12.3. 2017 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco Daily Minibus Euro 6: Více komfortu

 

Snížení spotřeby paliva a mnoho prvků ve prospěch posádky i řidiče nese v sobě Daily Minibus v emisní specifikaci Euro 6.

Designový rozdíl mezi Daily Euro 5 a novou Euro 6 je díky nové masce chladiče jasný, ale více změn nastalo uvnitř minibusu. Ve srovnání s Euro 5 dosahuje nižší spotřebu paliva a další pro dopravce i cestující příjemné prvky.

Úsporné technologie

Snížením tření, další optimalizací chlazení a vstřikovacího systému Multijet II, použitím olejového čerpadla s variabilním výkonem, systému automatického vypínání/startování motoru nazvaného Ecoswitch Pro a prostřednictvím jiných podobných zdokonalení se spotřeba paliva v cyklu NEDC snížila o osm procent.

Od začátku příštího roku bude motor 2,3litrový čtyřválec F1A vybaven technologií SCR, se kterou má Iveco v nákladních vozidlech zkušenosti delší než čtvrt století.

Nízké náklady na údržbu a opravy díky prodlouženým intervalům údržby na 50.000 km a komponentům odolným proti opotřebení vedou k dalším úsporám ve výši až dvanáct procent. Další úspory nafty lze najít v radách systému Driving Style Evaluation, který aktuálně radí řidiči, jak pohonný řetězec používat.

Tři typy dopravy

Kompletní modelová řada minibusu Daily Euro 6 nabízí řešení pro různorodé mise osobní dopravy: turistické modely pro cestování s komfortem a stylem, meziměstské modely s nejvyšší kapacitou ve své kategorii a školní autobusy speciálně navržené pro přepravu studentů.

Nejčastější provedení tvoří 6,5tunová verze s kapacitou až 22 cestujících a velkorysým zavazadlovým prostorem o objemu 2,5 m3.

Stejně jako u ostatních modelů Daily můžete i u nového minibusu Daily vybírat z dieselových motorů homologovaných pro normu Euro VI Heavy Duty, z ultra-ekologických motorů Natural Power na CNG či z elektrického motoru s tichým provozem a nulovými provozními emisemi.

Více ticha

Interiér karoserie Daily Euro 6 je ještě lépe odhlučněný. Výrobce udává značný rozdíl čtyř decibelů. Pohodlné interiéry nabízejí nový kožený volant, zlepšené potahy sedadel a pěnou plněné opěrky hlavy. Přístrojová deska zavádí nové funkce navržené tak, aby vytvářely připojené profesionální pracoviště. Nové digitální rádio (DAB) zabudované do přístrojové desky nabízí všechny hlavní funkce DAB a FM se všemi funkcemi pro přehrávání médií a správu hovorů, které představují standard ve vozidlech vyšší třídy.

S novou maskou chladiče, jejíž horizontální linie spojuje oba přední reflektory a propůjčuje vozu ladný design, nabízí minibus Daily Euro VI výběr délek od 6 do 7,5 m. Doprovází jej dlouhá řada volitelných úprav na přání, ať už se jedná o mechaniku vozu či doplňky interiéru, je tak možné přizpůsobit vůz individuálním potřebám.

Nově koncipovaná ergonomii pracoviště řidiče zahrnuje například o 1,5 cm snížené sedadlo a volant se zmenšeným průměrem o dva centimetry a o 7° svislejší. Řidič se dále může těšit na čelní sklo prodloužené v horní části o čtyři centimetry. Lepší výhled například na semafory během stání na křižovatkách přijde vhod.

Ovládací prvky jsou nyní ideálně rozmístěny tak, aby je měl řidič příhodně po ruce. Nová palubní deska obsahuje širší, praktičtější a snadněji přístupné odkládací prostory. Kabina se může pochlubit účinnější klimatizací a odhlučněním, které u řidiče snižují riziko únavy během dlouhých a náročných cest. Praktická palubní deska obsahuje nové klíčové prvky, které tvoří moderní profesionální pracoviště.

Robustní rám

Karosérie byla přepracována, ale pevný a odolný podvozek zůstal. Jeho robustnost spočívá v rámové konstrukci s podélnými nosníky profilu C ze speciální oceli. Tato jedinečná vlastnost umožňuje minibusu Daily vyniknout v segmentu mezi ostatními minibusy. Použití silnější konstrukce karosérie, která zvyšuje nákladní kapacitu, umožňuje optimalizovat hmotnost a výkon. Přepravní kapacitu s celkovou hmotností až 6,5 t nedosahuje žádný konkurent.

Minibus Daily obdržel elektronický stabilizační prostředek ESP deváté generace a tempomat, dále například systém Lane Departure Warning System (LDWS) upozorňující řidiče na neúmyslné vybočení z pruhu. LDWS a zpětná kamera jsou k dispozici na přání.

Mimořádný komfort minibusu Daily lze ještě zvýšit zadním pneumatickým odpružením, které je rovněž k dispozici na přání.

Turistický provoz

Typ Tourys je synonymem pro komfort a styl turistických autobusů v jediném kompaktním modelu. Díky sedadlům s polohovatelnými opěradly, snadno přístupnému zavazadlovému prostoru se sníženým dnem a objemem 2,5 m3 a novému provedení podlahy i stropu nabízí Tourys vše potřebné pro kratší výlety. Nové standardní prvky na vysoké úrovni, jako je LED osvětlení a individuální výdechy klimatizace pro cestující, lze doplnit o celou řadu ještě exkluzivnější výbavy na přání. V minibusu můžeme nalézt LCD monitor na promítání filmů, navigaci vestavěnou do přístrojové desky a couvací kameru.

K dalšímu vybavení patří také USB porty u každého sedadla pro nabíjení elektronických prostředků, lednička na nápoje a kávovar u řidiče.

Úsporný automat

Minibus Daily Tourys Euro VI dostal standardně osmistupňovou automatickou převodovku Hi-Matic, kterou jsme již vyzkoušeli v provedení Daily furgon. Převodovka Hi-Matic je konstruována tak, aby zaručovala maximální výkon, minimální provozní náklady, vysoký komfort a skvělé řazení v kombinaci se sníženou spotřebou paliva. Díky osmi převodům je řazení ve srovnání se šestistupňovými modely rychlejší a přesnější, neboť při jakékoli rychlosti motoru zaručuje zařazení ideálního stupně do 0,2 sekundy. Řidič má k dispozici dva mody strategie řazení. Režim Eco drží motor v ekonomických otáčkách, dynamiku vozidla za cenu vyšší spotřeby zajišťuje mód Power.

Novinku tvoří možnost montáže automatické převodovky Hi-Matic s retardérem Telma, což je ideální kombinace pro vyšší bezpečnost v kopcovitém a horském terénu.

Pro linkový provoz

Daily Line s přepravní kapacitou 16-22 cestujících podle typu dveří pomáhá minimalizovat provozní náklady a nabízí konfiguraci vhodnou pro různé využití. Model Line je nabízen ve třech délkách, se dvěma typy dveří a variabilním uspořádáním sedadel pro cestující. Má tedy velkou variabilitu vzhledem k potřebám přepravce.

Stejně široký je i výběr vybavení: na přání jsou k dispozici elektronické tabule pro uvedení cílové stanice, příprava pro instalaci označovačů jízdenek a tlačítka pro zastavení na znamení.

Díky zadní rampě pro vozíčkáře a jednoduše odstranitelným sedadlům v zadní řadě dokáže Daily Line usnadnit nástup i tělesně postiženým cestujícím. Je kromě vznětového pohonu dodávána také s pohonem na CNG s nižším dopadem na životní prostředí a mimořádně nízkými provozními náklady.

Také elektrobus

Daily Electric nové generace využívá speciálně konstruované nové baterie s vysokou hustotou a vysoce výkonné superkondenzátory umožňující rychle akumulovat přeměnu kinetické energie v elektrickou. Díky zlepšenému řízení spotřeby energie bylo možné snížit nabíjecí dobu v případě rychlonabíjení pouze na dvě hodiny. Daily Electric využívá evropskou normu pro „3. režim nabíjení” a zároveň je kompatibilní se všemi veřejnými stanicemi i domácími dobíjecími systémy. Minibus je k dispozici s 16 či 19 sedadly a na přání i s místem pro vozíčkáře. Vybaven je kromě superkondenzátorů také dvěma či třemi akumulátory.

Prodejní čísla

Společnost Iveco Bus prodala v loňském roce v Evropě 2310 minibusů Daily, čímž dosáhla 12% podílu na trhu. zaujala vedoucí postavení v Itálii (47 %), Francii (31 %) a Španělsku (31 %). Podíl minibusů a prodaných podvozků určených pro nástavbáře činí 60/40.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman: Čína zrušila schůzku ministerstev zahraničí kvůli varování před Huawei Zeman: Čína zrušila schůzku ministerstev zahraničí kvůli varování před Huawei

Čína v reakci na varování před technologiemi čínské firmy…

Google koupil technologii chytrých hodinek od výrobce Fossil, zaplatil téměř miliardu Google koupil technologii chytrých hodinek od výrobce Fossil, zaplatil téměř miliardu

Americký výrobce hodinek a dalších módních doplňků Fossil…

Společný podnik s českou účastí koupil solární parky v Bulharsku Společný podnik s českou účastí koupil solární parky v Bulharsku

Společnost Samsung C&T prodala svých sedm solárních…

Seat loni překonal hranici půl milionu prodaných vozů Seat loni překonal hranici půl milionu prodaných vozů

Španělská automobilka Seat překonala prodejní rekord…

 

Štítky Iveco Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu

Na letošní rok plánuje škodovka uvedení modernizovaného…

Facelift BMW řady 7: Za obrovskými ledvinkami leží nový motor V8 Facelift BMW řady 7: Za obrovskými ledvinkami leží nový motor V8

Po úniku fotek již BMW oficiálně představuje modernizaci…

 





 
Rinspeed X-Trem M.U.V. byl koncept pick-upu s „jeřábem“ a vznášedlem na korbě!

Rinspeed X-Trem M.U.V. byl koncept pick-upu s „jeřábem“ a vznášedlem na korbě!

Včera

Jak lépe využívat ložnou plochu pick-upů, která bývá po většinu času neobsazená, ukázala v roce 1999 švýcarská firma Rinspeed Design.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Nová stezka v korunách stromů, závody na běžkách a lyžích i návrat dinosaurů

Tipy na víkend: Nová stezka v korunách stromů,…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Bez Wi-Fi na mobilu ani ránu. Pouze na data operátorů se spoléhá minimum lidí

Bez Wi-Fi na mobilu ani ránu. Pouze na data…

Pokud se chceme připojit k internetu přes mobilní telefon, máme v podstatě dvě možnosti. Buď využít nějaký…

 

iSport.cz

Český talent Graiciar o Fiorentině: Cizina byla sen, ale takhle žít nechci

Český talent Graiciar o Fiorentině: Cizina byla sen,…

Jako mladý hráč si splnil velké přání. V létě 2017 podepsal smlouvu ve Fiorentině, kam se o rok později šel rvát…

Vrba: Limberský? Jsem rád, že disciplinárka funguje. Kádr má hotový

Vrba: Limberský? Jsem rád, že disciplinárka funguje.…

Bezproblémová výhra 6:1 proti druholigovému Ústí nad Labem vykouzlila Pavlu Vrbovi úsměv na tváři. Trenér…

 

Reflex.cz

Jaromír Soukup verze 2018 pro Reflex: Politické ambice určitě nemám

Jaromír Soukup verze 2018 pro Reflex: Politické…

Moderátor nespočitatelného počtu pořadů televize Barrandov Jaromír Soukup oznámil vstup do politiky a vznik…

Předchůdci análních kolíků: Rektální rozšiřovače „léčily“ pacienty ještě před 80 lety

Předchůdci análních kolíků: Rektální rozšiřovače…

Anémii, letargii, nespavost, migrény, návaly horka, hemeroidy, anorexii, nadýmání, zažívací potíže, podrážděnost…