6.2. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost

 

V blízkosti Mníšku pod Brdy jsme v kopcovitém terénu vyzkoušeli osmistupňovou automatickou převodovku Hi-matic v modelu Daily.

Automatické převodovky s hydrodynamickým měničem točivého momentu a liknavou změnou jednotlivých stupňů neměly v segmentu malých užitkových vozidel na růžích ustláno. To už neplatí, protože Hi-matic v Daily řadil rychle a úsporně.

Pořádná zátěž

Zkoušená Daily furgon měla v nákladovém prostoru upevněnou tunovou paletu s peletami, což odpovídalo velmi vytěžovaným dodávkám Daily, které se chlubí mimořádně odolnou rámovou konstrukcí. V rámci přechodu na emisní požadavek Euro 6 došlo k úspoře pohotovostní hmotnosti změnou přední nápravy a rámu v zadní části vozidla, takže Daily dokázala spojit špičkovou robustnost s velkým užitečným zatížením.

Po nastartování se na displeji přístrojového štítu objevil název Eco, který tvoří základ strategie řazení osmistupňové automatické převodovky. Byla spojena s třílitrovým čtyřválcem F1C, který je ve verzi se dvěma turbodmychadly známý velkým točivým momentem až 470 N.m. Ve zkoušeném vozidle se nacházelo jedno turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek ve čtyřválci o výkonu 132 kW a točivém momentu 430 N.m.

Má smysl?

Hned první metry jízdy po rovině nás překvapily tím, že převodovka Hi-matic nechávala po přeřazení klesnout otáčky motoru až na 1500 min-1. Díky osmi stupňům se motor při čtvrtinovém až polovičním sešlápnutí akcelerátoru držel v rozmezí 1500-2500 min-1, tedy přesně v oblasti s největším točivým momentem.

Lepší ekonomiku jízdy jsme si nedovedli představit. Souhlasili jsme, že automatická převodovka Hi-matic dokáže co do ekonomiky i dynamiky provozu směle nahradit velmi zkušeného řidiče.

Pedál na podlaze

Během jízdy do kopců jsme sešlápli akcelerátor až na podlahu. Nenastalo pro ekonomiku i dynamiku jízdy nevhodné postupné a zdlouhavé podřazování, jak to známe u jiných planetových převodovek. Hi-matic během cca půl sekundy bleskurychle podřadil a naložený vůz se v prudkém stoupání dal do zrychlování.

Otáčky motoru díky přeřazení na vyšší stupeň nepřesáhly 3000 min-1, takže i v dynamickém stylu jízdy nevybočily mimo rovnou část křivky točivého momentu agregátu F1C 170 s točivým momentem 400 N.m v rozmezí 1500-3000 min-1.

Vyzkoušeli jsme u převodovky režim Power, který zdůrazňuje dynamiku jízdy nad ekonomikou, což prokázal udržováním vyšších otáček, u kterých je k dispozici vyšší výkon. Pro mimořádné případy je to dobrá věc, ale my jsme spíše preferovali Eco režim ve spojení s dostatečně silným motorem.

Očekávaná výdrž

Automatická převodovka Hi-matic je podle produktového manažera Iveco Miroslava Jurky stavěná i na maximální hmotnost soupravy sedmitunové Daily s třítunovým přívěsem. Proto jsme mu položili otázku, zda lze u automatické převodovky Hi-matic udržet ve sjíždění klesání převodový stupeň tak, aby docházelo k brzdění motorem. Jednoznačnou odpověď, že lze přibrzďovat motorem díky možnosti sekvenčního řazení, jsme posléze vyzkoušeli. Pohybem voliče převodovky směrem vzad nastalo podřazení a zvolený stupeň poslušně držel kilometrové klesání v lese.

Přizpůsobuje se řidiči

Není třeba zdůrazňovat, že převodovka také měla ochranný režim proti překročení maximálních otáček. Samozřejmost však není schopnost automatické převodovky „číst“ jízdní režim řidiče a k němu přizpůsobit základní strategii řazení nastavenou ve výrobním závodě. Tzv. učící se automatická převodovka dokáže ve srovnání s průměrným řidičem ušetřit díky ideální strategii řazení a extrémně rychlé změně jednotlivých stupňů až deset procent paliva.

Tři verze

Daily Hi-matic je k dostání v provedeních podle převážného typu použití: Urban, Regional a International. Verze Urban je vhodné pro ty, kteří se denně pohybují v městském provozu. Zaručuje maximální jízdní vlastnosti a komfort díky adaptivní strategii řazení, která upravuje strategii řazení převodových stupňů výběrem mezi dvaceti řadícími programy. Standardní výbava vozidla je zaměřena na ty, co pracují převážně v rozvážkovém provozu.

Daily Regional nabízí vysoký výkon v režimech Eco a Power. Ti, kdo jezdí dlouhé vzdálenosti, se mohou spolehnout na Daily Hi-matic International. Tento vůz s dlouhým stálým převodem a pohodlným řízením podpořeným mimořádně štědrou výbavou nabízí výborný jízdní komfort.

Spolupracujeme s TipCars.com
Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Kapsch: Stát v mýtném tendru ztratí až 12 miliard korun Kapsch: Stát v mýtném tendru ztratí až 12 miliard korun

Postup ministerstva dopravy při zadávání provozu mýtného…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

Zeman vyznamená exšéfku ERÚ Vitáskovou i podnikatele Krúpu Zeman vyznamená exšéfku ERÚ Vitáskovou i podnikatele Krúpu

Prezident Miloš Zeman letos u příležitosti 28. října…

 

Štítky Iveco Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Líbí se vám nový VW Passat? Na tento si ale nechejte zajít chuť Líbí se vám nový VW Passat? Na tento si ale nechejte zajít chuť

Modernizované provedení v Evropě prodávaného Volkswagenu…

 



Iveco Daily slaví 40. narozeniny. Prohlédněte si všechny jeho generace! Iveco Daily slaví 40. narozeniny. Prohlédněte si všechny jeho generace!

Iveco v letošním roce oslavuje 40 let od uvedení první…

Iveco Daily Blue Power: Do města i v budoucnosti Iveco Daily Blue Power: Do města i v budoucnosti

Iveco splňuje s modelem Daily nejen současné, ale i…

 



 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Dnes 18:49

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod britskou metropolí? Stanice duchů, válečné bunkry a další!

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod…

Podzemní poštovní železnice, »stanice duchů«, či římské lázně a amfiteátr. Londýn turistům nenabízí jen tuctové…

Zemřel nejtěžší muž: 400kilového Pavla (†42) z bytu  musel vytáhnout jeřáb s plachtou

Zemřel nejtěžší muž: 400kilového Pavla (†42) z bytu…

Ve slovenském městě Poltár našli v pátek v podvečer mrtvého nejtěžšího Slováka, Pavla Zuberce, zvaného „Fečo“.…

 

iSport.cz

Vyměnil Real za Juve a jako táta střílí góly! Malý Ronaldo už pobláznil Itálii

Vyměnil Real za Juve a jako táta střílí góly! Malý…

Na parádní kousky hvězdného Cristiana Ronalda si již fotbalová veřejnost zvykla a jsou nedílnou součástí…

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo, hlesl Bartoš

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo,…

Nejtěžší překážka kurzu Velké pardubické, Velký Taxisův příkop, si opět vybrala smrtelnou daň. Stejně jako před…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…