18.7. 2015 Petr Dalecký Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco CNG/LNG: Masivní podpora

 

Iveco je dlouhodobým celosvětovým hráčem v pohonu na CNG. V posledních měsících se také velmi angažuje ve zkapalněném LNG.

Pro začátek si ujasněme, že CNG je stlačený zemní plyn, na který už mnoho let jezdí užitkový model Daily a před dvěma roky přibyl také do vlajkového modelu Stralis. V rámci současné struktury CNH Industrial, do které patří mimo jiné značky Iveco i Iveco Bus, nesmíme rovněž zapomenout na městský autobus Citelis CNG Euro V ani nový Urbanway CNG Euro VI. Do této skupiny také spadají výrobci zemědělské techniky jako například Steyr či New Holland Agriculture, které nabízejí traktory s pohonem rovněž na CNG.

Velká skupina

CNH Industrial tím potvrzuje závazek na poli udržitelné mobility šířením metanové kultury a představováním mimořádně šetrných řešení vůči životnímu prostředí. Účastí na hlavní akci pro alternativní palivové systémy Iveco potvrzuje vedoucí roli v segmentu použití zemního plynu k pohonu širokou škálou lehkých, středních a těžkých vozidel i autobusů, kterých již dodalo celkem více než 13 000.

Tato nabídka vychází z technologického zázemí výrobce pohonných jednotek FPT Industrial, která rovněž spadá do skupiny CNH Industrial. Výrobce poháněcích soustav FPT Industrial je již 25 let celosvětovým lídrem ve vývoji a výrobě motorů na stlačený zemní plyn.

Průkopník Daily

Iveco Daily, nedávno uvedené na trhy s novou technikou a přepracovaným vzhledem, si v provedení CNG zachovává tytéž silné stránky jako vznětové verze z hlediska spolehlivosti, komfortu a užitečného zatížení. Podvozek s žebřinovým rámem z New Daily dělá nejen preferované vozidlo pro zavážející dopravce, kterým dá k dispozici nejen robustnost a schopnost dodávat těžké náklady, ale mnohem víc: díky způsobu, jakým jsou osazeny nádrže na modelu Natural Power, neexistuje omezení nákladního prostoru či oblasti žebřinového podvozku, který rádi využívají nástavbáři k užitkovým verzím i výrobě minia midibusů.

Podpora státu

Téměř před deseti lety (11. května 2005) schválila česká vláda usnesení „Program podpory alternativních paliv v dopravě – zemní plyn“, na jehož základě byla uzavřena Dobrovolná dohoda plynárenských společností a České republiky. Tímto usnesením vláda rozhodla o využití zemního plynu v dopravě v ČR s cílem nahradit do roku 2020 minimálně deset procent celkové spotřeby pohonných hmot v dopravě zemním plynem. Právě do tohoto roku je pevně stanovena spotřební daň z CNG, která až do konce roku 2014 činí jen 0,72 Kč/m3.

Podle dat MPO podíl CNG na celkové spotřebě paliv pro dopravu v Česku činil v roce 2013 jen 0,27 procenta. Během loňského roku však v Česku přibylo cca 2100 CNG vozidel, což v současnosti znamená téměř devět tisíc vozidel na zemní plyn, z toho cca 540 autobusů. Obrovský nárůst infrastruktury v Česku v posledních dvou letech představuje celkem 80 plnicích stanic CNG. Do konce letošního roku by jich mělo být přes stovku.

Také zkapalněný LNG

Iveco Stralis Natural Power Euro VI může být poháněné také zkapalněným zemním plynem (LNG). Ten ve srovnání s CNG má trojnásobnou hustotu a tedy při stejně velkých nádržích trojnásobný dojezd.

Stralis LNG Euro VI ujede na jedno doplnění více než 750 kilometrů. Tahač AT440S33T/P LNG, ve standardní konfiguraci, je vybaven čtyřmi 70litrovými nádržemi na CNG (stlačený zemní plyn) a LNG kryogenní nádrží na 510 litrů. Zemní plyn se skladuje při -130°C a tlaku 1 MPa v kapalném stavu, který se převádí do plynného skupenství před vstřikováním do motoru.

Toto vozidlo má četné výhody, jak z hlediska ohleduplnosti vůči životnímu prostředí, tak i rentability pro zákazníka.

Výhody CNG

Z hlediska emisí jsou motory na zemní plyn mnohem šetrnější k životnímu prostředí než jejich protějšky třídy Diesel Euro VI. Zemní plyn je čisté palivo díky téměř nulovým emisím částic (-95 % v porovnání s naftou) a NOx (-35 %). Tato vozidla dále umožňují redukovat škodlivé motorové emise CO2 z 10 až na 100 procent, používá-li se bio-metan. A nakonec se získá i tišší vozidlo s průměrným snížením o pět decibelů v porovnání s dieselovým motorem, což z něj dělá dokonalé auto na sběr odpadků a noční zavážky.

Z hlediska ekonomické udržitelnosti vozidlo vytváří úsporu celkových nákladů na vlastnictví vozidla TCO až 10 %. V Česku má být první LNG stanice otevřena v příštím roce.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Michala Noska: Kdo ctí Palachův týden Zápisník Michala Noska: Kdo ctí Palachův týden

Komunista Zdeněk Ondráček, který se aktivně účastnil…

Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán

Spojené státy si v rámci své nové strategie ponechají v…

Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu v…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 





 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Včera

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Bitva „prvních dam“: Drahošová vyráží na kampaň do regionů, co podnikne Zemanová?

Bitva „prvních dam“: Drahošová vyráží na kampaň do…

Nebude to jen souboj Miloše Zemana a Jiřího Drahoše, ale také někdejší knihovnice a bývalé sekretářky. V prvním…

Drahoš udělá Kalouska premiérem, tvrdí nový útok. A Zemanovi se zle vysmál kritik

Drahoš udělá Kalouska premiérem, tvrdí nový útok. A…

Finalista prezidentské volby Jiří Drahoš musí čelit další dezinformaci. Proruské webové stránky vytáhly těžký…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Suárez si vzpomněl na zkrat z MS. Děsil se, že přestup do Barcy padne

Suárez si vzpomněl na zkrat z MS. Děsil se, že…

Luis Suárez je dnes neodmyslitelnou součástí základní sestavy Barcelony. Po incidentu během zápasu Uruguaye…

 

Reflex.cz

Sundejte kalhoty, vyhrňte tričko a točte se před zrcadlem! To není vtip, ale šikana dopingových komisařů

Sundejte kalhoty, vyhrňte tričko a točte se před…

V rubrice Never More se časopis Reflex už 25 let ptá na to, co známým tvářím zkazilo v poslední době náladu.…

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…