7.11. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco Daily: Jemnější svezení

 

Iveco Daily nadále používá rámový podvozek. Nová generace přidala jemné ovládání, odlehčenou konstrukci a nižší spotřebu.

Zatímco někteří výrobci lehkých užitkových vozidel v modernizovaných vydáních zesílili skelety vozidel, Iveco si naopak dovolilo materiál z nejmenšího modelu Daily ubírat. Vyzkoušeli jsme, zda to nebude na úkor pevnosti.

Větší nákladový prostor

Díky upravení zadní nápravy pro kola s jednoduchou montáží došlo ke snížení nákladové výšky o cca 55 mm, čímž narostl objem furgonu při zachování stejné nosnosti zadní nápravy.

Značné úpravy se dočkalo přední zavěšení, které u všech verzí do 3,5 tuny celkové hmotnosti používá čtyřúhelníkové rameno provázené masivními výztuhami, které při snížené hmotnosti dovolují zvýšenou nosnost o 100 kg na celou přední nápravu. Třetí vydání Daily prodělalo změnu skeletu furgonu na 80 procentech plechových dílů. Převzata byla pouze podlaha nákladového prostoru kromě prostoru mezi zadními podběhy. Přední část pro uchycení motoru, převodovky a nápravy prošla úpravou. Vyztužení boků a střechy furgonu vzešlo z vývojového oddělení nové.

Díky novým rozvorům vznikla největší verze furgonu s rekordním objemem nákladového prostoru 19,6 m3. Iveco také zaměřilo pozornost na nejprodávanější kategorii furgonů s objemem 9–11 m3 a postavilo 10,8kubíkové provedení s optimálním poměrem rozvoru, ložné délky a celkové délky vozidla.

Plastová dolní část

Daily obdržela dolní část boků chráněnou černým plastem, který plynule navazuje na přední a zadní nárazník. Pohledná úprava chrání plechovou část vozidla v nejchoulostivějších místech a navíc se při výrobě ušetří na lakování. Stejná úprava se také týká minibusu Daily Tourys. Nové vydání Daily také vychází vstříc více nástavbářům, když na rozvoru 4100 mm s jednoduchou montáží kol nabízí nástavbovou délku až 4495 mm.

Výrobce se chlubí odlehčením všech modelů, kterého dosáhl nejen úpravou obou zavěšení kol. Dalších několik kilogramů ubylo díky proměnlivé konstrukci rámu. Profil C má v oblastech podpěr – kol sníženou výšku, což nijak neubírá nosnosti tohoto prvku. Zároveň se snižuje výška C profilu v zadním převisu směrem ke konci rámu. Opět neubyla nosnost, ale snížila se hmotnost rámu.

Za volantem

Nové zavěšení předních kol se projevilo při jízdních zkouškách poblíž italského Balocca. Byli jsme překvapeni, jak snadno lze s furgonem či podvozkem opatřeným valníkem snadno a jemně zatáčet. Současná Daily se chová spíše jako nákladní vozidlo, třetí vydání se jízdním projevem hodně přiblížilo osobním automobilům.

Totéž platí pro posez za volantem, který dostal kolmější polohu a o 20 mm menší průměr. Klasické sedadlo řidiče kleslo o 15 mm níže, což celkem vytváří příjemnější polohu řidiče za volantem.

Motorizace Euro 5b+ a Euro VI

Kvůli blížícímu se přísnějšímu emisnímu požadavku Euro 5b+ pro lehká užitková a již platnému Euro VI pro střední a těžká užitková vozidla musely nastat změny na používaných čtyřválcích o objemu 2,3 a 3,0 litru. Třílitrová jednotka pro vozidla do šesti tun celkové hmotnosti byla v dosud nejsilnějším provedení 125 kW posílena, točivý moment byl zvýšen z 400 na 430 N.m. Přibyla ještě výkonnější verze 151 kW s 470 N.m, kterou jsme na zkušební trase také projeli. S výrazně zatíženým furgonem si agregát doslova hrál a najde uplatnění zejména v členitém terénu.

Třílitrový čtyřválec pro Daily s celkovou hmotností přes šest tun (Euro VI) kombinuje k dosažení limitu škodlivin recirkulaci výfukových plynů se vstřikováním močoviny SCR. Zajímavou technologicky jednodušší variantu tvoří pohon na CNG, který nevypouští žádné částice a co do oxidů dusíku dosahuje ve srovnání se vznětovým motorem poloviční množství.

Snížení spotřeby

V souladu s tlakem na snižování spotřeby paliva Iveco zavedlo několik opatření, která by dohromady měla ušetřit až 5,5 procenta nafty. Jedná se o posunutí filtru pevných částic blíž k turbodmychadlu, což v zachycovači zvýší teplotu a omezí nadbytečné vstřikování nafty za účelem regenerace filtru. Dalších několik decilitrů paliva ušetří alternátor pracující pouze při potřebě dobíjení akumulátoru. Ve spojení s olejáři došlo na zavedení nízkoviskózního oleje 0W-30, který omezil třecí ztráty motoru. K agregátům 2.3/93 kW a 3.0/107 kW bude na přání k dostání systém Ecoswitch, který zahrnuje start-stop systém a omezí špičku točivého momentu pro snížení nároků na naftu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Útoky amerických dronů porušují suverenitu země, vzkázal Pákistán do Washingtonu Útoky amerických dronů porušují suverenitu země, vzkázal Pákistán do Washingtonu

Pákistán označil plánované útoky amerických bezpilotních…

Sankce vůči Rusku budou trvat dál, rozhodl summit Evropské unie Sankce vůči Rusku budou trvat dál, rozhodl summit Evropské unie

Evropská unie prodlouží hospodářské sankce uvalené na…

V případě prohraných voleb se vrátím se do houpacího křesla na Vysočinu, slibuje Zeman V případě prohraných voleb se vrátím se do houpacího křesla na Vysočinu, slibuje Zeman

Pokud prezident Miloš Zeman prohraje příští rok volby,…

 

Štítky Iveco Profi Dodávky

 

Přidat názorDiskuse: Iveco Daily: Jemnější svezení

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad) Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté…

Deset legendárních čtyřkolek - od pracovního offroadu až po supersport Deset legendárních čtyřkolek - od pracovního offroadu až po supersport

Ať už vám jde o prostupnost nezpevněným terénem, nebo jen…

 




Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost

V blízkosti Mníšku pod Brdy jsme v kopcovitém terénu…

Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus

Zatímco Iveco odhalilo model Daily Euro 6 v nadmořské…

 



 
Lotec C1000 (1991-1995): Toto mělo být nejrychlejší auto světa. Proč vzniklo v jediném kuse?

Lotec C1000 (1991-1995): Toto mělo být nejrychlejší auto světa. Proč vzniklo v jediném kuse?

Včera

V první polovině 90. let se postupně rodil v Bavorsku unikátní supersport. Na objednávku.




Blesk.cz

Mynářovy padesátiny na Hradě: Přišel Tvrdík, Duka, Uzel i parta (ex)ministrů

Mynářovy padesátiny na Hradě: Přišel Tvrdík, Duka,…

Sportovní „bafuňáři“, kapitáni průmyslu, sexuolog, kardinál, ale i řada bývalých a současných ministrů. Takovou…

Čtvrtek byl nejlepším dnem roku. U Prahy naměřili 36 °C a padaly rekordy

Čtvrtek byl nejlepším dnem roku. U Prahy naměřili 36…

Dosud nejteplejším letošním dnem v Česku byl čtvrtek, který překonal primát úterka. V Husinci-Řeži u Prahy…

 

iSport.cz

Slovák Lobotka o zájmu Slavie: Dobrá adresa. V Ajaxu pobavil hláškou

Slovák Lobotka o zájmu Slavie: Dobrá adresa. V Ajaxu…

Patří mezi nejvýraznější tváře slovenské jednadvacítky na EURO. A také mezi hráče, o které stojí pražská Slavia.…

Posily Sparty: Stramaccioni budí respekt, první trénink byl náročný

Posily Sparty: Stramaccioni budí respekt, první…

Seznámení i první trénink mají za sebou. Sparťanští fotbalisté už jedou naplno podle rozkazů italského trenéra…

 

Reflex.cz

Vdova po Helmutu Kohlovi si nepřála, aby na smutečním obřadu promluvila Angela Merkelová

Vdova po Helmutu Kohlovi si nepřála, aby na…

Jen o kousek unikla velké mezinárodní ostudě Angela Merkelová, která byla kdysi označována za oblíbenkyni…

Ekonom Vladimír Pikora o předvolebních plánech ČSSD: Zoufalé strany mají zoufalé programy

Ekonom Vladimír Pikora o předvolebních plánech ČSSD:…

Je mi smutno, je mi úzko. Četl jsem program ČSSD. Vážně si politici myslí, že mohou lidem do očí tak lhát a…