Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iveco Irisbus a podpora efektivity dopravy: Zvýšená účinnost

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Zúčastnili jsme se prezentace společnosti Iveco Irisbus na téma zvýšené efektivity dopravy a snížení provozních nákladů vozidel.

Třetí největší tržby za loňský rok v hodnotě 20 miliard eur vynesly skupinu Fiat Industrial na třetí pozici mezi světovými průmyslovými firmami. Výrobce autobusů Iveco Irisbus z této pozice těží a je s podílem 22,2 % za loňský rok jedničkou v prodejích ve východní Evropě. K upevnění této pozice letos firma přišla s nabídkou snížení nákladů na údržbu a opravy městských autobusů (M&R), což bylo hlavní součástí prezentace určené pro bulharský trh.

Zvýšená efektivita vlastnictví vozidel Iveco Irisbus tvoří u dvanáctimetrového Citelisu se vznětovým motorem s ročním proběhem 50 000 km tři procenta. Ano, celá tři procenta, která by se nezasvěceným mohla jevit jako nijak zvláštní. Kdo však dobře zná kalkulátory celkových nákladů, ví, že stáhnout byť jen desetinu procenta TCO s trochou nadsázky způsobí zešedivění nejednoho vlasu odpovědné osoby.

Podpora efektivity dopravy

Současná mimořádná aktivita Irisbusu na trzích střední a východní Evropy vychází z vývoje statistik prodejů autobusů v celé Evropě. Zatímco autobusový trh v západních zemích (patnáct států + EFTA) kolísal od roku 2006 i navzdory ekonomickému propadu jen mírně (maximum 38 089 vozidel v roce 2008 vs. 32 372 ks/2011), střední a východní část starého kontinentu s přibližně desetinovým objemem prodaných vozidel je na hospodářskou nejistotu mnohem citlivější.

Převedeno do řeči čísel to znamenalo mezi lety 2008 a 2010 pokles prodejů o 46 procent. Nárůst zájmu o nové autobusy však mezi roky 2010 a 2011 narostl o 37 procent. A dá se s velkou pravděpodobností předpokládat udržení stávajícího velkého zájmu zejména o městská vozidla. Proto se Irisbus letos velmi soustředil na podporu efektivity městské hromadné přepravy osob a své výsledky v podobě snížení celkových nákladů na vozidlo prezentoval v Bulharsku a Rumunsku. Omezení celkových výdajů za vlastnictví městských autobusů se však týká všech trhů, a proto se na podrobnosti této nové obchodní strategie podíváme zblízka.

Moudře v Sofii

Iveco Irisbus prezentovalo v hlavním městě Bulharska nejen nový krok ve prospěch svých klientů, ale také autobusy Crossway Low Entry City, Citelis CNG, Magelys Pro a Daily minibus. Součást akce tvořila rovněž ukázková okružní jízda po Sofii vozy Magelys Pro 12,2 m a Citelis CNG 12 m.

Zdůraznění efektivity hromadné přepravy osob stálo zejména na snižování celkových provozních nákladů (TCO) skládajících se z položek na pořízení, provoz, údržbu a dalších. Iveco považuje TCO za nejdůležitější faktor pro správné směřování konstrukčních řešení výrobku při vývoji vozidel, což také dokázalo v segmentu těžkých užitkových vozidel při odhalení nového Trucku of the Year 2012 – Stralisu Hi-Way.

Ovlivnitelné položky

Investice při správě autobusu zahrnují položky, které jsou přímo či nepřímo závislé na výrobci vozidla. Mezi ně patří například pořizovací cena, náklady na údržbu i opravy a spotřeba paliva v přesně definovaném cyklu. Iveco zaměřilo letošní strategii na minimalizaci těch složek nákladů, které jdou na vrub výrobce vozu, aby mohlo plně reagovat na podmínky stále konkurenčnějšího prostředí na trhu. Cíl tvořilo snížení nákladů na údržbu a opravy, která čítají přibližně pětinu všech nákladů, které může ovlivnit výrobce autobusů.

Společnost Iveco Irisbus dokázala u městského dvanáctimetrového autobusu Citelis se vznětovým pohonem snížit od letošního roku náklady na nutnou údržbu a opravy (M&R) z 17,4 na 14,2 %, to znamená o 2,9 procenta. Obrovská úspora pro provozovatele vozových parků pramení zejména ze zdokonalení jednotlivých součástek autobusů.

Podpora dopravce

Iveco dále kombinuje širokou škálu vysoce výkonných komponentů pohonné soustavy s velkým spektrem přidružených služeb. Například díky školení úsporného řízení a systému správy autobusové flotily („Bus Fleet Management“) s názvem „Intellibus” mohou vlastníci autobusů Iveco dosáhnout snížení spotřeby paliva přibližně 8 % ročně.

Méně peněz a více komfortu

Ze strany dopravců sílí i v podmínkách střední a východní Evropy tlak na zvyšování komfortu pro cestující. To dokládá například dodávka Irisbusu kloubových citelisů vybavených klimatizací do Zlína. Velkou výzvu ke snížení provozních nákladů tvoří nabídka Citelisu CNG, který díky spalování levného zemního plynu přináší nižší náklady na palivo v rozmezí 30 - 50 procent ve srovnání s naftou.

Obrovskou výhodu dopravních společností tvoří možnost pořízení vlastní plnicí stanice, a tudíž dosažení nižší nákupní ceny plynu a rychlejší umoření nákladů na pořízení plničky a autobusů CNG. Iveco Irisbus působí v této oblasti již přes patnáct let a s více než 4500 autobusy Citelis CNG potvrzuje pozici lídra na tomto trhu. Kromě nízkých provozních nákladů na palivo vozidla CNG vykazují extrémně nízkou hlučnost, kterou oceňují nejen cestující, ale také obyvatelé měst. Nárok na dopravce spočívá pouze v tom, aby měl garáže pro autobusy CNG vybaveny odvětrávacím zařízením. Citelisy CNG jsou k dispozici v celé nabídce délek 10,5, 12 a 18 metrů.

Další alternativní pohon tvoří Citelis Hybrid, kombinující šestilitrový vznětový motor Tector od společnosti FPT Industrial s elektromotorem a generátorem pro rekuperaci kinetické energie při brzdění. Snížení spotřeby nafty se pohybuje kolem 25-30 procent.

Řešení na míru

V rámci snižování celkových nákladů na vozidlo je Irisbus schopen optimalizovat konfiguraci vozidla vzhledem k jeho plánovanému zatěžování, profilu tratě, četnosti zastavování a dalších podmínkám. Spolu s letošním omezením nákladů na nutnou údržbu například u dvanáctimetrového Citelisu 12 diesel nabízí o tři procenta nižší náklady na údržbu a opravy u desetiletého vlastnictví vozidla při ročním proběhu 50 000 kilometrů.

Ladislav Černý
Diskuze (0)