International Engine of the Year 2008: ve znamení přeplňování (kompletní výsledky)
Vítěze ankety International Engine of the Year letos volilo 65 odborných porotců z 32 zemí, mezi které patří také Tomáš Hyan z českého časopisu Automobil Revue. Letošní ročník byl v pořadí desátý, anketa se poprvé konala v roce 1999.
Motory byly hodnoceny v osmi objemových třídách a čtyřech dalších kategoriích – nejúspornější motor (Green Engine of the Year), nejlepší vysokovýkonný motor (Best Performance Engine), nejlepší nový motor (Best New Engine 2008) a hlavní kategorie nejlepší motor (International Engine of the Year 2008), kde se vybírá z vítězů jednotlivých objemových tříd.
Porotci hodnotí podle jízdních dojmů a na základě svých vědomostí o použitých technologiích a vlastnostech toho kterého motoru. V každé kategorii rozdělí mezi pět motorů 25 bodů. Nejvíce je možné udělit jedinému motoru 15 bodů a nejméně 1 bod.
International Engine of the Year 2008 – nejlepší motor roku 2008
Dvoustupňově přeplňovaný třílitrový šestiválec BMW prodlužuje úspěšnou sérii absolutních vítězství mnichovské automobilky. Obhájil tak svůj primát z loňského roku. Porotci ocenili především precizní systém přímého vstřikování a vysoký kompresní poměr (10,2:1), díky kterým se motor vyznačuje nízkou spotřebou. Tuto pohonnou jednotku nalezneme v modelech 135i a 335i, a také v novém X6.
Druhé místo s výrazným bodovým odstupem získal motor VW 1,4 TSI přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem následovaný 2,0 TFSI. Dále následují dva výkonné motory BMW – na čtvrtém místě osmiválec z M3 a na pátém desetiválec z M5 a M6.
Nejlepší motor roku 2008 | ||
poř. | motor | body |
1 | BMW 3,0 Twin Turbo (BMW 135, 335, X6) | 380 |
2 | Volkswagen 1,4 TSI Twincharger 103/125 kW (VW Golf, Jetta, Tiguan, Touran) | 287 |
3 | Volkswagen/Audi 2,0 TFSI (Audi A3, A4 Cabrio, A6, TT, SEAT Altea, León, Škoda Octavia, VW Eos, Golf GTI, Jetta) | 270 |
4 | BMW 4,0 V8 (BMW M3) | 241 |
5 | BMW 5,0 V10 (BMW M5, M6) | 151 |
6 | BMW-PSA 1,6 Turbo (MINI Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308) | 149 |
7 | Subaru 2,5 boxer Turbo (Subaru Forester, Impreza, Legacy, Outback) | 78 |
8 | Toyota 1,0 (Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy, Toyota Aygo, Yaris) | 69 |
Nejlepší nový motor roku 2008
I tuto kategorii novinek ovládlo BMW. Nejvýkonnější vyráběný naftový čtyřválec přebírá řadu technologií ze šestiválcového třílitru. Také má dvě turbodmychadla, třetí generaci vstřikování common-rail, přepracované sání a další vylepšení, která vedou ke snížení hmotnosti. Druhé místo patří motoru V8 z BMW M3, třetí se umístil první turbodiesel s protiběžnými písty, který vyvinulo Subaru.
Nejlepší nový motor roku 2008 | ||
poř. | motor | body |
1 | BMW diesel 2,0 Twin Turbo (BMW 123d) | 257 |
2 | BMW 4,0 V8 (BMW M3) | 218 |
3 | Subaru turbodiesel 2,0 boxer (Subaru Outback) | 201 |
4 | Audi 5,0 V10 (Audi RS6) | 166 |
5 | Nissan 3,8 Twin Turbo (Nissan GT-R) | 147 |
6 | Volkswagen 1,4 TSI 92 kW (Audi A3, SEAT Altea, León, VW Eos, Golf, Jetta, Passat) | 115 |
Nejúspornější motor roku
Vítězství v této kategorii obhájilo hybridní pohonné ústrojí z Toyoty Prius. Bodoval také turbodiesel BMW vybavený technologií Stop-start a benzinové turbomotory VW a Fiat, u kterých porota ocenila spojení malého objemu a vysokého výkonu.
Nejúspornější motor | ||
poř. | motor | body |
1 | Toyota Hybrid 1,5 (Toyota Prius) | 269 |
2 | BMW turbodiesel 2,0 Stop-start (BMW 118d, 318d) | 266 |
3 | Volkswagen 1,4 TSI Twincharger 103/125 kW (VW Golf, Jetta, Tiguan, Touran) | 150 |
4 | Volkswagen 1,4 TSI 92 kW (Audi A3, SEAT Altea, León, VW Eos, Golf, Jetta, Passat) | 140 |
5 | Fiat 1,4 Turbo (Fiat Bravo) | 108 |
6 | Honda Hybrid 1,3 IMA (Honda Civic) | 101 |
Nejlepší vysokovýkonný motor
V této kategorii uspěly především německé motory, kterým sekunduje dvanáctiválec z Ferrari 599 GTB a motor z Nissanu GT-R. První místo těsně získal přeplňovaný boxer Porsche následovaný dvojicí motorů BMW.
Motor s nejlepším výkonem | ||
poř. | motor | body |
1 | Porsche 3,6 Turbo (Porsche 911 Turbo, GT2) | 137 |
2 | BMW 5,0 V10 (BMW M5, M6) | 134 |
3 | BMW 4,0 V8 (BMW M3) | 133 |
4 | Ferrari 6,0 V12 (Ferrari 599 GTB) | 125 |
5 | Nissan 3,8 Twin Turbo (Nissan GT-R) | 124 |
6 | Audi 5,0 V10 (Audi RS6) | 108 |
Nejlepší motor s objemem do 1000 cm3
Nejméně změn se odehrálo v kategorii maloobjemových motorů. První čtyři místa mají stejné obsazení jako loni, i když bodový odstup mezi litrovým tříválcem Toyota a turbodieselem Smart je podstatně menší než před rokem.
Nejlepší motor s objemem do 1000 cm3 | ||
poř. | motor | body |
1 | Toyota 1,0 (Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy, Toyota Aygo, Yaris) | 294 |
2 | Smart turbodiesel 0,8 (Smart ForTwo) | 285 |
3 | Mitsubishi 1,0 Turbo (Smart ForTwo) | 197 |
4 | Ford 1,0 Supercharged (Ford EcoSport) | 167 |
5 | Opel 1,0 Twinport (Opel/Vauxhall Agila, Corsa, Suzuki Splash) | 113 |
6 | Kia 1,0 (Hyundai Atos, Kia Picanto) | 76 |
Nejlepší motor s objemem od 1000 cm3 do 1400 cm3
Přeplňované motory VW 1,4 TSI a Fiat 1,4 Turbo se objevují i v hlavních kategoriích, proto obsadili ve své objemové třídě čelní příčky. První jmenovaný s přívlastkem Twincharger (osazený kompresorem a turbodmychadlem) této kategorii jasně dominuje.
Nejlepší motor s objemem od 1000 cm3 do 1400 cm3 | ||
poř. | motor | body |
1 | Volkswagen 1,4 TSI Twincharger 103/125 kW (VW Golf, Jetta, Tiguan, Touran) | 340 |
2 | Volkswagen 1,4 TSI 92 kW (Audi A3, SEAT Altea, León, VW Eos, Golf, Jetta, Passat) | 170 |
3 | Fiat 1,4 Turbo (Fiat Bravo) | 165 |
4 | Fiat-GM turbodiesel 1,3 (Fiat 500, Dobló, Grande Punto, Idea, Linea, Panda, Lancia Musa, Ypsilon, Opel/Vauxhall Agila, Astra, Combo, Corsa, Meriva, Tigra, Suzuki Ignis, Splash, Swift) | 157 |
5 | Honda Hybrid 1,3 IMA (Honda Civic) | 103 |
6 | Renault 1,2 Turbo (Renault Clio, Modus, Twingo) | 99 |
Nejlepší motor s objemem od 1400 cm3 do 1800 cm3
Zde patří první místo s velkým bodovým odstupem přeplňovanému motoru 1,6 ze společného vývoje BMW a PSA. Druhý skončil motor 1,8 TFSI, který pohání mimo jiné Škodu Octavia.
Nejlepší motor s objemem od 1400 cm3 do 1800 cm3 | ||
poř. | motor | body |
1 | BMW-PSA 1,6 Turbo (MINI Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308) | 333 |
2 | Audi 1,8 TFSI (Audi A3, A5, SEAT Altea, León, Toledo, Škoda Octavia, Volkswagen Passat) | 197 |
3 | Toyota Hybrid 1,5 (Toyota Prius) | 182 |
4 | Mercedes-Benz 1,8 Kompressor (MB C, CLK, E, SLK) | 121 |
5 | Toyota 1,8 VVTL-i 190 (Lotus Elise 111R) | 82 |
6 | Honda 1,8 (Honda Civic, FR-V, Stream) | 75 |
Nejlepší motor s objemem od 1800 cm3 do 2000 cm3
U dvoulitrů se porotci rozhodovali především mezi VW 2,0 TFSI a novým twin-turbodieselem BMW. Nakonec se stejně jako loni přiklonili k motoru Volkswagen, především proto, že stál u počátku současné vlny přeplňovaných zážehových motorů. Porotci také ocenili širokou nabídku výkonových verzí sahající od 121 do 200 kW a vzhledem k výkonu nízkou spotřebu paliva.
Nejlepší motor s objemem od 1800 cm3 do 2000 cm3 | ||
poř. | motor | body |
1 | Volkswagen/Audi 2,0 TFSI (Audi A3, A4 Cabrio, A6, TT, SEAT Altea, León, Škoda Octavia, VW Eos, Golf GTI, Jetta) | 256 |
2 | BMW diesel 2,0 Twin Turbo (BMW 123d) | 254 |
3 | Subaru turbodiesel 2,0 boxer (Subaru Outback) | 196 |
4 | Mitsubishi 2,0 Turbo (Mitsubishi Evo X) | 105 |
5 | Honda 2,0 i-VTEC 148 kW (Honda Civic Type R) | 97 |
6 | Honda 2,0 177 kW (Honda S2000) | 67 |
Nejlepší motor s objemem od 2000 cm3 do 2500 cm3
V kategorii do 2,5 litru vyhrál o jeden bod přeplňovaný motor Subaru s protiběžnými písty. Motor, který před dvěma lety nahradil starší dvoulitr, se vyznačuje vyrovnaným průběhem křivky momentu, vysokým výkonem a nízkou spotřebou. Druhý je řadový šestiválec BMW, třetí turbodiesel od Hondy.
Nejlepší motor s objemem od 2000 cm3 do 2500 cm3 | ||
poř. | motor | body |
1 | Subaru 2,5 boxer Turbo (Subaru Forester, Impreza) | 188 |
2 | BMW 2,5 (BMW X3, Z4) | 187 |
3 | Honda turbodiesel 2,2 (Honda Accord, Civic, CR-V, FR-V) | 145 |
4 | Mazda 2,3 GDI Turbo (Mazda 3MPS, 6MPS, CX-7, MPV) | 118 |
5 | Peugeot-Citroën-Ford turbodiesel 2,2 (Citroën C5, C6, C8, C-Crosser, Lancia Phedra, Peugeot 407, 607, 807, 4007, Land Rover Freelander, Mitsubishi Outlander) | 107 |
6 | Toyota diesel 2,2 D-CAT (Lexus IS220d, Toyota Auris, Avensis, Corolla Verso, RAV4) | 90 |
Nejlepší motor s objemem od 2500 cm3 do 3000 cm3
Stejně jako loni má mezi třílitry dvojité vítězství přeplňovaným motorům BMW a navíc páté místo za atmosférický motor. Třetí místo získal motor VW/Audi 3,0 TDI.
Nejlepší motor s objemem od 2500 cm3 do 3000 cm3 | ||
poř. | motor | body |
1 | BMW 3,0 Twin Turbo (BMW 135, 335, X6) | 375 |
2 | BMW diesel 3,0 Twin Turbo (BMW 335d, 535d, 635d, X3, X5) | 238 |
3 | Audi/Volkswagen 3,0 TDI (Audi A4, A5, A6, A8, Q7, VW Phaeton, Touareg) | 145 |
4 | Porsche 2,7 boxer (Porsche Boxster, Cayman) | 119 |
5 | BMW 3,0 (BMW 325, 330, 530, 630, 730, Z4) | 88 |
6 | Jaguar diesel 2,7 Twin Turbo (Jaguar XF) | 85 |
Nejlepší motor s objemem od 3000 cm3 do 4000 cm3
V kategorii do čtyř litrů zvítězil motor z BMW M3, druhý je přeplňovaný boxer Porsche a třetí motor z Nissanu GT-R. Řadový šestiválec BMW 3,2 litru, který patří k nejúspěšnějším motorům v historii této ankety, stačí i po letech na čtvrté místo ve své objemové třídě.
Nejlepší motor s objemem od 3000 cm3 do 4000 cm3 | ||
1 | BMW 4,0 V8 (BMW M3) | 331 |
2 | Porsche 3,6 Turbo (Porsche 911 Turbo, GT2) | 255 |
3 | Nissan 3,8 Twin Turbo (Nissan GT-R) | 144 |
4 | BMW 3,2 (BMW Z4 M) | 99 |
5 | Toyota Hybrid 3,5 V6 (Lexus GS450h) | 88 |
6 | Audi 3,6 FSI (Audi Q7, Porsche Cayenne, VW Touareg) | 71 |
Nejlepší motor s objemem nad 4000 cm3
Počtvrté v řadě vyhrává tuto kategorii pětilitrový desetiválec BMW. Druhý je velkoobjemový osmiválec AMG, který přeskočil loni druhý dvanáctiválec z Ferrari 599 GTB.
Nejlepší motor s objemem nad 4000 cm3 | ||
1 | BMW 5,0 V10 (BMW M5, M6) | 218 |
2 | Mercedes-AMG 6,2 (MB C, CLK, CLS, E, ML, R, S, SL) | 183 |
3 | Ferrari 6,0 V12 (Ferrari 599 GTB) | 172 |
4 | Lexus Hybrid 5,0 V8 (Lexus LS600h) | 109 |
5 | Audi 4,2 FSI (Audi A6, A8, Q7, R8, RS4, S4, S6) | 108 |
6 | Ferrari 4,3 V8 (Ferrari F430) | 80 |