Jaguar X-Type podle firmy Arden

Jaguar X-Type podle firmy Arden

 
 

Nejmenší z výrobní řady britské značky Jaguar, model X-Type, se ve střední třídě pustil do boje se zavedenými modely značek Audi, BMW a Mercedes-Benz. Všechny tyto konkurenční automobily mají k dispozici širokou škálu individualizačních doplňků více, či méně známých firem. Tuto poslední vadu na kráse malého Jaguaru se pokusili odstranit u dlouholetého ladiče vozů s šelmou ve znaku, německé firmy Arden Automobilbau GmbH.

Firma Arden byla založena v roce 1976 Jochenem Ardenem, který byl od útlého věku zcela uchvácen britskými automobily. V roce 1981 se mu podařilo získat zastoupení značky Jaguar a o rok později představil první upravený model XJ V12. V následujících letech pak uváděl na trh pravidelně další upravené modely. V roce 1987 představil model AJ 3 Station Car, což bylo kombi na bázi kupé XJ S. Na svém kontě má firma Arden také vývoj turbodmychadly a kompresory přeplňovaných motorů pro britské vozy.

Model X-Type je zatím posledním, který prošel rukama konstruktérů Ardenu. V první fázi se úpravy zaměřily především na vzhledovou stránku. Na karoserii je jejich zásah vidět nejvíce. Vozy Jaguar jsou pověstné svým noblesním lehce sportovním šarmem a tím směrem se také muselo ubírat tvarování aerodynamických doplňků. Pohlédneme-li na výsledek jejich snažení, zjistíme, že se nekonají žádné divoké spoilery ani rozšíření blatníků. Základem úspěchu bylo využití dlouholetých zkušeností a mimo výjimečného estetického dojmu, bylo dosaženo také zlepšené aerodynamické účinnosti. Na vylepšeném přívodu vzduchu k chlazení motoru a předních brzd se podílí nový přední spoiler s integrovanými mlhovými světlomety. Estetický dojem doplňují ručně vyráběné mřížky. Jedna nahrazuje standardní v typické masce a druhá ve spoileru, je nová. Přední části auta ovšem dominuje soška jaguára na kapotě. Její umístění až na přídi vozu umožňuje speciální patentovaná bezpečnostní konstrukce. Druhým prvkem optické sady jsou tvarované prahy. Mimo nepříliš viditelné aerodynamické účinnosti ovšem mají výrazný vliv na omezení ostřiku boků vozu, což majitel jistě velmi ocení. Nejvíce viditelný prvek je ovšem na zádi, kde zadní spoiler s funkcí difuzoru a čtyřmi, případně dvěma koncovkami výfuku, dodává vozu velmi dravý vzhled. Mimo této vlastnosti se také podílí na zvýšeném přítlaku zádě. V náraznících si našly místo čidla parkovacích senzorů, hlídající okolí vozu při parkování. I tenhle systém je z dílny Arden. Pro ty, kteří chtějí svého Jaguára ještě více odlišit při pohledu zezadu, jsou k dispozici typické "ardenovské" čtyři kruhové zadní svítilny. K aerodynamické sadě ještě patří, z vnějšku neviditelná, žebra umístěná v motorovém prostoru, která usměrňují proudění vzduchu pod kapotou a zabraňují shromažďování nadměrného tepla v okolí výkonnějšího motoru.

Na dynamickém vzhledu se velkou měrou podílejí také podstatně zvětšená kola. Proti sériovým 16" jsou nabízeny dělené ráfky o průměru 18, či jednodílné 19 palců. Zatímco menší s pěti širokými paprsky působí dojmem solidní mohutnosti, větší s deseti tenkými, dávají vozu sportovní lehkost. Mimo estetického dojmu ovšem oboje kola, společně s o 25 mm sníženým a tužším podvozkem, výrazně vylepšují ovladatelnost a jízdní vlastnosti. Na vývoji podvozku se podíleli i specialisté firmy Bilstein, která dodává tlumiče pérování. K podvozku neodmyslitelně patří brzdy. Nedá se říci, že ty sériové by byly slabé, ale Arden usoudil, že ke sportovnímu naturelu patří brzdy opravdu excelentní. Nasadil tedy svůj brzdový systém, který obsahuje duté a příčně vrtané kotouče s dvěma čtyřpístkovými třmeny na každém kole přední nápravy a vrtané kotouče na nápravě zadní. Snížení ovládací síly a zpřesnění dávkování brzd napomáhají opletené brzdové hadice.

Těmto zmíněným úpravám se snaží přizpůsobit také motor. Díky dlouholetým zkušenostem se v Ardenu podařilo poměrně jednoduchými úpravami docílit pozoruhodného navýšení výkonu. "Pouhým" přeprogramováním řídící jednotky a sladěním její charakteristiky se zcela novým výfukovým potrubím o větším průměru se sníženým vnitřním odporem, se podařilo dosáhnout znatelného přírůstku výkonu. U šestiválce 2.5 se výkon zvýšil o 16 kW (22 k), u většího motoru V6 3.0 je přírůstek ještě výraznější - 25 kW (35 k). Tato situace ovšem není konečná. Technici Ardenu již pracují na kompletním výkonnostním kitu pro celou řadu motorů V6, která přinese mnohem radikálnější zvýšení výkonu. Není na škodu podotknout, že všechny úpravy motoru prošly schválením TÜV a splňují jak hlukové, tak i emisní normy EU.

Jaguary jsou nejen sportovní vozy, ale také nabízejí patřičnou dávku luxusu. Také této stránce věnovali u Ardenu pozornost a v interiéru můžeme najít třeba prodloužený pojezd předních sedadel. Ty mají, stejně jako celý interiér, čalounění z kvalitní kůže Connolly a navíc jsou rozměrově upraveny přímo na tělo zákazníka. Zájemci, nezapomeňte se před návštěvou úpravce změřit a zvážit... Dále najdete na podlaze koberce s logem Ardenu, případně s nápisem, jaký si budete přát, hliníkové pedály a opěru pro levou nohu. Rozsáhlé je také využití dřeva nebo hliníku na obklady přístrojové desky, či madla řadicí páky...



Autosalon Frankfurt 2017
Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko

Chtěl bych investovat půl až jeden milion korun maximálně…

 

Štítky Jaguar

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 



Jaguar: S kompaktním sedanem proti novému BMW 3 Jaguar: S kompaktním sedanem proti novému BMW 3

Nové BMW řady 3 dostane zbrusu nové konkurenty. Kromě…

Neúspěšné modely: Jaguar X-type (2001-2009) Neúspěšné modely: Jaguar X-type (2001-2009)

Jaguar X-type by v tomto seriáli nikdy nefiguroval, nebyť…

 



 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční můra všech rodičů na vlastní kůži

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční…

Let z Británie do Austrálie neprobíhá zrovna podle Joanniných představ. Má vysokou teplotu, její devítitýdenní…

 

iSport.cz

Bohemians překvapivě končí v MOL Cupu s Vlašimí, postup slaví Teplice

Bohemians překvapivě končí v MOL Cupu s Vlašimí,…

První překvapení nabídlo 3. kolo MOL Cupu, v němž fotbalisté Bohemians prohráli 2:3 po penaltách s druholigovou…

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal, chválí Švancara

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal,…

Danny? Už ukázal kvalitu a lehkost, ale brzdí ho zranění. Halil Altintop? Nic. Ruslan Rotaň? Dříč ve středu…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…