5.10. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco Daily Hi-matic: Unikát do Česka

 

Iveco začalo v tuzemsku nabízet do nejmenší řady Daily osmistupňovou automatickou převodovku Hi-matic.

Nová generace užitkové řady Daily obdržela výjimečnou osmistupňovou automatickou převodovku, která konkurenty převyšuje nejen počtem stupňů. V době pečlivého sledování provozních nákladů nabízí převodovka ve srovnání s konkurenty dokonce dva režimy samočinného řazení Eco a Power i sekvenční volbu.

Planetová převodovka obdržela optimalizaci otevřených spojek, takže podle výrobce vykazuje mechanickou účinnost přesahující 98 procent, a tedy odpovídající přímo řazeným ústrojím. Převodovka Hi-matic také nevykazuje ve srovnání se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou větší hmotnost, čímž je odstraněna další výtka směřující k běžným planetovým ústrojím.

Minimalizace ztrát

Zdokonalený tok oleje v měniči se také projevuje během stání například na křižovatce, kdy převodovka se zařazením D téměř netáhne. Tuto převodovku již používá několik osobních automobilů i Amarok (test tohoto pick-upu s osmistupňovou automatickou převodovkou jsme zveřejnili v čísle 12/2013). Při uvedení do užitkového modelu Daily jde tedy o prověřenou konstrukci schopnou přenést až 470 N.m.

Díky tomu je dostupná se čtyřválci o objemu 2,3 i 3,0 litru a výkonech 81/96 a 125/154 kW. Rozpětí točivého momentu dosahuje hodnot 270-470 N.m. Agregáty dle celkové hmotnosti vozidla jsou k mání dle emisního požadavku Euro 5+ nebo Euro VI, Hi-matic tedy zasahuje i do kategorie N2.

Samé výhody?

Ležérnost řazení dřívějších planetových převodovek je již minulostí. Hi-matic v režimu Power mění převodové stupně během 0,2 sekundy, což mu ve srovnání s přímým řazením vytváří značnou výhodu pro zlepšení dynamiky jízdy i snížení spotřeby paliva. Více převodů a jejich rychlejší změna činí z automatického Hi-matiku ve srovnání s konvenční šestistupňovou převodovku velmi lákavou nabídku. Znalci z oboru však budou nadále ostražití, protože je budou zajímat servisní náklady. Výrobce však předepisuje interval výměny oleje téměř neuvěřitelných 200.000 km, takže je delší než u mechanicky řazeného ústrojí. Výrobce také v kalkulaci celkových nákladů TCO upozorňuje na výhodnost automatického ústrojí Hi-matic, protože jej na rozdíl od konvenční převodovky vůbec nečeká výměna třecí spojky za cca 750 euro. Náklady na údržbu a opravy jsou v porovnání s manuální převodovkou sníženy o 10 %.

Když tedy sečteme tyto výhody a reálné snížení spotřeby paliva v závislosti na zkušenostech řidiče až o deset procent, tak rozhoduje už jen cena za převodovku a kdy lze očekávat návratnost této investice.

Dva způsoby

V režimu Eco dochází k plynulým změnám převodových stupňů při nízkých rychlostech s důrazem na pohodlí a snížení spotřeby na minimum. V módu Power řadí převodovka, která se přizpůsobuje jízdnímu stylu řidiče, při vyšších otáčkách za méně než 0,2 s, což zajišťuje lepší jízdní dynamiku vozidla.

Nová převodovka s adaptivní strategii řazení se hodí pro každodenní práci. Díky svým osmi převodovým stupňům a širokému rozpětí převodů bude motor vždy pracovat v optimálních otáčkách. Převodovka tak nejen eliminuje případné chyby řidiče v ekonomice řazení, ale zároveň na něj klade nižší požadavky při zachování maximální ekonomiky pohonného řetězce.

Díky násobení tažné síly a extrémní rychlosti řazení dokáže Hi-matic s motorem 2.3/96 kW zrychlovat stejně jako verze 3.0/110 kW s přímo řazenou převodovkou. Z hlediska dynamiky tedy automatický Hi-matic s menším motorem poskytuje užitečné zatížení vetší o 29 kg.

Převodovka také nabízí sekvenční řazení, které má smysl zejména při brzdění motorem v klesání. Pohybem voliče vpřed dochází k podřazení a zvýšení otáček motoru s nárůstem brzdné síly. Sofistikovaný systém řízení převodovky disponuje také funkcí kick-down pro náročné předjíždění.

Tři provedení

Produktová řada Daily Hi-matic se představuje ve třech různých verzích optimalizovaných podle převážného typu použití: Urban, Regional a International.

Provedení Urban je vhodné pro ty, kteří se denně pohybují v městském provozu. Zaručuje maximální jízdní vlastnosti a komfort díky adaptivní strategii řazení, která upravuje strategii řazení převodových stupňů výběrem mezi dvaceti řadícími programy. Standardní výbava vozidla je zaměřena na ty, co pracují převážně v rozvážkovém provozu.

Daily Regional nabízí vysoký výkon v režimech Eco a Power. Ti, kdo jezdí dlouhé vzdálenosti, se mohou spolehnout na Daily Hi-matic International. Tento vůz se špičkovým výkonem a pohodlným řízením podpořeným štědrou výbavou nabízí výborný jízdní komfort.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Uber zavede v Británii povinné přestávky pro řidiče Uber zavede v Británii povinné přestávky pro řidiče

Alternativní taxislužba Uber zavede v Británii povinné…

Česko hraje o pověst extrémně důvěryhodné země. Letos splatí rekordní dluh Česko hraje o pověst extrémně důvěryhodné země. Letos splatí rekordní dluh

Náklady na refinancování starých půjček stále porostou.

Zápisník Jana Vávry: Slevy na bitcoin Zápisník Jana Vávry: Slevy na bitcoin

Světem kryptoměn zase jednou zahýbal cenový výplach. U…

Banky stále zdražují. Průměrná sazba u hypoték v prosinci stoupla Banky stále zdražují. Průměrná sazba u hypoték v prosinci stoupla

Průměrná úroková sazba hypoték loni v prosinci stoupla na…

 

Štítky Iveco Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



Iveco Daily Hi-matic: Nahoru, dolů Iveco Daily Hi-matic: Nahoru, dolů

Iveco uspořádalo poblíž Zvolena náročné jízdy pro model…

Iveco Daily Tourys: Pro 22 cestujících Iveco Daily Tourys: Pro 22 cestujících

Iveco nabízí minibus Daily ve čtyřech verzích. Turistický…

 



 
Detroitský autosalon 2018: Prohlédněte si hvězdy výstavy v obří fotogalerii

Detroitský autosalon 2018: Prohlédněte si hvězdy výstavy v obří fotogalerii

Dnes 08:00

Mezi nejdůležitější novinky letošního Severoamerického autosalonu patří Mercedes-Benz G nebo Ford Mustang Bullitt. V Detroitu ale nechybí ani Číňané.




Blesk.cz

Těhotná druhá

Těhotná druhá "manželka" miliardáře Janečka: Proč…

Vztah ve třech není pro kněžku Liliu Khoustnoutdinovou (29) nic nového. Před miliardářem Karlem Janečkem (44)…

Lže, nebo je trénovaná! O čem se bavili Pákistánci po zadržení Terezy (21)?

Lže, nebo je trénovaná! O čem se bavili Pákistánci…

Opravdu nevěděla, že má v kufru devět kilo heroinu, nebo šlo o zkušenou pašeračku? V případě Češky Terezy (21)…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Černý den českých barev. Prokop i Macík nabrali ztrátu, Kolomý šel na bok

Černý den českých barev. Prokop i Macík nabrali…

První argentinská etapa jubilejního 40. ročníku Rallye Dakar se příliš nevydařila nejlepším českým jezdcům v…

 

Reflex.cz

Druhé kolo voleb v kostce: Kurzy na vítěze, profily kandidátů, voličský průkaz a koho podpořili poražení kandidáti

Druhé kolo voleb v kostce: Kurzy na vítěze, profily…

Drahoš versus Zeman. Takové je druhé kolo prezidentských voleb. Jak jejich šance vidí sázkové kanceláře a…

Objevte poslední zbytky panenské přírody v Evropě a zkuste trek v Prokletých horách

Objevte poslední zbytky panenské přírody v Evropě a…

Albánie má posledních několik desetiletí špatnou pověst. A drsná krajina severu země nese nelichotivé…