Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

International Engine of the Year 2008: ve znamení přeplňování (kompletní výsledky)

Diskuze (148)
V prestižní odborné anketě letos opět triumfovali motoráři BMW. Úspěch zaznamenaly také motory Volkswagenu a některých japonských automobilek.

Vítěze ankety International Engine of the Year letos volilo 65 odborných porotců z 32 zemí, mezi které patří také Tomáš Hyan z českého časopisu Automobil Revue. Letošní ročník byl v pořadí desátý, anketa se poprvé konala v roce 1999.

Motory byly hodnoceny v osmi objemových třídách a čtyřech dalších kategoriích – nejúspornější motor (Green Engine of the Year), nejlepší vysokovýkonný motor (Best Performance Engine), nejlepší nový motor (Best New Engine 2008) a hlavní kategorie nejlepší motor (International Engine of the Year 2008), kde se vybírá z vítězů jednotlivých objemových tříd.

Porotci hodnotí podle jízdních dojmů a na základě svých vědomostí o použitých technologiích a vlastnostech toho kterého motoru. V každé kategorii rozdělí mezi pět motorů 25 bodů. Nejvíce je možné udělit jedinému motoru 15 bodů a nejméně 1 bod.

International Engine of the Year 2008 – nejlepší motor roku 2008

Dvoustupňově přeplňovaný třílitrový šestiválec BMW prodlužuje úspěšnou sérii absolutních vítězství mnichovské automobilky. Obhájil tak svůj primát z loňského roku. Porotci ocenili především precizní systém přímého vstřikování a vysoký kompresní poměr (10,2:1), díky kterým se motor vyznačuje nízkou spotřebou. Tuto pohonnou jednotku nalezneme v modelech 135i a 335i, a také v novém X6.

Druhé místo s výrazným bodovým odstupem získal motor VW 1,4 TSI přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem následovaný 2,0 TFSI. Dále následují dva výkonné motory BMW – na čtvrtém místě osmiválec z M3 a na pátém desetiválec z M5 a M6.

Nejlepší motor roku 2008
poř. motor body
1 BMW 3,0 Twin Turbo (BMW 135, 335, X6) 380
2 Volkswagen 1,4 TSI Twincharger 103/125 kW (VW Golf, Jetta, Tiguan, Touran) 287
3 Volkswagen/Audi 2,0 TFSI (Audi A3, A4 Cabrio, A6, TT, SEAT Altea, León, Škoda Octavia, VW Eos, Golf GTI, Jetta) 270
4 BMW 4,0 V8 (BMW M3) 241
5 BMW 5,0 V10 (BMW M5, M6) 151
6 BMW-PSA 1,6 Turbo (MINI Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308) 149
7 Subaru 2,5 boxer Turbo (Subaru Forester, Impreza, Legacy, Outback) 78
8 Toyota 1,0 (Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy, Toyota Aygo, Yaris) 69

Nejlepší nový motor roku 2008

I tuto kategorii novinek ovládlo BMW. Nejvýkonnější vyráběný naftový čtyřválec přebírá řadu technologií ze šestiválcového třílitru. Také má dvě turbodmychadla, třetí generaci vstřikování common-rail, přepracované sání a další vylepšení, která vedou ke snížení hmotnosti. Druhé místo patří motoru V8 z BMW M3, třetí se umístil první turbodiesel s protiběžnými písty, který vyvinulo Subaru.

Nejlepší nový motor roku 2008
poř. motor body
1 BMW diesel 2,0 Twin Turbo (BMW 123d) 257
2 BMW 4,0 V8 (BMW M3) 218
3 Subaru turbodiesel 2,0 boxer (Subaru Outback) 201
4 Audi 5,0 V10 (Audi RS6) 166
5 Nissan 3,8 Twin Turbo (Nissan GT-R) 147
6 Volkswagen 1,4 TSI 92 kW (Audi A3, SEAT Altea, León, VW Eos, Golf, Jetta, Passat) 115

Nejúspornější motor roku

Vítězství v této kategorii obhájilo hybridní pohonné ústrojí z Toyoty Prius. Bodoval také turbodiesel BMW vybavený technologií Stop-start a benzinové turbomotory VW a Fiat, u kterých porota ocenila spojení malého objemu a vysokého výkonu.

Nejúspornější motor
poř. motor body
1 Toyota Hybrid 1,5 (Toyota Prius) 269
2 BMW turbodiesel 2,0 Stop-start (BMW 118d, 318d) 266
3 Volkswagen 1,4 TSI Twincharger 103/125 kW (VW Golf, Jetta, Tiguan, Touran) 150
4 Volkswagen 1,4 TSI 92 kW (Audi A3, SEAT Altea, León, VW Eos, Golf, Jetta, Passat) 140
5 Fiat 1,4 Turbo (Fiat Bravo) 108
6 Honda Hybrid 1,3 IMA (Honda Civic) 101

Nejlepší vysokovýkonný motor

V této kategorii uspěly především německé motory, kterým sekunduje dvanáctiválec z Ferrari 599 GTB a motor z Nissanu GT-R. První místo těsně získal přeplňovaný boxer Porsche následovaný dvojicí motorů BMW.

Motor s nejlepším výkonem
poř. motor body
1 Porsche 3,6 Turbo (Porsche 911 Turbo, GT2) 137
2 BMW 5,0 V10 (BMW M5, M6) 134
3 BMW 4,0 V8 (BMW M3) 133
4 Ferrari 6,0 V12 (Ferrari 599 GTB) 125
5 Nissan 3,8 Twin Turbo (Nissan GT-R) 124
6 Audi 5,0 V10 (Audi RS6) 108

Nejlepší motor s objemem do 1000 cm3

Nejméně změn se odehrálo v kategorii maloobjemových motorů. První čtyři místa mají stejné obsazení jako loni, i když bodový odstup mezi litrovým tříválcem Toyota a turbodieselem Smart je podstatně menší než před rokem.

Nejlepší motor s objemem do 1000 cm3
poř. motor body
1 Toyota 1,0 (Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy, Toyota Aygo, Yaris) 294
2 Smart turbodiesel 0,8 (Smart ForTwo) 285
3 Mitsubishi 1,0 Turbo (Smart ForTwo) 197
4 Ford 1,0 Supercharged (Ford EcoSport) 167
5 Opel 1,0 Twinport (Opel/Vauxhall Agila, Corsa, Suzuki Splash) 113
6 Kia 1,0 (Hyundai Atos, Kia Picanto) 76

Nejlepší motor s objemem od 1000 cm3 do 1400 cm3

Přeplňované motory VW 1,4 TSI a Fiat 1,4 Turbo se objevují i v hlavních kategoriích, proto obsadili ve své objemové třídě čelní příčky. První jmenovaný s přívlastkem Twincharger (osazený kompresorem a turbodmychadlem) této kategorii jasně dominuje.

Nejlepší motor s objemem od 1000 cm3 do 1400 cm3
poř. motor body
1 Volkswagen 1,4 TSI Twincharger 103/125 kW (VW Golf, Jetta, Tiguan, Touran) 340
2 Volkswagen 1,4 TSI 92 kW (Audi A3, SEAT Altea, León, VW Eos, Golf, Jetta, Passat) 170
3 Fiat 1,4 Turbo (Fiat Bravo) 165
4 Fiat-GM turbodiesel 1,3 (Fiat 500, Dobló, Grande Punto, Idea, Linea, Panda, Lancia Musa, Ypsilon, Opel/Vauxhall Agila, Astra, Combo, Corsa, Meriva, Tigra, Suzuki Ignis, Splash, Swift) 157
5 Honda Hybrid 1,3 IMA (Honda Civic) 103
6 Renault 1,2 Turbo (Renault Clio, Modus, Twingo) 99

Nejlepší motor s objemem od 1400 cm3 do 1800 cm3

Zde patří první místo s velkým bodovým odstupem přeplňovanému motoru 1,6 ze společného vývoje BMW a PSA. Druhý skončil motor 1,8 TFSI, který pohání mimo jiné Škodu Octavia.

Nejlepší motor s objemem od 1400 cm3 do 1800 cm3
poř. motor body
1 BMW-PSA 1,6 Turbo (MINI Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308) 333
2 Audi 1,8 TFSI (Audi A3, A5, SEAT Altea, León, Toledo, Škoda Octavia, Volkswagen Passat) 197
3 Toyota Hybrid 1,5 (Toyota Prius) 182
4 Mercedes-Benz 1,8 Kompressor (MB C, CLK, E, SLK) 121
5 Toyota 1,8 VVTL-i 190 (Lotus Elise 111R) 82
6 Honda 1,8 (Honda Civic, FR-V, Stream) 75

Nejlepší motor s objemem od 1800 cm3 do 2000 cm3

U dvoulitrů se porotci rozhodovali především mezi VW 2,0 TFSI a novým twin-turbodieselem BMW. Nakonec se stejně jako loni přiklonili k motoru Volkswagen, především proto, že stál u počátku současné vlny přeplňovaných zážehových motorů. Porotci také ocenili širokou nabídku výkonových verzí sahající od 121 do 200 kW a vzhledem k výkonu nízkou spotřebu paliva.

Nejlepší motor s objemem od 1800 cm3 do 2000 cm3
poř. motor body
1 Volkswagen/Audi 2,0 TFSI (Audi A3, A4 Cabrio, A6, TT, SEAT Altea, León, Škoda Octavia, VW Eos, Golf GTI, Jetta) 256
2 BMW diesel 2,0 Twin Turbo (BMW 123d) 254
3 Subaru turbodiesel 2,0 boxer (Subaru Outback) 196
4 Mitsubishi 2,0 Turbo (Mitsubishi Evo X) 105
5 Honda 2,0 i-VTEC 148 kW (Honda Civic Type R) 97
6 Honda 2,0 177 kW (Honda S2000) 67

Nejlepší motor s objemem od 2000 cm3 do 2500 cm3

V kategorii do 2,5 litru vyhrál o jeden bod přeplňovaný motor Subaru s protiběžnými písty. Motor, který před dvěma lety nahradil starší dvoulitr, se vyznačuje vyrovnaným průběhem křivky momentu, vysokým výkonem a nízkou spotřebou. Druhý je řadový šestiválec BMW, třetí turbodiesel od Hondy.

Nejlepší motor s objemem od 2000 cm3 do 2500 cm3
poř. motor body
1 Subaru 2,5 boxer Turbo (Subaru Forester, Impreza) 188
2 BMW 2,5 (BMW X3, Z4) 187
3 Honda turbodiesel 2,2 (Honda Accord, Civic, CR-V, FR-V) 145
4 Mazda 2,3 GDI Turbo (Mazda 3MPS, 6MPS, CX-7, MPV) 118
5 Peugeot-Citroën-Ford turbodiesel 2,2 (Citroën C5, C6, C8, C-Crosser, Lancia Phedra, Peugeot 407, 607, 807, 4007, Land Rover Freelander, Mitsubishi Outlander) 107
6 Toyota diesel 2,2 D-CAT (Lexus IS220d, Toyota Auris, Avensis, Corolla Verso, RAV4) 90

Nejlepší motor s objemem od 2500 cm3 do 3000 cm3

Stejně jako loni má mezi třílitry dvojité vítězství přeplňovaným motorům BMW a navíc páté místo za atmosférický motor. Třetí místo získal motor VW/Audi 3,0 TDI.

Nejlepší motor s objemem od 2500 cm3 do 3000 cm3
poř. motor body
1 BMW 3,0 Twin Turbo (BMW 135, 335, X6) 375
2 BMW diesel 3,0 Twin Turbo (BMW 335d, 535d, 635d, X3, X5) 238
3 Audi/Volkswagen 3,0 TDI (Audi A4, A5, A6, A8, Q7, VW Phaeton, Touareg) 145
4 Porsche 2,7 boxer (Porsche Boxster, Cayman) 119
5 BMW 3,0 (BMW 325, 330, 530, 630, 730, Z4) 88
6 Jaguar diesel 2,7 Twin Turbo (Jaguar XF) 85

Nejlepší motor s objemem od 3000 cm3 do 4000 cm3

V kategorii do čtyř litrů zvítězil motor z BMW M3, druhý je přeplňovaný boxer Porsche a třetí motor z Nissanu GT-R. Řadový šestiválec BMW 3,2 litru, který patří k nejúspěšnějším motorům v historii této ankety, stačí i po letech na čtvrté místo ve své objemové třídě.

Nejlepší motor s objemem od 3000 cm3 do 4000 cm3
1 BMW 4,0 V8 (BMW M3) 331
2 Porsche 3,6 Turbo (Porsche 911 Turbo, GT2) 255
3 Nissan 3,8 Twin Turbo (Nissan GT-R) 144
4 BMW 3,2 (BMW Z4 M) 99
5 Toyota Hybrid 3,5 V6 (Lexus GS450h) 88
6 Audi 3,6 FSI (Audi Q7, Porsche Cayenne, VW Touareg) 71

Nejlepší motor s objemem nad 4000 cm3

Počtvrté v řadě vyhrává tuto kategorii pětilitrový desetiválec BMW. Druhý je velkoobjemový osmiválec AMG, který přeskočil loni druhý dvanáctiválec z Ferrari 599 GTB.

Nejlepší motor s objemem nad 4000 cm3
1 BMW 5,0 V10 (BMW M5, M6) 218
2 Mercedes-AMG 6,2 (MB C, CLK, CLS, E, ML, R, S, SL) 183
3 Ferrari 6,0 V12 (Ferrari 599 GTB) 172
4 Lexus Hybrid 5,0 V8 (Lexus LS600h) 109
5 Audi 4,2 FSI (Audi A6, A8, Q7, R8, RS4, S4, S6) 108
6 Ferrari 4,3 V8 (Ferrari F430) 80
Diskuze (148)
18. 5. 2008 14:49
Mercedes
Nedá mi to abych se nezeptal, jaktože v těch tabulkách až na jednu vyjímku chybí Mercedes. Jinak lídr vývoje.
17. 5. 2008 16:53
Re: zurnalista ovlada svet
Navíc mají obrovskou výhodu globální automobilky. Při počtu novinářů z Ameriky, Austrálie,atd. nemají šanci automobilky, které na těchto trzích nepůsobí. To však nesnižuje kvalitu jejich motorů.
Avatar - Falco
17. 5. 2008 14:53
Re: TURBOBÁL
Rozkoš, nebo úchylka? >:-[]
Avatar - T613
17. 5. 2008 13:43
Re: TURBOBÁL
každý má svoje úchylky >:-[]
Avatar - gld
17. 5. 2008 12:51
Re: MOTOROVÁ SHRNOVAČKA
ticho..hm, žiadne argumenty koncernistov