6.2. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost

 

V blízkosti Mníšku pod Brdy jsme v kopcovitém terénu vyzkoušeli osmistupňovou automatickou převodovku Hi-matic v modelu Daily.

Automatické převodovky s hydrodynamickým měničem točivého momentu a liknavou změnou jednotlivých stupňů neměly v segmentu malých užitkových vozidel na růžích ustláno. To už neplatí, protože Hi-matic v Daily řadil rychle a úsporně.

Pořádná zátěž

Zkoušená Daily furgon měla v nákladovém prostoru upevněnou tunovou paletu s peletami, což odpovídalo velmi vytěžovaným dodávkám Daily, které se chlubí mimořádně odolnou rámovou konstrukcí. V rámci přechodu na emisní požadavek Euro 6 došlo k úspoře pohotovostní hmotnosti změnou přední nápravy a rámu v zadní části vozidla, takže Daily dokázala spojit špičkovou robustnost s velkým užitečným zatížením.

Po nastartování se na displeji přístrojového štítu objevil název Eco, který tvoří základ strategie řazení osmistupňové automatické převodovky. Byla spojena s třílitrovým čtyřválcem F1C, který je ve verzi se dvěma turbodmychadly známý velkým točivým momentem až 470 N.m. Ve zkoušeném vozidle se nacházelo jedno turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek ve čtyřválci o výkonu 132 kW a točivém momentu 430 N.m.

Má smysl?

Hned první metry jízdy po rovině nás překvapily tím, že převodovka Hi-matic nechávala po přeřazení klesnout otáčky motoru až na 1500 min-1. Díky osmi stupňům se motor při čtvrtinovém až polovičním sešlápnutí akcelerátoru držel v rozmezí 1500-2500 min-1, tedy přesně v oblasti s největším točivým momentem.

Lepší ekonomiku jízdy jsme si nedovedli představit. Souhlasili jsme, že automatická převodovka Hi-matic dokáže co do ekonomiky i dynamiky provozu směle nahradit velmi zkušeného řidiče.

Pedál na podlaze

Během jízdy do kopců jsme sešlápli akcelerátor až na podlahu. Nenastalo pro ekonomiku i dynamiku jízdy nevhodné postupné a zdlouhavé podřazování, jak to známe u jiných planetových převodovek. Hi-matic během cca půl sekundy bleskurychle podřadil a naložený vůz se v prudkém stoupání dal do zrychlování.

Otáčky motoru díky přeřazení na vyšší stupeň nepřesáhly 3000 min-1, takže i v dynamickém stylu jízdy nevybočily mimo rovnou část křivky točivého momentu agregátu F1C 170 s točivým momentem 400 N.m v rozmezí 1500-3000 min-1.

Vyzkoušeli jsme u převodovky režim Power, který zdůrazňuje dynamiku jízdy nad ekonomikou, což prokázal udržováním vyšších otáček, u kterých je k dispozici vyšší výkon. Pro mimořádné případy je to dobrá věc, ale my jsme spíše preferovali Eco režim ve spojení s dostatečně silným motorem.

Očekávaná výdrž

Automatická převodovka Hi-matic je podle produktového manažera Iveco Miroslava Jurky stavěná i na maximální hmotnost soupravy sedmitunové Daily s třítunovým přívěsem. Proto jsme mu položili otázku, zda lze u automatické převodovky Hi-matic udržet ve sjíždění klesání převodový stupeň tak, aby docházelo k brzdění motorem. Jednoznačnou odpověď, že lze přibrzďovat motorem díky možnosti sekvenčního řazení, jsme posléze vyzkoušeli. Pohybem voliče převodovky směrem vzad nastalo podřazení a zvolený stupeň poslušně držel kilometrové klesání v lese.

Přizpůsobuje se řidiči

Není třeba zdůrazňovat, že převodovka také měla ochranný režim proti překročení maximálních otáček. Samozřejmost však není schopnost automatické převodovky „číst“ jízdní režim řidiče a k němu přizpůsobit základní strategii řazení nastavenou ve výrobním závodě. Tzv. učící se automatická převodovka dokáže ve srovnání s průměrným řidičem ušetřit díky ideální strategii řazení a extrémně rychlé změně jednotlivých stupňů až deset procent paliva.

Tři verze

Daily Hi-matic je k dostání v provedeních podle převážného typu použití: Urban, Regional a International. Verze Urban je vhodné pro ty, kteří se denně pohybují v městském provozu. Zaručuje maximální jízdní vlastnosti a komfort díky adaptivní strategii řazení, která upravuje strategii řazení převodových stupňů výběrem mezi dvaceti řadícími programy. Standardní výbava vozidla je zaměřena na ty, co pracují převážně v rozvážkovém provozu.

Daily Regional nabízí vysoký výkon v režimech Eco a Power. Ti, kdo jezdí dlouhé vzdálenosti, se mohou spolehnout na Daily Hi-matic International. Tento vůz s dlouhým stálým převodem a pohodlným řízením podpořeným mimořádně štědrou výbavou nabízí výborný jízdní komfort.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan je na cestě k…

Praha jako vzorové město. Má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí, říká studie Praha jako vzorové město. Má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí, říká studie

O šest příček si polepšilo hlavní město České republiky v…

Zeman změnil plány. Babiš a Hamáček míří do Lán Zeman změnil plány. Babiš a Hamáček míří do Lán

Prezidentovo prohlášení v rozhovoru pro blesk.cz, že…

Část Britů se nechce smířit s odchodem z Evropské unie Část Britů se nechce smířit s odchodem z Evropské unie

Devět měsíců před předpokládaným termínem brexitu stále…

 

Štítky Iveco Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace

V 70. letech vznikla v ČSSR studie tunelu z okolí Českých…

Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

 



Iveco Daily Blue Power: Do města i v budoucnosti Iveco Daily Blue Power: Do města i v budoucnosti

Iveco splňuje s modelem Daily nejen současné, ale i…

Iveco Daily Hi-matic: Nahoru, dolů Iveco Daily Hi-matic: Nahoru, dolů

Iveco uspořádalo poblíž Zvolena náročné jízdy pro model…

 



 
GP Francie 2018 vyhrál Hamilton, Bottas a Vettel kolidovali

GP Francie 2018 vyhrál Hamilton, Bottas a Vettel kolidovali

Dnes 18:12

Velkou cenu Francie na okruhu Paula Ricarda vyhrál Lewis Hamilton před Maxem Verstappenem a Kimim Räikkönenem.




Blesk.cz

Xiaomi Black Shark zkusí zaujmout podruhé. Tentokrát jako modrý žralok

Xiaomi Black Shark zkusí zaujmout podruhé. Tentokrát…

Herní smartphone Black Shark od Xiaomi byl představen v dubnu, ovšem již zítra bude chtít zařízení své…

Past na turisty: Hotel lákal na obří kulečník, stůl byl spíš pro trpaslíky!

Past na turisty: Hotel lákal na obří kulečník, stůl…

Vychytralost některých lidí je občas natolik fascinující, že se člověk ani nemůže zlobit. V některých případech…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

ONLINE: Polsko - Kolumbie 0:0. Oba týmy potřebují nutně vyhrát

ONLINE: Polsko - Kolumbie 0:0. Oba týmy potřebují…

Byli největšími favority skupiny H. Jak Polsko, tak Kolumbie si brousili zuby na postup do osmifinále. Jenže oba…

 

Reflex.cz

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan tureckým prezidentem i předsedou vlády?

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan…

Už 16 let je u moci šéf islamistické strany AKP Recep Tayyip Erdoan. Byl už premiérem, prezidentem a teď chce…

Až čtvrtina japonských pracujících uvažovala o tom, že by zabila svého šéfa

Až čtvrtina japonských pracujících uvažovala o tom,…

Podmínky na japonském pracovním trhu jsou tradičně velmi tvrdé a mnoho společností „ždíme“ své zaměstnance…