Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar v Paříži 2006

Ladislav Čermák
Diskuze (2)
Od loňského představení nového modelu XK bylo jen otázkou času, kdy jej doplní i špičková verze XKR. Nový Jaguar XKR vychází z modelu XK a navazuje na předchozí úspěšnou generaci téhož jména a ve všech parametrech jej výrazně překonává.

Nový XKR přichází jak ve verzi kupé, tak i kabrio.

Atmosférický motor 4,2 V8 dostal mechanický kompresor Eaton. Díky této koncepci je velké množství točivého momentu k dispozici již v nejnižších otáčkách a s jejich nárůstem přichází i plynulý příliv síly. Tomu napomáhá ještě variabilní časování sacích ventilů (VICT). Motor produkuje 306 kW při 6250 ot/min a 560 Nm při 4000 ot/min. Velký důraz byl kladen na zvukový projev, díky utišení kompresoru o 5 dB mohli technici pracovat na dokonalém naladění výfukové soustavy. Síla je na zadní nápravu přenášena přes šestistupňovou automatickou převodovku s možností sekvenčního řazení páčkami na volantu.

Podvozek XKR kombinuje komfort s jízdními vlastnostmi. Pružiny byly proti modelu XK přitvrzeny na přední nápravě o 38% a na zadní o 24%. Řízení Servotronic má snížený účinek, upravena byla i charakteristika elektronicky řízených tlumičů pérování. Zásadní změnou je posílení brzdové soustavy. Přední náprava dostala kotouče průměru 355 a tloušťky 32 mm, tedy o 29 a 2 mm více. Třmeny jsou lakovány černě s velkým R.

Změny se dotkly také vnějšího vzhledu. Dominantou je zcela nový přední nárazník se spoilerem a rozměrnými vstupy chladícího vzduchu, krytými hliníkovou mřížkou. V horním je umístěn znak. Stylistickým i funkčním prvkem jsou vstupy vzduchu na kapotě motoru, které pomáhají kompresoru v dodávce vzduchu pro motor. Boky zdobí velká 19“ kola, na přání 20“, a za předními koly výdech vzduchu z motorového prostoru. Záď je charakteristická dvěma páry kruhových koncovek výfuku a opět velkým R pod pravým zadním světlem. V luxusním interiéru hraje prim kvalitní kůže na sedadlech, doplněná hliníkem na přístrojové desce. Možno je ovšem ale získat i obložení dřevěné.

Nový XKR míří na specifickou skupinu zákazníků, kteří žádají luxus na nejvyšší úrovni společně s výkonem supersportu a nehodlají slevit ani z jednoho požadavku. Za 67,500 £ nabízí více dynamiky než německá konkurence a přitom jej lze využívat ke každodenním cestám třeba i za nákupy. Tam sice majitel jen stěží využije zrychlení z 0-100 km/h za 4,9 sekundy a nejvyšší omezenou rychlost 250 km/h. Určitě ale zaujme ladnými tvary svého vozu...


Ladislav Čermák
Diskuze (2)