Jaguar ve Frankfurtu 2007
XF
Prudce se snižující linie zadní části střechy vyvolává pochybnosti o dostatečné výšce pro hlavy cestujících, ale její hodnota 956 mm hovoří o opaku. Stejný rozměr pro přední sedadla je 990 mm. Nechybí LED-koncovky a zavazadelník o objemu 540 litrů.
Nosná struktura opouští hliník a vrací se k ocelovým plechům. Návrh celého vozu byl poprvé proveden zcela pomocí CAD. Obě nápravy vycházející z XK prošly dalším vývojem. Odpružení je u třech slabších motorizací pasivní s vinutými pružinami, nejvýkonnější model SV8 dostal dvoustupňové elektronicky řízené tlumiče. Standardem jsou 17“ kola, SV8 obdrží 20“. Motory jsou osvědčené, kromě vznětového šestiválce 2,7 l (152 kW) se jedná o evoluce původních motorů Jaguar. Základní třílitrový šestiválec s plynule variabilním časováním ventilů nabízí 175 kW, vrcholem je ortodoxní osmiválec 4,2 l v atmosférické (219 kW) i kompresorové verzi (306 kW). Jedinou převodovkou je šestistupňový automat ZF.
V interiéru se nešetřilo špičkovými materiály jako je kůže, leštěný hliník a drahé kořenové dřevo. Výbava má tři stupně – Luxury a Premium Luxury (oba motory V6), Premium Luxury (atmosférický V8) a SV8 pro nejvýkonnější model. Nechybí samozřejmě nejmodernější prvky výbavy podle dnešních prémiových zvyklostí
Jaguar XF - první frankfurtské dojmy
Jaguar hraje ve Frankfurtu o svou budoucnost. Snad ještě nikdy nezávisel další osud celé automobilky na jediném modelu tak jako nyní. Modely X-Type ani S-Type britskému výrobci slávu nepřinesly a luxusní limuzína XJ má moc úzký okruh klientů, aby mohla Jaguar držet nad vodou. Zpátky na výslunní nedostal automobilku ani koncern Ford, a tak frankfurtská prezentace nového modelu XF probíhala v podivné slavnostně-napjaté atmosféře.
Jaguar se mohl těšit z toho, že nový XF vzbudil zájem. Němečtí manažeři si nadšeně podávali masivní dveře nové limuzíny vyšší střední třídy a pokládali zvídavé otázky na motorizace, výbavy i ceny. Na stánkem s šelmou ve znaku se přesto neustále vznášela reálná možnost / hrozba prodeje značky někomu, kdo nemá s výrobou automobilů žádné zkušenosti (finanční skupina) nebo špatnou pověst (některé čínské firmy).
Co bude s automobilkou dál, těžko v tuto chvíli hádat, stejně tak můžeme těžko předpovídat, zda bude XF dostatečně silný, aby pomohl Jaguaru na nohy. Teoretické ředpoklady k tomu ovšem má. Jaguar udělal odvážný krok, zbavil se prakticky veškerých odkazů na minulost a retro designu. Nový XF vypadá dynamicky až sportovně, působí majestátně a nezapře pořádnou dávku sebevědomí až snad arogance.
Setkání s novým XF na silnici bude minimálně v prvních letech prodeje silným zážitkem. Jaguar věnoval značnou pozornost, ostatně neměl na výběr, vzhledu interiéru. Materiály prošly generační proměnou, výrazně se zlepšilo zpracování a slícování. Na středové konzole stále najdete tlačítka prozrazující příbuznost s Fordem, ovšem jsou to ta nejlepší tlačítka, která může Ford momentálně nabídnout.
Graficky velice povedená a přehledná přístrojová deska se dočkala velkého centrálního barevného displeje zobrazujícího všechny potřebné údaje (náhradou za drobný, zeleně podsvícený displej), barevná obrazovka usazená uprostřed palubní desky grafickým rozhraním i rozlišením konečně odpovídá premiovému segmentu. Dostalo se i na elektronické hračičky konstruované spíše na efekt než s ohledem na praktické požadavky posádky.
Po zmáčknutí tlačítka start se například elektricky vysunou výdechy ventilace a dále vyjede z hloubi středového tunelu volič automatické převodovky. Jak spolehlivé budou tyto prvky v každodenním používání ukáže až čas. Jaguar XF neoslní vnitřním prostorem. Za 185 cm vysokým řidičem zůstává stejně vysokému pasažérovi malá rezerva u kolen a lepší situace není ani nad hlavou.
Na zavazadla se myslelo očividně více než v Jaguaru S-Type, vstupní otvor nicméně zůstal docela malý. Skutečně velmi se těším na první test nového XF v provozu. Jsem zvědavý, co Jaguar provedl s řízením a podvozkem.
Jaguar XF - modelová řada | ||||
Motor | 2.7D | 3.0 V6 | 4.2 V8 | 4.2 V8 SV8 |
Zdvihový objem [cm3] | 2720 | 2967 | 4196 | 4196 |
válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 8/4 | 8/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 152/4000 | 175/6800 | 219/6000 | 306/6250 |
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min] | 435/1900 | 293/4100 | 411/4100 | 560/3500 |
Max. Rychlost [km/h] | 229 | 237 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,2 | 8,3 | 6,5 | 5, 4 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 7,5 | 10,5 | 11,1 | 12,6 |
BM