Iveco Daily Blue Power 35S16: Další úspory
Před čtyřmi roky došlo k odhalení současné generace modelu Daily. Karoserie furgonu převzala od svého předchůdce jen podlahovou oblast a několik prvků přídě, ostatní prošlo změnou, či vzešlo z vývoje jako nové. Ještě dodejme, že verze do 3,5 tuny dostaly nové zavěšení přední i zadní nápravy, což přineslo snížení hmotnosti i nakládací hrany o 55 mm. Testovaná novinka prošla navíc změnami pohonu, který ve verzi 2.3 splňuje budoucí emisní požadavky podle metodiky RDE platné od roku 2020. Přesněji řečeno Daily 2.3/100 kW RDE s naměřeným koeficientem shody NOX v hodnotě 1,2 s obrovskou rezervou splňuje budoucí legislativní požadavky metodiky RDE s limitním koeficientem 2,1. Nároky na AdBlue činí cca tři procenta z množství nafty, roztok močoviny je ve srovnání s naftou přibližně pětkrát levnější (náklady na AdBlue cca 2-3 Kč/100 km). Také díky tomu obdržela Daily Blue Power titul Van of the Year 2018.
Nejsilnější 2,3
Daily Blue Power poháněla nejsilnější verze 2,3litrového čtyřválce, která nově dosahuje 115 kW a nabízí velmi pěkný točivý moment 380 N.m.
Méně objemný motor 2.3 nabízí v nejsilnější verzi značných 115 kW a 380 N.m, které převyšují parametry základní verze třílitru 3.0/110 kW/350 N.m. Méně objemná a spořivější jednotka tak tvoří velmi zajímavou alternativu i pro plně vytěžovaná vozidla kolem 3,5 tuny a bude časem nabízena i pro pětitunové modely.
Zkoušená Daily RDE používá k dosažení extrémně nízkých emisí vysokotlakou recirkulaci výfukových plynů EGR v kombinaci s rozkládáním oxidů dusíku na vodu a molekulární dusík pomocí činidla AdBlue.
S Hi-matikem
Zkoušený furgon byl poháněn velmi příjemným spojením čtyřválce 2.3/115 kW a osmistupňové automatické převodovky. Mechanický základ tohoto ústrojí ZF najdeme v mnoha osobních vozidlech včetně Alfy Romeo Giulia či Maserati Ghibli. Vraťme se však k užitkové Daily.
V rámci loni odhalené řady Blue Power došlo k několika úpravám na motoru 2.3 jako optimalizace spalovacích prostorů, systému vstřikování a zavedení poslední generace EGR+SCR pro zpracování emisí. Díky tomu splňuje emisní normy Euro 6 s obrovskou rezervou. Nešlo však o pouhý přechod na nový systém dočišťování výfukových plynů.
Když Iveco vyvíjelo tuto verzi, dalo si za úkol splnit Euro 6 podle ještě přísnější metodiky RDE, která vstoupí v platnost v roce 2020. Vznikl tak speciální model Blue Power, který u vznětových motorů kromě menšího množství výfukových emisí také adekvátně spotřebuje méně nafty. Výrobce udává až sedm procent v závislosti na druhu provozu. Zejména poslední výhoda je pro dopravce mimořádně zajímavá, protože úspora nafty je každodenním tématem ve všech oblastech silniční dopravy ve střední a východní Evropě. Do řady Blue Power také patří elektrické a CNG provedení.
Posun nádrží
Pohled pod vozidlo ukázal instalaci nové nádrže AdBlue do schůdku u spolujezdce. Akumulátor se nachází na druhé straně pod řidičem. Sedmdesátilitrový objem naftové nádrže zůstal, její tvar je však složitější, což se také v testu projevilo tím, že ručka palivoměru zpočátku klesala rychleji, ale posléze se téměř zastavila. Průměrná spotřeba v testu činila u šestnáctikubíkového furgonu 8,9 l/100 km, přičemž jsme si užívali pohodlí automatického řazení. Neměli jsme starost ani o následné náklady na spojku, přestože z křižovatek jsme odjížděli řádně pod plynem.
Neustále nás uchvacovala tak velká rychlost změny převodových stupňů, že bychom u přímo řazené převodovce navzdory bývalé závodnické praxi nebyli rychlejší. Téměř celou dobu testu jsme jezdili na automatický mód Eco, který držel motor v ekonomických otáčkách. Pouze automatické řazení ze sedmičky na osmičku se nám jevilo až při příliš vysokých otáčkách cca 2500/min, proto jsme se jednoduchým pohybem volicí páky vzad dostali o manuálního způsobu a volili osmičku už při 1900/min.
Otáčky spadlé na cca 1600/min. motoru svědčily zejména spotřebě nafty, zároveň byl k dispozici plný točivý moment 380 N.m, a velký furgon i na osmičku živě akceleroval.
Kdo se zajímá o přímo řazenou šestistupňovou převodovku a nechce osmistupňový velmi rychle řadicí automat, musí se kvůli konstrukci přímo řazené převodovky spokojit s točivým momentem omezeným na 350 N.m. Více tato převodovka nepřenese.
Hi-matic ke všemu
Osmistupňová automatická převodovka řadila tak rychle, že mohla u méně zasvěceného řidiče vzbuzovat dojem, že jde o dvouspojkové ústrojí, u některých osobních vozidel označované například DSG. Není proto divu, že Iveco nabízí osmistupňový planetový automat z dílny ZF ke všem třem výkonovým úrovním menšího 2,3litrového motoru a samozřejmě také ke třílitrovému čtyřválci F1C ve verzích 132 a 154 kW (180 a 210). S třílitrem může celková hmotnost soupravy dosáhnout až 10,5 tuny, takže volba automatické osmistupňové převodovky s měničem předejde mnoha finančním nákladům za výměnu spojky manuální převodovky.
Blue Power
Speciální verze Daily Blue Power s mimořádně nízkými emisemi a zároveň sníženou spotřebou nafty se dle názvu vyznačuje mnoha modrými prvky ve standardní výbavě. Patří k nim například horní maska chladiče přesahující až k předním dveřím, modré hliníkové disky kol (nejsou povinné), části přístrojové desky a modré prošívání potahů sedadel. Nejpodstatnější ze všeho je pro dopravce fakt, že motor díky úpravám spotřebuje ve srovnání s běžným Euro 6 výrazně méně nafty, což také ukázal náš test.
Technické parametry | |
Motor | 2.3 VGT |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 2287 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 115/4000 |
Točivý moment (N.m/ot. za min) | 380/1500-2500 |
Emise norma | Euro 6 (také dle RDE/2020) |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Pohon | zadních kol |
D/š/v vozu (mm) | 7130/1996/2580 |
Rozvor (mm) | 4100 |
Celková hmotnost (kg) | 3500 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 2690 |
Objem náklad. prostoru (m3) | 16 |
D/š/v nákl. prostoru (mm) | 4680/1800/1900 |
Výška průchodu do nákl. prostoru (mm) | 1800 |
Nádrž paliva (l) | 70 |
Nádrž AdBlue (l) | 22 |