reklama


Jaguar XK – hliník na všech frontách

Jaguar XK – hliník na všech frontách

 
 

Po dlouhých devíti letech přichází britská automobilka Jaguar s novým modelem XK, který po boku nové vlajkové lodi XJ tvoří špičku firemní nabídky. Stejně jako velké sedany i nové kupé dostalo do vínku hliníkovou konstrukci karosérie.

Současná řada kupé a kabrioletů XK si odbyla premiéru již v roce 1996 a to je i na segment luxusních sportovních vozů opravdu hodně dávno. Bylo tedy již na čase, nabídnout zájemcům a fanouškům značky modernější vůz. Konstrukce nového XK začínala prakticky na čistém papíře, protože více než na svého přímého předchůdce se snaží navazovat na dávnější tradice symbolizované především v modelech C, D a nesmrtelném E (historii těchto vozů najdete zde). Přestože se také nové XK nevyhnulo současnému trendu zvětšování, díky hliníkové konstrukci celé karosérie se konstruktérům podařilo snížit pohotovostní hmotnost nového vozu o celých 90 kg pod úroveň současného modelu. Hliníková karosérie není pro Jaguár žádnou novinkou, protože nový model sedanu XJ jejích výhod využívá také (představení XJ najdete zde). Oproti konkurenčním konstrukcím se však nejedná o hliníkový prostorový rám s hliníkovými vnějšími panely, ale o plnohodnotnou samonosnou konstrukci využívající v nejvíce namáhaných místech nejen plechové výlisky, ale také odlitky a vytlačované díly. Po vzoru leteckého průmyslu jsou všechny díly snýtované a slepené epoxidovým lepidlem. Díky lehkému hliníku mohou majitelé nového vozu využívat pro nakládání zavazadel vskutku ohromný otvor, který se objeví po otevření zadní výklopné stěny. V této třídě je neobvykle protažena až do úrovně nárazníku. Je vidět, že si konstruktéři v oblasti tuhosti karosérie (tuhost v krutu by měla být vyšší o 31%) velmi věří, když obětovali možnost karosérii v tomto místě vyztužit. Konstrukce karosérie dbá nejen na bezpečnost posádky, kterou chrání jak mohutná klec, tak i bohatě dimenzované deformační zóny, ale velká pozornost byla věnována i bezpečnosti případných poražených chodců. Dlouhá kapota motoru je vybavena systémem, který ji v případě kolize na zadní hraně ve zlomku sekundy vyzdvihne a tím vznikne deformační prostor mezi kapotou a tvrdými, nepoddajnými díly motoru a zranění způsobené poraženému chodci tak nemusí, především na hlavě, dosahovat takového rozsahu.

Popisovat design nového Jaguaru asi není nijak potřeba. Z kteréhokoli úhlu je na první pohled patrné, že se jedná o britský vůz, neboť kupé těchto tvarů se rodí pouze v ostrovním království. Oproti předchůdci se poněkud pozměnily proporce, neboť rozvor náprav narostl o celých 162 mm, zatímco celková délka se zvětšila jen o 30 mm. Z těchto údajů je jasné, že byly zkráceny převisy, což se nepochybně projeví i na jízdních vlastnostech. Na čistých a velmi dynamických liniích karosérie mne osobně uvádí trochu do rozpaků poněkud lacině působící vzhled přídě a tvar předních světlometů, který mi z určitého úhlu silně připomíná stejný prvek u několik let prodávaného Hyundai Coupé. Dojem přídě vylepšuje její boční profil, který působí jako hlava dravce. Naopak při pohledu na záď vozu se zajímavě tvarovanými koncovými světly, mohutnými „rameny“ blatníků, doplněnou dvěma mohutnými koncovkami výfuku, je zcela zřejmé, že před vámi jede automobil vskutku výjimečný. Zajímavým prvkem jak vzhledovým, tak i funkčním, je rozměrný výdech horkého vzduchu z motorového prostoru těsně před přední hranou dveří. Celkový dojem čisté boční linie doplňují velká 20palcová kola s pěti páry tenkých paprsků, jež vůz opticky odlehčují a snižují.

Srdcem každého a hlavně sportovního vozu je kvalitní pohonná jednotka. Pod kapotou nového XK se usídlil atmosféricky plněný V8 se čtyřmi ventily na válec o objemu 4196 ccm, který je také znám ze sedanu XJ. Proti motoru současného XK prošel výraznými úpravami, především v oblasti přípravy směsi. Tu má na starosti zcela nové vstřikování a dovoluje novému vozu plnit předpisy Euro 4. Díky snížené spotřebě paliva motor produkuje o 6 procent méně oxidu uhličitého. Výkonové parametry však zůstávají prakticky stejné. Největší výkon dosahuje hodnoty 221 kW (300 k) při 6000 ot/min a točivý moment 420 Nm při 4100 ot/min. Aby byla zajištěna dostatečná dynamika, byl průběh točivého momentu rozložen do širokého pásma otáček od 2000 do 6000 ot/min, kdy dosahuje přes 85 procent maxima. O spolehlivý přenos síly se stará nová šestistupňová sekvenční převodovka, která umožní majitelům vozů Jaguar poprvé vychutnat možnost řazení páčkami pod volantem. Jaguar touto převodovkou také opouští po mnoho let tradiční tvar kulisy volicí páky do J a zavádí jednodušší tvar L. Výrazným posílením prošel brzdový systém,který dostal větší kotouče, ABS regulující každé kolo samostatně a všechny současné systémy vylepšující brzdný účinek.

Interiér vozu se nesnaží o žádné extravagance a vyznává konzervativní jednoduchost tvarů. Veškerý pocit luxusu je docílen použitím špičkových materiálů pro jeho čalounění a vynikajícího zpracování veškerých detailů. Je možno volit mezi sportovní střídmostí, kombinující tmavou kůži a matný kov, nebo klasicky luxusní kombinací světlé kůže a dřevěných panelů. Řidič má před tříramenným volantem k dispozici dva „klasické“ kruhové přístroje, které jsou od sebe odděleny multifunkčním displejem, který zobrazuje důležité údaje jako zařazenou rychlost, údaje aktivního tempomatu, navigační údaje či varování o nízkém tlaku pneumatik. Další, větší displej s úhlopříčkou 7“ je umístěn na středové konzole. Tento je dotykový a umožňuje ovládání audiosoustavy, navigace, klimatizace a telefonu. Vůz nepotřebuje žádný klíček, protože se uzamyká kartou a k nastartování pomocí červeného tlačítka vedle voliče převodovky, stačí,když má někdo z pasažérů kartu u sebe v kapse.

Pro všechny zájemce,kteří si na nový XK dělají zálusk ještě několik informací. Zrychlení z 0-100 km/h zvládá za 6,2 sekundy a nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h. Mnohem smutnější ale asi bude, že novinka půjde do prodeje až začátkem roku 2006 a ceny nejsou ještě stanoveny. Pro vyznavače otevřených vozů se chystá také verze kabrio.

Únor je suchej i bez kampaně, může za to i půst Únor je suchej i bez kampaně, může za to i půst

Vydržet celý měsíc bez kapky alkoholu. K tomu motivoval…

Konec dotací na čistě uhelné domácí kotle, ministerstvo je vyřadilo z kotlíkových dotací Konec dotací na čistě uhelné domácí kotle, ministerstvo je vyřadilo z kotlíkových dotací

V kotlíkových dotacích nebudou letos už podporované kotle…

Sobotka má plán B, když Prouzu na ministra průmyslu neprosadí Sobotka má plán B, když Prouzu na ministra průmyslu neprosadí

Zítra odpoledne přijde premiér Bohuslav Sobotka za…

Vědci zjistili, že práce z domova není až taková výhra Vědci zjistili, že práce z domova není až taková výhra

Jedna z oblíbených výhod, které může zaměstnavatel svým…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl

Fiat Tipo Kombi nabídne zavazadlový prostor 550 litrů,…

První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

 




Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo

Jaguar XK už je sice na sklonku života, jen tak ale…

Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá

Pokud se Jaguar XK v budoucnu přece jen dočká nástupce,…

 



 
Nová Kia Rio přijíždí na český trh. Cena je vyšší, výbava však také

Nová Kia Rio přijíždí na český trh. Cena je vyšší, výbava však také

Včera

Nová generace modelu Rio dnešním dnem vstupuje na český trh. Základní cena je vyšší než doposud, dostanete však adekvátní výbavu.




Blesk.cz

Prahu a Brno má propojit rychlovlak. Trať bude stát až 160 miliard, vyčíslil Ťok

Prahu a Brno má propojit rychlovlak. Trať bude stát…

Výstavba vysokorychlostní železniční tratě z Prahy do Brna vyjde podle navrhovaných variant na 120 až 160…

Dobrá zpráva ze zdravotnictví: Tři čtvrtiny mediků chtějí pracovat doma!

Dobrá zpráva ze zdravotnictví: Tři čtvrtiny mediků…

Doba se změnila. Ještě v nedávné době mnoho studentů lékařských fakult plánovalo po studiích odejít pracovat do…

 

iSport.cz

Real se Barceloně v tabulce nevzdálil. Ve Valencii prohrál 1:2

Real se Barceloně v tabulce nevzdálil. Ve Valencii…

Fotbalisté Realu Madrid nevyužili své šance odskočit Barceloně v tabulce. Na hřišti Valencie prohráli 1:2 a…

Požár: Dočkal dostal svolení jednat v Číně, Rosický má opět problémy

Požár: Dočkal dostal svolení jednat v Číně, Rosický…

Čtyřgólové manko a také absence dvou hráčů ze základní sestavy. Fotbalová Sparta se bude čtvrtek v odvetě play…

 

Reflex.cz

Unikátní dokumenty napsané lidskou močí odhalují nacistické pokusy na ženách v Ravensbrücku

Unikátní dokumenty napsané lidskou močí odhalují…

Dvacet sedm tajných dopisů napsaných místo inkoustu lidskou močí dostane malé historické muzeum ve…

Nejmladší matka na světě: Pohnutý životní příběh dívky, která porodila v 5 letech

Nejmladší matka na světě: Pohnutý životní příběh…

Když pětiletou Linu Medinu přivedli rodiče poprvé do nemocnice, lékaři se domnívali, že za její neobvykle veliké…

 
 
reklama