27.9. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco Daily Pias 4X4 50C17: Horský ideál

 

Iveco nechává u rakouské firmy Achleitner přestavovat Daily na pohon všech kol a nabízí je v Česku pod názvem Pias. Vyzkoušeli jsme šestimetrový furgon.

Italský výrobce sice vyrábí jiné Daily 4x4 sám, ale jde o vůz do velmi těžkého terénu, kam je vybaven oběma tuhými nápravami s parabolickými pery, obrovskou zkřižitelností kol, dvěma redukčními převodovkami, třemi uzávěrkami diferenciálů, světlou výškou 300 mm a brodivostí 700 mm. Tento konkurent Unimogu se prodává ve dvou hmotnostních třídách 3,5 a 5,5 tuny.

Furgon do hor

My jsme si půjčili furgon Daily 4x4 Pias, který používá nezávislé zavěšení přední nápravy na dvojitých příčných lichoběžníkových ramenech s dvěma dvojicemi teleskopických tlumičů. Nechybí ani torzní stabilizátor. Světlost zkoušeného provedení byla navýšena o 80 mm vpředu a 100 mm vzadu.

Na podlaze jsme za řadicí pákou šestistupňové převodovky našli páku redukce 2,5:1. Zpočátku odpočívala pěkně na podlaze, ale během průjezdu sněhem jsme ji kvůli šetrnosti vůči spojce vytáhli vzhůru.

Pěkný drsoň

Daily s homologací do N1 s celkovou hmotností 3,5 tuny používalo podvozek z verze C50. Kromě stálého pohonu všech kol s dělením točivého momentu 50:50 mezi obě nápravy jsme měli k dispozici tři tlačítka pro aktivaci elektromotorků ve všech třech diferenciálech. Zadní pocházel přímo z dílny Iveca a nebylo na něm nic měněno.

Z dvou nabízených stálých převodů 3,917 nebo 4,889 používal nižší, přesto jsme během jízdy po dálnici z Prahy do Jizerských hor nebyli nadšeni. Při rychlosti 130 km/h třílitrový agregát točil vysokých 3150 min-1. To se nám jevilo jako zbytečně krátké zpřevodování, protože třílitrový čtyřválec používal dvojici turbodmychadel, nabízel maximum točivého momentu 400 N.m už od 1250 otáček a svižné tempo i se střední výškou střechy zvládal na „půl plynu“.

Zpočátku bez redukce

Vjezd do zasněžených kolejí v prudkém horském stoupání si sice vynutil první převodový stupeň, ale v záloze jsme ještě měli redukci s obrovským poměrem 1:2,5.

Díky ní mohl být navzdory určení vozu i do terénu stálý převod zadní nápravy klidně o čtvrtinu delší. Na dálnici při rychlosti 130 km/h bychom tak stáhli spotřebu z patnácti litrů cca na dvanáct. Řešením by samozřejmě také bylo zvětšení celkového rozsahu 5,373–0,791 převodovky ZF 6S400. Díky dvojmontáži zadních kol jsme se do sněhu téměř nebořili a až v hodně náročných podmínkách promoklého sněhu museli aktivovat uzávěrku mezinápravového diferenciálu. Ten stejně jako přední pocházel od firmy Achleitner s elektromotorkem ovládaným uzávěrem.

Sněžná anabáze s prudkým otáčením v hlubokém sněhu si vyžádala ještě uzavření zadní nápravy. Přední osu jsme ani v téměř krkolomných situacích nepotřebovali uzamknout.

Při pohybu

Přestože šlo o elektricky ovládané uzávěrky, raději jsme je zapínali během pomalé jízdy a bez velkého tahu motoru. Za šetrné zacházení se odvděčily tichem v terénu i při městském provozu. Na dálnici však nebylo možné přeslechnout otáčení spojovacích hřídelí vycházejících z dělicí převodovky pod středem vozidla. Ta byla chráněna krytem, který dělilo od vozovky 250 mm. Pod předním diferenciálem zůstávalo 182 a vzadu 177 mm.

Díky těmto do terénu velmi slušným hodnotám jsme se nebáli ani kamenitých cest pokrytých sněhem, pod nímž se mohly skrývat větší kameny. Tak to má být, pomysleli jsme si a vžili se do role řidiče zásobujícího horskou chatu materiálem či zavazadly hostů a zvládajícího několik takových cest denně. Jedinou méně příznivou změnou proti klasickému Daily pouze s pohonem zadních kol bylo omezení rejdu předních kol na 45°. To je však dané pohonem předních kol a možnostmi homokinetického kloubu, stejně jako u všech vozidel s přenášením točivého momentu na přední osu.

Tuhý rám

Výhoda Daily 4x4 Pias ve specifikaci 50C17 spočívala ve velmi robustním rámu, jeho podélníky ve tvaru C měly výšku 182 mm při tloušťce materiálu 4 mm. Spojení dvou těchto traverz nanýtovanými kruhovými příčníky vytvářelo konstrukci schopnou dlouhodobě odolávat nejen nákladu, ale také změnám zatížení vlivem jízdy v náročném terénu. Rám jako hrom rozhodně přežije nejdrsnější podmínky.

Nejsilnější třílitr

Iveco se rozhodlo do Daily 4x4 Pias montovat výhradně dvakrát přeplňovaný třílitrový čtyřválec o výkonu 125 kW. Mnohem zajímavější byl točivý moment 400 N.m dostupný již od 1250 min-1. Díky němu prázdný vůz uháněl jako zběsilý, tunovou zkušební zátěž téměř neregistroval.

V nejtěžším, sedmitunovém provedení, v jakém se Daily 4x4 Pias dodává, by čtyřválec měl odpovídající zátěž. Tato verze s pevným rámem a možností jednoduché či dvojité kabiny, furgonu nebo nástavby je co do nabídky na trhu výjimečná. Pias 4x4 je k dostání na rozvorech 3000 až 3950 mm, v případě skříně s třemi výškami střechy.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 3.0 HPT
Typ dvakrát přeplňovaný vznět. čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2998
Vrtání x zdvih (mm) 95,8 x 104
Největší výkon (kW/min-1) 125/3000
Točivý moment (N.m/min-1) 400/1250
Emise norma Euro 5/EEV
D/š/v vozu (mm) 5997/1996/2845
Rozvor (mm) 3300
Šířka mezi podběhy )mm) 1030
Světlá výška P/Z nápravy (mm) 182/177
Světlá výška rozděl. převodovky (mm) 250
Celková hmotnost (kg) 3500
Pohotovostní hmotnost (kg) 2690
Objem náklad. prostoru (m3) 12
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 3,917
Redukční převodovka 1:2,5
Pohon všech kol
Uzávěrky diferenciálů mezin., zadní a přední
Pneumatiky 195/75 R16
Nejvyšší rychlost (km/h) 147
Nádrž paliva (l) 70
Spolupracujeme s TipCars.com
Nejen Babiš a Zeman. Také Masaryk s Benešem křivili realitu, říká bohemista Švéda Nejen Babiš a Zeman. Také Masaryk s Benešem křivili realitu, říká bohemista Švéda

Celá řada mýtů a legend provází dějinné události, jako…

Středula: Když roboti nahradí nejhůř placená místa, bude to hlavní přínos digitalizace Středula: Když roboti nahradí nejhůř placená místa, bude to hlavní přínos digitalizace

Pracovní trh Česka může výhledově přijít o desítky až…

Zeman ujistil Babiše, že by ho sestavením vlády pověřil znovu Zeman ujistil Babiše, že by ho sestavením vlády pověřil znovu

rezident Miloš Zeman během pondělní večeře na zámku v…

 

Štítky Iveco Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu

Omlazená Kia Optima dostala dva nové motory. Benzinová…

Krásky a mašiny: Podívejte se, jak vznikal sexy kalendář Zetor 2019 Krásky a mašiny: Podívejte se, jak vznikal sexy kalendář Zetor 2019

Kalendáře brněnského Zetoru patří mezi sběratelské…

 



Iveco Daily slaví 40. narozeniny. Prohlédněte si všechny jeho generace! Iveco Daily slaví 40. narozeniny. Prohlédněte si všechny jeho generace!

Iveco v letošním roce oslavuje 40 let od uvedení první…

Iveco Daily Blue Power: Do města i v budoucnosti Iveco Daily Blue Power: Do města i v budoucnosti

Iveco splňuje s modelem Daily nejen současné, ale i…

 



 
Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Včera

Nikola Tesla je jedním z největších vynálezců všech dob. Díky němu máme třeba střídavý proud. Jenže Tesla toho vymyslel mnohem více. Třeba turbínu, která se obejde bez lopatek.




Blesk.cz

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze Spyro Reignited Trilogy

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze…

Před rokem způsobil poprask remake původní trilogie legendárního Crashe Bandicoota. Vydavatelský dům Activision…

Lechtivé eskapády Thajce, který chodí nahý a žije jako pračlověk: Do jeskyně vodí turistky na sex!

Lechtivé eskapády Thajce, který chodí nahý a žije…

Doma chodí zásadně nahý, žije v opuštěné jeskyni, bez nábytku, elektřiny a přívodu vody jako v době kamenné. A…

 

iSport.cz

Slavia posiluje! Přijde Ševčík. Stoch prodlouží smlouvu, Souček zůstává

Slavia posiluje! Přijde Ševčík. Stoch prodlouží…

Fotbalový středopolař Petr Ševčík v zimě zamíří z Liberce do Slavie. Podle předsedy představenstva Pražanů…

Česko – Slovensko 1:0. Cenné vítězství zařídil krásným gólem Schick

Česko – Slovensko 1:0. Cenné vítězství zařídil…

Léčba Jaroslavem Šilhavým úspěšně pokračuje dál! Čeští fotbalisté v rámci Ligy národů porazili v Edenu Slovensko…

 

Reflex.cz

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla chránit hitlerovské Německo

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla…

„Válka bude vyhrána nebo prohrána na plážích. Máme jen jednu šanci zastavit nepřítele, a to když je ve vodě a…

Češi bodovali na

Češi bodovali na "mistrovství světa bagristů". To…

Tomáš Sooky (29) z Lipence u Loun obsadil sedmé místo na prestižní soutěži Caterpillar Operator Challenge ve…