Iveco Stralis: Moderna zkrásněla
Výrobce připravil rozsáhlou, ale nenápadnou modernizaci. Inovované jsou totiž podvozky, řídicí jednotky motorů, budky řidiče i jejich kabiny a všechna vozidla jsou k dispozici také v úpravě podle normy Euro 5.
Produkční řadu Stralis tvoři těžká silniční užitková vozidla hmotnostní kategorie 19 000 až 44 000 kg. Nová generace vyjíždí s moderní budkou řidiče. Ta je nejen elegantnější díky markantní, podstatně zvětšené masce chladiče s širokými žebry, novými světlomety či pohlednějšími designovými detaily, ale především uvnitř prostornější a snáze přístupná většími dveřmi a příjemnější pro dlouhé cesty zásluhou zvětšených úložných prostorů (+ 30 %). Vnitřní objem budky řidiče Cube vzrostl o 1,8 m3. Nový design však také přinesl menší aerodynamický odpor (- 2 %).
Budky řidiče jsou nyní k dispozici ve třech verzích výbavy Active Day, Active Time a Active Space a ve třech výškových variantách (nízká, zvýšená, velkoprostorová). Vnitřní vybavení dostalo výkonnější a úspornější klimatizaci, zdokonalená lůžka větších rozměrů (spodní nyní 746 x 2020 mm, horní 784 x x 1940 mm), výkonnější a početnější soustavu vnitřních osvětlovacích těles, kvalitnější potahový textil a obkládací materiály, lepší doplňkovou výbavu, především však sedadla s větší šíří možností nastavení a lepším odpružením.
Sortiment hnacích jednotek tvoři tři skupiny motorů třídy Cursor o zdvihovém objemu 7790,10 308 a 12 882 cm3, každý z nich samozřejmě v několika výkonových variantách. Celkové rozpětí největšího výkonu činí 228 až 412 kW, respektive 1300-2500 N.m největšího točivého momentu. Všechny podle normy Euro 4, ale jsou k dispozici také podle Euro 5 a pro země s odlišnou legislativou Euro 3. Protože Iveco patří k jednoznačně nejagilnějším průkopníkům využití stlačeného zemního plynu jako paliva pro motorová vozidla, nepřekvapí ani (jinak naprosto unikátní) nabídka těchto těžkých typů s motory v úpravě pro CNG!
Uživatel může volit převodná ústrojí podle předpokládaného charakteru nasazení vozidla a kombinovat převodovky s přímým řazením (devíti a šestnáctistupňové ZF s posilovačem řazení), polosamočinné dvanáctistupňové EuroTronic) či plně samočinné (Allison s hydrodynamickým měničem momentu), stejně jako nápravový převod (bez-údržbové hnací nápravy Arvin Meritor nebo Iveco).
Podvozky jsou k dispozici v několika verzích tuhosti a výšky rámu (tloušťka podélníku 6,7 nebo 7,7 mm), s pérováním vzduchotlakovým či mechanickým, respektive kombinovaným, se znakem náprav 4x2,6x2,6x4 a variabilitou počtu i umístění řízených náprav, konstrukcí v podobě nákladního „rigidu" nebo sedlového tahače návěsů. Jsou standardně vybaveny podvozkovými elektronickými systémy ABS (protiblokovací regulátor brzdného účinku stabilizující vozidlo i při manévrování „pod brzdami"), EBL (samočinně upravující účinnost brzdové soustavy v závislosti na zatížení soupravy), EBS (centrálně slaďující impulsy elektronických brzdových systémů do optima účinnosti i při odporujících si signálech) i ESP (systém stabilizující soupravu rozdílným přibrzďováním kol tahače i návěsu při manévrování tak, aby nevyjela ze zvolené stopy, nemohla se „zlomit" nebo vinou příliš velké rychlosti v oblouku naklonit či převrátit), doplněny odlehčovací výfukovou brzdou ITB nebo novou generací inteligentního retardéru Intarder z produkce značky ZF, případně obojím. Stralis je vybaven standardně kotoučovými brzda mi na všech kolech, ale na přání lze zvolit také brzdy bubnové, nebo kombinaci kotouče/bubny.
Text: Ondřej Horský
Foto: autor a Oto Langmaier