Jaguar loni v Evropě prodal přes 37 tisíc vozů a nový XF se okamžitě po uvedení na trh stal nejprodávanější modelovou řadou s 18 tisíci udanými exempláři.

Není divu, že se výrobce zaměřuje na využití celého potenciálu, který mu charismatická limuzína nabízí.

XK a XKR

Modelový rok 2010 je první větší inovací řady XK/XKR po čtyřech letech výroby. Nejviditelnější změnou je nový přední nárazník, který má sportovnější design. Boční směrovky se přesunuly do zpětných zrcátek a nová je grafika diodových koncových světel. K drobným změnám došlo také v interiéru, například místo konvenčního voliče automatické převodovky má inovované XK kruhový ovladač z modelu XF.

Hlavní změnou jsou ovšem nové motory označované jako AJ-V8 třetí generace, které i přes zvětšení objemu z 4,2 na 5,0 litru mají kompaktnější rozměry. Jak atmosférická, tak přeplňovaná verze doznaly řady změn, které kromě nárůstu výkonu vedly také ke zlepšení emisí. Oba motory vyhovují emisním normám Euro 5 i americké ULEV2, mimo jiné díky novému přímému vstřikování paliva a zvýšení kompresního poměru z 11,0:1 na 11,5:1 (atmosférická verze), respektive z 9,0:1 na 9,5:1 (přeplňovaná verze). Jaguar navíc tvrdí, že inovované XK a XKR budou patřit k nejúspornějším pětilitrům na trhu, údaje o spotřebě podle evropské metodiky ale zatím zveřejněny nebyly.

Nový typ variabilního časování ventilů (VCT) není řízen změnou tlaku oleje, ale mechanicky momentem při otevírání a zavírání ventilů. Systémem VCT jsou osazeny všechny čtyři vačkové hřídele. U atmosférického motoru mají navíc sací ventily vačkovou hřídel s proměnlivým profilem, který mění zdvih ventilů v rozsahu 5,5 až 10,5 mm. Další novinkou u nepřeplňovaného agregátu je proměnlivá délka sacího potrubí. Kompresor přeplňovaného motoru má o 16 % větší tepelnou účinnost, úpravy konstrukce navíc přispěly k potlačení jeho zvukového projevu.

Výkon atmosférického osmiválce vzrostl o výrazných 26 % na 283 kW, točivý moment má maximum 515 Nm. Čas potřebný pro akceleraci na 100 km/h se zkrátil z 6,2 na 5,5 s. Motor v XKR má nyní výkon 375 kW (+23 %), nejvyšší točivý moment je 625 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h se zlepšilo ze současných 5,2 s na 4,8 s. Maximální rychlost je ve všech případech omezena 250 km/h.

XFR

Stejnou dvojici pětilitrových motorů dostane také model XF. Přeplňovaný osmiválec je vyhrazen pro verzi XFR, která stojí na vrcholu nabídky. Po vzhledové stránce se toto vrcholné provedení odlišuje novými nárazníky a nástavci prahů, čtyřmi koncovkami výfuku, větracími otvory v kapotě, spoilerem na odtrhové hraně zavazadlového prostoru a novými 20palcovými koly.

XFR má nejvyšší možnou úroveň výbavy dodávanou do XF, ke které přidává adaptivní elektronicky řízené tlumiče a aktivní diferenciál z nového XKR. Výkonnostní úpravy dále zahrnují například posílenou brzdovou soustavu a strmější převod řízení. S motorem o výkonu 375 kW XFR zrychlí na 100 km/h za 4,9 s, nejvyšší rychlost je omezená na 250 km/h.

XF Diesel S

Z prodejního hlediska nejdůležitější novinkou je představení třílitrového turbodieselu. Nový motor proti stávajícímu 2,7D přináší o 10 % nižší spotřebu, výrazně vyšší výkon a emise v limitech normy Euro 5. Výkon ve verzi XF Diesel S je 202 kW a točivý moment 600 Nm, slabší provedení třílitru má 177 kW a 500 Nm.

Výborné parametry motorů jsou dané novým způsobem paralelně-sekvenčního přeplňování, které se objevuje na vidlicovém turbodieselu vůbec poprvé. Na rozdíl od většiny dvoustupňově přeplňovaných motorů je primární turbo větší a má variabilní geometrii lopatek. Toto dmychadlo je v činnosti ve většině jízdních režimů. Ve vyšších otáčkách (nad 2800 min-1) se připojuje menší turbo s pevnými lopatkami, které rychle a bez turboefektu zvýší celkový plnící tlak. Kdykoliv není menší turbodmychadlo v činnosti, je zcela vyřazeno ze sacího a výfukového okruhu, aby nezhoršovalo účinnost plnění válců. Jaguar prohlašuje, že toto řešení zajišťuje vyšší točivý moment v celém spektru otáček a zaručuje minimální prodlevu motoru.

Kombinovaná spotřeba je u obou verzí 6,8 l/100 km. 500newtonmetrové provedení zrychlí na 100 km/h za 7,1 s, silnější varianta potřebuje jen 6,4 s.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu

Chester Bennington, zpěvák americké rockové kapely Linkin…

 
Zdroj: redakce

Štítky Jaguar Ženeva 2009

 

Přidat názorDiskuse: Jaguar v Ženevě 2009

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.












Blesk.cz

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Letošní úroda brambor nebude oproti loňsku příliš dobrá, způsobila to jarní sucha. Největší propad čeká rané…

 

iSport.cz

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém o přestupu?

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém…

Ajajaj, tady bude mít někdo průšvih. AS Monako vydalo prohlášení, ve kterém odsuzuje velké evropské týmy za to,…

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský záložník Mandjeck

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský…

Fotbalová Sparta hlásí svou devátou letní posilu, z francouzských Mét přichází střední záložník Georges…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…