Jaguar XK – hliník na všech frontách

Jaguar XK – hliník na všech frontách

 
 

Po dlouhých devíti letech přichází britská automobilka Jaguar s novým modelem XK, který po boku nové vlajkové lodi XJ tvoří špičku firemní nabídky. Stejně jako velké sedany i nové kupé dostalo do vínku hliníkovou konstrukci karosérie.

Současná řada kupé a kabrioletů XK si odbyla premiéru již v roce 1996 a to je i na segment luxusních sportovních vozů opravdu hodně dávno. Bylo tedy již na čase, nabídnout zájemcům a fanouškům značky modernější vůz. Konstrukce nového XK začínala prakticky na čistém papíře, protože více než na svého přímého předchůdce se snaží navazovat na dávnější tradice symbolizované především v modelech C, D a nesmrtelném E (historii těchto vozů najdete zde). Přestože se také nové XK nevyhnulo současnému trendu zvětšování, díky hliníkové konstrukci celé karosérie se konstruktérům podařilo snížit pohotovostní hmotnost nového vozu o celých 90 kg pod úroveň současného modelu. Hliníková karosérie není pro Jaguár žádnou novinkou, protože nový model sedanu XJ jejích výhod využívá také (představení XJ najdete zde). Oproti konkurenčním konstrukcím se však nejedná o hliníkový prostorový rám s hliníkovými vnějšími panely, ale o plnohodnotnou samonosnou konstrukci využívající v nejvíce namáhaných místech nejen plechové výlisky, ale také odlitky a vytlačované díly. Po vzoru leteckého průmyslu jsou všechny díly snýtované a slepené epoxidovým lepidlem. Díky lehkému hliníku mohou majitelé nového vozu využívat pro nakládání zavazadel vskutku ohromný otvor, který se objeví po otevření zadní výklopné stěny. V této třídě je neobvykle protažena až do úrovně nárazníku. Je vidět, že si konstruktéři v oblasti tuhosti karosérie (tuhost v krutu by měla být vyšší o 31%) velmi věří, když obětovali možnost karosérii v tomto místě vyztužit. Konstrukce karosérie dbá nejen na bezpečnost posádky, kterou chrání jak mohutná klec, tak i bohatě dimenzované deformační zóny, ale velká pozornost byla věnována i bezpečnosti případných poražených chodců. Dlouhá kapota motoru je vybavena systémem, který ji v případě kolize na zadní hraně ve zlomku sekundy vyzdvihne a tím vznikne deformační prostor mezi kapotou a tvrdými, nepoddajnými díly motoru a zranění způsobené poraženému chodci tak nemusí, především na hlavě, dosahovat takového rozsahu.

Popisovat design nového Jaguaru asi není nijak potřeba. Z kteréhokoli úhlu je na první pohled patrné, že se jedná o britský vůz, neboť kupé těchto tvarů se rodí pouze v ostrovním království. Oproti předchůdci se poněkud pozměnily proporce, neboť rozvor náprav narostl o celých 162 mm, zatímco celková délka se zvětšila jen o 30 mm. Z těchto údajů je jasné, že byly zkráceny převisy, což se nepochybně projeví i na jízdních vlastnostech. Na čistých a velmi dynamických liniích karosérie mne osobně uvádí trochu do rozpaků poněkud lacině působící vzhled přídě a tvar předních světlometů, který mi z určitého úhlu silně připomíná stejný prvek u několik let prodávaného Hyundai Coupé. Dojem přídě vylepšuje její boční profil, který působí jako hlava dravce. Naopak při pohledu na záď vozu se zajímavě tvarovanými koncovými světly, mohutnými „rameny“ blatníků, doplněnou dvěma mohutnými koncovkami výfuku, je zcela zřejmé, že před vámi jede automobil vskutku výjimečný. Zajímavým prvkem jak vzhledovým, tak i funkčním, je rozměrný výdech horkého vzduchu z motorového prostoru těsně před přední hranou dveří. Celkový dojem čisté boční linie doplňují velká 20palcová kola s pěti páry tenkých paprsků, jež vůz opticky odlehčují a snižují.

Srdcem každého a hlavně sportovního vozu je kvalitní pohonná jednotka. Pod kapotou nového XK se usídlil atmosféricky plněný V8 se čtyřmi ventily na válec o objemu 4196 ccm, který je také znám ze sedanu XJ. Proti motoru současného XK prošel výraznými úpravami, především v oblasti přípravy směsi. Tu má na starosti zcela nové vstřikování a dovoluje novému vozu plnit předpisy Euro 4. Díky snížené spotřebě paliva motor produkuje o 6 procent méně oxidu uhličitého. Výkonové parametry však zůstávají prakticky stejné. Největší výkon dosahuje hodnoty 221 kW (300 k) při 6000 ot/min a točivý moment 420 Nm při 4100 ot/min. Aby byla zajištěna dostatečná dynamika, byl průběh točivého momentu rozložen do širokého pásma otáček od 2000 do 6000 ot/min, kdy dosahuje přes 85 procent maxima. O spolehlivý přenos síly se stará nová šestistupňová sekvenční převodovka, která umožní majitelům vozů Jaguar poprvé vychutnat možnost řazení páčkami pod volantem. Jaguar touto převodovkou také opouští po mnoho let tradiční tvar kulisy volicí páky do J a zavádí jednodušší tvar L. Výrazným posílením prošel brzdový systém,který dostal větší kotouče, ABS regulující každé kolo samostatně a všechny současné systémy vylepšující brzdný účinek.

Interiér vozu se nesnaží o žádné extravagance a vyznává konzervativní jednoduchost tvarů. Veškerý pocit luxusu je docílen použitím špičkových materiálů pro jeho čalounění a vynikajícího zpracování veškerých detailů. Je možno volit mezi sportovní střídmostí, kombinující tmavou kůži a matný kov, nebo klasicky luxusní kombinací světlé kůže a dřevěných panelů. Řidič má před tříramenným volantem k dispozici dva „klasické“ kruhové přístroje, které jsou od sebe odděleny multifunkčním displejem, který zobrazuje důležité údaje jako zařazenou rychlost, údaje aktivního tempomatu, navigační údaje či varování o nízkém tlaku pneumatik. Další, větší displej s úhlopříčkou 7“ je umístěn na středové konzole. Tento je dotykový a umožňuje ovládání audiosoustavy, navigace, klimatizace a telefonu. Vůz nepotřebuje žádný klíček, protože se uzamyká kartou a k nastartování pomocí červeného tlačítka vedle voliče převodovky, stačí,když má někdo z pasažérů kartu u sebe v kapse.

Pro všechny zájemce,kteří si na nový XK dělají zálusk ještě několik informací. Zrychlení z 0-100 km/h zvládá za 6,2 sekundy a nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h. Mnohem smutnější ale asi bude, že novinka půjde do prodeje až začátkem roku 2006 a ceny nejsou ještě stanoveny. Pro vyznavače otevřených vozů se chystá také verze kabrio.

Trump po sérii odchodů rozpustil své poradní sbory Trump po sérii odchodů rozpustil své poradní sbory

Donald Trump se rozhodl ukončit činnost svých dvou…

Irsko odmítá požadavek EU, aby od Applu zpětně vybralo daně Irsko odmítá požadavek EU, aby od Applu zpětně vybralo daně

Irský ministr financí Paschal Donohoe odmítá vyhovět…

Město a Sekyra našli společnou řeč. Smíchov City začnou stavět od 2018 Město a Sekyra našli společnou řeč. Smíchov City začnou stavět od 2018

Projekt zástavby Smíchova, který přemění část areálu…

Další dálková linka. American Airlines spojí Prahu s Filadelfií Další dálková linka. American Airlines spojí Prahu s Filadelfií

Americká letecká společnost American Airlines dnes…

 

Štítky Design Jaguar

 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

Specialisté z vývoje koncernu Volkswagen odtajnili…

 



Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo

Jaguar XK už je sice na sklonku života, jen tak ale…

Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá

Pokud se Jaguar XK v budoucnu přece jen dočká nástupce,…

 



 
Toyota má patent na průhledné sloupky. Řešení je kouzelně jednoduché!

Toyota má patent na průhledné sloupky. Řešení je kouzelně jednoduché!

Včera

Japonská automobilka dost možná přišla na revoluční řešení, jak zlepšit výhled z vozu. Vadí vám široké přední sloupky? Dlouho nebudou, podle Toyoty uvidíme skrz ně.




Blesk.cz

Pod návrat Zemana na Hrad se podepsalo už na 60 tisíc lidí, řekla první dáma

Pod návrat Zemana na Hrad se podepsalo už na 60…

Bezmála 60 tisíc podpisů nasbírala už Ivana Zemanová pro svého manžela Miloše, který chce příští rok v lednu…

Dost bylo růžovozlaté barvy Rose Gold. Apple s ní chce údajně skončit

Dost bylo růžovozlaté barvy Rose Gold. Apple s ní…

Apple byl jedním z prvních výrobců, který nabídl své produkty v růžovozlaté (Rose Gold) barvě. Ta se následně…

 

iSport.cz

Napadený fanoušek Hradce promluvil. Byl krátce v bezvědomí, má odřeniny

Napadený fanoušek Hradce promluvil. Byl krátce v…

Byl to moment, na který fanoušci, kteří navštívili druholigové utkání mezi Hradcem Králové a Pardubicemi (2:1),…

Krmenčík do Slavie? Plzeň odolala. Příběh byl uzavřen, napsal Tvrdík

Krmenčík do Slavie? Plzeň odolala. Příběh byl…

AKTUALIZOVÁNO | Fotbalová Slavia chtěla zkusit přetáhnout z Plzně útočníka Plzně Michaela Krmenčíka. Za…

 

Reflex.cz

Solární střechy od Tesly realitou: První exempláře firma instaluje na domy zaměstnanců

Solární střechy od Tesly realitou: První exempláře…

Elon Musk již před časem představil nový druh střešních tašek, jež produkují elektřinu a dle plánů společnosti…

Cestovatelka a novinářka Markéta Foktová: Děti na cestách nejsou překážkou

Cestovatelka a novinářka Markéta Foktová: Děti na…

Na stránkách Lidé a Země často najdete články podepsané „Text a foto: Markéta a Michael Foktovi“. Ona je přitom…