Frankfurt živě: Jaguar XJ – První dojmy

Frankfurt živě: Jaguar XJ – První dojmy

 
 

Jaguar vstoupil do 21. století. Design nového XJ je od základu jiný a nastavuje nová měřítka v segmentu luxusních sedanů. Britská novinka nyní diktuje trendy a ostatní budou muset zareagovat.

„Jaguar už nebude vyrábět klasické sedany jako bylo staré XJ nebo X-Type. Všechny nové modely budou podobné XF nebo XK,“ vysvětluje šéfdesignér Ian Callum radikální posun u vlajkové lodi této značky. Připomeňme, že Callum je mimo jiné autorem designu DB7, vozu, který určil design všech Aston Martinů posledních 15 let. Pro změnu designového jazyka celé automobilky mu tak nechybí jen odvaha, ale má za sebou i prokazatelné výsledky.

Historie Jaguaru se zřejmě bude dělit na dvě základní epochy – před a po Frankfurtu 2009. Nabízí se mnoho paralel s revolučním rokem 1968, kdy se představila první generace XJ. Stejně jako v případě té nové došlo k radikálnímu přelomu. Na základě tehdy používané techniky a s využitím jen několika designových prvků předchozích modelů vznikl vůz, který má své nezpochybnitelné místo v historii automobilismu.

Nové XJ se mu v mnoha ohledech podobá. Motory 3,0D a 5,0 V8 (atmosférický i kompresorový) pocházejí z XF, hliníková podvozková platforma byla s úpravami převzata z minulé generace. Největším úskalím předchůdce byla skutečnost, že vyspělé technologie nedokázala v retro kabátu prodat. Od novinky Jaguar očekává zvrat a podobný nárůst prodejů, k jakému došlo v posledních dvou letech u menšího modelu XF.

Design karoserie je to, co nové XJ na první pohled odlišuje, a zároveň je nejproblematičtějším bodem celého auta. Problémem předchůdce ale bylo, že se všem více nebo méně líbil, potenciální zákazníky ale jeho usedlý charakter neoslovoval. Proto se designéři soustředili na vytvoření moderního auta, které bude jen v náznacích reflektovat historii.

Například dlouhý a pozvolna klesající zadní převis je jednoznačným odkazem na původní XJ. U 40 let starého originálu se designéři také inspirovali, když vytvořili velkou, téměř kolmou obdélníkovou masku chladiče. Boule uprostřed kapoty motoru je pak typickým designovým prvkem značky Jaguar. Elegantní a lehce agresivní příď má ale široce akceptovatelný vzhled, kdo se smířil s tím, jak vypadá XF, přijme i design XJ. Jediné riziko hrozí, že při zběžném pohledu se mohou oba modely zepředu navzájem plést.

Po zveřejnění prvních oficiálních snímků vzbuzovala nejvíc nejistoty záď. Ta je ve skutečnosti velmi elegantní a štíhlá. Jaguaru se podařilo vytvořit komplexní tvar, jehož linie na studiových fotografiích oku lahodit nemusí, na živo ale jednotlivé linky do sebe nádherně zapadají. Boční pohled pak přináší dnes módní kapkovitý profil ve stylu kupé, zvláštností jsou zatmavené D sloupky. Další zajímavostí na exteriéru je standardně dodávané rozměrné panoramatické okno ve střeše.

Interiér nás přenáší do blízké budoucnosti. Na jeho design jsme nezaznamenali žádné negativní ohlasy, sami lidé z Jaguaru mu natolik věří, že jej vyzdvihují jako jednu z nejsilnějších stránek auta. Žádný jiný sedan uvnitř tak dokonale nekombinuje nejmodernější designérské principy se stylem sportovních aut, nové XJ je nejméně o generaci dál než jeho konkurence.

Za volantem (mimochodem jeho tvar se podobá tomu v Rolls-Royce Ghost) se nachází vysoko klenutá kaplička, která kryje digitální přístrojový štít. Palubní deska má nízko položenou horní stranu a vystupují z ní už jen kruhové výdechy ventilace. Pod čelním sklem probíhá obloukem pás dřeva, uprostřed s nápisem Jaguar. Dřevem se nešetřilo ani na dveřních výplních, které mají jednoduchý a praktický design.

Neobvyklou novinkou je 8palcová dotyková obrazovka Dual-View. Nová funkce umožňuje na stejném displeji sledovat různé obrazy, řidič tak může mít spuštěnou navigaci, zatímco přední spolujezdec sleduje televizi nebo film na DVD. Pro cestující vzadu pak slouží obrazovky v hlavových opěrkách předních sedadel.

Nastupování přes dveře otevírané do velkého úhlu je snadné a pohodlné. Prostor pro posádku, a to i v zadní řadě sedadel, je bohatě dimenzovaný – žádný dřívější Jaguar nebyl uvnitř tak bohatě dimenzovaný. Určitým úskalím je jen směrem nahoru se zužující kabina. Cestující s vysokou postavou (kolem 190 cm) mohou cítit z boku omezení v oblasti hlavy a ramen. Zde tak design a aerodynamika částečně ubírají pohodlí.

Nové XJ si na silnici ani po usednutí dovnitř s ničím nespletete. Jaguar vytvořil ambiciózní a moderní sedan, vedle nějž vypadá veškerá konkurence příliš usedle a obvykle. Angličané pro takový přístup používají výraz make or break. Úspěch podobně navrženého, i když méně radikálního XF nasvědčuje, že by se odvážný záměr měl zdařit.

Spolupracujeme s TipCars.com
Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

Tesco zřejmě dostane pokutu v řádu několika miliard Tesco zřejmě dostane pokutu v řádu několika miliard

Největší britská maloobchodní společnost Tesco by v brzké…

Potvrzeno. Starostové jdou do voleb v koalici s lidovci Potvrzeno. Starostové jdou do voleb v koalici s lidovci

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) chce jít do…

 
 

Přidat názorDiskuse: Frankfurt živě: Jaguar XJ – První dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Video: Nové LED Jaguaru vs závodní prototyp pro Le Mans Video: Nové LED Jaguaru vs závodní prototyp pro Le Mans

Závodní jezdec Jaguaru Andy Wallace si pochvaluje moderní…

Jaguar XJ dostal facelift, přijíždí nová vrcholná výbava Autobiography Jaguar XJ dostal facelift, přijíždí nová vrcholná výbava Autobiography

Jaguar prezentuje luxusní sedan XJ modelového roku 2016…

 



 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Dnes 19:00

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Legendární Ota Černý (72) prozradil Jágrovo tajemství: Ostražitý samotář je kvůli rodičům!

Legendární Ota Černý (72) prozradil Jágrovo…

Vedl hokejový tým Kladna i sportovní redakci České televize, řada diváků ho má v paměti i jako kulatého…

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky, chtějí její pokračování

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky,…

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké Británie dnes v Římě potvrdili vrcholní představitelé…

 

iSport.cz

ONLINE: Columbus - Philadelphia 0:0. Neuvirth kapituloval, Gudas se pral

ONLINE: Columbus - Philadelphia 0:0. Neuvirth…

ONLINE | Český souboj nabízí dnešní střetnutí Columbusu s Philadelphií. Na straně domácích už se těší na play…

Kouč San Marina: Zítra může být perfektní den, chceme dát Čechům gól

Kouč San Marina: Zítra může být perfektní den,…

Trenér fotbalistů San Marina Pierangelo Manzaroli dnes slaví 48. narozeniny a nejlepším dárkem by pro něj bylo…

 

Reflex.cz

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky Grety Garbo. S původním vybavením a za 150 milionů

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky…

Nádherný byt Grety Garbo (1905 – 1990), jedné z nejslavnějších hereček všech dob, se v New Yorku vůbec poprvé…