IRC Rally Ukrajina 2011 – Na ukrajinském asfaltu dominuje šotolinář Hänninen (+ fotogalerie)

IRC Rally Ukrajina 2011 – Na ukrajinském asfaltu dominuje šotolinář Hänninen (+ fotogalerie)

 
 

I na asfaltovém povrchu se z finského pilota stává nepřekonatelný soupeř, ani asfaltoví specialisté na něj tentokrát nestačili.

Již počtvrté se posádky na speciálech Super2000 postavily na start podniku IRC tentokráte to bylo na Ukrajině kde se v rámci série IRC jelo úplně poprvé. Soutěž se jela také jako součást Evropského poháru východ. Mezi přihlášenými nechyběla ani dvojice továrních jezdců Škody Motorsport Hänninen a Kopecký, na Fábiích S2000 taktéž jeli Nor Mikkelsen, Fin Gardemeister, Švéd Sandell a Estonec Kruuda. Konkurenční tábor Peugeotu na Ukrajině hájil Francouz Bouffier, Belgičan Neuville, Brit Wilks a Ital Tempestini, stále ještě lehce exotický Proton pilotovali Ital Basso, Švéd Andersson a Ukrajinec Saliuk.

Předsoutěžní shakedown nejlépe sednul norskému mladíkovi Mikkelsenovi, který úsek dlouhý 2,5 km projel čtyřikrát a nejlepší čas měl hodnotu 1:32,1. Ovšem ani ostatní nezaháleli, první pětka se srovnala do 0,9 sekundy v pořadí Hänninen – Wilks – Neuville – Bouffier.

Video

Organizátoři vytýčili celkem 14 rychlostních zkoušek o měřené délce 261,9 km, z nichž první dvě o celkové délce 7,61 km se jely ještě ve čtvrtek odpoledne. A nejlépe si s nimi poradil vítěz Rally Korsika Neuville, jenž první vyhrál a ve druhé dorazil 1,4 sekundy za vítězným Wilksem. Hänninen dostal 10 sekund penalizaci za předčasný start a Kopecký kvůli riziku deště volil měkký setup své Fabie. Proto byla situace ve čtvrtek večer následující: soutěž vede Neuville před Wilksem (+0,1)(oba Peugeot) a Sandellem na Fábii (+2,1), Kopecký je spolu s Bassem sedmý se ztrátou 5,5 sekundy, Hänninen jedenáctý s mankem 11,7 sekundy.

První etapa: Z Häninena je asfaltář

V pátek bylo na programu šest měřených úseků (dva průjezdy trojicí zkoušek) o délce 137,5 km. První delší erzetu (17,3 km) vyhrál opět Neuville před Bouffierem (+4,2) a Hänninenem (+5,6). A nejinak tomu bylo i v následující vložce (22,5 km), akorát rozestupy se změnily na +1,0 a +5,9 sekundy. Mikkelsen měl defekt a ztratil téměř minutu a půl (padá ze čtvrtého na osmé místo) a úplně stejně dopadnul i P-G. Andresson na Protonu. Defekt postihnul i Wilkse, který však ztratil “pouze“ 40 sekund a padá ze druhé na šestou příčku. Sandell měnil kolo přímo na trati (propad až na osmnácté místo) a Kruuda přišel o brzdy – téměř všechny rychlejší jezdce postihly nějaké trable. Kopecký, který dojel čtvrtý, si stěžoval na obtížnou trať a velmi špatný rozpis.

V následující vložce se pohroma nevyhnula ani vedoucímu Neuvillovi, který dostal hodiny v rychlé pravé zatáčce a skončil v příkopu na dvou kolech. Než vyjel uběhlo přes 2 minuty a Thierry tak do cíle dorazil s 3,5 minutovou ztrátou, což znamená propad na deváté místo (+2:59,6). Bouffier, který celkově vede, na trati dlouhé 28,9 km dojel předjezdce s jednou i dvěma nulami i přes zlobící spojku, Kopecký byl na chvíli mimo trať a Basso přišel o posilovač řízení a při jeho opravě ztratil 4 minuty.

Pořadí v pátek v poledne je tedy následující: vede Bouffier před Hänninenem (+0,7) a Kopeckým (+19,5) a Wilksem (+25,5). Pátý Gardemeister ztrácí již přes minutu. Následuje polední servis.

První odpolední test vyhrál Neuville před Bouffirem (+5,4) a Mikkelsenem (+6,0), ve vedení tedy setrvává stále Bouffier. To však již neplatilo po další rychlostní zkoušce, na které najel vítězný Hänninen na třetího Bouffiera rovných 9 sekund a jde tak do celkového vedení o 1,4 právě před Francouze. Na Kopeckého třetí místo se nebezpečně dotahuje čtvrtý Wilks, dělí je pouze 3,2 sekundy. Opět celá řada jezdců měla defekt, zmiňme Gardemeistera, který měnil kolo na trati nebo Sandella a Neuvilla.

Poslední páteční test pro sebe urval opět Hänninen před Neuvillem (+5,3) a Bouffierem (+6,8) a buduje si tak malý náskok v čele soutěže. Před druhým Francouzem má k dobru 8,2 a před třetím Kopeckým už přes minutu. Honza měl problémy s posilovačem řízení, ale i přesto jsou jeho výkony spíše zklamáním. Smolařem dne je jednoznačně Sandell na Fabii S2000, který během dne dostal pět defektů! a na nějaký slušný výsledek nemůže ani pomýšlet – je třináctý se ztrátou 13:39,4. Odstupuje Andersson na Protonu pro technickou závadu.

„Po včerejší penalizaci jsme chtěli dokázat, že máme na lepší umístění. Tratě zde jsou náročné s vysokým rizikem defektu, museli jsme jet rychle a přesto obezřetně. Nyní jsme ve vedení a určitě jej chceme zítra udržet,“ komentuje skok na první pozici Juho Hänninen.

Druhá etapa: Bouffier na vítězství nestačí

I v sobotu se boje o sekundy odehrávaly na šesti erzetách resp. dvou průjezdech třemi vložkami o celkové délce 116,7 km. Dopoledne si tři dílčí vítězství rozdělili Kopecký a Mikkelsen, který vítězí rovnou dvakrát. Ze třetích míst jim sekundoval Neuville. Se soutěží se rozloučil i druhý tovární Proton pilotovaný Bassem, desetisekundovou penalizaci za předčasný start vyfasovali Gardemeister a Sandell.

Druhý Bouffier je již 5,1 sekundy za vedoucím Hänninenem, třetí Kopecký si zase musí hlídat záda před rozjetým Mikkelsenem, který je čtvrtý o 12,9 za ním. Následuje polední servis.

První dvě odpolední rychlostní zkoušky se staly kořistí Kopeckého, který tak před závěrečnou vložkou navýšil svůj náskok na třetím místě na 20,5 sekundy na čtvrtého Mikkelsena. Hänninen dvakrát porazil Bouffiera, takže má vedení pevně v rukou s náskokem 17,4 sekundy. V poslední zkoušce dlouhé 17,1 km by se tedy muselo stát něco překvapivého, což se v rally ale občas stává.

Nic takového se však nestalo, takže z vítězství se radoval loňský šampión IRC a tovární jezdec škodovky Juho Hänninen. Ten se sice letos zaměřuje na šampionát SWRC, ale ani když si odskočí na soutěž IRC, tak nic neztrácí. Ba právě naopak, protože Juho “Hanička“ se dostal do celkového vedení IRC.

Stříbrem z Ukrajiny se může pyšnit Bryan Bouffier, který je asfaltovým specialistou. Ale ani to mu nestačilo na Hänninena, který donedávna na asfaltu spíše ztrácel a jeho doménou byla šotolina. Třetí místo putuje opět do Mladé Boleslavi díky Janu Kopeckému, který uhájil bronz před rychlým Mikkelsenem. Ovšem český fanoušek je z jeho výkonu trochu rozpačitý – bronz je samozřejmě hezké umístění, ale od asfaltového specialisty, kterým Honza je, by se očekávalo minimálně držení kroku s Hänninenem. Druhé místo v šampionátu IRC, které Jan drží, ovšem dává do budoucna velmi nadějné vyhlídky.

Celkové výsledky Prime Yalta Rally 2011:
1. Juho Hänninen(Škoda Fabia S2000) 2:54:14,0
2. Bryan Bouffier(Peugeot 207 S2000)+11,7
3. Jan Kopecký(Škoda Fabia S2000) +38,7
4. Andreas Mikkelsen(Škoda Fabia S2000) +57,3
5 Guy Wilks(Peugeot 207 S2000)+4:00,4
6. Thierry Neuville(Peugeot 207 S2000)+5:01,5
7. Toni Gardemeister(Škoda Fabia S2000)+ 7:59,3
8. Karl Kruuda(Škoda Fabia S2000)+ 10:01,3
9. Patrik Sandell(Škoda Fabia S2000) +18:08,9
10. Jean-Michel Raoux(Renault Clio R3) +22:02,9

Juho Hänninen své druhé letošní vítězství (ze tří startů) oslavuje: „Velmi dobrý závod, velmi dobří piloti, skvělý boj bez defektů a bez chyb. Soutěž byla hodně vysilující, namáhavá, ale celý tým ji zvládnul perfektně. Zkoušel jsem se udržet na asfaltu a vyhnout se defektům. Nemohl jsem vždycky jet na maximum, protože jsem věděl, že to bude dlouhá soutěž. Tento víkend jsem používal mozek, neudělali jsme žádnou chybu a auto fungovalo výtečně.“

Stříbrný Bryan Bouffier soutěž komentuje slovy: „Dělal jsem vše, abych Juhu dostihnul, ale nebylo to snadné. Ve skutečnosti jsem ale myslel na šampionát. Sezóna začala dobře, ale poslední závody nebyly dobré vůbec. Proto jsem potřeboval skórovat, tak jsem jel jak nejlépe jsem uměl.” Jan Kopecký, v cíli třetí, svůj výkon komentuje: „Dnes jsme předvedli náš určitě nejlepší výkon z celé soutěže. Třetí místo je výsledek, který po našich drobných chybách a problémem s posilovačem řízení z předešlých dnů určitě bereme.“

Michal Hrabánek, šéf týmu Škoda Motorsport, dodává: „Chtěl bych předně poděkovat oběma posádkám a samozřejmě také celému týmu. Po úvodní, ne příliš vydařené etapě, je naše první a třetí místo velkým úspěchem. Jsem rád, že obě naše posádky prokázaly potřebnou rychlost a zároveň se dokázaly vyvarovat defektům. Průběh soutěže opět dokumentoval nesmírnou vyrovnanost seriálu IRC. Zde nás za tři týdny čeká další pokračování na tradičním podniku v belgickém Ypres.“

Tým Škoda Motorsport nyní čekají přípravy na soutěž v českém mistrovství příští víkend (Rally Hustopeče), kde se představí Jan Kopecký s Petrem Starým. Juho Hänninen pokračuje ve svém programu v SWRC na Rally Acropolis (červen 14-16).

Klasifikace jezdců série IRC 2011:
1. Juho Hänninen(Škoda Fabia S2000)58
2. Jan Kopecký(Škoda Fabia S2000)55
3. Bryan Bouffier(Peugeot 207 S2000)49
4. Thierry Neuville(Peugeot 207 S2000)48
5. Freddy Loix(Škoda Fabia S2000)45
6. Guy Wilks(Peugeot 207 S2000)35
7. Andreas Mikkelsen(Škoda Fabia S2000)28
8. Bruno Magalhaes(Peugeot 207 S2000)14
9. Pierre Campana(Peugeot 207 S2000)12
9. Toni Gardemeister(Škoda Fabia S2000)12
9. Stephane Sarrazin(Peugeot 207 S2000)12
12. Francois Delecour(Peugeot 207 S2000)10
13. Julien Maurin(Ford Fiesta S2000)6
13. Nicolas Vouilloz( Škoda Fabia S2000)6
15. Giandomenico Basso(Proton Satria Neo S2000)4
15. Patrik Sandell( Škoda Fabia S2000)4
15. Karl Kruuda( Škoda Fabia S2000)4

Klasifikace týmů IRC 2011:
1. Škoda146
2. Peugeot134
3. Subaru33
4. Honda28
5. M-Sport27
6. Proton16
6. Ralliart16
8. Abarth4
Spolupracujeme s TipCars.com
USA uvalily na Severní Koreu nové sankce, týkají se bank a finančního sektoru USA uvalily na Severní Koreu nové sankce, týkají se bank a finančního sektoru

Spojené státy kvůli severokorejskému programu na vývoj…

Platit hypotéku je v Česku výhodnější než nájem, tvrdí studie Platit hypotéku je v Česku výhodnější než nájem, tvrdí studie

Platit hypotéku je v Česku v současné době výhodnější než…

ČEZ rozhodne o prodeji bulharských firem do konce roku ČEZ rozhodne o prodeji bulharských firem do konce roku

Představenstvo energetické společnosti ČEZ rozhodlo, že…

Škoda Auto vyrobila dvacet milionů automobilů. Jubilejním vozem byl Karoq Škoda Auto vyrobila dvacet milionů automobilů. Jubilejním vozem byl Karoq

Automobilka Škoda Auto dnes vyrobila automobil s…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu! Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu!

Jedničková Škoda Fabia se ještě více než rok a půl…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

 



 
Tenhle offroad není zachovalý veterán. V této krásné podobě UAZ slaví 45 let legendární 469

Tenhle offroad není zachovalý veterán. V této krásné podobě UAZ slaví 45 let legendární 469

Dnes 18:53

Legendární vojenský offroad UAZ 469 se stále vyrábí. Od roku 2003 je však nabízen pod označením Hunter.




Blesk.cz

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

Cestovatelské zážitky není nutné sbírat pouze za hranicemi. Mnohé k uspokojení turistů může nabídnout i české…

Vzácný objev po sto letech: Fabergého stříbrné nože našli v Polsku

Vzácný objev po sto letech: Fabergého stříbrné nože…

Měly zmizet po bolševické revoluci, měly být roztaveny s celým vzácným stříbrným jídelním servisem vyrobeným…

 

iSport.cz

Rozbroje v kotli Sparty. Chuligány odsuzují ostatní ultras i fanoušci

Rozbroje v kotli Sparty. Chuligány odsuzují ostatní…

Nejdříve nadávky za hranou slušnosti, pak ostentativní mlčení. Tak radikální fanoušci fotbalové Sparty…

Jarolím nominoval. Vzal nováčka z Olomouce i Škodu, chybí Schick

Jarolím nominoval. Vzal nováčka z Olomouce i Škodu,…

Reprezentační trenér Karel Jarolím zveřejnil českou nominaci na závěrečné dva zápasy kvalifikace MS proti…

 

Reflex.cz

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak sníst a současně ho mít

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak…

Jedním z velkých témat nadcházejících (ale i všech předcházejících) voleb jsou důchody. Jak jste asi také již…

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

Kolik takových příběhů už bylo napsáno. Dva bratři, jeden slušný a pracovitý, druhý povahy násilnické a…