Iveco Stralis: Moderna zkrásněla

Iveco Stralis: Moderna zkrásněla

 
 

Vlajková loď koncernu Iveco, těžká řada Stralis nabízející až 6500 konfigurací konstrukčních skupin, omládla nejen novou efektní tváří.

Výrobce připravil rozsáhlou, ale nenápadnou modernizaci. Inovované jsou totiž podvozky, řídicí jednotky motorů, budky řidiče i jejich kabiny a všechna vozidla jsou k dispozici také v úpravě podle normy Euro 5.

Produkční řadu Stralis tvoři těžká silniční užitková vozidla hmotnostní kategorie 19 000 až 44 000 kg. Nová generace vyjíždí s moderní budkou řidiče. Ta je nejen elegantnější díky markantní, podstatně zvětšené masce chladiče s širokými žebry, novými světlomety či pohlednějšími designovými detaily, ale především uvnitř prostornější a snáze přístupná většími dveřmi a příjemnější pro dlouhé cesty zásluhou zvětšených úložných prostorů (+ 30 %). Vnitřní objem budky řidiče Cube vzrostl o 1,8 m3. Nový design však také přinesl menší aerodynamický odpor (- 2 %).

Budky řidiče jsou nyní k dispozici ve třech verzích výbavy Active Day, Active Time a Active Space a ve třech výškových variantách (nízká, zvýšená, velkoprostorová). Vnitřní vybavení dostalo výkonnější a úspornější klimatizaci, zdokonalená lůžka větších rozměrů (spodní nyní 746 x 2020 mm, horní 784 x x 1940 mm), výkonnější a početnější soustavu vnitřních osvětlovacích těles, kvalitnější potahový textil a obkládací materiály, lepší doplňkovou výbavu, především však sedadla s větší šíří možností nastavení a lepším odpružením.

Sortiment hnacích jednotek tvoři tři skupiny motorů třídy Cursor o zdvihovém objemu 7790,10 308 a 12 882 cm3, každý z nich samozřejmě v několika výkonových variantách. Celkové rozpětí největšího výkonu činí 228 až 412 kW, respektive 1300-2500 N.m největšího točivého momentu. Všechny podle normy Euro 4, ale jsou k dispozici také podle Euro 5 a pro země s odlišnou legislativou Euro 3. Protože Iveco patří k jednoznačně nejagilnějším průkopníkům využití stlačeného zemního plynu jako paliva pro motorová vozidla, nepřekvapí ani (jinak naprosto unikátní) nabídka těchto těžkých typů s motory v úpravě pro CNG!

Uživatel může volit převodná ústrojí podle předpokládaného charakteru nasazení vozidla a kombinovat převodovky s přímým řazením (devíti a šestnáctistupňové ZF s posilovačem řazení), polosamočinné dvanáctistupňové EuroTronic) či plně samočinné (Allison s hydrodynamickým měničem momentu), stejně jako nápravový převod (bez-údržbové hnací nápravy Arvin Meritor nebo Iveco).

Podvozky jsou k dispozici v několika verzích tuhosti a výšky rámu (tloušťka podélníku 6,7 nebo 7,7 mm), s pérováním vzduchotlakovým či mechanickým, respektive kombinovaným, se znakem náprav 4x2,6x2,6x4 a variabilitou počtu i umístění řízených náprav, konstrukcí v podobě nákladního „rigidu" nebo sedlového tahače návěsů. Jsou standardně vybaveny podvozkovými elektronickými systémy ABS (protiblokovací regulátor brzdného účinku stabilizující vozidlo i při manévrování „pod brzdami"), EBL (samočinně upravující účinnost brzdové soustavy v závislosti na zatížení soupravy), EBS (centrálně slaďující impulsy elektronických brzdových systémů do optima účinnosti i při odporujících si signálech) i ESP (systém stabilizující soupravu rozdílným přibrzďováním kol tahače i návěsu při manévrování tak, aby nevyjela ze zvolené stopy, nemohla se „zlomit" nebo vinou příliš velké rychlosti v oblouku naklonit či převrátit), doplněny odlehčovací výfukovou brzdou ITB nebo novou generací inteligentního retardéru Intarder z produkce značky ZF, případně obojím. Stralis je vybaven standardně kotoučovými brzda mi na všech kolech, ale na přání lze zvolit také brzdy bubnové, nebo kombinaci kotouče/bubny.

Text: Ondřej Horský

Foto: autor a Oto Langmaier

Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel

Některé kultury vidí čas spíše jako kruh než přímku.…

Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Tři miliony Čechů zvažují změnu práce. Chtějí povýšení i vyšší výplatu

Tři miliony Čechů zvažují změnu práce. Chtějí…

Češi zjišťují, že nastal ideální čas k tomu, aby si řekli o vyšší plat. Nebo změnili práci. Podle nového…

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu palivo za více než 50 milionů

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu…

Rusko posílá každý měsíc islamistickému hnutí Tálibán do Afghánistánu cisterny s pohonnými hmotami v hodnotě 2,5…

 

iSport.cz

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma zazněla také kritika

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma…

Bundesligový zápas ještě nezačal a už z něj byla celosvětová událost. Fotbalisté Herthy Berlín se rozhodli před…

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše není jasný úmysl

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše…

Rozhodčí si vedli dobře a neudělali žádnou hrubou chybu. Tak hodnotí výkon Radka Příhody a jeho kolegů…

 

Reflex.cz

JXD: Proč mám vlastně pomáhat Ahmedovi?

JXD: Proč mám vlastně pomáhat Ahmedovi?

Ano, Ahmed má hlad. Dozvídám se to jednak ze stejnojmenného románu, za druhé dnes a denně ze zpráv. Situace na…

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…