Italdesign-Giugiaro v Ženevě 2010

Italdesign-Giugiaro v Ženevě 2010

 
 

Slavné italské návrhářské studio Italdesign-Giugiaro přivezlo do Ženevy trojici konceptů Emas.

Proton Emas

Na projektu Emas spolupracoval turínský Italdesign-Giugiaro s malajskou automobilkou Proton, potažmo britským Lotusem, který je v jejím vlastnictví. Divize Lotus Engineering Hybrid měla na starosti vývoj poháněcí soustavy. Hybridní, jak jinak. Název Emas je zkratkou z Eco Mobility Advanced Solutions, v malajštině ovšem znamená také zlato.

Povedená rodinka čítá malý pětidveřový hatchback Emas Comfort s délkou 3,55 m, stejně velký oplastovaný Emas Country, kterému nevadí nějaký ten šrám z městských dopravních válek a konečně Emas 3, třídveřové mikrovozítko do města, které má o 550 mm zkrácený rozvor a měří tři metry. Z celé trojice je do stadia funkčního prototypu doveden pouze Emas Comfort. Ostatní dva jsou zatím jen modely v měřítku 1:1.

Podlahová plošina s královským rozvorem náprav 2590 mm byla zkonstruována tak, aby mohla pojmout různé systémy pohonu od klasického zážehového motoru přes hybridní kombinace benzin-elektřina a plyn-elektřina až po samotné elektromotory.

Emas Comfort pohání 1,2litrový zážehový tříválec z dílen Lotusu s výkonem 38 kW (51 k) při 3500 min-1, který může spalovat kromě tradičního benzinu i etanol, nebo metanol. Jeho činnost podporuje elektromotor se stálým výkonem 45 kW a maximálním 75 kW. Díky točivému momentu 240 Nm automobil nepotřebuje převodovku. Energii dodávají lithium-iontové baterie s kapacitou 11,5 kWh, které lze dobíjet z běžné elektrické sítě. To trvá pouze tři hodiny. Emas Comfort zrychluje z 0 na 100 km/h za 14 s, jede maximálně 170 km/h a dojezd na jedno nabití baterií činí v hybridním režimu 50 km.

Zvláštním designovým prvkem vozu jsou zadní světla ze světelných diod. Ta jsou ukryta pod sklem víka zavazadlového prostoru, a pokud je vůz v klidu, nejsou vidět. Když potřebujete dozadu naložit zavazadla a páté dveře vyklopíte směrem vzhůru, ostatním účastníkům provozu o vás dává vědět další dvojice světlometů v nárazníku.

Pasažéři mají výše umístěná elektricky nastavitelná sedadla. Interiér byl navržen s ohledem na co největší prostor pro posádku. Do zavazadelníku se vejde 320-390 litrů nákladu, což překonává i současné malé vozy, o miniautech, která se stěží vejdou do 200 l, ani nemluvě. Zadní dvojice sedadel je posuvná, lze ji také zcela sklopit do podlahy, pak se dovnitř vejde až 780 l. Samostatné sedačky lze také nahradit třímístnou lavicí.

Přístrojové desce dominují dva menší displeje. V levém jsou dostupné informace z audio systému, telefonu a přístup na internet, jakož i některé nastavitelné funkce vozu. Pravý obsahuje zejména rychloměr, dále například ukazatel stavu baterií. Několik ovladačů (zamykání, elektrická okna, světla) je i na řidičových dveřích. Spolujezdec si pak může tlačítky u sebe nastavit hudební aparaturu. Většina ostatních funkcí je dostupná na velkém dotykovém displeji uprostřed středové konzoly, a to včetně klimatizace. Dále zde najdeme tlačítko startování motoru, dvě USB zdířky, slot pro SD kartu a také pro iPhone.

Italdesign ve spolupráci s Protonem v současné době vyvíjí i další karosářské verze této řady, od sportovních po dodávkové.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
ČNB: Čistý zisk bank stoupl letos o 300 milionů na skoro 44 miliard korun ČNB: Čistý zisk bank stoupl letos o 300 milionů na skoro 44 miliard korun

Bankám a spořitelnám v Česku v prvním pololetí meziročně…

BILANCE: Akciový růst běží svůj nejdelší maraton, navrch má Amerika BILANCE: Akciový růst běží svůj nejdelší maraton, navrch má Amerika

Bezmála celou poslední dekádu prožívá Wall Street v…

Češi utratili za pololetí v zahraničních e-shopech o třetinu víc Češi utratili za pololetí v zahraničních e-shopech o třetinu víc

Útraty Čechů v zahraničních e-shopech či při rezervacích…

Americké sankce ženou ruské miliardáře do Putinových rukou, píše Bloomberg Americké sankce ženou ruské miliardáře do Putinových rukou, píše Bloomberg

Byť americko-ruské vztahy procházejí složitými časy, je…

 
Zdroj: redakce

Štítky Ital Design Ženeva 2010

 












Blesk.cz

„Doma mi nekouří a není hubatý.“ Věra Kuberová (70) o půlstoletí s politikem

„Doma mi nekouří a není hubatý.“ Věra Kuberová (70)…

V září oslavili zlatou svatbu, ve skutečnosti se ale znají od útlého dětství. Zatímco Jaroslav Kubera je…

Potupa pro zesnulou Lubu Skořepovou (†93): Nedůstojný hrob ještě dva roky po smrti!

Potupa pro zesnulou Lubu Skořepovou (†93):…

Jako by nestačilo, že se kolegové s herečkou Lubou Skořepovou (†93) museli naposledy rozloučit potupně jen na…

 

iSport.cz

Zadina peckou z první poprvé uspěl za Detroit, Hertl třikrát nahrával

Zadina peckou z první poprvé uspěl za Detroit, Hertl…

PŘÍPRAVA NA NHL | Český útočný talent Filip Zadina poprvé gólově uspěl v barvách Detroitu. Jeho branka v…

Král Joshua! Zápas si vzít nenechal, Povětkina dorazil k zemi v 7. kole

Král Joshua! Zápas si vzít nenechal, Povětkina…

Sedm kol pro štěstí. Miláček britského publika boxer Anthony Joshua splnil misi na sto procent! Ruského bohatýra…

 

Reflex.cz

Měli jsme se v září 1938 bránit? Československo bylo tehdy zbrojařskou velmocí

Měli jsme se v září 1938 bránit? Československo bylo…

Na stupňující se Hitlerovy územní požadavky vyhlásila Syrového vláda 23. září 1938 všeobecnou mobilizaci. Ani po…

První motorka, která nepotřebuje jezdce. Samořídící stroj dokáže i sám zastavit a nepřevrhne se

První motorka, která nepotřebuje jezdce. Samořídící…

Samořídicí automobily už dnes nikoho nepřekvapí. Jenže když to jde na čtyřech kolech, proč by to nemělo jít na…