Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Invicta S1 - nejnovější GT z Británie

Miroslav Kudělka
Za absolutního utajení byl, během dvou let, ve Velké Británii vyvinut automobil Invicta S1, který byl světu poprvé představen na autosalónu v Birminghamu. Jedná se o nejnovější přírůstek do nejvyšší kategorie sportovních vozů GT.

Zdánlivě nové jméno vozu, Invicta, není na poli automobilových výrobců žádným nováčkem. Jeho původ se datuje do 30. let minulého století, kdy automobil tohoto jména dokonce zvítězil v legendární Rallye Monte Carlo. Nový vůz, představený na autosalónu není podle ředitele Invicta Car Company Ltd Michaela Bristowa žádná studie, či prototyp, ale již plně dopracovaný vůz, připravený do výroby. Při premiéře již byly také přijímány objednávky, které budou uspokojovány od prvního čtvrtletí 2003.

Nyní se podívejme blíže na konstrukci tohoto zajímavého vozu. Jako většina malých výrobců sportovních vozů, se také konstruktéři Invicty soustředili na vývoj karosérie a podvozku, do které osadili osvědčený motor ze sériové produkce některého velkého automobilového koncernu. Nejdříve se tedy podívejme na to, co je nově vyvinuté. Základem je prostorový trubkový rám z ocelových trubek čtyřhranného průřezu, ke kterému je připevněna kompozitová karosérie z jednoho kusu. Tato technologie je poprvé použita pro sériově vyráběný automobil. Využití této koncepce umožnilo použití nejnovějšího kompozitu ZPREG, který dovoluje vyrobit karosérii za 12 týdnů a hlavně nevyžaduje použití velmi drahého autoklávu - pece na vytvrzování klasických kompozitních materiálů. Jakmile se tato karosérie sešroubuje a slepí s trubkovým rámem, vytvoří velice tuhý a lehký celek (160 kg), který má nízké těžiště. Nebylo zapomenuto ani na bezpečnost a do konstrukce jsou integrovány deformační zóny na všech inkriminovaných místech. Prostor pro posádku je chráněn bezpečnostní klecí a dveře jsou vyztuženy kevlarem. Jelikož se jedná o vysokovýkonný vůz GT od kterého se očekává také patřičný komfort, věnovala se velká pozornost také izolaci hluku a tepla sálajícího z výkonného motoru. Zanedbána nebyla ani aerodynamika a přes absenci viditelných křídel, by měl automobil díky rovné podlaze generovat poměrně silný přítlak.

Vzhled automobilu Invicta vznikal až poté, co byla vyřešena konstrukční část. Snahou bylo vytvořit vůz nadčasového tvaru s hladkými liniemi, velkou prosklenou plochou a nízkou střechou ve stylu sportovních vozů 50. let. Jak se to povedlo, musí posoudit každý sám. Designu dominuje několik prvků. Příď zdobí tři velké otvory pro přívod chladícího vzduchu a nad nimi umístěné světlomety, které pod společným krytem integrují dva bodové projektory a směrovky. Z bočním pohledu zaujmou velká kola a vysoké boky v kontrastu s nízkou kabinou. Za předními koly je umístěny otvor pro odvod teplého vzduchu z motoru, který je kryt mřížkou se jménem vozu. Také záď má výrazné prvky, kterými mohou být šikmo vzhůru vyvedené dvě oválné koncovky výfuku, nebo pootočené zadní svítilny z VW Passat.

Díky velmi tuhé karosérii, od které se po testech britských úřadů očekává jeden z nejlepších výsledků historie, lze očekávat také jízdní vlastnosti na patřičné úrovni. O ty se starají klasické lichoběžníkové závěsy s dvěmi trojúhelníkovými rameny na všech kolech, kterým sekundují příčné zkrutné stabilizátory, vinuté pružiny a plynokapalinové tlumiče. Jelikož se jedná o vůz, od kterého se očekává vysoká výkonnost na závodním okruhu, celý podvozek je v širokém rozsahu plně nastavitelný, tj. lze nastavovat geometrii, tuhost i výšku vozu. Pro optimální rozložení hmotnosti byl motor uložen daleko za přední nápravu a pohání zadní kola. Jeho dostatečnou protiváhou je palivová nádrž na 100 litrů, která je umístěna mezi zadními koly. Zajímavým prvkem, jsou dvě plnící hrdla, každé na jedné straně vozu. Podvozek je osazen vysoce výkonnými kotoučovými brzdami AP. Na obou nápravách si našly místo duté kotouče o úctyhodných průměrech, přední 350 a zadní 340 mm, které svírají třmeny s šesti pístky vpředu a čtyřmi vzadu. Sériově jsou osazeny brzdové destičky umožňující hladký náběh a jemné dávkování, ale v nabídce jsou také vysokovýkonné, které odolávají i plnému nasazení na okruhu. K vynikajícím jízdním vlastnostem a zajímavému vzhledu přispívají také pětipaprsková hliníková kola o rozměrech 8.5x19 vpředu a 9.5x19 vzadu. Jejich design umožňuje, také téměř nerušený, pohled na zmíněné brzdy. Obuty jsou na nich extrémně nízkoprofilové pneumatiky 255/35 ZR 19 vpředu a 275/35 ZR 19 vzadu. Ke snadnějšímu ovládání vozu přispívá také posilovač řízení, díky němuž postačí tři otáčky volantu mezi krajními polohami.

Poté, co jsme zmínili prvky vozu, které jsou zcela nové, podívejme se na pohonný agregát, který teprve dělá sportovní vůz skutečně sportovním. Ze světové produkce byl zvolen již osvědčený, spolehlivý a dostatečně výkonný motor z vozu Ford SVT Mustang Cobra, který je osazen sacím a výfukovým potrubím vyvinutým Invictou. Tento celohliníkový V8 90° o objemu 4,6 litru je osazen čtyřmi ventily na válec a při hmotnosti 240 kg disponuje výkonem 238 kW (324 k) při 5900 ot/min. Točivý moment je také dostatečný, 407 Nm při 4800 ot/min. Každý motor je ve Fordově centru SVT montován ručně a je opatřen štítkem se jmény dvou techniků zodpovědných za jeho kvalitu a spolehlivost. Výkon motoru je standardně přenášen přes pětistupňovou ručně řazenou převodovku Borg-Warner T45, která je dodávána také v Mustangovi. V nabídce je ovšem i šestistupňová ručně řazená, nebo čtyřstupňový automat. Převodovka je natolik vzadu, že řadící páka je přímo na skříni, která je pod středovým tunelem. Z převodovky jde výkon na zadní nápravu, která je poháněna přes diferenciál BTR s viskózní spojkou omezující prokluz hnaných kol.

Již jsme zmínili téměř celou technickou část vozu, nyní ještě něco málo informací o interiéru. Interiér byl od samotného začátku navrhován s maximálním důrazem na dostatek prostoru nad hlavami a pro nohy cestujících. Hluboká sedadla s výrazným bočním vedením poskytují velké možnosti nastavení včetně bederní opěrky. Obousměrně seřiditelný volant rámuje přístroje VDO a stejný dodavatel poskytl také navigační systém, jehož obrazovka je na širokém středovém panelu. Nad navigací jsou tři kruhové výdechy ventilace, pod ní je audio VDO a ovládání klimatizace. Přední i zadní okna jsou elektricky vyhřívaná. Jelikož se jedná o vůz vyráběný v omezených sériích a počítá se s přítomností každého zákazníka při dokončovacích pracích, je v nabídce výbavy od koženého čalounění v jakékoliv barvě, přes kompletní elektrické ovládání oken, sedadel a zrcátek, zabudovaného telefonu po ABS prakticky cokoli si zákazník bude přát.

Ještě něco k dynamice a ceně tohoto "gétéčka". Díky nízké hmotnosti 1100 kg, což je o 300 kg méně než u Mustangu se stejným motorem, zvládá Invicta S1 akceleraci z 0-100 km/h pod magickou hranicí 5 sekund a maximální rychlost se blíží 290 km/h. Hodnoty dostatečné i v této kategorii. Navíc se může pyšnit tím, že nebude příliš zatěžovat peněženku majitele, protože spotřebuje velmi slušných 11,3 l/100 km a spokojí se s běžným benzínem 95 oktanů. Za cenu přes 3,5 miliónu korun také nabízí záruku na 3 roky nebo 36000 mil.

Technické údaje
Druh motoru V8
Objem motoru 4586
Nejvyšší výkon 238 (324) /5900
Nejvyšší kroutící moment 406/4800
Nejvyšší rychlost 290
Zrychlení 0-100 km/h 5
Zrychlení 0-160 km/h 10,9
Spotřeba
kombinovaná 11,3
Rozměry a hmotnosti
Délka 4400
Šířka 2000
Výška 1225
Rozvor 2500
Rozchod vpředu/vzadu 1780/1730
Pohotovostní hmotnost 1100
Objem nádrže 100
Rozměr pneu přední 255/35 ZR 19
Rozměr pneu zadní 275/35 ZR 19
Miroslav Kudělka