7.11. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco Daily: Jemnější svezení

 

Iveco Daily nadále používá rámový podvozek. Nová generace přidala jemné ovládání, odlehčenou konstrukci a nižší spotřebu.

Zatímco někteří výrobci lehkých užitkových vozidel v modernizovaných vydáních zesílili skelety vozidel, Iveco si naopak dovolilo materiál z nejmenšího modelu Daily ubírat. Vyzkoušeli jsme, zda to nebude na úkor pevnosti.

Větší nákladový prostor

Díky upravení zadní nápravy pro kola s jednoduchou montáží došlo ke snížení nákladové výšky o cca 55 mm, čímž narostl objem furgonu při zachování stejné nosnosti zadní nápravy.

Značné úpravy se dočkalo přední zavěšení, které u všech verzí do 3,5 tuny celkové hmotnosti používá čtyřúhelníkové rameno provázené masivními výztuhami, které při snížené hmotnosti dovolují zvýšenou nosnost o 100 kg na celou přední nápravu. Třetí vydání Daily prodělalo změnu skeletu furgonu na 80 procentech plechových dílů. Převzata byla pouze podlaha nákladového prostoru kromě prostoru mezi zadními podběhy. Přední část pro uchycení motoru, převodovky a nápravy prošla úpravou. Vyztužení boků a střechy furgonu vzešlo z vývojového oddělení nové.

Díky novým rozvorům vznikla největší verze furgonu s rekordním objemem nákladového prostoru 19,6 m3. Iveco také zaměřilo pozornost na nejprodávanější kategorii furgonů s objemem 9–11 m3 a postavilo 10,8kubíkové provedení s optimálním poměrem rozvoru, ložné délky a celkové délky vozidla.

Plastová dolní část

Daily obdržela dolní část boků chráněnou černým plastem, který plynule navazuje na přední a zadní nárazník. Pohledná úprava chrání plechovou část vozidla v nejchoulostivějších místech a navíc se při výrobě ušetří na lakování. Stejná úprava se také týká minibusu Daily Tourys. Nové vydání Daily také vychází vstříc více nástavbářům, když na rozvoru 4100 mm s jednoduchou montáží kol nabízí nástavbovou délku až 4495 mm.

Výrobce se chlubí odlehčením všech modelů, kterého dosáhl nejen úpravou obou zavěšení kol. Dalších několik kilogramů ubylo díky proměnlivé konstrukci rámu. Profil C má v oblastech podpěr – kol sníženou výšku, což nijak neubírá nosnosti tohoto prvku. Zároveň se snižuje výška C profilu v zadním převisu směrem ke konci rámu. Opět neubyla nosnost, ale snížila se hmotnost rámu.

Za volantem

Nové zavěšení předních kol se projevilo při jízdních zkouškách poblíž italského Balocca. Byli jsme překvapeni, jak snadno lze s furgonem či podvozkem opatřeným valníkem snadno a jemně zatáčet. Současná Daily se chová spíše jako nákladní vozidlo, třetí vydání se jízdním projevem hodně přiblížilo osobním automobilům.

Totéž platí pro posez za volantem, který dostal kolmější polohu a o 20 mm menší průměr. Klasické sedadlo řidiče kleslo o 15 mm níže, což celkem vytváří příjemnější polohu řidiče za volantem.

Motorizace Euro 5b+ a Euro VI

Kvůli blížícímu se přísnějšímu emisnímu požadavku Euro 5b+ pro lehká užitková a již platnému Euro VI pro střední a těžká užitková vozidla musely nastat změny na používaných čtyřválcích o objemu 2,3 a 3,0 litru. Třílitrová jednotka pro vozidla do šesti tun celkové hmotnosti byla v dosud nejsilnějším provedení 125 kW posílena, točivý moment byl zvýšen z 400 na 430 N.m. Přibyla ještě výkonnější verze 151 kW s 470 N.m, kterou jsme na zkušební trase také projeli. S výrazně zatíženým furgonem si agregát doslova hrál a najde uplatnění zejména v členitém terénu.

Třílitrový čtyřválec pro Daily s celkovou hmotností přes šest tun (Euro VI) kombinuje k dosažení limitu škodlivin recirkulaci výfukových plynů se vstřikováním močoviny SCR. Zajímavou technologicky jednodušší variantu tvoří pohon na CNG, který nevypouští žádné částice a co do oxidů dusíku dosahuje ve srovnání se vznětovým motorem poloviční množství.

Snížení spotřeby

V souladu s tlakem na snižování spotřeby paliva Iveco zavedlo několik opatření, která by dohromady měla ušetřit až 5,5 procenta nafty. Jedná se o posunutí filtru pevných částic blíž k turbodmychadlu, což v zachycovači zvýší teplotu a omezí nadbytečné vstřikování nafty za účelem regenerace filtru. Dalších několik decilitrů paliva ušetří alternátor pracující pouze při potřebě dobíjení akumulátoru. Ve spojení s olejáři došlo na zavedení nízkoviskózního oleje 0W-30, který omezil třecí ztráty motoru. K agregátům 2.3/93 kW a 3.0/107 kW bude na přání k dostání systém Ecoswitch, který zahrnuje start-stop systém a omezí špičku točivého momentu pro snížení nároků na naftu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na schůzce v Salcburku se přiblížilo řešení sporu o pracovnících Na schůzce v Salcburku se přiblížilo řešení sporu o pracovnících

Vedoucí představitelé Francie, Rakouska, Česka a…

Samsung představil nástupce telefonu Galaxy Note 7. Podívejte se Samsung představil nástupce telefonu Galaxy Note 7. Podívejte se

Jihokorejský výrobce elektroniky Samsung Electronics ve…

Lufthansa chce rakouskou divizi Air Berlin. Nejradši by aerolinky celé Lufthansa chce rakouskou divizi Air Berlin. Nejradši by aerolinky celé

Největší německá aerolinka Lufthansa vyjádřila zájem o…

Veterináři vybijí desítky tisíc slepic. Kvůli salmonele Veterináři vybijí desítky tisíc slepic. Kvůli salmonele

Veterináři zjistili bakterie salmonely v chovu nosnic v…

 

Štítky Iveco Profi Dodávky

 

Přidat názorDiskuse: Iveco Daily: Jemnější svezení

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
ÚAMK měřil šířku aut. Třeba VW Touareg do zúžených pruhů nesmí ÚAMK měřil šířku aut. Třeba VW Touareg do zúžených pruhů nesmí

Drtivá většina aut, která jsou v současnosti k dostání na…

Mazda si nechala patentovat nový motor. Co je na něm zvláštního? Mazda si nechala patentovat nový motor. Co je na něm zvláštního?

Japonský výrobce automobilů Mazda si nechal patentovat…

 



Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost

V blízkosti Mníšku pod Brdy jsme v kopcovitém terénu…

Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus

Zatímco Iveco odhalilo model Daily Euro 6 v nadmořské…

 



 
Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Včera

Volkswagen představuje už dlouho dopředu avizovaný malý crossover T-Roc, kterým vstoupí do stále sílící kategorie.




Blesk.cz

Na Břeclavsku se zřítilo motorové rogalo: Polský pilot (23) pád nepřežil

Na Břeclavsku se zřítilo motorové rogalo: Polský…

Tragédií skončil ve středu odpoledne let polského účastníka evropského šampionátu v motorovém paraglidingu na…

Prezident Zeman v neděli živě na Blesk.cz: Ptejte se ho na teror, politiku i zdraví

Prezident Zeman v neděli živě na Blesk.cz: Ptejte se…

Exkluzivně v Lánech. V neděli už pojedenácté usednou ke kulatému stolu takzvané Masarykovy pracovny v…

 

iSport.cz

Dusno u stadionu Larnaky! Bitka fanoušků narušila trénink Plzně

Dusno u stadionu Larnaky! Bitka fanoušků narušila…

PŘÍMO Z KYPRU | Nový, ale skromný stadionek. Pro osm tisíc lidí. Za tribunami palmy, do toho všudypřítomné…

Slovák z Olomouce vychytal Čechy: Kouč z Kanady nám přinesl systém

Slovák z Olomouce vychytal Čechy: Kouč z Kanady nám…

V premiérovém reprezentačním duelu sezony Česka proti Slovensku v Třinci (0:2) byli oba gólmani vynikající. V…

 

Reflex.cz

Papež František a migranti: Totální ztráta pudu sebezáchovy

Papež František a migranti: Totální ztráta pudu sebezáchovy

Je jistě svatokrádežné nazírat na konání papeže, hlavy katolické církve, očima etologie, nauky o chování zvířat.…

Pozůstatky sovětského impéria: Fotografie tajných základen, které na mapě nenajdete

Pozůstatky sovětského impéria: Fotografie tajných…

Jedna návštěva u babičky, to bylo vše, co u Danila Tkachenka stačilo k zažehnutí touhy po prozkoumání vojenských…