Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar R-D6 - síla nafty

Jiří Štacha
Mezi šelmami z Coventry byla na letošním frankfurtském autosalonu k vidění i zajímavá studie R-D6. Stejně jako většina konceptů má samozřejmě i R-D6 naznačit jakým směrem se tato automobilka hodlá v budoucnu ubírat.

Noblesní originalita v podobě sportovního „pětidveřového kupé“ s řadou nejmodernějších technologií a navíc poháněná naftovým motorem. (Ano čtete správně sportovní vůz poháněný naftovým motorem). Tak by se totiž dala stručně charakterizovat studie R-D6. Ale pěkně postupně.

Studie R-D6 je sportovní automobil ovšem nezvykle osazený pěti dveřmi.. Otevírání zadního páru dveří je ovšem dozadu, což je nejen zajímavé, ale má být i připomenutím starých časů. (S tímhle prvkem však nedávno přišla i Mazda u modelu RX8.)

Studie R-D6 měří na délku jen 4330 mm, čímž je ve srovnání z jinými modely Jaguaru například o 342 mm kratší než model X-TYPE a o celých 760 mm kratší než XK8 kupé. Ke kompaktní délce R-D6 přispívají velmi krátké převisy (vpředu 800 mm, vzadu 695 mm). Protiváhou ke krátkým převisům je dlouhý rozvor náprav (2840 mm), což je kombinace přidávající na stabilitě a ovladatelnosti vozu. K vynikajícím jízdním vlastnostem by měl přispět i moderní podvozek, který je velmi podobný podvozku nové generace modelu XJ. Také karosérie je postavena na základě nejnovějších technologií s vysokým využitím hliníku a kompozitních materiálů. Díky těmto materiálům je dosaženo nízké hmotnosti vozu a tím samozřejmě i jeho vyšších jízdních výkonů.

Přední část R-D6 je reprezentována typickou maskou Jaguaru, která futuristickými liniemi postupně prostupuje až k překvapivě skosené zádi. Velmi zajímavé jsou také oblé boční linie a linie navazující na přední světlomety. Ty spolu se zadními svítilnami využívají technologii vysoce svítivých LED diod, které mají nejen moderní vzhled v křišťálově modrém nádechu, ale i výbornou svítivost a životnost. Dalšími zajímavými prvky jsou zapuštěné kliky dveří, jež jsou vlastně tlačítky pro jejich elektrické otvírání a neméně zajímavými prvky jsou i otvory sání na kapotě motoru či chromové lemy kolem bočních oken. Působivou dominantou zadní části jsou dvě obrovité obdélníkové koncovky výfuků. Studie R-D6 je postavena na speciálně pro tento vůz z jednoho kusu hliníkové slitiny vyrobených mohutných ráfcích o průměru 21 palců obutých do pneumatik Pirelli rozměru 255/30 R21 vpředu a 275/30 R21 vzadu. Mezi jednotlivými paprsky kol jsou na odiv vystaveny i výkonné brzdy Jaguar R-Performance.

Čtyřmístný interiér studie R-D6 je vytvořen ve sportovně luxusním stylu a samozřejmě nechybí ani nejnovější technologie. Z materiálů je v hojné míře využito jemné černé kůže, leštěného hliníku a tradičního „jaguarovského“ materiálu – ušlechtilé dřevo v leštěné černé povrchové úpravě tzv. piano black. Černá kůže a černé leštěné dřevo jsou zajímavě kombinovány s hliníkovými prvky, sportovním bílým pozadím palubních přístrojů a červenou barvou, která je využita pro podsvícení ovládacích prvků a dokonce i pro osvětlení interiéru. Také komfortní kožená sedadla zaujmou svým designem a to zejména v oblasti integrovaných opěrek hlavy. Ke komfortu těchto sedadel také patří jejich vyhřívání či ochlazování.

Zcela revoluční technologií představenou ve studii R-D6 je unikátní displej navigačního, komunikačního a zábavného panelu. Tato převratná technologie umožňuje na jednom displeji sledovat dvě různé projekce. Toho je dosaženo speciálním polarizačním LCD panelem překrývajícím normální displej. Díky této nové technologii je na jednom displeji vidět z různého úhlu pohledu různé zobrazení. Na jednom displeji tak například řidič může sledovat navigační instrukce, zatímco ve stejném čase a na stejném displeji může spolujezdec sledovat například video či hrát hry. Tuto technologii představila ve studii R-D6 japonská firma Alpine, která se sice vyjádřila že je tento panel ještě součástí vývoje, ale předpokládá jeho uvedení do sériové produkce za rok až rok a půl.

Největším překvapením studie R-D6 je však motor. I Angličané se totiž zjevně chytili naftového boomu a studii R-D6 osadili předsériovým 24ventilovým šestiválcovým bi-turbodieselem o objemu 2,7 litru z lehkých slitin, vyvíjejícím výkon 170 kW (231 k) a točivý moment 500 Nm. Tyto zajímavé hodnoty motoru umístěného podélně vpředu přenáší na zadní kola poněkud překvapivě ručně řazená šestistupňová převodovka, katapultující R-D6 na 100 km/h za méně než 6 sekund. Díky vysokému výkonu a relativně nízké hmotnosti (cca 1500 kg) může akcelerace R-D6 pokračovat až do elektronicky omezených 250 km/h.

Osazení sportovního vozu dieselovým motorem je obzvláště u Jaguaru poněkud nečekané. Vzhledem k tomu, že se s uváděným motorem počítá od poloviny příštího roku u modelu S-TYPE však jde jen o chytrou propagaci tohoto prvního šestiválcového dieselu Jaguaru. Studie R-D6 má stejně jako většina studií zaujmout nebo nejlépe něčím originálním šokovat a to se této studii jistě v mnohém povedlo.



Jiří Štacha