Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar oživí další legendární model. Řada přišla na ikonický D-Type

David Bureš
Diskuze (9)
Britská značka pokračuje v oživování svých legendárních modelů. Po E-Typu Lightweight a XKSS se vrací na scénu nádherný D-Type.

Jaguar patří mezi ikonické automobilové značky se záplavou slavných historických aut. Britská automobilka se za ně rozhodně nemusí stydět, a tak nepřekvapí, že svoji historii ráda připomíná. A navíc se k ní v posledních letech často vrací, její divize Jaguar Classic se rozhodla oživit další slavný model, D-Type.

D-Type jistě nemá smysl automobilovým fanouškům blíže představovat, tenhle sporťák poháněný řadovým šestiválcem proslul nejen svými krásnými křivkami, ale především svými úspěchy na závodní scéně. Čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans vyhrál hned třikrát za sebou, mezi lety 1955 až 1957.

Automobilka měla v polovině padesátých let v plánu vyrobit 100 jeho exemplářů, nabízela je totiž i zákaznickým týmům, nakonec jich ale bylo dokončeno jen 75. Na nikdy nedokončenou pětadvacítku aut dojde až nyní, 62 let po ukončení výroby D-Typu.

Video se připravuje ...

O stavbu 25 vozů se postará centrum Jaguar Land Rover Classic Works ve Warwickshir, které má s takovými projekty již své bohaté zkušenosti. Při ruční stavbě budou pracovníci využívat originálních nákresů a dalších dobových materiálů, díky němuž budou „nové“ D-Typy naprosto věrné originálům. Vozy každopádně vzniknou v úzké spolupráci se svými majiteli, kteří si budou moci vybrat, zda budou chtít postavit „krátkonosou“ variantu z roku 1955 nebo „dlouhonosou,“ využívanou o rok později.

Zatím byl dokončen první exemplář z plánované série, který se světu poprvé prezentuje na letošní výstavě Salon Retromobile show v Paříži. „Konstruktérský prototyp“ je postaven podle specifikace z roku 1956, rozeznatelné podle prodloužené kapoty. Šedému autu nechybí ani charakteristická „ploutev“ za místem řidiče, širokoúhlá hlava válců nebo rychloupínací brzdové třmeny pro možnost jejich rychlé výměny.

Automobilka nespecifikovala, kolik oživený Jaguar D-Type bude stát, vězte ale, že tyto projekty jsou z oblasti těch, které když se ptáte na cenu, nemáte na ně. Navíc vězte, že „skutečné“ D-Type má dnes hodnotu stovek milionů korun. Vítězný D-Type z čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans z roku 1956 s číslem šasi XKD501 byl v roce 2016 vydražen za 21.780.000 amerických dolarů, což tehdy odpovídalo asi 525 milionům Kč. Letos se pak má dražit kousek s šasi XKD403, s nímž v rámci testů jezdili i Stirling Moss a Peter Walker, jehož cena je odhadována minimálně na 12 milionů dolarů (245,5 milionu korun).

Jaguar D-Type je každopádně třetí takový projekt automobilky s kočkovitou šelmou ve znaku. Již v roce 2014 se rozhodla postavit zbývajících šest exemplářů E-Typu Lightweight, o dva roky později pak následovalo devět XKSS. D-Type je tak zatím největším projektem, s nejvyšším počtem vyrobených kousků.

David Bureš
Diskuze (9)
9. 2. 2018 13:36
Re: Nieco
Nikdy jsem se s tím osobně nesetkal. Chápu jako řešení zvětšení výkonu brzdy bez jakýchkoliv jiných nutných úprav, pouze výměna třmenu event. i kotouče. Ostatní díly nápravy zůstávají původní (těhlice, ramena a tak). Výhody řešení asi zejména pro nasazení techniky v závodech, kde je třeba laborovat s brzdným účinkem.
9. 2. 2018 12:07
Re: nesrovnalosti
Nesrovnalosti jsou nejvíc na tvojí straně, vždyť už v záhlaví článku se uvádí ....Po E-Typu Lightweight a XKSS se vrací na scénu nádherný D-Type. Poslední dvě věty článku jsou také výmluvné.

E-Type Lightweight - 6 ks vyrobeno

XKSS - 9 ks vyrobeno

D-Type - 25 ks se vyrábí, aktuálně vyroben první kus - šedý, vystavený právě nyní na Salon Retromobile v Paříži, předběžná cena nad milion liber.

Mám takový pocit, že pleteš dohromady dvě, sice podobná, nicméně odlišná auta. XKSS a D-Type a článek jsi četl levou zadní. Hlavně, že končíš slovy ....Tento článek rozhodně není dobře odvedená práce! :no: 8-s
9. 2. 2018 07:10
nesrovnalosti
Ve článku je mnoho nesrovnalostí. Jaguár má vyrobit pouze 9ks, ne 25. V Grand Tour jezdil Hammond v XKSS v barvě british green. Zde je šedý kousek a píšete, že dokončili první exemplář. Píšete, že cena nebyla stanovena, Hammond mluvil o milionu liber.

Tento článek rozhodně není dobře odvedená práce!
Avatar - wakantanka
8. 2. 2018 06:50
Re: Nieco
Dik. :-) zase som o cosi mudrejsí

Edit : čo som tak pozeral na popis a obrázky toho riešenia, nevidím tak nejak žiadny zásadný rozdiel oproti iným riešeniam brzdových strmeňov. Akurát to má viac brzdových piestikov a možno (to som neobjavil len dedukujem) nejaký iný systém pripojenia brzdových hadičiek a možno odvzdušnenia.
7. 2. 2018 22:29
Re: Nieco
On takový výraz "širokoúhlá hlava válců" je asi stejně běžný jako ty "rychloupínací brzdové třmeny".

Ta hlava vypadá takhle: [odkaz] možná úhlová, ale širokoúhlá snad jen v automatickém překladači (wide-angle cylinder head).
Brzdy označované "quick-change brake caliper" však existují, např. [odkaz] [odkaz] , možná lepší nazvat je snadno (rychle) vyměnitelné....

A tady tento článek ACZ dokonce zkopírovali i Angláni [odkaz] ;-)