Frankfurt živě: Jaguar XJ – První dojmy

Frankfurt živě: Jaguar XJ – První dojmy

 
 

Jaguar vstoupil do 21. století. Design nového XJ je od základu jiný a nastavuje nová měřítka v segmentu luxusních sedanů. Britská novinka nyní diktuje trendy a ostatní budou muset zareagovat.

„Jaguar už nebude vyrábět klasické sedany jako bylo staré XJ nebo X-Type. Všechny nové modely budou podobné XF nebo XK,“ vysvětluje šéfdesignér Ian Callum radikální posun u vlajkové lodi této značky. Připomeňme, že Callum je mimo jiné autorem designu DB7, vozu, který určil design všech Aston Martinů posledních 15 let. Pro změnu designového jazyka celé automobilky mu tak nechybí jen odvaha, ale má za sebou i prokazatelné výsledky.

Historie Jaguaru se zřejmě bude dělit na dvě základní epochy – před a po Frankfurtu 2009. Nabízí se mnoho paralel s revolučním rokem 1968, kdy se představila první generace XJ. Stejně jako v případě té nové došlo k radikálnímu přelomu. Na základě tehdy používané techniky a s využitím jen několika designových prvků předchozích modelů vznikl vůz, který má své nezpochybnitelné místo v historii automobilismu.

Nové XJ se mu v mnoha ohledech podobá. Motory 3,0D a 5,0 V8 (atmosférický i kompresorový) pocházejí z XF, hliníková podvozková platforma byla s úpravami převzata z minulé generace. Největším úskalím předchůdce byla skutečnost, že vyspělé technologie nedokázala v retro kabátu prodat. Od novinky Jaguar očekává zvrat a podobný nárůst prodejů, k jakému došlo v posledních dvou letech u menšího modelu XF.

Design karoserie je to, co nové XJ na první pohled odlišuje, a zároveň je nejproblematičtějším bodem celého auta. Problémem předchůdce ale bylo, že se všem více nebo méně líbil, potenciální zákazníky ale jeho usedlý charakter neoslovoval. Proto se designéři soustředili na vytvoření moderního auta, které bude jen v náznacích reflektovat historii.

Například dlouhý a pozvolna klesající zadní převis je jednoznačným odkazem na původní XJ. U 40 let starého originálu se designéři také inspirovali, když vytvořili velkou, téměř kolmou obdélníkovou masku chladiče. Boule uprostřed kapoty motoru je pak typickým designovým prvkem značky Jaguar. Elegantní a lehce agresivní příď má ale široce akceptovatelný vzhled, kdo se smířil s tím, jak vypadá XF, přijme i design XJ. Jediné riziko hrozí, že při zběžném pohledu se mohou oba modely zepředu navzájem plést.

Po zveřejnění prvních oficiálních snímků vzbuzovala nejvíc nejistoty záď. Ta je ve skutečnosti velmi elegantní a štíhlá. Jaguaru se podařilo vytvořit komplexní tvar, jehož linie na studiových fotografiích oku lahodit nemusí, na živo ale jednotlivé linky do sebe nádherně zapadají. Boční pohled pak přináší dnes módní kapkovitý profil ve stylu kupé, zvláštností jsou zatmavené D sloupky. Další zajímavostí na exteriéru je standardně dodávané rozměrné panoramatické okno ve střeše.

Interiér nás přenáší do blízké budoucnosti. Na jeho design jsme nezaznamenali žádné negativní ohlasy, sami lidé z Jaguaru mu natolik věří, že jej vyzdvihují jako jednu z nejsilnějších stránek auta. Žádný jiný sedan uvnitř tak dokonale nekombinuje nejmodernější designérské principy se stylem sportovních aut, nové XJ je nejméně o generaci dál než jeho konkurence.

Za volantem (mimochodem jeho tvar se podobá tomu v Rolls-Royce Ghost) se nachází vysoko klenutá kaplička, která kryje digitální přístrojový štít. Palubní deska má nízko položenou horní stranu a vystupují z ní už jen kruhové výdechy ventilace. Pod čelním sklem probíhá obloukem pás dřeva, uprostřed s nápisem Jaguar. Dřevem se nešetřilo ani na dveřních výplních, které mají jednoduchý a praktický design.

Neobvyklou novinkou je 8palcová dotyková obrazovka Dual-View. Nová funkce umožňuje na stejném displeji sledovat různé obrazy, řidič tak může mít spuštěnou navigaci, zatímco přední spolujezdec sleduje televizi nebo film na DVD. Pro cestující vzadu pak slouží obrazovky v hlavových opěrkách předních sedadel.

Nastupování přes dveře otevírané do velkého úhlu je snadné a pohodlné. Prostor pro posádku, a to i v zadní řadě sedadel, je bohatě dimenzovaný – žádný dřívější Jaguar nebyl uvnitř tak bohatě dimenzovaný. Určitým úskalím je jen směrem nahoru se zužující kabina. Cestující s vysokou postavou (kolem 190 cm) mohou cítit z boku omezení v oblasti hlavy a ramen. Zde tak design a aerodynamika částečně ubírají pohodlí.

Nové XJ si na silnici ani po usednutí dovnitř s ničím nespletete. Jaguar vytvořil ambiciózní a moderní sedan, vedle nějž vypadá veškerá konkurence příliš usedle a obvykle. Angličané pro takový přístup používají výraz make or break. Úspěch podobně navrženého, i když méně radikálního XF nasvědčuje, že by se odvážný záměr měl zdařit.

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 
 

Přidat názorDiskuse: Frankfurt živě: Jaguar XJ – První dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Video: Nové LED Jaguaru vs závodní prototyp pro Le Mans Video: Nové LED Jaguaru vs závodní prototyp pro Le Mans

Závodní jezdec Jaguaru Andy Wallace si pochvaluje moderní…

Jaguar XJ dostal facelift, přijíždí nová vrcholná výbava Autobiography Jaguar XJ dostal facelift, přijíždí nová vrcholná výbava Autobiography

Jaguar prezentuje luxusní sedan XJ modelového roku 2016…

 



 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Simona (22) a Saša (13) přišly během 48 hodin o oba rodiče: Pohřeb si nemohly dovolit

Simona (22) a Saša (13) přišly během 48 hodin o oba…

Během dvou dnů přišly o matku i otce! Simona (23) a Saša (13) nejprve ztratily svého otce, který zemřel na…

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo Piráti? Podívejte se

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo…

Lídři největších politických stran se v průběhu kampaně vyjadřovali k možné povolební spolupráci. Kdo s kým by…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…