5.9. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco HI-SCR do nebezpečného prostředí: Bez obav

 

Vozidla s aktivní regenerací filtru pevných částic mohou mít problémy v nebezpečných prostředích kvůli vysoké teplotě při spalování sazí.

Filtry pevných částic jsou skvělou věcí redukující saze ve výfuku na minimum. V drtivé většině případů však vyžadují čas od času tzv. zregenerovat. Nejde o nic jiného než spálení celého množství postupně zachycovaných sazí.

Vysoká teplota

Během regenerace filtru se teplota v něm zvýší až na cca šest set stupňů Celsia, což v některých prostředích může být bezpečnostní problém. Teplotně ještě náročnější situace probíhají, pokud vozidlo vlivem provozních podmínek nestačí provést vypálení filtru samo a v zachycovači vznikne velké množství sazí. Vozidlo vyzve řidiče k zastavení a zapnutí nucené regenerace filtru. V tomto případě je nutné dbát na to, aby vozidlo nestálo nad suchou travou či jinými hořlavými látkami, protože teplota jednotky dočišťování výfukových plynů extrémně vzroste.

Průběžné vypalování

Iveco s technologií Hi-SCR a vysokou teplotou hoření nafty nepotřebuje filtr pevných částic čas do času automaticky či nuceně regenerovat, protože vypalování sazí probíhá během jízdy průběžně. Teplotu potřebnou pro kontinuální hoření sazí kolem 250 °C dosahuje filtr během jízdy téměř neustále, protože motory Iveco Hi-SCR nepoužívají ke snižování oxidů dusíku ve výfukových plynech recirkulaci výfukových plynů EGR.

Systém Hi-SCR od Iveca nemá EGR a ani nárazové regenerace filtru pevných částic, čímž umožňuje bezpečné a normální nasazení vozidel v nebezpečných prostředích, jako jsou rafinérie, chemické závody, letiště, tunely, autobusová nádraží atd.

Střední a těžká řada vozidel Iveco Stralis, Trakker a Eurocargo, stejně jako autobusy Iveco Urbanway, Crealis, Crossway a Magelys splňují svou technologií normu Euro VI na úrovni A a nabízejí řešení pro společnosti, které právě v takových rizikových prostředích operují a mají obavy z nadměrných teplot u aktivní regenerace.

Pokud jsou systémy EGR užívány jako nástroj ke snížení množství oxidů dusíku ve výfukových plynech, způsobují vyšší koncentraci sazí ve filtru pevných částic a periodicky vyžadují exotermickou reakci k vypálení nahromaděných sazí. Tento proces je řízen automaticky, a proto mohou teploty až 600 °C nastat kdykoli.

Jednodušší technika i ovládání

Technologie Hi-SCR v motorech Iveco takovou exotermickou reakci nevyžaduje, a tím eliminuje potřebu instalace indikátoru zaplněnosti filtru pevných částic, vypínače regenerace na palubní desce nebo zásah ze strany řidiče.

V praxi to u motorů Iveco Tector nebo Cursor znamená velkou bezpečnostní výhodu, protože u technologie Hi-SCR není zapotřebí žádná regenerace za vysokých teplot a ani schopnost řidiče deaktivovat proces aktivní regenerace ve správnou dobu v prostředí, kde nadměrné teploty představují riziko, jako jsou rafinerie, chemické továrny, letiště nebo tunely.

Jelikož řidič nemusí zasahovat a hoření sazí probíhá průběžně, není nutné vozidlo odstavovat kvůli nucené regeneraci filtru takže, toto řešení přináší významné výhody také v oblasti intervalů údržby a přidružených nákladů.

Méně servisu

Další výhodu pro dopravce znamená vyšší efektivita hoření nafty ve válcích a nižší spotřebu paliva díky optimalizovanému spalování bez použití EGR. Jeden kompaktní systém namísto dvou také znamená méně komponentů, menší složitost a nižší hmotnost, která značně zvyšuje užitečné zatížení. Úspora paliva motorů Iveco Euro VI proti Euro V dosahuje až 4,5 %. Vyšší spotřeba činidla Adblue nevadí, protože ve srovnání s cenou nafty vyjde několikrát levněji.

Homologace třídy A

Výsledkem technologie Hi-SCR je homologace Euro VI třídy A pro těžkou a střední řadu nákladních vozidel a modelů autobusů Iveco, která byla udělena bez požadavku na další testy prokázání souladu s aktivním exotermickým regeneračním procesem filtru (595/2009/CE WHTC – teplý start s testem regenerace), který je jinak vyžadován podle Evropských emisních nařízení.

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…