reklama


7.11. 2014 Ladislav Černý

Iveco Daily: Jemnější svezení

 

Iveco Daily nadále používá rámový podvozek. Nová generace přidala jemné ovládání, odlehčenou konstrukci a nižší spotřebu.

Zatímco někteří výrobci lehkých užitkových vozidel v modernizovaných vydáních zesílili skelety vozidel, Iveco si naopak dovolilo materiál z nejmenšího modelu Daily ubírat. Vyzkoušeli jsme, zda to nebude na úkor pevnosti.

Větší nákladový prostor

Díky upravení zadní nápravy pro kola s jednoduchou montáží došlo ke snížení nákladové výšky o cca 55 mm, čímž narostl objem furgonu při zachování stejné nosnosti zadní nápravy.

Značné úpravy se dočkalo přední zavěšení, které u všech verzí do 3,5 tuny celkové hmotnosti používá čtyřúhelníkové rameno provázené masivními výztuhami, které při snížené hmotnosti dovolují zvýšenou nosnost o 100 kg na celou přední nápravu. Třetí vydání Daily prodělalo změnu skeletu furgonu na 80 procentech plechových dílů. Převzata byla pouze podlaha nákladového prostoru kromě prostoru mezi zadními podběhy. Přední část pro uchycení motoru, převodovky a nápravy prošla úpravou. Vyztužení boků a střechy furgonu vzešlo z vývojového oddělení nové.

Díky novým rozvorům vznikla největší verze furgonu s rekordním objemem nákladového prostoru 19,6 m3. Iveco také zaměřilo pozornost na nejprodávanější kategorii furgonů s objemem 9–11 m3 a postavilo 10,8kubíkové provedení s optimálním poměrem rozvoru, ložné délky a celkové délky vozidla.

Plastová dolní část

Daily obdržela dolní část boků chráněnou černým plastem, který plynule navazuje na přední a zadní nárazník. Pohledná úprava chrání plechovou část vozidla v nejchoulostivějších místech a navíc se při výrobě ušetří na lakování. Stejná úprava se také týká minibusu Daily Tourys. Nové vydání Daily také vychází vstříc více nástavbářům, když na rozvoru 4100 mm s jednoduchou montáží kol nabízí nástavbovou délku až 4495 mm.

Výrobce se chlubí odlehčením všech modelů, kterého dosáhl nejen úpravou obou zavěšení kol. Dalších několik kilogramů ubylo díky proměnlivé konstrukci rámu. Profil C má v oblastech podpěr – kol sníženou výšku, což nijak neubírá nosnosti tohoto prvku. Zároveň se snižuje výška C profilu v zadním převisu směrem ke konci rámu. Opět neubyla nosnost, ale snížila se hmotnost rámu.

Za volantem

Nové zavěšení předních kol se projevilo při jízdních zkouškách poblíž italského Balocca. Byli jsme překvapeni, jak snadno lze s furgonem či podvozkem opatřeným valníkem snadno a jemně zatáčet. Současná Daily se chová spíše jako nákladní vozidlo, třetí vydání se jízdním projevem hodně přiblížilo osobním automobilům.

Totéž platí pro posez za volantem, který dostal kolmější polohu a o 20 mm menší průměr. Klasické sedadlo řidiče kleslo o 15 mm níže, což celkem vytváří příjemnější polohu řidiče za volantem.

Motorizace Euro 5b+ a Euro VI

Kvůli blížícímu se přísnějšímu emisnímu požadavku Euro 5b+ pro lehká užitková a již platnému Euro VI pro střední a těžká užitková vozidla musely nastat změny na používaných čtyřválcích o objemu 2,3 a 3,0 litru. Třílitrová jednotka pro vozidla do šesti tun celkové hmotnosti byla v dosud nejsilnějším provedení 125 kW posílena, točivý moment byl zvýšen z 400 na 430 N.m. Přibyla ještě výkonnější verze 151 kW s 470 N.m, kterou jsme na zkušební trase také projeli. S výrazně zatíženým furgonem si agregát doslova hrál a najde uplatnění zejména v členitém terénu.

Třílitrový čtyřválec pro Daily s celkovou hmotností přes šest tun (Euro VI) kombinuje k dosažení limitu škodlivin recirkulaci výfukových plynů se vstřikováním močoviny SCR. Zajímavou technologicky jednodušší variantu tvoří pohon na CNG, který nevypouští žádné částice a co do oxidů dusíku dosahuje ve srovnání se vznětovým motorem poloviční množství.

Snížení spotřeby

V souladu s tlakem na snižování spotřeby paliva Iveco zavedlo několik opatření, která by dohromady měla ušetřit až 5,5 procenta nafty. Jedná se o posunutí filtru pevných částic blíž k turbodmychadlu, což v zachycovači zvýší teplotu a omezí nadbytečné vstřikování nafty za účelem regenerace filtru. Dalších několik decilitrů paliva ušetří alternátor pracující pouze při potřebě dobíjení akumulátoru. Ve spojení s olejáři došlo na zavedení nízkoviskózního oleje 0W-30, který omezil třecí ztráty motoru. K agregátům 2.3/93 kW a 3.0/107 kW bude na přání k dostání systém Ecoswitch, který zahrnuje start-stop systém a omezí špičku točivého momentu pro snížení nároků na naftu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pražskou ODS povede do voleb Černochová, Klaus mladší je trojkou Pražskou ODS povede do voleb Černochová, Klaus mladší je trojkou

Pražskou ODS pro podzimní volby do Poslanecké sněmovny…

Důkaz, že se Čína skutečně změnila: Podívejte se na fotografie mladých žen Důkaz, že se Čína skutečně změnila: Podívejte se na fotografie mladých žen

V souvislosti s Čínou se většinou hovoří o ekonomice,…

Radiožurnál: Hnutí STAN se radí s mužem z Krejčířových kauz Radiožurnál: Hnutí STAN se radí s mužem z Krejčířových kauz

Hnutí STAN konzultuje stranické záležitosti se zlínským…

Štěstí? Sazka otevře první vlastní kavárny Štěstí? Sazka otevře první vlastní kavárny

Lídr na tuzemském trhu číselných loterií, společnost…

 
 

Přidat názorDiskuse: Iveco Daily: Jemnější svezení

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Tato auta opustila český trh, jinde se však stále dobře prodávají Tato auta opustila český trh, jinde se však stále dobře prodávají

Vybrali jsme šest aut a modelových řad, které předčasně…

Mercedes chce konkurovat pick-upům v USA. Začne s třídou X Mercedes chce konkurovat pick-upům v USA. Začne s třídou X

Německá automobilka uvažuje o nasazení svého nového…

 




Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost

V blízkosti Mníšku pod Brdy jsme v kopcovitém terénu…

Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus

Zatímco Iveco odhalilo model Daily Euro 6 v nadmořské…

 



 
Zajištění auta proti pohybu: Je lepší ruční brzda, nebo zařazená rychlost? A jak je to s automaty?

Zajištění auta proti pohybu: Je lepší ruční brzda, nebo zařazená rychlost? A jak je to s automaty?

Včera

Zajištění automobilu proti pohybu není žádná věda, pár pravidel je ale nutné dodržovat!




Blesk.cz

Na rakouský parlament, letiště i úřady útočil turecký hacker. Kvůli nepřátelství

Na rakouský parlament, letiště i úřady útočil…

Za kybernetickými útoky na instituce v Rakousku stál turecký nacionalista. S odvoláním na rakouskou rozvědku o…

Čím déle stonáte, tím víc peněz dostanete? Plán ČSSD se nelíbí odborům

Čím déle stonáte, tím víc peněz dostanete? Plán ČSSD…

Dávky pro dlouhodobě nemocné by mohly od druhého měsíce vzrůst na dvě třetiny platu, od třetího měsíce až na 72…

 

iSport.cz

Český šampion už letos do Ligy mistrů? Naděje drží AS Řím a Besiktas

Český šampion už letos do Ligy mistrů? Naděje drží…

Tuzemské kluby čtvrtečním vyřazením Sparty z Evropské ligy uzavřely své účinkování v této sezoně evropských…

CELÝ SESTŘIH: Boleslav - Teplice 1:1. Domácí čekají na výhru osm kol

CELÝ SESTŘIH: Boleslav - Teplice 1:1. Domácí čekají…

Fotbalisté Mladé Boleslavi v pondělní dohrávce 18. kola první ligy s Teplicemi neukončili sedm zápasů dlouhou…

 

Reflex.cz

Amazon prodává antisemitské knihy zpochybňující holocaust. Na výzvy, ať toho nechá, nereaguje

Amazon prodává antisemitské knihy zpochybňující…

Jad vašem, památník obětí holocaustu v izraelském Jeruzalémě, vyzval společnost Amazon, aby přestala šířit…

Oscary: Příliš černobílé výsledky a pointa pro Trumpa

Oscary: Příliš černobílé výsledky a pointa pro Trumpa

Dodržel-li prezident Trump slovo a opravdu se na letošní Oscary nedíval, musí teď hořce litovat. „Pointu“ v…

 
 
reklama