Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iveco Stralis: Moderna zkrásněla

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
Vlajková loď koncernu Iveco, těžká řada Stralis nabízející až 6500 konfigurací konstrukčních skupin, omládla nejen novou efektní tváří.

Výrobce připravil rozsáhlou, ale nenápadnou modernizaci. Inovované jsou totiž podvozky, řídicí jednotky motorů, budky řidiče i jejich kabiny a všechna vozidla jsou k dispozici také v úpravě podle normy Euro 5.

Produkční řadu Stralis tvoři těžká silniční užitková vozidla hmotnostní kategorie 19 000 až 44 000 kg. Nová generace vyjíždí s moderní budkou řidiče. Ta je nejen elegantnější díky markantní, podstatně zvětšené masce chladiče s širokými žebry, novými světlomety či pohlednějšími designovými detaily, ale především uvnitř prostornější a snáze přístupná většími dveřmi a příjemnější pro dlouhé cesty zásluhou zvětšených úložných prostorů (+ 30 %). Vnitřní objem budky řidiče Cube vzrostl o 1,8 m3. Nový design však také přinesl menší aerodynamický odpor (- 2 %).

Budky řidiče jsou nyní k dispozici ve třech verzích výbavy Active Day, Active Time a Active Space a ve třech výškových variantách (nízká, zvýšená, velkoprostorová). Vnitřní vybavení dostalo výkonnější a úspornější klimatizaci, zdokonalená lůžka větších rozměrů (spodní nyní 746 x 2020 mm, horní 784 x x 1940 mm), výkonnější a početnější soustavu vnitřních osvětlovacích těles, kvalitnější potahový textil a obkládací materiály, lepší doplňkovou výbavu, především však sedadla s větší šíří možností nastavení a lepším odpružením.

Sortiment hnacích jednotek tvoři tři skupiny motorů třídy Cursor o zdvihovém objemu 7790,10 308 a 12 882 cm3, každý z nich samozřejmě v několika výkonových variantách. Celkové rozpětí největšího výkonu činí 228 až 412 kW, respektive 1300-2500 N.m největšího točivého momentu. Všechny podle normy Euro 4, ale jsou k dispozici také podle Euro 5 a pro země s odlišnou legislativou Euro 3. Protože Iveco patří k jednoznačně nejagilnějším průkopníkům využití stlačeného zemního plynu jako paliva pro motorová vozidla, nepřekvapí ani (jinak naprosto unikátní) nabídka těchto těžkých typů s motory v úpravě pro CNG!

Uživatel může volit převodná ústrojí podle předpokládaného charakteru nasazení vozidla a kombinovat převodovky s přímým řazením (devíti a šestnáctistupňové ZF s posilovačem řazení), polosamočinné dvanáctistupňové EuroTronic) či plně samočinné (Allison s hydrodynamickým měničem momentu), stejně jako nápravový převod (bez-údržbové hnací nápravy Arvin Meritor nebo Iveco).

Podvozky jsou k dispozici v několika verzích tuhosti a výšky rámu (tloušťka podélníku 6,7 nebo 7,7 mm), s pérováním vzduchotlakovým či mechanickým, respektive kombinovaným, se znakem náprav 4x2,6x2,6x4 a variabilitou počtu i umístění řízených náprav, konstrukcí v podobě nákladního „rigidu" nebo sedlového tahače návěsů. Jsou standardně vybaveny podvozkovými elektronickými systémy ABS (protiblokovací regulátor brzdného účinku stabilizující vozidlo i při manévrování „pod brzdami"), EBL (samočinně upravující účinnost brzdové soustavy v závislosti na zatížení soupravy), EBS (centrálně slaďující impulsy elektronických brzdových systémů do optima účinnosti i při odporujících si signálech) i ESP (systém stabilizující soupravu rozdílným přibrzďováním kol tahače i návěsu při manévrování tak, aby nevyjela ze zvolené stopy, nemohla se „zlomit" nebo vinou příliš velké rychlosti v oblouku naklonit či převrátit), doplněny odlehčovací výfukovou brzdou ITB nebo novou generací inteligentního retardéru Intarder z produkce značky ZF, případně obojím. Stralis je vybaven standardně kotoučovými brzda mi na všech kolech, ale na přání lze zvolit také brzdy bubnové, nebo kombinaci kotouče/bubny.

Text: Ondřej Horský

Foto: autor a Oto Langmaier

iveco novemodely nakladni profi iveco novemodely nakladni profi

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
3. 12. 2007 18:05
hmm
hmm my ho máme v práci 2 roky ... najeto 22 000 a ještě nejni ani zajetej :-)
Avatar - delphino
3. 12. 2007 09:40
krouťák?
nespletly jste se o jednu nulu? Z takovýho motoru bych čekal krapet jinej krouťák než 1300-2500 spíš 13 000-25 000 N/m