IRC Rally Azorské ostrovy 2011 – Hänninen vítězí, Škodovky mají celé pódium (+ fotogalerie)
Poslední den šotolinové soutěže na ostrově Sao Miguel – největší ostrov na Azorských ostrovech – bylo pro posádky připraveno pět rychlostních zkoušek (dva průjezdy dvojicí testů + dvoukilometrová superspeciálka) o měřené délce 87,5 km. Jak tedy dopadly souboje Hänninen – Mikkelsen a Magalhaes – Kopecký?
Výborně se do závěrečné etapy rozjel Kopecký – úvodní sobotní test vyhrál a třetímu Magalhaesovi nadělil na 20,8 km 22,1 sekundy – to je lehce přes 1s/km! Podle Honzova komentáře měl v pátek problémy s posilovačem, nyní by už vše měl mít v pořádku. O 1,7 za ním proťal cílovou fotobuňku Mikkelsen, Hänninen ztratil další 4 sekundy a tak jde mladý Nor do celkového vedení o 2,7 před “Haničku“. Švéd Sandell se posunuje ze sedmé na šestou příčku, překonal Moura jedoucího na produkčním Mitsubishi o 14,5 sekundy.
Do následující zkoušky však již neodstartoval domácí Magalhaes, který zůstal stát na přejezdu kvůli selhání transmisí jeho Peugeotu 207 S2000. Opět pořádně zabral Hänninen, na druhého Mikkelsena najel téměř 14 sekund a jde opět do celkového vedení s náskokem 11,2 sekundy. Kopecký je bezpečně třetí, čtvrtý Bouffier na něj ztrácí bezmála dvě minuty.
Dvoukilometrovou superspeciálku opanovaly tři škodovky, které pilotovali Mikkelsen – Hanninen – Sandell. Před odpolední dvojicí testů tak soutěži vévodí Fin Hanninen před Norem Mikkelsenem (+10,9) a Čechem Kopeckým (+1:19,9) – prozatímní stupně vítězů tedy zabírají tři škodovky. Následuje odpolední servis.
Předposlední rychlostní zkoušku dlouhou 20,8 km nejrychleji projel Hanninen a vzhledem k tomu, že Mikkelsen dojel až čtvrtý se ztrátou 17,6 sekundy je zřejmě o vítězi rozhodnuto. Fin má totiž k dobru celkově téměř 30 sekund. Druhý dojel Sandell (+ 9,1) a třetí Bouffier (+10,7).
V posledním testu dlouhému téměř 22 km již k žádným velkým změnám nedošlo – nejrychleji ji projel Sandell před Hanninenem a Kopeckým – a tak se z vítězství na šotolinové portugalské rally raduje Fin Juho Hanninen, tovární jezdec číslo jedna u Škody Motorsport. Letos získal Juho již třetí vítězství a opět se posunuje do čela celkové klasifikace IRC.
Stříbrný věnec získal norský jezdec Andreas Mikkelsen ze Škody UK Motorsport a bronz si po havárii v Belgii připisuje česká posádka Jan Kopecký – Petr Starý. Všechny tři posádky pilotovaly vozy Škoda Fabia S2000, takže si Škoda výrazně upevnila vedoucí postavení v hodnocení značek.
Výsledky Sata Rally Acores 2011: | ||
1. Juho Hänninen | (Škoda Fabia S2000) | 2:19:03,8 |
2. Andreas Mikkelsen | (Škoda Fabia S2000) | +42,3 |
3. Jan Kopecký | (Škoda Fabia S2000) | +1:46,0 |
4. Bryan Bouffier | (Peugeot 207 S2000) | +3:36,2 |
5. Patrik Sandell | (Škoda Fabia S2000) | +4:33,3 |
6. Ricardo Moura | (Mitsubishi Lancer Evo IX) | +6:07,0 |
7. Vitor Lopes | (Subaru Impreza STi) | +9:52,1 |
8. Vitor Pascoal | (Mitsubishi Lancer Evo X) | +12:47,3 |
9. Sergio Silva | (Subaru Impreza STi) | +14:00,3 |
10. Paolo Maciel | (Citroen Saxo Cup) | +18:10,7 |
Michal Hrabánek, šéf týmu Škoda Motorsport, byl z výsledku nadšený: „Chtěl bych poděkovat všem posádkám vozů Škoda za jejich výkon. Na náročné trati s vysokým rizikem defektu se vyvarovaly chyb a společně přispěly k nejlepšímu výsledku značky Škoda v letošním ročníku IRC. Nyní nás čeká poměrně delší soutěžní pauza, kterou vyplníme nabíráním sil a přípravami na srpnovou domácí soutěž ve Zlíně. Ta bude pro celé IRC představovat jeden z vrcholů šampionátu, očekává se nabité startovní pole a tradičně davy fantastických diváků.“
Juho Hänninen bral letošní vítězství jako satisfakci za smolný loňský ročník, kdy o prvenství přišel vinou defektu v předposlední erzetě: „Chtěli jsme zde hrozně moc zvítězit, loni jsme měli s Mikkem na této soutěži obrovskou smůlu. Souboj s Andreasem skvěle okořenil celou rally, museli jsme bojovat až do konce. Nyní se moc těšíme na domácí rally ve Finsku.“
Andreas Mikkelsen ze Škody UK k tomu dodává: „Druhé místo je velmi dobré pro celý tým, který odváděl celý víkend fantastickou práci. Juho byl úžasně rychlý a nemohli jsme s tím nic udělat. Možná příště.“
Jan Kopecký ke svému třetímu místu dodal: „Ze začátku jsme hledali optimální rytmus, pauza na šotolině byla znát. Třetí místo je skvělé doplnění kompletního podiového obsazení vozů ŠKODA. Nyní nás čeká soutěžní pauza, ale už se s Petrem nemůžeme dočkat našeho příštího startu na Barumce.“
Klasifikace jezdců série IRC 2011: | ||
1. Juho Hänninen | (Škoda Fabia S2000) | 83 |
2. Bryan Bouffier | (Peugeot 207 S2000) | 79 |
3. Jan Kopecký | (Škoda Fabia S2000) | 70 |
3. Freddy Loix | (Škoda Fabia S2000) | 70 |
5. Thierry Neuville | (Peugeot 207 S2000) | 48 |
6. Andreas Mikkelsen | (Škoda Fabia S2000) | 46 |
7. Guy Wilks | (Peugeot 207 S2000) | 45 |
8. Toni Gardemeister | (Škoda Fabia S2000) | 18 |
9. Hans Weijs jr. | (Škoda Fabia S2000) | 15 |
10. Bruno Magalhaes | (Peugeot 207 S2000) | 14 |
10. Patrik Sandell | ( Škoda Fabia S2000) | 14 |
12. Pierre Campana | (Peugeot 207 S2000) | 12 |
12. Karl Kruuda | ( Škoda Fabia S2000) | 12 |
12. Stephane Sarrazin | (Peugeot 207 S2000) | 12 |
12. Michal Solowow | (Ford Fiesta S2000) | 12 |
16. Francois Delecour | (Peugeot 207 S2000) | 10 |
Klasifikace týmů IRC 2011: | |
1. Škoda | 229 |
2. Peugeot | 181 |
3. Subaru | 49 |
4. M-Sport | 45 |
5. Ralliart | 42 |
6. Honda | 28 |
7. Proton | 17 |
8. Abarth | 12 |