Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST IVECO Massif 3.0 HPI – Italská obrana

Ondřej Šuch
Když automobilka Iveco odkoupila výrobní linku na španělský vůz Santana PS-10, netajila se tím, že ve výrobě modelu v duchu Land Roveru Defender chce pokračovat. Iveco Massif má ale na co navazovat i na domácí půdě.

Se slavným prapředkem spojuje loni představenou novinku Iveco Massif především konstrukce vozu, daná extrémními požadavky na trvanlivost aprůchodnost terénem. Massif ovšem nemá hliníkové díly karoserie a pohon předních kol není trvalý, ale ručně připojitelný.

Iveco Massif má ale na co navazovat i na domácí půdě. Jeho předchůdcem je Fiat Campagnola, Land Roveru a Jeepu konkuroval v letech 1951 až 1987. Tento jednoduchý model významně přispěl k poválečné motorizaci italského venkova, sloužil italské armádě a byl také předchůdcem Mercedesu G ve službách papeže jako „Papamobil“. Po dvaceti letech se tak koncern Fiat vrací do stejného segmentu, avšak pod obchodní značkou užitkových automobilů Iveco.

fiat iveco technika testy fiat iveco technika testy
 

Karoserii s vysokým podílem hran poněkud zlidštil Giorgietto Giugiaro, což je znát zejména na vzhledu přední masky a blatníků. Vnější vzhled je ale stále jen obalem účelnosti, takže rysy Santany i Defenderu jsou jednoznačné. Námi testované třídveřové provedení v béžové barvě vynikalo zejména vystupujícími tmavými lemy blatníků, které společně s velmi vysokou střechou dodávaly vozu až koloniální nádech. Hodnocení designu je zbytečné, z vnějších prvků jsme si pochvalovali sklopné stupátko vzadu a především rozměrná vnější zrcátka.

Jízdám mimo silnice odpovídá i technika. Na rámovém podvozku najdeme dvě tuhé nápravy, odpružené listovými pery. Slabší z možných motorizací 3.0 HPI dosahuje maximálních hodnot 107 kW a 350 Nm. Moderní vznětový agregát, pocházející z řady Daily, disponuje vysokotlakým vstřikováním paliva Common-Rail a šestnáctiventilovou technikou. Standardem je šestistupňová manuální převodovka s redukcí, u ní oceňujeme překvapivě přesné řazení, byť v poněkud delších drahách.

fiat iveco technika testy fiat iveco technika testy
 

Pohon předních kol lze připojit druhou, krátkou řadicí pákou, podobně jako u rumunských vozů ARO je ale třeba pootočit uzávěry volnoběžek v hlavách obou předních kol. V případě pohonu obou náprav je točivý moment rozdělován mezi nápravy v pevném poměru 50:50, mezinápravový diferenciál tu nenajdete. Standardem je uzávěra zadního diferenciálu, námi testovaný vůz byl vybaven i příplatkovou přední uzávěrou. Při jízdě v terénu pak řidič může využít jak dostatečnou světlou výšku 235 mm, tak půlmetrovou brodivost a adekvátní přední i zadní nájezdový úhel 50°/34°. Třešní na dortu je pak opět příplatkový naviják Warn a off-roadové pneumatiky BF Goodrich NMud-Terrain T/A.

Působivý výčet terénních pomocníků ale přináší jistá omezení při jízdě po silnicích. Nesporným kladem vozu je relativně solidní manévrovatelnost, daná krátkým rozvorem a oproti Defenderu lepším rejdem, specifika čistého offroadu jdou ale znát na každém metru. Řízení by neuškodila větší přesnost a alespoň základní zpětná vazba, odpružení listovými pery pak dává pocítit kdejaký výtluk, nehledě na náklony karoserie v zatáčkách. Vše je ovšem otázkou zvyku a po týdenním testu jsme oceňovali i solidní výhled z vozu a dobře dávkovatelné brzdy. Při jízdě ve městě i mimo něj s pohonem pouze zadní nápravy není problém stlačit spotřebu i pod hodnotu 10l/100 km, v terénu pak potřeba roste i o polovinu. Ačkoli je teoreticky vůz schopen vyvinout rychlost 160 km/h, výrobce doporučuje jezdit max 130. km/h. K jeho doporučení se rádi přikláníme.

fiat iveco technika testy fiat iveco technika testy Massif je nicméně stvořen hlavně pro necesty, což jsme potvrdili při krátkém výletu do rozbahněného lomu. Terénní pomocníky je třeba užívat s rozvahou a pro případ manipulace s volnoběžnými náboji se vyplatí vozit v autě rukavice, jinak je ale terénní Iveco k neutahání. Redukce přijde ke slovu každou chvíli, uzávěry diferenciálů občas a naviják je jen psychologická pojistka.

Převažujícímu pracovnímu využití odpovídá i interiér, ve kterém jde především o účelnost a snadnou údržbu. Palubní deska je tak vyrobena z tvrdého šedého plastu, sedadla mají vinylové potahy a boky nákladovaného prostoru chrání hliníkové plechy. Přehledně umístěné ovladače lze obsluhovat i v rukavicích, čitelnost přístrojů je výborná a při jízdě nic nevrže ani se neuvolňuje. Výhrady přesto máme. Volant se sympaticky silným věncem by určitě snesl menší průměr a nejspodnější část středového panelu zcela zbytečně omezuje prostor pro kolena. To, že jsou řidič se spolujezdcem namáčknuti k oknům a pedály lehce mimo osu sedadla, už ani nezmiňujeme – majitelé Defenderů to znají a na takové hlouposti nemyslí.

fiat iveco technika testy fiat iveco technika testy Posaz na všech čtyřech samostatných sedadlech je překvapivě komfortní, zejména nad hlavou je místa dost, především vzhledem k odpružení a očekávatelným svislým rázům. Zejména posádka vepředu ale bude žehrat na málo místa v podélném směru – 185 cm vysoký řidič už musí odsunout sedačku až do krajní polohy, aby se za neseřiditelný volant alespoň vměstnal. Také přístup k dvojici zadních sedadel je poněkud problematický, sklápění předních opěradel je poměrně spartánské, a pokud jedete bez nákladu, lze využít i zadní dveře.

Jako levnější alternativa v pohříchu stále méně obsazené kategorii klasických offroadů Iveco Massif rozhodně ostudu neudělá. Při vysokém podílu jízd mimo silnice dá zapomenout na většinu výše zmíněných slabin a nechá vyniknout to nejlepší, čím disponuje – totiž techniku a terénní průchodnost.

Plusy

  • Průchodnost terénem
  • Pružný a úsporný motor
  • Výhled z vozu
  • Snadné čištění interiéru
  • Klasická konstrukce
  • Servisní zázemí užitkové značky Iveco
  • Prostor pro náklad

Minusy

  • Málo místa pro řidiče
  • Necitlivé řízení
  • Horší přístup k zadním sedadlům
  • Malá úroveň pasivní bezpečnosti

První cena vozu656.100,- (3.0 HPI 107 kW 3D)
První cena vozu s testovanou motorizací 656.100,- (3.0 HPI 107 kW 3D)
Základní cena testovaného vozu656.100,- (3.0 HPI 107 kW 3D)
Cena testovaného vozu vč. příplatků814.101,- (3.0 HPI 107 kW 3D)

Ondřej Šuch
IVECO Massif 3.0 HPI
Cena základní sestavy 656 100 Kč
Výbava základní sestavy Ochranné plechy pod motorem, uzávěrka zadního diferenciálu, stupačka zadní sklápěcí, autorádio s CD/MP3, 2x repro, zadní sklo se stěračem a ostřikovačem, zadní zástěrky, tažné zařízení, koule + elektrické zapojení, Kč
Cena testované sestavy 814 101 Kč
Výbava testované sestavy boční stupačky (4.401,-), kola z hliníkové slitiny (29.322,-), elektricky ovládaná přední okna (6.777,-), centrální zamykání bez imobilizéru (7.533,-), střecha v barvě karoserie (4.050,-), třetí brzdové světlo (2.943,-), offroad pneu 235/85 R16 (19.575,-), naviják (35.580,- + 5.500,-Kč montáž), uzávěrka předního diferenciálu (34.820,- + 7.500,- montáž), Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 107 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1400 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 912 / 1620
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2050 / 600
Rozměr pneu: 235/85 R16
IVECO Massif 3.0 HPI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4238
b) šířka (mm): 1750
c) výška (mm): 2050
d) rozvor (mm): 2452
e) rozchod vpředu (mm): 1486
f) rozchod vzadu (mm): 1486
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 890 / 0
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1120
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ne