reklama


Iveco je dlouhodobým celosvětovým hráčem v pohonu na CNG. V posledních měsících se také velmi angažuje ve zkapalněném LNG.

Pro začátek si ujasněme, že CNG je stlačený zemní plyn, na který už mnoho let jezdí užitkový model Daily a před dvěma roky přibyl také do vlajkového modelu Stralis. V rámci současné struktury CNH Industrial, do které patří mimo jiné značky Iveco i Iveco Bus, nesmíme rovněž zapomenout na městský autobus Citelis CNG Euro V ani nový Urbanway CNG Euro VI. Do této skupiny také spadají výrobci zemědělské techniky jako například Steyr či New Holland Agriculture, které nabízejí traktory s pohonem rovněž na CNG.

Velká skupina

CNH Industrial tím potvrzuje závazek na poli udržitelné mobility šířením metanové kultury a představováním mimořádně šetrných řešení vůči životnímu prostředí. Účastí na hlavní akci pro alternativní palivové systémy Iveco potvrzuje vedoucí roli v segmentu použití zemního plynu k pohonu širokou škálou lehkých, středních a těžkých vozidel i autobusů, kterých již dodalo celkem více než 13 000.

Tato nabídka vychází z technologického zázemí výrobce pohonných jednotek FPT Industrial, která rovněž spadá do skupiny CNH Industrial. Výrobce poháněcích soustav FPT Industrial je již 25 let celosvětovým lídrem ve vývoji a výrobě motorů na stlačený zemní plyn.

Průkopník Daily

Iveco Daily, nedávno uvedené na trhy s novou technikou a přepracovaným vzhledem, si v provedení CNG zachovává tytéž silné stránky jako vznětové verze z hlediska spolehlivosti, komfortu a užitečného zatížení. Podvozek s žebřinovým rámem z New Daily dělá nejen preferované vozidlo pro zavážející dopravce, kterým dá k dispozici nejen robustnost a schopnost dodávat těžké náklady, ale mnohem víc: díky způsobu, jakým jsou osazeny nádrže na modelu Natural Power, neexistuje omezení nákladního prostoru či oblasti žebřinového podvozku, který rádi využívají nástavbáři k užitkovým verzím i výrobě minia midibusů.

Podpora státu

Téměř před deseti lety (11. května 2005) schválila česká vláda usnesení „Program podpory alternativních paliv v dopravě – zemní plyn“, na jehož základě byla uzavřena Dobrovolná dohoda plynárenských společností a České republiky. Tímto usnesením vláda rozhodla o využití zemního plynu v dopravě v ČR s cílem nahradit do roku 2020 minimálně deset procent celkové spotřeby pohonných hmot v dopravě zemním plynem. Právě do tohoto roku je pevně stanovena spotřební daň z CNG, která až do konce roku 2014 činí jen 0,72 Kč/m3.

Podle dat MPO podíl CNG na celkové spotřebě paliv pro dopravu v Česku činil v roce 2013 jen 0,27 procenta. Během loňského roku však v Česku přibylo cca 2100 CNG vozidel, což v současnosti znamená téměř devět tisíc vozidel na zemní plyn, z toho cca 540 autobusů. Obrovský nárůst infrastruktury v Česku v posledních dvou letech představuje celkem 80 plnicích stanic CNG. Do konce letošního roku by jich mělo být přes stovku.

Také zkapalněný LNG

Iveco Stralis Natural Power Euro VI může být poháněné také zkapalněným zemním plynem (LNG). Ten ve srovnání s CNG má trojnásobnou hustotu a tedy při stejně velkých nádržích trojnásobný dojezd.

Stralis LNG Euro VI ujede na jedno doplnění více než 750 kilometrů. Tahač AT440S33T/P LNG, ve standardní konfiguraci, je vybaven čtyřmi 70litrovými nádržemi na CNG (stlačený zemní plyn) a LNG kryogenní nádrží na 510 litrů. Zemní plyn se skladuje při -130°C a tlaku 1 MPa v kapalném stavu, který se převádí do plynného skupenství před vstřikováním do motoru.

Toto vozidlo má četné výhody, jak z hlediska ohleduplnosti vůči životnímu prostředí, tak i rentability pro zákazníka.

Výhody CNG

Z hlediska emisí jsou motory na zemní plyn mnohem šetrnější k životnímu prostředí než jejich protějšky třídy Diesel Euro VI. Zemní plyn je čisté palivo díky téměř nulovým emisím částic (-95 % v porovnání s naftou) a NOx (-35 %). Tato vozidla dále umožňují redukovat škodlivé motorové emise CO2 z 10 až na 100 procent, používá-li se bio-metan. A nakonec se získá i tišší vozidlo s průměrným snížením o pět decibelů v porovnání s dieselovým motorem, což z něj dělá dokonalé auto na sběr odpadků a noční zavážky.

Z hlediska ekonomické udržitelnosti vozidlo vytváří úsporu celkových nákladů na vlastnictví vozidla TCO až 10 %. V Česku má být první LNG stanice otevřena v příštím roce.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 






 
Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Dnes 17:51

Pozici nejlevnější značky na českém trhu léta úspěšně drží Dacia, která se však dočká staronového konkurenta. Větší roli by u nás opět ráda hrála i ruská Lada.




Blesk.cz

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté chtějí zakázat cizí názvy

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté…

Podle skupinky komunistických poslanců jsme v Česku a budeme prostě mluvit česky. A ani na Spidermana už se…

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se kompletně odtrhne od EU

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se…

Británie upřednostní úplné oddělení země od Evropské unie, tzv. tvrdý brexit. Nepřeje si ani částečně setrvat. V…

 

iSport.cz

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili Rosol i Pavlásek

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili…

Adam Pavlásek ani Lukáš Rosol nebudou k dispozici pro první kolo Davisova poháru, které čeští tenisté odehrají…

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

PŘÍMO Z MELBOURNE | Jízda osmatřicetiletého barda Radka Štěpánka se z kvalifikace přelila už do 2. kola…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama