IVECO Massif 3.0 HPI – Italská obrana

IVECO Massif 3.0 HPI – Italská obrana

 
 
22.6. 2009 Ondřej Šuch

Když automobilka Iveco odkoupila výrobní linku na španělský vůz Santana PS-10, netajila se tím, že ve výrobě modelu v duchu Land Roveru Defender chce pokračovat. Iveco Massif má ale na co navazovat i na domácí půdě.

Se slavným prapředkem spojuje loni představenou novinku Iveco Massif především konstrukce vozu, daná extrémními požadavky na trvanlivost aprůchodnost terénem. Massif ovšem nemá hliníkové díly karoserie a pohon předních kol není trvalý, ale ručně připojitelný.

Iveco Massif má ale na co navazovat i na domácí půdě. Jeho předchůdcem je Fiat Campagnola, Land Roveru a Jeepu konkuroval v letech 1951 až 1987. Tento jednoduchý model významně přispěl k poválečné motorizaci italského venkova, sloužil italské armádě a byl také předchůdcem Mercedesu G ve službách papeže jako „Papamobil“. Po dvaceti letech se tak koncern Fiat vrací do stejného segmentu, avšak pod obchodní značkou užitkových automobilů Iveco.

obrázek [555 x 331]
 

Karoserii s vysokým podílem hran poněkud zlidštil Giorgietto Giugiaro, což je znát zejména na vzhledu přední masky a blatníků. Vnější vzhled je ale stále jen obalem účelnosti, takže rysy Santany i Defenderu jsou jednoznačné. Námi testované třídveřové provedení v béžové barvě vynikalo zejména vystupujícími tmavými lemy blatníků, které společně s velmi vysokou střechou dodávaly vozu až koloniální nádech. Hodnocení designu je zbytečné, z vnějších prvků jsme si pochvalovali sklopné stupátko vzadu a především rozměrná vnější zrcátka.

Jízdám mimo silnice odpovídá i technika. Na rámovém podvozku najdeme dvě tuhé nápravy, odpružené listovými pery. Slabší z možných motorizací 3.0 HPI dosahuje maximálních hodnot 107 kW a 350 Nm. Moderní vznětový agregát, pocházející z řady Daily, disponuje vysokotlakým vstřikováním paliva Common-Rail a šestnáctiventilovou technikou. Standardem je šestistupňová manuální převodovka s redukcí, u ní oceňujeme překvapivě přesné řazení, byť v poněkud delších drahách.

obrázek [555 x 421]
 

Pohon předních kol lze připojit druhou, krátkou řadicí pákou, podobně jako u rumunských vozů ARO je ale třeba pootočit uzávěry volnoběžek v hlavách obou předních kol. V případě pohonu obou náprav je točivý moment rozdělován mezi nápravy v pevném poměru 50:50, mezinápravový diferenciál tu nenajdete. Standardem je uzávěra zadního diferenciálu, námi testovaný vůz byl vybaven i příplatkovou přední uzávěrou. Při jízdě v terénu pak řidič může využít jak dostatečnou světlou výšku 235 mm, tak půlmetrovou brodivost a adekvátní přední i zadní nájezdový úhel 50°/34°. Třešní na dortu je pak opět příplatkový naviják Warn a off-roadové pneumatiky BF Goodrich NMud-Terrain T/A.

Působivý výčet terénních pomocníků ale přináší jistá omezení při jízdě po silnicích. Nesporným kladem vozu je relativně solidní manévrovatelnost, daná krátkým rozvorem a oproti Defenderu lepším rejdem, specifika čistého offroadu jdou ale znát na každém metru. Řízení by neuškodila větší přesnost a alespoň základní zpětná vazba, odpružení listovými pery pak dává pocítit kdejaký výtluk, nehledě na náklony karoserie v zatáčkách. Vše je ovšem otázkou zvyku a po týdenním testu jsme oceňovali i solidní výhled z vozu a dobře dávkovatelné brzdy. Při jízdě ve městě i mimo něj s pohonem pouze zadní nápravy není problém stlačit spotřebu i pod hodnotu 10l/100 km, v terénu pak potřeba roste i o polovinu. Ačkoli je teoreticky vůz schopen vyvinout rychlost 160 km/h, výrobce doporučuje jezdit max 130. km/h. K jeho doporučení se rádi přikláníme.

obrázek [300 x 243] Massif je nicméně stvořen hlavně pro necesty, což jsme potvrdili při krátkém výletu do rozbahněného lomu. Terénní pomocníky je třeba užívat s rozvahou a pro případ manipulace s volnoběžnými náboji se vyplatí vozit v autě rukavice, jinak je ale terénní Iveco k neutahání. Redukce přijde ke slovu každou chvíli, uzávěry diferenciálů občas a naviják je jen psychologická pojistka.

Převažujícímu pracovnímu využití odpovídá i interiér, ve kterém jde především o účelnost a snadnou údržbu. Palubní deska je tak vyrobena z tvrdého šedého plastu, sedadla mají vinylové potahy a boky nákladovaného prostoru chrání hliníkové plechy. Přehledně umístěné ovladače lze obsluhovat i v rukavicích, čitelnost přístrojů je výborná a při jízdě nic nevrže ani se neuvolňuje. Výhrady přesto máme. Volant se sympaticky silným věncem by určitě snesl menší průměr a nejspodnější část středového panelu zcela zbytečně omezuje prostor pro kolena. To, že jsou řidič se spolujezdcem namáčknuti k oknům a pedály lehce mimo osu sedadla, už ani nezmiňujeme – majitelé Defenderů to znají a na takové hlouposti nemyslí.

obrázek [300 x 269] Posaz na všech čtyřech samostatných sedadlech je překvapivě komfortní, zejména nad hlavou je místa dost, především vzhledem k odpružení a očekávatelným svislým rázům. Zejména posádka vepředu ale bude žehrat na málo místa v podélném směru – 185 cm vysoký řidič už musí odsunout sedačku až do krajní polohy, aby se za neseřiditelný volant alespoň vměstnal. Také přístup k dvojici zadních sedadel je poněkud problematický, sklápění předních opěradel je poměrně spartánské, a pokud jedete bez nákladu, lze využít i zadní dveře.

Jako levnější alternativa v pohříchu stále méně obsazené kategorii klasických offroadů Iveco Massif rozhodně ostudu neudělá. Při vysokém podílu jízd mimo silnice dá zapomenout na většinu výše zmíněných slabin a nechá vyniknout to nejlepší, čím disponuje – totiž techniku a terénní průchodnost.

Plusy

  • Průchodnost terénem
  • Pružný a úsporný motor
  • Výhled z vozu
  • Snadné čištění interiéru
  • Klasická konstrukce
  • Servisní zázemí užitkové značky Iveco
  • Prostor pro náklad

Minusy

  • Málo místa pro řidiče
  • Necitlivé řízení
  • Horší přístup k zadním sedadlům
  • Malá úroveň pasivní bezpečnosti
První cena vozu656.100,- (3.0 HPI 107 kW 3D)
První cena vozu s testovanou motorizací 656.100,- (3.0 HPI 107 kW 3D)
Základní cena testovaného vozu656.100,- (3.0 HPI 107 kW 3D)
Cena testovaného vozu vč. příplatků814.101,- (3.0 HPI 107 kW 3D)
Spolupracujeme s TipCars.com

IVECO Massif 3.0 HPI

Cena v základní výbavě: 656 100 Kč Cena v testované výbavě: 814 101 Kč

Základní výbava:Ochranné plechy pod motorem, uzávěrka zadního diferenciálu, stupačka zadní sklápěcí, autorádio s CD/MP3, 2x repro, zadní sklo se stěračem a ostřikovačem, zadní zástěrky, tažné zařízení, koule + elektrické zapojení,

Výbava testovaného vozu:boční stupačky (4.401,-), kola z hliníkové slitiny (29.322,-), elektricky ovládaná přední okna (6.777,-), centrální zamykání bez imobilizéru (7.533,-), střecha v barvě karoserie (4.050,-), třetí brzdové světlo (2.943,-), offroad pneu 235/85 R16 (19.575,-), naviják (35.580,- + 5.500,-Kč montáž), uzávěrka předního diferenciálu (34.820,- + 7.500,- montáž),

ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko

Na Blízký východ se specializuje, tamní aktuálnímu dění…

Jasné slovo Martina Čabana: Český Babylon Jasné slovo Martina Čabana: Český Babylon

Čím zhřešily české politické špičky nevíme, ale trest na…

ČSSD rozhodla, že obnoví jednání s hnutím ANO o vládě ČSSD rozhodla, že obnoví jednání s hnutím ANO o vládě

Sociální demokraté obnoví jednání o koaliční spolupráci s…

 
Technické údaje
Motor IVECO Massif 3.0 HPI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 107 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1400 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 912 / 1620
Objem nádrže (l):85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2050 / 600
Rozměr pneu:235/85 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4238
b) šířka (mm): 1750
c) výška (mm): 2050
d) rozvor (mm): 2452
e) rozchod vpředu (mm): 1486
f) rozchod vzadu (mm): 1486
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 890 / -
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1120
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení IVECO Massif 3.0 HPI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 6
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 4
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,69
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

 



Test: Iveco Massif - Obojživelník Test: Iveco Massif - Obojživelník

Iveco uvedlo na český trh pracovní vozidlo s mimořádnou…

Test: Iveco Massif vs. Land Rover Defender  - Drsňáci Test: Iveco Massif vs. Land Rover Defender - Drsňáci

Dvě auta určená zejména pro práci se vydala do těžkých…

 



 
Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Dnes 18:50

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je vlastně mini. S digitálními budíky, dotykovým otevíráním dveří a klimatizaci i audiem poháněnými sluneční energií. Budoucnost? Kdepak...




Blesk.cz

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla. Znetvořenou ženu (23) šikanovali, ale nedala se

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla.…

Život Angličanky Raiche Mederick (23) se krutě změnil, když jí byl teprve rok a půl. V domě jejích rodičů, kde…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

K reprezentaci se připojil nováček Rittich: NHL? Odejít ven se mi vyplatilo

K reprezentaci se připojil nováček Rittich: NHL?…

Po jedné kompletní sezoně v extralize podepsal David Rittich (25) smlouvu s Calgary. Výsledek? První rok farma.…

 

Reflex.cz

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je to laciný doping, pro modernizaci ekonomiky spíš brzda

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je…

Do České republiky má v letošním roce prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet zhruba…

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou stranu a proč by to v případě KSČM bylo složité

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou…

V sobotu se v Nymburce koná další sjezd Komunistické strany Čech a Moravy, která je následnickou organizací…