5.10. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco Daily Hi-matic: Unikát do Česka

 

Iveco začalo v tuzemsku nabízet do nejmenší řady Daily osmistupňovou automatickou převodovku Hi-matic.

Nová generace užitkové řady Daily obdržela výjimečnou osmistupňovou automatickou převodovku, která konkurenty převyšuje nejen počtem stupňů. V době pečlivého sledování provozních nákladů nabízí převodovka ve srovnání s konkurenty dokonce dva režimy samočinného řazení Eco a Power i sekvenční volbu.

Planetová převodovka obdržela optimalizaci otevřených spojek, takže podle výrobce vykazuje mechanickou účinnost přesahující 98 procent, a tedy odpovídající přímo řazeným ústrojím. Převodovka Hi-matic také nevykazuje ve srovnání se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou větší hmotnost, čímž je odstraněna další výtka směřující k běžným planetovým ústrojím.

Minimalizace ztrát

Zdokonalený tok oleje v měniči se také projevuje během stání například na křižovatce, kdy převodovka se zařazením D téměř netáhne. Tuto převodovku již používá několik osobních automobilů i Amarok (test tohoto pick-upu s osmistupňovou automatickou převodovkou jsme zveřejnili v čísle 12/2013). Při uvedení do užitkového modelu Daily jde tedy o prověřenou konstrukci schopnou přenést až 470 N.m.

Díky tomu je dostupná se čtyřválci o objemu 2,3 i 3,0 litru a výkonech 81/96 a 125/154 kW. Rozpětí točivého momentu dosahuje hodnot 270-470 N.m. Agregáty dle celkové hmotnosti vozidla jsou k mání dle emisního požadavku Euro 5+ nebo Euro VI, Hi-matic tedy zasahuje i do kategorie N2.

Samé výhody?

Ležérnost řazení dřívějších planetových převodovek je již minulostí. Hi-matic v režimu Power mění převodové stupně během 0,2 sekundy, což mu ve srovnání s přímým řazením vytváří značnou výhodu pro zlepšení dynamiky jízdy i snížení spotřeby paliva. Více převodů a jejich rychlejší změna činí z automatického Hi-matiku ve srovnání s konvenční šestistupňovou převodovku velmi lákavou nabídku. Znalci z oboru však budou nadále ostražití, protože je budou zajímat servisní náklady. Výrobce však předepisuje interval výměny oleje téměř neuvěřitelných 200.000 km, takže je delší než u mechanicky řazeného ústrojí. Výrobce také v kalkulaci celkových nákladů TCO upozorňuje na výhodnost automatického ústrojí Hi-matic, protože jej na rozdíl od konvenční převodovky vůbec nečeká výměna třecí spojky za cca 750 euro. Náklady na údržbu a opravy jsou v porovnání s manuální převodovkou sníženy o 10 %.

Když tedy sečteme tyto výhody a reálné snížení spotřeby paliva v závislosti na zkušenostech řidiče až o deset procent, tak rozhoduje už jen cena za převodovku a kdy lze očekávat návratnost této investice.

Dva způsoby

V režimu Eco dochází k plynulým změnám převodových stupňů při nízkých rychlostech s důrazem na pohodlí a snížení spotřeby na minimum. V módu Power řadí převodovka, která se přizpůsobuje jízdnímu stylu řidiče, při vyšších otáčkách za méně než 0,2 s, což zajišťuje lepší jízdní dynamiku vozidla.

Nová převodovka s adaptivní strategii řazení se hodí pro každodenní práci. Díky svým osmi převodovým stupňům a širokému rozpětí převodů bude motor vždy pracovat v optimálních otáčkách. Převodovka tak nejen eliminuje případné chyby řidiče v ekonomice řazení, ale zároveň na něj klade nižší požadavky při zachování maximální ekonomiky pohonného řetězce.

Díky násobení tažné síly a extrémní rychlosti řazení dokáže Hi-matic s motorem 2.3/96 kW zrychlovat stejně jako verze 3.0/110 kW s přímo řazenou převodovkou. Z hlediska dynamiky tedy automatický Hi-matic s menším motorem poskytuje užitečné zatížení vetší o 29 kg.

Převodovka také nabízí sekvenční řazení, které má smysl zejména při brzdění motorem v klesání. Pohybem voliče vpřed dochází k podřazení a zvýšení otáček motoru s nárůstem brzdné síly. Sofistikovaný systém řízení převodovky disponuje také funkcí kick-down pro náročné předjíždění.

Tři provedení

Produktová řada Daily Hi-matic se představuje ve třech různých verzích optimalizovaných podle převážného typu použití: Urban, Regional a International.

Provedení Urban je vhodné pro ty, kteří se denně pohybují v městském provozu. Zaručuje maximální jízdní vlastnosti a komfort díky adaptivní strategii řazení, která upravuje strategii řazení převodových stupňů výběrem mezi dvaceti řadícími programy. Standardní výbava vozidla je zaměřena na ty, co pracují převážně v rozvážkovém provozu.

Daily Regional nabízí vysoký výkon v režimech Eco a Power. Ti, kdo jezdí dlouhé vzdálenosti, se mohou spolehnout na Daily Hi-matic International. Tento vůz se špičkovým výkonem a pohodlným řízením podpořeným štědrou výbavou nabízí výborný jízdní komfort.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 

Štítky Iveco Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Iveco představuje novou rodinu lehkých užitkových modelů Daily Blue Power Iveco představuje novou rodinu lehkých užitkových modelů Daily Blue Power

Společnost Iveco má v oblasti pohonu lehkých užitkových…

Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost

V blízkosti Mníšku pod Brdy jsme v kopcovitém terénu…

 



 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr ale ztratil vedení 2:0

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr…

Fotbalisté pražské Slavie remizovali ve Villarrealu 2:2 ve třetím kole Evropské ligy v souboji o první místo ve…

Lugano není tak špatné, ale měli jsme ho přehrát, uznal střelec Bakoš

Lugano není tak špatné, ale měli jsme ho přehrát,…

PŘÍMO Z LUCERNU | Šest bodů z dvojzápasu s Luganem. Tudy měla vést cesta Viktorie Plzeň ze základní skupiny…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…