7.11. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco Daily: Jemnější svezení

 

Iveco Daily nadále používá rámový podvozek. Nová generace přidala jemné ovládání, odlehčenou konstrukci a nižší spotřebu.

Zatímco někteří výrobci lehkých užitkových vozidel v modernizovaných vydáních zesílili skelety vozidel, Iveco si naopak dovolilo materiál z nejmenšího modelu Daily ubírat. Vyzkoušeli jsme, zda to nebude na úkor pevnosti.

Větší nákladový prostor

Díky upravení zadní nápravy pro kola s jednoduchou montáží došlo ke snížení nákladové výšky o cca 55 mm, čímž narostl objem furgonu při zachování stejné nosnosti zadní nápravy.

Značné úpravy se dočkalo přední zavěšení, které u všech verzí do 3,5 tuny celkové hmotnosti používá čtyřúhelníkové rameno provázené masivními výztuhami, které při snížené hmotnosti dovolují zvýšenou nosnost o 100 kg na celou přední nápravu. Třetí vydání Daily prodělalo změnu skeletu furgonu na 80 procentech plechových dílů. Převzata byla pouze podlaha nákladového prostoru kromě prostoru mezi zadními podběhy. Přední část pro uchycení motoru, převodovky a nápravy prošla úpravou. Vyztužení boků a střechy furgonu vzešlo z vývojového oddělení nové.

Díky novým rozvorům vznikla největší verze furgonu s rekordním objemem nákladového prostoru 19,6 m3. Iveco také zaměřilo pozornost na nejprodávanější kategorii furgonů s objemem 9–11 m3 a postavilo 10,8kubíkové provedení s optimálním poměrem rozvoru, ložné délky a celkové délky vozidla.

Plastová dolní část

Daily obdržela dolní část boků chráněnou černým plastem, který plynule navazuje na přední a zadní nárazník. Pohledná úprava chrání plechovou část vozidla v nejchoulostivějších místech a navíc se při výrobě ušetří na lakování. Stejná úprava se také týká minibusu Daily Tourys. Nové vydání Daily také vychází vstříc více nástavbářům, když na rozvoru 4100 mm s jednoduchou montáží kol nabízí nástavbovou délku až 4495 mm.

Výrobce se chlubí odlehčením všech modelů, kterého dosáhl nejen úpravou obou zavěšení kol. Dalších několik kilogramů ubylo díky proměnlivé konstrukci rámu. Profil C má v oblastech podpěr – kol sníženou výšku, což nijak neubírá nosnosti tohoto prvku. Zároveň se snižuje výška C profilu v zadním převisu směrem ke konci rámu. Opět neubyla nosnost, ale snížila se hmotnost rámu.

Za volantem

Nové zavěšení předních kol se projevilo při jízdních zkouškách poblíž italského Balocca. Byli jsme překvapeni, jak snadno lze s furgonem či podvozkem opatřeným valníkem snadno a jemně zatáčet. Současná Daily se chová spíše jako nákladní vozidlo, třetí vydání se jízdním projevem hodně přiblížilo osobním automobilům.

Totéž platí pro posez za volantem, který dostal kolmější polohu a o 20 mm menší průměr. Klasické sedadlo řidiče kleslo o 15 mm níže, což celkem vytváří příjemnější polohu řidiče za volantem.

Motorizace Euro 5b+ a Euro VI

Kvůli blížícímu se přísnějšímu emisnímu požadavku Euro 5b+ pro lehká užitková a již platnému Euro VI pro střední a těžká užitková vozidla musely nastat změny na používaných čtyřválcích o objemu 2,3 a 3,0 litru. Třílitrová jednotka pro vozidla do šesti tun celkové hmotnosti byla v dosud nejsilnějším provedení 125 kW posílena, točivý moment byl zvýšen z 400 na 430 N.m. Přibyla ještě výkonnější verze 151 kW s 470 N.m, kterou jsme na zkušební trase také projeli. S výrazně zatíženým furgonem si agregát doslova hrál a najde uplatnění zejména v členitém terénu.

Třílitrový čtyřválec pro Daily s celkovou hmotností přes šest tun (Euro VI) kombinuje k dosažení limitu škodlivin recirkulaci výfukových plynů se vstřikováním močoviny SCR. Zajímavou technologicky jednodušší variantu tvoří pohon na CNG, který nevypouští žádné částice a co do oxidů dusíku dosahuje ve srovnání se vznětovým motorem poloviční množství.

Snížení spotřeby

V souladu s tlakem na snižování spotřeby paliva Iveco zavedlo několik opatření, která by dohromady měla ušetřit až 5,5 procenta nafty. Jedná se o posunutí filtru pevných částic blíž k turbodmychadlu, což v zachycovači zvýší teplotu a omezí nadbytečné vstřikování nafty za účelem regenerace filtru. Dalších několik decilitrů paliva ušetří alternátor pracující pouze při potřebě dobíjení akumulátoru. Ve spojení s olejáři došlo na zavedení nízkoviskózního oleje 0W-30, který omezil třecí ztráty motoru. K agregátům 2.3/93 kW a 3.0/107 kW bude na přání k dostání systém Ecoswitch, který zahrnuje start-stop systém a omezí špičku točivého momentu pro snížení nároků na naftu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Češi na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano Češi na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano

Diskonty Penny Market budou mít letos na Štědrý den…

Češi postavili v Dubaji distribuční centrum pro luxusní obchodní domy Češi postavili v Dubaji distribuční centrum pro luxusní obchodní domy

Pardubická firma Montáže Brož v Dubaji pro společnost…

Evropská unie zvažuje, že zařadí Turecko mezi daňové ráje Evropská unie zvažuje, že zařadí Turecko mezi daňové ráje

Evropská unie možná zařadí na černou listinu daňových…

 

Štítky Iveco Profi Dodávky

 

Přidat názorDiskuse: Iveco Daily: Jemnější svezení

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

 



Iveco Daily Tourys: Pro 22 cestujících Iveco Daily Tourys: Pro 22 cestujících

Iveco nabízí minibus Daily ve čtyřech verzích. Turistický…

Iveco představuje novou rodinu lehkých užitkových modelů Daily Blue Power Iveco představuje novou rodinu lehkých užitkových modelů Daily Blue Power

Společnost Iveco má v oblasti pohonu lehkých užitkových…

 



 
GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

Dnes 17:50

GMC si k propagaci svých velkých pick-upů připravilo sněžný koncept na základech modelu Sierra 2500 HD.




Blesk.cz

20 tipů na víkend: Show děsivých krampušáků, výlet do pravěku i pravá zabijačka

20 tipů na víkend: Show děsivých krampušáků, výlet…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

Policie posílí od víkendu hlídky. Během Vánoc se zaměří na kapsáře i falešné sbírky

Policie posílí od víkendu hlídky. Během Vánoc se…

Policie v době adventu a vánočních svátků chystá intenzivní bezpečnostní opatření, která se zaměří na místa s…

 

iSport.cz

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k olympijské sezoně!

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k…

Kalendář všech akcí sezony, reportáž ze supermoderního servisního kamionu i detailní představení všech…

Gudas o sekeře: Náhoda! Nesnížil bych se použít hokejku jako zbraň

Gudas o sekeře: Náhoda! Nesnížil bych se použít…

Tušil, že může přijít tvrdý trest. Radko Gudas byl o víkendu NHL suspendován na deset zápasů, k tomu přijde o…

 

Reflex.cz

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí slovenský badatel Sivoš

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí…

Vojak, Oko, Ekron nebo Mosten. To jsou názvy některých svazků a spisů československé StB, v nichž figuruje…

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy, který sledoval dění přímo na místě

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy,…

Jak viděl Ondřej Homolka převratné události, které vedly k rezignaci jednoho z nejdéle sloužících diktátorů,…