J.D. Power 2004(2.díl):mezi malými vede Jazz, ale nejen tam!
První mezi nejmenšími automobily, ale také nejlepší celkově! To je Honda Jazz. Nenápadný ale promyšleně navržený automobil. Druhý Yaris slaví úspěch také na českém trhu a třetí Fabia je českým premiantem na britských ostrovech.
Včera jsme poprvé nahlédli do výsledků zajímavého průzkumu zákazníků, kteří si ve Velké Británii koupili nový automobil v letech 2001 až 2002. V
prvním článku je také popsána metodika šetření. Z ní je zřejmé, že nejde pouze o „očekávání“, která mohou být u méně prestižních značek nižší než u vozů luxusních jmen. Efekt „příjemného překvapení“ asi funguje, ale rozhodněv tomto průzkumu nejde jen o pocity zákazníka. Celkový výsledek hodnocení spokojenosti zákazníka s automobilem je sestaven ze čtyř sledovaných skupin. Největší podíl (41 %) na výsledku má známka za kvalitu a spolehlivost automobilu. Hodnocení vlastností automobilu jako jízdní výkony, design, pohodlí, výbava má 26% podíl na celkovém hodnocení. Náklady (18 %) zohledňují spotřebu paliva, pojištění a náklady na údržbu a opravy. Spokojenost se službami dealera tvoří nejmenší 16% podíl výsledné známky.
Výsledek průzkumu spokojenosti majitelů aut J.D. Power 2004 hovoří jasně. Jazz je první mezi nejmenšími automobily, ale také nejlepší celkově! Na Jazzu není prakticky co kritizovat. Spolehlivost je velmi silnou stránkou malé Hondy a když už se výjimečně něco porouchá jsou to brzdy nebo něco na podvozku. Druhým důležitým faktorem úspěchu je kvalitní servis s nízkými cenami, což platí také o nákladech na provoz. Velkorysá variabilita interiéru Jazzu si také získává Brity.
Druhý mezi malými vozy a celkově čtvrtý je malý zástupce Toyoty. I u nás dobře známý automobil byl před rokem celkově druhý, ale letos ztratil jen nepatrně. Zákazníci mají Yaris rádi pro prostornost a komfort na palubě i prvotřídní přístup dealerů.
Třetí a pro nás velmi zajímavý je výsledek Škody Fabia. Ta se umístila celkově na sedmém místě, ale cenný je průnik do jinak japonské TOP5 malých vozů. Britové jakoby nebrali ohled na tradiční domácí značky. Patriotismus Britů zjevně nečiší z umístění Roveru 25/MG ZR na posledním místě v této skupině vozů a čest musí zachraňovat šestý Opel Corsa a desátá Agila, které ve Spojeném království dostávají loga Vauxhall.
JDPower 2004 Spokojenost britských zákazníků s automobily
Mini+malé automobily | |||
poř.ve třídě | celkově | model |
index spokojenosti |
1. | 1. | Honda Jazz | 88.4% |
2. | 3. | Toyota Yaris | 85.4% |
3. | 7. | Škoda Fabia | 85.1% |
4. | 11. | Mazda Demio | 84.0% |
5. | 14. | Suzuki Ignis | 83.8% |
6. | 28. | Hyundai Amica | 81.9% |
6. | 28. | Vauxhall Corsa | 81.9% |
8. | 31. | Suzuki Wagon R+ | 81.8% |
9. | 45. | Ford Ka | 80.6% |
10. | 53. | Vauxhall Agila | 80.3% |
11. | 56. | Mini | 80.1% |
12. | 61. | Volkswagen Lupo | 79.9% |
13. | 65. | Nissan Micra | 79.6% |
14 | 67. | Citroen C3 | 79.4% |
14. | 75. | Volkswagen Polo | 79.4% |
16. | 75. | Suzuki Swift | 78.9% |
17. | 79. | Seat Ibiza | 78.6% |
17. | 79. | Seat Arosa | 78.6% |
19. | 85. | Peugeot 106 | 78.1% |
20. | 86. | Fiat Seicento | 77.9% |
20. | 86. | Ford Fiesta | 77.9% |
20. | 86. | Daewoo Matiz | 77.9% |
23. | 91. | Renault Clio | 77.8% |
24. | 95. | Fiat Punto | 77.3% |
24. | 95. | Peugeot 206 | 77.3% |
26. | 100. | Citroen Saxo | 76.6% |
27. | 101. | Rover 25/MG ZR | 76.2% |