Jaguar loni v Evropě prodal přes 37 tisíc vozů a nový XF se okamžitě po uvedení na trh stal nejprodávanější modelovou řadou s 18 tisíci udanými exempláři.

Není divu, že se výrobce zaměřuje na využití celého potenciálu, který mu charismatická limuzína nabízí.

XK a XKR

Modelový rok 2010 je první větší inovací řady XK/XKR po čtyřech letech výroby. Nejviditelnější změnou je nový přední nárazník, který má sportovnější design. Boční směrovky se přesunuly do zpětných zrcátek a nová je grafika diodových koncových světel. K drobným změnám došlo také v interiéru, například místo konvenčního voliče automatické převodovky má inovované XK kruhový ovladač z modelu XF.

Hlavní změnou jsou ovšem nové motory označované jako AJ-V8 třetí generace, které i přes zvětšení objemu z 4,2 na 5,0 litru mají kompaktnější rozměry. Jak atmosférická, tak přeplňovaná verze doznaly řady změn, které kromě nárůstu výkonu vedly také ke zlepšení emisí. Oba motory vyhovují emisním normám Euro 5 i americké ULEV2, mimo jiné díky novému přímému vstřikování paliva a zvýšení kompresního poměru z 11,0:1 na 11,5:1 (atmosférická verze), respektive z 9,0:1 na 9,5:1 (přeplňovaná verze). Jaguar navíc tvrdí, že inovované XK a XKR budou patřit k nejúspornějším pětilitrům na trhu, údaje o spotřebě podle evropské metodiky ale zatím zveřejněny nebyly.

Nový typ variabilního časování ventilů (VCT) není řízen změnou tlaku oleje, ale mechanicky momentem při otevírání a zavírání ventilů. Systémem VCT jsou osazeny všechny čtyři vačkové hřídele. U atmosférického motoru mají navíc sací ventily vačkovou hřídel s proměnlivým profilem, který mění zdvih ventilů v rozsahu 5,5 až 10,5 mm. Další novinkou u nepřeplňovaného agregátu je proměnlivá délka sacího potrubí. Kompresor přeplňovaného motoru má o 16 % větší tepelnou účinnost, úpravy konstrukce navíc přispěly k potlačení jeho zvukového projevu.

Výkon atmosférického osmiválce vzrostl o výrazných 26 % na 283 kW, točivý moment má maximum 515 Nm. Čas potřebný pro akceleraci na 100 km/h se zkrátil z 6,2 na 5,5 s. Motor v XKR má nyní výkon 375 kW (+23 %), nejvyšší točivý moment je 625 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h se zlepšilo ze současných 5,2 s na 4,8 s. Maximální rychlost je ve všech případech omezena 250 km/h.

XFR

Stejnou dvojici pětilitrových motorů dostane také model XF. Přeplňovaný osmiválec je vyhrazen pro verzi XFR, která stojí na vrcholu nabídky. Po vzhledové stránce se toto vrcholné provedení odlišuje novými nárazníky a nástavci prahů, čtyřmi koncovkami výfuku, větracími otvory v kapotě, spoilerem na odtrhové hraně zavazadlového prostoru a novými 20palcovými koly.

XFR má nejvyšší možnou úroveň výbavy dodávanou do XF, ke které přidává adaptivní elektronicky řízené tlumiče a aktivní diferenciál z nového XKR. Výkonnostní úpravy dále zahrnují například posílenou brzdovou soustavu a strmější převod řízení. S motorem o výkonu 375 kW XFR zrychlí na 100 km/h za 4,9 s, nejvyšší rychlost je omezená na 250 km/h.

XF Diesel S

Z prodejního hlediska nejdůležitější novinkou je představení třílitrového turbodieselu. Nový motor proti stávajícímu 2,7D přináší o 10 % nižší spotřebu, výrazně vyšší výkon a emise v limitech normy Euro 5. Výkon ve verzi XF Diesel S je 202 kW a točivý moment 600 Nm, slabší provedení třílitru má 177 kW a 500 Nm.

Výborné parametry motorů jsou dané novým způsobem paralelně-sekvenčního přeplňování, které se objevuje na vidlicovém turbodieselu vůbec poprvé. Na rozdíl od většiny dvoustupňově přeplňovaných motorů je primární turbo větší a má variabilní geometrii lopatek. Toto dmychadlo je v činnosti ve většině jízdních režimů. Ve vyšších otáčkách (nad 2800 min-1) se připojuje menší turbo s pevnými lopatkami, které rychle a bez turboefektu zvýší celkový plnící tlak. Kdykoliv není menší turbodmychadlo v činnosti, je zcela vyřazeno ze sacího a výfukového okruhu, aby nezhoršovalo účinnost plnění válců. Jaguar prohlašuje, že toto řešení zajišťuje vyšší točivý moment v celém spektru otáček a zaručuje minimální prodlevu motoru.

Kombinovaná spotřeba je u obou verzí 6,8 l/100 km. 500newtonmetrové provedení zrychlí na 100 km/h za 7,1 s, silnější varianta potřebuje jen 6,4 s.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Rohingové se bojí návratu do Barmy. Komisař OSN pro lidská práva mluví o genocidě Rohingové se bojí návratu do Barmy. Komisař OSN pro lidská práva mluví o genocidě

V Barmě podle řady institucí dále trvá vysoké riziko pro…

Válka proti Islámskému státu v Sýrii skončí do konce února, věří Macron Válka proti Islámskému státu v Sýrii skončí do konce února, věří Macron

Válka proti takzvanému Islámskému státu v Sýrii skončí…

Lidé jsou více ochotní platit za on-line vysílání. Vydělá přes půl bilionu dolarů Lidé jsou více ochotní platit za on-line vysílání. Vydělá přes půl bilionu dolarů

Nadcházející sezona přinese boom on-line médií, za něž…

Zápisník Jana Vávry: Bitcoin a pojistka rizika? Zápisník Jana Vávry: Bitcoin a pojistka rizika?

Nejrozšířenější kryptoměna dál proniká do zavedeného…

 
Zdroj: redakce

Štítky Jaguar Ženeva 2009

 

Přidat názorDiskuse: Jaguar v Ženevě 2009

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.












Blesk.cz

Další trol v Prostřeno? O drogách v jídle věděli dopředu?!

Další trol v Prostřeno? O drogách v jídle věděli dopředu?!

Prostřeno se tento týden opět setkalo s výraznou osobností, která pořádně rozvířila vody. Pavel Klega (31),…

„Zničila jsem si život!“: Školačka Linda se po roce u ISIS setkala se svou matkou

„Zničila jsem si život!“: Školačka Linda se po roce…

Německá školačka Linda Wenzel ve svých teprve patnácti letech utekla z domova, aby se stala tzv. „nevěstou…

 

iSport.cz

Brazilská legenda končí kariéru. Kaká nepřesvědčila ani nabídka AC Milán

Brazilská legenda končí kariéru. Kaká nepřesvědčila…

Brazilský fotbalový záložník a mistr světa z roku 2002 Kaká ukončil v 35 letech profesionální kariéru. K…

Blažek: Agajev v Boleslavi? Brankáři ze Sovětského svazu nikdy nic nechytali

Blažek: Agajev v Boleslavi? Brankáři ze Sovětského…

Bývalý ligový brankář Jaromír Blažek se po roce a půl vrací do velkého fotbalu. Od nového roku bude trénovat…

 

Reflex.cz

Zemřel malíř Pavel Brázda, předchůdce popartu

Zemřel malíř Pavel Brázda, předchůdce popartu

V neděli ráno ve věku 91 let zemřel malíř Pavel Brázda. Jeden z nejoriginálnější autorů české výtvarné scény 20.…

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…