Inženýr Valentina Rossiho: Práce pro mistra

 

Datový inženýr Matteo Flamigni je jedním z klíčových mužů v okolí Valentina Rossiho. Zpracovává a vyhodnocuje veškeré informace z jeho speciálu Yamaha YZR M1.

Každý z jezdců mistrovství světa silničních motocyklů bývá v boxech obklopen skupinou lidí. Mohou to být kamarádi, přítelkyně, ale většinou se jedná o skupinu spolupracovníků z týmu, v němž závodí.

K takovým lidem patří Matteo Flamigni. Pětačtyřicetiletý inženýr vystudoval elektroenergetiku na univerzitě v Boloni a třináctým rokem pracuje pro Valentina Rossiho. Společně získali čtyři z devíti titulů legendárního Itala. Z materiálů tovární stáje Yamaha jsme se dozvěděli následující informace.

Jak se člověk dostane k práci s takovým jezdcem?

Já jsem se nedostal k němu, bylo to naopak.

Prosím?

V listopadu 1999 mě oslovil kamarád Gianmaria Liverani. Dělal tehdy fyzioterapeuta Maxi Biaggimu, který jezdil v tovární sestavě Yamahy. Požádal mě, abych se přidal k nim. V týmu bylo hodně anglicky mluvících lidí a Max chtěl mít kolem sebe Italy. V Argentině 2000 jsem podepsal smlouvu jako datový inženýr.

Kdy se k vám připojil Valentino?

Na podzim 2003 při prvních testech. Také chtěl mít kolem sebe skupinu krajanů. Od té doby spolupracujeme. Včetně dvou sezon strávených u Ducati.

Co obnáší práce datového inženýra?

Na motocyklu je řídicí jednotka, která zaznamenává data přicházející ze dvou stovek senzorů instalovaných na stroji. Mým úkolem je takové informace přečíst, analyzovat, jak se motorka chová, a v případě potřeby navrhnout řešení problému.

Kdy začíná vaše práce před závodním víkendem?

Ve čtvrtek kontroluji data z předchozího roku, abych měl představu, z čeho budeme vycházet a jaké problémy nás mohou čekat. Důležité je projít si okruh. Musím zjistit, zda nemá nový povrch a co je na něm předěláno. Pokud se nic zásadního nezměnilo, připravujeme motorku podle nastavení z loňska. Jestliže k nějakým úpravám trati došlo, snažím se připravit ji podle vlastních zkušeností. Potom už záleží na Valentinovi, s čím je spokojený a co řekne.

Jakou zpětnou vazbu vám poskytuje?

Občas mívám pocit, že mluvím s počítačem. Vypadne z něj neskutečná záplava informací o chování motocyklu, a ještě k tomu přidá, co všechno se na trati stalo. Musím kontrolovat ohromné množství dat, ale on mi přesně řekne, ve kterém kole a v jaké zatáčce k čemu došlo. Můžu tak jít rovnou k problému.

Je Rossi jezdecky stabilní?

Hodně přesný. Když bývá motorka v pořádku, může zajet stejný čas mnohokrát v řadě. Vypadá to neuvěřitelně, ale je to tak.

Jak se dělá s takovým člověkem?

Úžasná práce pro každého závodního inženýra, který dostává od svého závodníka neuvěřitelné množství přesných údajů. V posledních letech se z něj stává ještě větší perfekcionista. Naprosto přesně ví, co je zapotřebí k dosažení určitých cílů.

Čím se odlišuje od protivníků?

Především brzděním v posledním okamžiku, kdy je to třeba. Způsobem, jakým používá zadní a přední brzdu, jak se pohybuje na motorce. Tohle nikdo jiný nedokáže.

Co dokážete ze všech čísel a grafů z telemetrie přečíst?

Máme senzory vypovídající o dynamice motorky, brzdění, akceleraci či točivém momentu. Další nám dávají informace o výkonu motoru, jiné diagnostikují motorku. Ať už to jsou náklonová čidla, snímače zrychlení, monitoring podélného zrychlení, boční zrychlení, úhly náklonu nebo vybočení zadní části motorky vůči přednímu kolu. Takže vám řeknu o stroji v podstatě všechno.

Sdílíte společně všechny informace v továrním týmu Yamaha?

Máme centrální server, který obsluhují japonští inženýři. Zde jsou informace od Valentina, Jorgeho Lorenza a také od Bradleyho Smitha a Pola Espargara, kteří jezdí za satelitní tým Yamahy. Každý tady může sledovat a porovnávat cokoliv, ale pokud chce nejnovější informace, musí počkat na zastávku konkrétního jezdce v boxech.

Proč tomu tak je?

Nemáme obousměrnou telemetrii jako ve formuli 1, data z motorky musíme stahovat ručně. Pokud potřebujete například údaj o konkrétním úseku trati, není problém propočítat superpozici. Porovnáte všechny údaje a získáte ideální stav, kterého byste měli dosáhnout. Tímto způsobem lze pochopit mnoho věcí.

Jste schopen podle dat zjistit, z jakého okruhu pocházejí?

Budu chvíli přemýšlet, ale řeknu to.

Dokážete také určit konkrétní místo na závodní trati?

Když poznám okruh, není problém určit zatáčku.

Zvládl byste podle rozdílných informací z telemetrie říci, o jakého závodníka MotoGP se jedná?

Za dobu práce s Valentinem jsme konfrontovali jeho údaje z motocyklu s dostupnými výstupy od soupeřů. Porovnáním různých stylů jsem se naučil, jak každý z nich jezdí.

Co pro vás znamená zavedení jednotné elektroniky pro rok 2016?

Byl jsem velmi spokojený se současným softwarem. Výrobce shodné řídicí jednotky Magneti Marelli mi řekl, že vzal to nejlepší od každého výrobce motocyklů. Takže samotný software bude snad dobrý. Věřím, že předchozí data mohou být stále užitečná.

Oddělíte dobrý software od špatného?

Záleží na tom, zda chcete programovat různé kontroly trakce zatáčku od zatáčky. Můžete mít spoustu různých strategií. Čím přesnější a větší množství výstupů máte, tím lépe lze korigovat například anti-wheelie (zvedání předního kola). Hrubý software může pomoci jen trochu, ale dobrý dokáže udržet motorku dokonale rovně, jet rychle a umožnit kontrolovaný smyk podle představ.

Pokud byste nepracoval v oblasti motorsportu, čím byste se zabýval?

Pohyboval bych se kolem cyklistiky, bicykl je mou velkou vášní. Když si nevím rady s nějakým problémem, projedu se na kole. Funguje to.

Jednotná elektronika

Všechny motocykly kategorie MotoGP budou od sezony 2016 vybaveny elektronikou Magneti Marelli. Hlavní hardware představuje řídicí jednotka ECU, která zpracovává data z jednotlivých senzorů. Pro všechny stroje bude stejná.

Povoleny jsou vlastní senzory (zaznamenávají údaje pro ECU), protože továrny mají vybudované vztahy s dodavateli a vědí, že jejich senzory jsou spolehlivé. Příchozí údaje budou shodné. Magneti Marelli používá rovněž standardní konektory, aby bylo možné s jednotkou ECU používat různé homologované díly.

Každý výrobce (Yamaha, Honda, Ducati, Suzuki, Aprilia) si může vybrat vlastní vstřikovače paliva, zapalovací cívky či palivová čerpadla. Jednotný software ECU bude tato zařízení ovládat.

Pro soukromé týmy zavedení jednotné elektroniky znamená, že budou motorky od výrobců dostávat nastavené a připravené pro závodění lépe než dosud.

Yamaha YZR M1

  • Motor: kapalinou chlazený čtyřválec
  • Objem: 1000 cm3
  • Výkon: 176 kW (240 Ps)
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 2,5 s
  • Šasi: nastavitelná geometrie řízení,hliníková kyvná vidlice
  • Převodovka: šestistupňová
  • Řídicí jednotka: Magneti Marelli
  • Brzdy: přední kotouče 320 mm, zadní 340 mm
  • Pneumatiky: 17palcové Michelin
  • Nádrž: 21 litrů
  • Hmotnost: 157 kg
  • Cena: kolem 50 milionů korun
Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Svět motorů

 










Související články
Tip na výlet: Moto&Velo muzeum Přerov nad Labem Tip na výlet: Moto&Velo muzeum Přerov nad Labem

Pro rozšíření své expozice neváhal Tomáš Moravec vykopat…

Kontrola rychlosti na D1: Pozor, tady vás změří! Kontrola rychlosti na D1: Pozor, tady vás změří!

Kromě větší soustředěnosti na průjezdu opravovanými úseky…

 



 
Kontrola rychlosti na D1: Pozor, tady vás změří!

Kontrola rychlosti na D1: Pozor, tady vás změří!

Včera

Kromě větší soustředěnosti na průjezdu opravovanými úseky D1 bude muset řidič dávat pozor také na ručičku ukazatele rychlosti. První kamery už povolenou osmdesátku hlídají a další v dohledné době přibudou.




Blesk.cz

Obtěžovat zaměstnance e-maily mimo pracovní dobu? Nezákonné, rozhodla Francie

Obtěžovat zaměstnance e-maily mimo pracovní dobu?…

Francouzští zaměstnanci si mohou nyní trochu oddechnout. Součástí kontroverzních pracovních reforem, které…

Háje prokouknou: Obchodní centrum dostane nový kabát, kotelnu změní v prodejnu

Háje prokouknou: Obchodní centrum dostane nový…

Část obchodního centra na pražských Hájích se dočká revitalizace a částečné rekonstrukce. Investor, kterým je…

 

iSport.cz

Mazáci dopředu a masáž pro Plašila. Focení fotbalistů je celá věda

Mazáci dopředu a masáž pro Plašila. Focení…

Žádná formace 4-2-3-1, ale 9-10-9. Do takového rozestavení se dnes museli postavit čeští fotbaloví…

Další cyklistický masakr: Dvě motorky smetly 19 jezdců, jeden je v kómatu!

Další cyklistický masakr: Dvě motorky smetly 19…

Belgický cyklista Stig Broeckx se stal při závodu Kolem Belgie dalším jezdcem světového pelotonu, který skončil…

 

Reflex.cz

Blok proti islámu skončil, vzniká Iniciativa Martina Konvičky

Blok proti islámu skončil, vzniká Iniciativa Martina…

Celostátní sněm dnes na svém jednání v Praze rozpustil Blok proti islámu (BPI). ČTK to sdělil jeho dosavadní…

Lepší američtí vojáci než ruští vlci. Lidé v Praze přivítali konvoj US army

Lepší američtí vojáci než ruští vlci. Lidé v Praze…

Americký armádní konvoj, který v pátek dorazil do Prahy, se v sobotu brzy ráno začal přesouvat z Prahy do…