Jaguar loni v Evropě prodal přes 37 tisíc vozů a nový XF se okamžitě po uvedení na trh stal nejprodávanější modelovou řadou s 18 tisíci udanými exempláři.

Není divu, že se výrobce zaměřuje na využití celého potenciálu, který mu charismatická limuzína nabízí.

XK a XKR

Modelový rok 2010 je první větší inovací řady XK/XKR po čtyřech letech výroby. Nejviditelnější změnou je nový přední nárazník, který má sportovnější design. Boční směrovky se přesunuly do zpětných zrcátek a nová je grafika diodových koncových světel. K drobným změnám došlo také v interiéru, například místo konvenčního voliče automatické převodovky má inovované XK kruhový ovladač z modelu XF.

Hlavní změnou jsou ovšem nové motory označované jako AJ-V8 třetí generace, které i přes zvětšení objemu z 4,2 na 5,0 litru mají kompaktnější rozměry. Jak atmosférická, tak přeplňovaná verze doznaly řady změn, které kromě nárůstu výkonu vedly také ke zlepšení emisí. Oba motory vyhovují emisním normám Euro 5 i americké ULEV2, mimo jiné díky novému přímému vstřikování paliva a zvýšení kompresního poměru z 11,0:1 na 11,5:1 (atmosférická verze), respektive z 9,0:1 na 9,5:1 (přeplňovaná verze). Jaguar navíc tvrdí, že inovované XK a XKR budou patřit k nejúspornějším pětilitrům na trhu, údaje o spotřebě podle evropské metodiky ale zatím zveřejněny nebyly.

Nový typ variabilního časování ventilů (VCT) není řízen změnou tlaku oleje, ale mechanicky momentem při otevírání a zavírání ventilů. Systémem VCT jsou osazeny všechny čtyři vačkové hřídele. U atmosférického motoru mají navíc sací ventily vačkovou hřídel s proměnlivým profilem, který mění zdvih ventilů v rozsahu 5,5 až 10,5 mm. Další novinkou u nepřeplňovaného agregátu je proměnlivá délka sacího potrubí. Kompresor přeplňovaného motoru má o 16 % větší tepelnou účinnost, úpravy konstrukce navíc přispěly k potlačení jeho zvukového projevu.

Výkon atmosférického osmiválce vzrostl o výrazných 26 % na 283 kW, točivý moment má maximum 515 Nm. Čas potřebný pro akceleraci na 100 km/h se zkrátil z 6,2 na 5,5 s. Motor v XKR má nyní výkon 375 kW (+23 %), nejvyšší točivý moment je 625 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h se zlepšilo ze současných 5,2 s na 4,8 s. Maximální rychlost je ve všech případech omezena 250 km/h.

XFR

Stejnou dvojici pětilitrových motorů dostane také model XF. Přeplňovaný osmiválec je vyhrazen pro verzi XFR, která stojí na vrcholu nabídky. Po vzhledové stránce se toto vrcholné provedení odlišuje novými nárazníky a nástavci prahů, čtyřmi koncovkami výfuku, větracími otvory v kapotě, spoilerem na odtrhové hraně zavazadlového prostoru a novými 20palcovými koly.

XFR má nejvyšší možnou úroveň výbavy dodávanou do XF, ke které přidává adaptivní elektronicky řízené tlumiče a aktivní diferenciál z nového XKR. Výkonnostní úpravy dále zahrnují například posílenou brzdovou soustavu a strmější převod řízení. S motorem o výkonu 375 kW XFR zrychlí na 100 km/h za 4,9 s, nejvyšší rychlost je omezená na 250 km/h.

XF Diesel S

Z prodejního hlediska nejdůležitější novinkou je představení třílitrového turbodieselu. Nový motor proti stávajícímu 2,7D přináší o 10 % nižší spotřebu, výrazně vyšší výkon a emise v limitech normy Euro 5. Výkon ve verzi XF Diesel S je 202 kW a točivý moment 600 Nm, slabší provedení třílitru má 177 kW a 500 Nm.

Výborné parametry motorů jsou dané novým způsobem paralelně-sekvenčního přeplňování, které se objevuje na vidlicovém turbodieselu vůbec poprvé. Na rozdíl od většiny dvoustupňově přeplňovaných motorů je primární turbo větší a má variabilní geometrii lopatek. Toto dmychadlo je v činnosti ve většině jízdních režimů. Ve vyšších otáčkách (nad 2800 min-1) se připojuje menší turbo s pevnými lopatkami, které rychle a bez turboefektu zvýší celkový plnící tlak. Kdykoliv není menší turbodmychadlo v činnosti, je zcela vyřazeno ze sacího a výfukového okruhu, aby nezhoršovalo účinnost plnění válců. Jaguar prohlašuje, že toto řešení zajišťuje vyšší točivý moment v celém spektru otáček a zaručuje minimální prodlevu motoru.

Kombinovaná spotřeba je u obou verzí 6,8 l/100 km. 500newtonmetrové provedení zrychlí na 100 km/h za 7,1 s, silnější varianta potřebuje jen 6,4 s.


Fotogalerie z výstaviště
 
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci

Írán oznámil, že úspěšně vyzkoušel novou balistickou…

 
Zdroj: redakce

Štítky Jaguar Ženeva 2009

 

Přidat názorDiskuse: Jaguar v Ženevě 2009

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.












Blesk.cz

Největší videoherní výstava Game On našima očima. Navštívit ji sami můžete v Praze

Největší videoherní výstava Game On našima očima.…

Putovní videoherní výstava Game On, která se pyšní tím, že je největší svého druhu, dorazila do Česka. Navštívit…

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní konkurenci v benchmarku naprosto zesměšnil

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní…

Novinka ještě není mezi běžnými smrtelníky, a tak do benchmarků probublává jen velmi pomalu. V logu Geekbench se…

 

iSport.cz

Bitva snů pro Federera! První ročník Laver Cupu ovládl tým Evropy

Bitva snů pro Federera! První ročník Laver Cupu…

První ročník Laver Cupu patří výběru Evropy! V dramatickém zápase se o to postaral Roger Federer, který porazil…

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový Václav Kadlec

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový…

Zatím nejvíce jednoznačného vítězství v této sezoně se dočkali fotbalisté Sparty. V 8. kole Het ligy porazili…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…