6.2. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost

 

V blízkosti Mníšku pod Brdy jsme v kopcovitém terénu vyzkoušeli osmistupňovou automatickou převodovku Hi-matic v modelu Daily.

Automatické převodovky s hydrodynamickým měničem točivého momentu a liknavou změnou jednotlivých stupňů neměly v segmentu malých užitkových vozidel na růžích ustláno. To už neplatí, protože Hi-matic v Daily řadil rychle a úsporně.

Pořádná zátěž

Zkoušená Daily furgon měla v nákladovém prostoru upevněnou tunovou paletu s peletami, což odpovídalo velmi vytěžovaným dodávkám Daily, které se chlubí mimořádně odolnou rámovou konstrukcí. V rámci přechodu na emisní požadavek Euro 6 došlo k úspoře pohotovostní hmotnosti změnou přední nápravy a rámu v zadní části vozidla, takže Daily dokázala spojit špičkovou robustnost s velkým užitečným zatížením.

Po nastartování se na displeji přístrojového štítu objevil název Eco, který tvoří základ strategie řazení osmistupňové automatické převodovky. Byla spojena s třílitrovým čtyřválcem F1C, který je ve verzi se dvěma turbodmychadly známý velkým točivým momentem až 470 N.m. Ve zkoušeném vozidle se nacházelo jedno turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek ve čtyřválci o výkonu 132 kW a točivém momentu 430 N.m.

Má smysl?

Hned první metry jízdy po rovině nás překvapily tím, že převodovka Hi-matic nechávala po přeřazení klesnout otáčky motoru až na 1500 min-1. Díky osmi stupňům se motor při čtvrtinovém až polovičním sešlápnutí akcelerátoru držel v rozmezí 1500-2500 min-1, tedy přesně v oblasti s největším točivým momentem.

Lepší ekonomiku jízdy jsme si nedovedli představit. Souhlasili jsme, že automatická převodovka Hi-matic dokáže co do ekonomiky i dynamiky provozu směle nahradit velmi zkušeného řidiče.

Pedál na podlaze

Během jízdy do kopců jsme sešlápli akcelerátor až na podlahu. Nenastalo pro ekonomiku i dynamiku jízdy nevhodné postupné a zdlouhavé podřazování, jak to známe u jiných planetových převodovek. Hi-matic během cca půl sekundy bleskurychle podřadil a naložený vůz se v prudkém stoupání dal do zrychlování.

Otáčky motoru díky přeřazení na vyšší stupeň nepřesáhly 3000 min-1, takže i v dynamickém stylu jízdy nevybočily mimo rovnou část křivky točivého momentu agregátu F1C 170 s točivým momentem 400 N.m v rozmezí 1500-3000 min-1.

Vyzkoušeli jsme u převodovky režim Power, který zdůrazňuje dynamiku jízdy nad ekonomikou, což prokázal udržováním vyšších otáček, u kterých je k dispozici vyšší výkon. Pro mimořádné případy je to dobrá věc, ale my jsme spíše preferovali Eco režim ve spojení s dostatečně silným motorem.

Očekávaná výdrž

Automatická převodovka Hi-matic je podle produktového manažera Iveco Miroslava Jurky stavěná i na maximální hmotnost soupravy sedmitunové Daily s třítunovým přívěsem. Proto jsme mu položili otázku, zda lze u automatické převodovky Hi-matic udržet ve sjíždění klesání převodový stupeň tak, aby docházelo k brzdění motorem. Jednoznačnou odpověď, že lze přibrzďovat motorem díky možnosti sekvenčního řazení, jsme posléze vyzkoušeli. Pohybem voliče převodovky směrem vzad nastalo podřazení a zvolený stupeň poslušně držel kilometrové klesání v lese.

Přizpůsobuje se řidiči

Není třeba zdůrazňovat, že převodovka také měla ochranný režim proti překročení maximálních otáček. Samozřejmost však není schopnost automatické převodovky „číst“ jízdní režim řidiče a k němu přizpůsobit základní strategii řazení nastavenou ve výrobním závodě. Tzv. učící se automatická převodovka dokáže ve srovnání s průměrným řidičem ušetřit díky ideální strategii řazení a extrémně rychlé změně jednotlivých stupňů až deset procent paliva.

Tři verze

Daily Hi-matic je k dostání v provedeních podle převážného typu použití: Urban, Regional a International. Verze Urban je vhodné pro ty, kteří se denně pohybují v městském provozu. Zaručuje maximální jízdní vlastnosti a komfort díky adaptivní strategii řazení, která upravuje strategii řazení převodových stupňů výběrem mezi dvaceti řadícími programy. Standardní výbava vozidla je zaměřena na ty, co pracují převážně v rozvážkovém provozu.

Daily Regional nabízí vysoký výkon v režimech Eco a Power. Ti, kdo jezdí dlouhé vzdálenosti, se mohou spolehnout na Daily Hi-matic International. Tento vůz s dlouhým stálým převodem a pohodlným řízením podpořeným mimořádně štědrou výbavou nabízí výborný jízdní komfort.

Spolupracujeme s TipCars.com
Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou

Polská vládnoucí strana slibuje štědré výdaje, snížení…

 

Štítky Iveco Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 



Iveco Daily Blue Power: Do města i v budoucnosti Iveco Daily Blue Power: Do města i v budoucnosti

Iveco splňuje s modelem Daily nejen současné, ale i…

Iveco Daily Hi-matic: Nahoru, dolů Iveco Daily Hi-matic: Nahoru, dolů

Iveco uspořádalo poblíž Zvolena náročné jízdy pro model…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela  restauraci českých krajanů

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela…

Už už to vypadalo, že v Chicagu, které je jakousi „mekkou“ českého přistěhovalectví do USA, ztratí milovníci…

„Nenecháme se opít rohlíkem,“ vzkázali Babišovi z nealko sjezdu soudruzi z KSČM

„Nenecháme se opít rohlíkem,“ vzkázali Babišovi z…

Oslovovali se na sjezdu soudruhu, soudružko, na závěr jim zahrála Internacionála, která však některým členům…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…