reklama


Inženýr Valentina Rossiho: Práce pro mistra

 

Datový inženýr Matteo Flamigni je jedním z klíčových mužů v okolí Valentina Rossiho. Zpracovává a vyhodnocuje veškeré informace z jeho speciálu Yamaha YZR M1.

Každý z jezdců mistrovství světa silničních motocyklů bývá v boxech obklopen skupinou lidí. Mohou to být kamarádi, přítelkyně, ale většinou se jedná o skupinu spolupracovníků z týmu, v němž závodí.

K takovým lidem patří Matteo Flamigni. Pětačtyřicetiletý inženýr vystudoval elektroenergetiku na univerzitě v Boloni a třináctým rokem pracuje pro Valentina Rossiho. Společně získali čtyři z devíti titulů legendárního Itala. Z materiálů tovární stáje Yamaha jsme se dozvěděli následující informace.

Jak se člověk dostane k práci s takovým jezdcem?

Já jsem se nedostal k němu, bylo to naopak.

Prosím?

V listopadu 1999 mě oslovil kamarád Gianmaria Liverani. Dělal tehdy fyzioterapeuta Maxi Biaggimu, který jezdil v tovární sestavě Yamahy. Požádal mě, abych se přidal k nim. V týmu bylo hodně anglicky mluvících lidí a Max chtěl mít kolem sebe Italy. V Argentině 2000 jsem podepsal smlouvu jako datový inženýr.

Kdy se k vám připojil Valentino?

Na podzim 2003 při prvních testech. Také chtěl mít kolem sebe skupinu krajanů. Od té doby spolupracujeme. Včetně dvou sezon strávených u Ducati.

Co obnáší práce datového inženýra?

Na motocyklu je řídicí jednotka, která zaznamenává data přicházející ze dvou stovek senzorů instalovaných na stroji. Mým úkolem je takové informace přečíst, analyzovat, jak se motorka chová, a v případě potřeby navrhnout řešení problému.

Kdy začíná vaše práce před závodním víkendem?

Ve čtvrtek kontroluji data z předchozího roku, abych měl představu, z čeho budeme vycházet a jaké problémy nás mohou čekat. Důležité je projít si okruh. Musím zjistit, zda nemá nový povrch a co je na něm předěláno. Pokud se nic zásadního nezměnilo, připravujeme motorku podle nastavení z loňska. Jestliže k nějakým úpravám trati došlo, snažím se připravit ji podle vlastních zkušeností. Potom už záleží na Valentinovi, s čím je spokojený a co řekne.

Jakou zpětnou vazbu vám poskytuje?

Občas mívám pocit, že mluvím s počítačem. Vypadne z něj neskutečná záplava informací o chování motocyklu, a ještě k tomu přidá, co všechno se na trati stalo. Musím kontrolovat ohromné množství dat, ale on mi přesně řekne, ve kterém kole a v jaké zatáčce k čemu došlo. Můžu tak jít rovnou k problému.

Je Rossi jezdecky stabilní?

Hodně přesný. Když bývá motorka v pořádku, může zajet stejný čas mnohokrát v řadě. Vypadá to neuvěřitelně, ale je to tak.

Jak se dělá s takovým člověkem?

Úžasná práce pro každého závodního inženýra, který dostává od svého závodníka neuvěřitelné množství přesných údajů. V posledních letech se z něj stává ještě větší perfekcionista. Naprosto přesně ví, co je zapotřebí k dosažení určitých cílů.

Čím se odlišuje od protivníků?

Především brzděním v posledním okamžiku, kdy je to třeba. Způsobem, jakým používá zadní a přední brzdu, jak se pohybuje na motorce. Tohle nikdo jiný nedokáže.

Co dokážete ze všech čísel a grafů z telemetrie přečíst?

Máme senzory vypovídající o dynamice motorky, brzdění, akceleraci či točivém momentu. Další nám dávají informace o výkonu motoru, jiné diagnostikují motorku. Ať už to jsou náklonová čidla, snímače zrychlení, monitoring podélného zrychlení, boční zrychlení, úhly náklonu nebo vybočení zadní části motorky vůči přednímu kolu. Takže vám řeknu o stroji v podstatě všechno.

Sdílíte společně všechny informace v továrním týmu Yamaha?

Máme centrální server, který obsluhují japonští inženýři. Zde jsou informace od Valentina, Jorgeho Lorenza a také od Bradleyho Smitha a Pola Espargara, kteří jezdí za satelitní tým Yamahy. Každý tady může sledovat a porovnávat cokoliv, ale pokud chce nejnovější informace, musí počkat na zastávku konkrétního jezdce v boxech.

Proč tomu tak je?

Nemáme obousměrnou telemetrii jako ve formuli 1, data z motorky musíme stahovat ručně. Pokud potřebujete například údaj o konkrétním úseku trati, není problém propočítat superpozici. Porovnáte všechny údaje a získáte ideální stav, kterého byste měli dosáhnout. Tímto způsobem lze pochopit mnoho věcí.

Jste schopen podle dat zjistit, z jakého okruhu pocházejí?

Budu chvíli přemýšlet, ale řeknu to.

Dokážete také určit konkrétní místo na závodní trati?

Když poznám okruh, není problém určit zatáčku.

Zvládl byste podle rozdílných informací z telemetrie říci, o jakého závodníka MotoGP se jedná?

Za dobu práce s Valentinem jsme konfrontovali jeho údaje z motocyklu s dostupnými výstupy od soupeřů. Porovnáním různých stylů jsem se naučil, jak každý z nich jezdí.

Co pro vás znamená zavedení jednotné elektroniky pro rok 2016?

Byl jsem velmi spokojený se současným softwarem. Výrobce shodné řídicí jednotky Magneti Marelli mi řekl, že vzal to nejlepší od každého výrobce motocyklů. Takže samotný software bude snad dobrý. Věřím, že předchozí data mohou být stále užitečná.

Oddělíte dobrý software od špatného?

Záleží na tom, zda chcete programovat různé kontroly trakce zatáčku od zatáčky. Můžete mít spoustu různých strategií. Čím přesnější a větší množství výstupů máte, tím lépe lze korigovat například anti-wheelie (zvedání předního kola). Hrubý software může pomoci jen trochu, ale dobrý dokáže udržet motorku dokonale rovně, jet rychle a umožnit kontrolovaný smyk podle představ.

Pokud byste nepracoval v oblasti motorsportu, čím byste se zabýval?

Pohyboval bych se kolem cyklistiky, bicykl je mou velkou vášní. Když si nevím rady s nějakým problémem, projedu se na kole. Funguje to.

Jednotná elektronika

Všechny motocykly kategorie MotoGP budou od sezony 2016 vybaveny elektronikou Magneti Marelli. Hlavní hardware představuje řídicí jednotka ECU, která zpracovává data z jednotlivých senzorů. Pro všechny stroje bude stejná.

Povoleny jsou vlastní senzory (zaznamenávají údaje pro ECU), protože továrny mají vybudované vztahy s dodavateli a vědí, že jejich senzory jsou spolehlivé. Příchozí údaje budou shodné. Magneti Marelli používá rovněž standardní konektory, aby bylo možné s jednotkou ECU používat různé homologované díly.

Každý výrobce (Yamaha, Honda, Ducati, Suzuki, Aprilia) si může vybrat vlastní vstřikovače paliva, zapalovací cívky či palivová čerpadla. Jednotný software ECU bude tato zařízení ovládat.

Pro soukromé týmy zavedení jednotné elektroniky znamená, že budou motorky od výrobců dostávat nastavené a připravené pro závodění lépe než dosud.

Yamaha YZR M1

  • Motor: kapalinou chlazený čtyřválec
  • Objem: 1000 cm3
  • Výkon: 176 kW (240 Ps)
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 2,5 s
  • Šasi: nastavitelná geometrie řízení,hliníková kyvná vidlice
  • Převodovka: šestistupňová
  • Řídicí jednotka: Magneti Marelli
  • Brzdy: přední kotouče 320 mm, zadní 340 mm
  • Pneumatiky: 17palcové Michelin
  • Nádrž: 21 litrů
  • Hmotnost: 157 kg
  • Cena: kolem 50 milionů korun
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama