor měří na vzdálenost osmdesáti metrů. Ale když pojedete natěsno nepřiměřenou rychlostí za někým a ten bude mít zelenou, červená tam neskočí,“ připouští horoměřický místostarosta Zdeněk Babka.

Podle něj však má tento děj opodstatnění. „Kdyby tam skočila červená hned, mohl by do vás někdo zezadu narazit. Je to technické zařízení a holt tak funguje. Jeden to odtrpí za všechny,“ sděluje. Přes to vlak zkrátka nejede.

Nelíbí se jim

Policie sice připouští, že zařízení je schváleno ministerstvem dopravy, a tedy není nebezpečné pro provoz, nicméně druhým dechem dodává, že tím trpí plynulost. „I řidiči přijíždějící dovolenou rychlostí podvědomě dále snižují rychlost, dokud nesvítí zelená,“ podotýká Jakub Vinčálek, mluvčí Policie Středočeského kraje. „Instalace dopravního zařízení se děje v rámci stanovení místní úpravy provozu, k čemuž se příslušné dopravní inspektoráty vyjadřují. To však není pro příslušný úřad obce s rozšířenou působností závazné,“ dodává. Znamená to, že policii se sice semafor líbit nemusí, ovšem obec nemusí brát na doporučení policejních odborníků zřetel. „Kromě toho semafor částečně odvádí řidičovu pozornost,“ upozorňuje Vinčálek.

Červená není problém

Nechceme dávat silničním pirátům návod, ale inteligentní samosprávy nám nahrávají na smeč. Když projedete na červenou, nic se nestane. Ano, zírají na vás kamery, ale nikdo je nevyhodnocuje. „Jsou tam kvůli nehodě. Záznam se ukládá na osm dní. Kdyby se něco stalo, jsme schopni si zjistit registrační značku. Ale jako policie nefungujeme. Nevytahujeme si prohřešky ani neposíláme dopisy o přestupcích,“ uzemní nás Zdeněk Babka. Pak ale semafor postrádá smysl, namítáme. „Jak to chcete udělat? Postavit tam policisty s kulovnicí? Dali jsme to tam, protože tam řidiči jezdili jako šílení. Když budou dojíždět slušně, nikoho to brzdit nebude,“ domnívá se horoměřický místostarosta. „Obce by měly nainstalovat kamery, které dokážou vozidlo vyfotit, a měly by hříšníky pokutovat. Na druhou stranu chápu, že takové zařízení něco stojí a samosprávám se do toho nechce,“ doplňuje Václav Polách. Sluší se říci, že zrovna v Horoměřicích semafor občas doplní policejní hlídka s radarem.

Dlouhá minuta

A ještě na jednu věc nás Zdeněk Babka upozorňuje. „Když se tvoří kolony, semafor spadne do červené, protože je to základní barva. Je tam asi minutová inkubační doba, než padne zelená, aniž by se kdokoliv hnul. Dokud není pohyb, zelená není. Jestliže se ale minutu nic neděje, zelenou to přece jen pustí,“ zmiňuje. Takže jakmile se vytvoří kolona od Ruzyně, semafor ji ještě prodlouží. Nemluvě o tom, že na křižovatce s ulicí Velvarskou je stopka, která umí ve špičce sama o sobě dost potrápit. Pozitivní vliv to ale má, byť jen minimální – šoféři odbočující ze Spojovací ulice získávají jedinečnou šanci se zařadit.

Tři otázky pro Martina Nováka z Ministerstva dopravy ČR

Kdo schvaluje použití těchto dopravních opatření?

Místní úpravu provozu a tím pádem i použití takzvaných zpomalovacích semaforů stanoví na silnicích první třídy krajské úřady po předchozím vyjádření policie. Na silnicích druhé a třetí třídy a místních komunikacích zase obecní úřad obce s rozšířenou působností. Též k tomu potřebuje předchozí vyjádření policie.

Podléhá výstavba a funkce semaforů nějaké kontrole?

Vlastník pozemní komunikace je povinen pečovat o ni v rozsahu stanoveném prováděcím předpisem k zákonu o pozemních komunikacích. Podle toho by měl činit i prohlídky, jejichž součástí je také zjištění správné funkce dopravního značení a jiných dopravních zařízení.

Kdo platí výstavbu?

Vždy je to místní samospráva. Tyto semafory se nacházejí v intravilánu, proto to platí obec.

Víte, že …

… oba semafory vyšly v Horoměřicích zhruba na 370 000 korun?

… na hlavní silnice nemůžete instalovat retardér? Ty mohou být vystavěny jen na místní komunikaci.

… semafory musí být pravidelně kontrolovány a kalibrovány specializovanou firmou?

Co dělat?

Jestliže máte dojem, že se přibližujete předepsanou rychlostí, a přesto vás červená zdrží, stěžujte si správci komunikace. Tím je místně příslušný silniční správní úřad.

Za kolik

Když strážci zákona zjistí, že jste červenou projeli, čekejte tvrdý atak na peněženku. Policisté si řeknou o 2500 korun (v blokovém řízení až 5000 Kč) a na váš bodový účet se připíše pět trestných bodů. Jakmile totéž během jediného roku spácháte dvakrát a vícekrát, dostanete zákaz řízení až na půl roku.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší cesta?

Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší?

Dnes 11:31

Budoucnost svícení dnes patří laseru a diodám, jež dávají designérům netušené možnosti. Máme ale dát vale klasice?




Blesk.cz

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Krásná zpěvačka Monika Bagárová (22) to má konečně za sebou. Střední školu završila maturitou a teď už může…

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová (106): „Vyměnila jsem vilu za štrůdl.“

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová…

V roce 1911, kdy se narodila Marie Hana Fejfarová, uskutečnil Jan Kašpar historický první dálkový let v Čechách…

 

iSport.cz

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází chorvatský záložník Živulič

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází…

První letní posilou fotbalové Plzně se stal chorvatský záložník Diego Živulič, který přichází po vypršení…

Sparta potvrdila Stramaccioniho! Nový kouč má smlouvu na dva roky

Sparta potvrdila Stramaccioniho! Nový kouč má…

A je to oficiální! Fotbalová Sparta potvrdila, kdo ji povede od příští sezony. Italský trenér Andrea…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…