Jaguar XK – hliník na všech frontách

Jaguar XK – hliník na všech frontách

 
 

Po dlouhých devíti letech přichází britská automobilka Jaguar s novým modelem XK, který po boku nové vlajkové lodi XJ tvoří špičku firemní nabídky. Stejně jako velké sedany i nové kupé dostalo do vínku hliníkovou konstrukci karosérie.

Současná řada kupé a kabrioletů XK si odbyla premiéru již v roce 1996 a to je i na segment luxusních sportovních vozů opravdu hodně dávno. Bylo tedy již na čase, nabídnout zájemcům a fanouškům značky modernější vůz. Konstrukce nového XK začínala prakticky na čistém papíře, protože více než na svého přímého předchůdce se snaží navazovat na dávnější tradice symbolizované především v modelech C, D a nesmrtelném E (historii těchto vozů najdete zde). Přestože se také nové XK nevyhnulo současnému trendu zvětšování, díky hliníkové konstrukci celé karosérie se konstruktérům podařilo snížit pohotovostní hmotnost nového vozu o celých 90 kg pod úroveň současného modelu. Hliníková karosérie není pro Jaguár žádnou novinkou, protože nový model sedanu XJ jejích výhod využívá také (představení XJ najdete zde). Oproti konkurenčním konstrukcím se však nejedná o hliníkový prostorový rám s hliníkovými vnějšími panely, ale o plnohodnotnou samonosnou konstrukci využívající v nejvíce namáhaných místech nejen plechové výlisky, ale také odlitky a vytlačované díly. Po vzoru leteckého průmyslu jsou všechny díly snýtované a slepené epoxidovým lepidlem. Díky lehkému hliníku mohou majitelé nového vozu využívat pro nakládání zavazadel vskutku ohromný otvor, který se objeví po otevření zadní výklopné stěny. V této třídě je neobvykle protažena až do úrovně nárazníku. Je vidět, že si konstruktéři v oblasti tuhosti karosérie (tuhost v krutu by měla být vyšší o 31%) velmi věří, když obětovali možnost karosérii v tomto místě vyztužit. Konstrukce karosérie dbá nejen na bezpečnost posádky, kterou chrání jak mohutná klec, tak i bohatě dimenzované deformační zóny, ale velká pozornost byla věnována i bezpečnosti případných poražených chodců. Dlouhá kapota motoru je vybavena systémem, který ji v případě kolize na zadní hraně ve zlomku sekundy vyzdvihne a tím vznikne deformační prostor mezi kapotou a tvrdými, nepoddajnými díly motoru a zranění způsobené poraženému chodci tak nemusí, především na hlavě, dosahovat takového rozsahu.

Popisovat design nového Jaguaru asi není nijak potřeba. Z kteréhokoli úhlu je na první pohled patrné, že se jedná o britský vůz, neboť kupé těchto tvarů se rodí pouze v ostrovním království. Oproti předchůdci se poněkud pozměnily proporce, neboť rozvor náprav narostl o celých 162 mm, zatímco celková délka se zvětšila jen o 30 mm. Z těchto údajů je jasné, že byly zkráceny převisy, což se nepochybně projeví i na jízdních vlastnostech. Na čistých a velmi dynamických liniích karosérie mne osobně uvádí trochu do rozpaků poněkud lacině působící vzhled přídě a tvar předních světlometů, který mi z určitého úhlu silně připomíná stejný prvek u několik let prodávaného Hyundai Coupé. Dojem přídě vylepšuje její boční profil, který působí jako hlava dravce. Naopak při pohledu na záď vozu se zajímavě tvarovanými koncovými světly, mohutnými „rameny“ blatníků, doplněnou dvěma mohutnými koncovkami výfuku, je zcela zřejmé, že před vámi jede automobil vskutku výjimečný. Zajímavým prvkem jak vzhledovým, tak i funkčním, je rozměrný výdech horkého vzduchu z motorového prostoru těsně před přední hranou dveří. Celkový dojem čisté boční linie doplňují velká 20palcová kola s pěti páry tenkých paprsků, jež vůz opticky odlehčují a snižují.

Srdcem každého a hlavně sportovního vozu je kvalitní pohonná jednotka. Pod kapotou nového XK se usídlil atmosféricky plněný V8 se čtyřmi ventily na válec o objemu 4196 ccm, který je také znám ze sedanu XJ. Proti motoru současného XK prošel výraznými úpravami, především v oblasti přípravy směsi. Tu má na starosti zcela nové vstřikování a dovoluje novému vozu plnit předpisy Euro 4. Díky snížené spotřebě paliva motor produkuje o 6 procent méně oxidu uhličitého. Výkonové parametry však zůstávají prakticky stejné. Největší výkon dosahuje hodnoty 221 kW (300 k) při 6000 ot/min a točivý moment 420 Nm při 4100 ot/min. Aby byla zajištěna dostatečná dynamika, byl průběh točivého momentu rozložen do širokého pásma otáček od 2000 do 6000 ot/min, kdy dosahuje přes 85 procent maxima. O spolehlivý přenos síly se stará nová šestistupňová sekvenční převodovka, která umožní majitelům vozů Jaguar poprvé vychutnat možnost řazení páčkami pod volantem. Jaguar touto převodovkou také opouští po mnoho let tradiční tvar kulisy volicí páky do J a zavádí jednodušší tvar L. Výrazným posílením prošel brzdový systém,který dostal větší kotouče, ABS regulující každé kolo samostatně a všechny současné systémy vylepšující brzdný účinek.

Interiér vozu se nesnaží o žádné extravagance a vyznává konzervativní jednoduchost tvarů. Veškerý pocit luxusu je docílen použitím špičkových materiálů pro jeho čalounění a vynikajícího zpracování veškerých detailů. Je možno volit mezi sportovní střídmostí, kombinující tmavou kůži a matný kov, nebo klasicky luxusní kombinací světlé kůže a dřevěných panelů. Řidič má před tříramenným volantem k dispozici dva „klasické“ kruhové přístroje, které jsou od sebe odděleny multifunkčním displejem, který zobrazuje důležité údaje jako zařazenou rychlost, údaje aktivního tempomatu, navigační údaje či varování o nízkém tlaku pneumatik. Další, větší displej s úhlopříčkou 7“ je umístěn na středové konzole. Tento je dotykový a umožňuje ovládání audiosoustavy, navigace, klimatizace a telefonu. Vůz nepotřebuje žádný klíček, protože se uzamyká kartou a k nastartování pomocí červeného tlačítka vedle voliče převodovky, stačí,když má někdo z pasažérů kartu u sebe v kapse.

Pro všechny zájemce,kteří si na nový XK dělají zálusk ještě několik informací. Zrychlení z 0-100 km/h zvládá za 6,2 sekundy a nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h. Mnohem smutnější ale asi bude, že novinka půjde do prodeje až začátkem roku 2006 a ceny nejsou ještě stanoveny. Pro vyznavače otevřených vozů se chystá také verze kabrio.

Tatra a její nejznámější mobilní jeřáby. Prohlédněte si je v galerii Tatra a její nejznámější mobilní jeřáby. Prohlédněte si je v galerii

Kopřivnická automobilka Tatra a společnost ČKD Mobilní…

Od nástupu Trumpa na trůn proudí do USA o polovinu méně uprchlíků Od nástupu Trumpa na trůn proudí do USA o polovinu méně uprchlíků

Příliv uprchlíků do Spojených států se za první tři…

Žádosti Ukrajinců o práci v Česku prudce rostou. Letos jich může být i přes deset tisíc Žádosti Ukrajinců o práci v Česku prudce rostou. Letos jich může být i přes deset tisíc

Přibližně 20 tisíc lidí by v tomto roce mohlo požádat o…

O Tibetu se nediskutuje. Čekáme respekt, říká obchodní rada čínské ambasády O Tibetu se nediskutuje. Čekáme respekt, říká obchodní rada čínské ambasády

Obchodní výměna s Čínou stále se rozšiřuje. Nejde jen o…

 

Štítky Design Jaguar

 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 




Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo

Jaguar XK už je sice na sklonku života, jen tak ale…

Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá

Pokud se Jaguar XK v budoucnu přece jen dočká nástupce,…

 



 
Jízdní dojmy: Ford F-150 Raptor pro Rallye Dakar. Říkají mu Shrek!

Jízdní dojmy: Ford F-150 Raptor pro Rallye Dakar. Říkají mu Shrek!

Včera

Dakarský speciál Martina Prokopa a týmu MP Sports opravdu vypadá jako v USA velmi populární pick-up Ford F-150 Raptor. Ale platí to také o technice? A jaké to je, svézt se na horkém sedadlem spolujezdce?




Blesk.cz

Jen o fous unikli smrti: Dostat se do cesty velrybě se nevyplácí

Jen o fous unikli smrti: Dostat se do cesty velrybě…

Internet válcuje dramatické video, které jen shodou náhod zachytilo neuvěřitelný okamžik. Parta rybářů si jen…

Aktivisté z ciziny najeli do vepřína v Letech: „Čekáme přes 40 let“

Aktivisté z ciziny najeli do vepřína v Letech:…

Evropská unie musí zastavit dotace firmě AGPI, která vlastní vepřín v Letech u Písku v místech, kde stával…

 

iSport.cz

Sestra hokejisty Nečase zaujala při draftu NHL! Dojatá blondýnka líbala český talent

Sestra hokejisty Nečase zaujala při draftu NHL!…

Nebyl sám, kdo na sebe strhl pozornost. Hokejista Martin Nečas byl v pátek draftovaný do NHL v 1. kole jako 12.…

Česko – Dánsko 2:4. Zázrak se nekonal, Lvíčata na EURO končí

Česko – Dánsko 2:4. Zázrak se nekonal, Lvíčata na EURO končí

Zázrak se nekonal! Čeští fotbalisté nezvládli poslední duel ve skupině C a po prohře 2:4 se s EURO do 21 let…

 

Reflex.cz

Andrej Babiš je mimo jiné i autor bestsellerů!

Andrej Babiš je mimo jiné i autor bestsellerů!

A je poučné, jak si tuto záviděníhodnou pozici získat. Andrej k získání trofeje nejprodávanější knihy roku…

Být policajtem, to je vyražení

Být policajtem, to je vyražení

Výsledek vyšetřování: policii nevadí civil z Hradu v nabouraném BMW. Mně taky ne. Ale vadí mi ta bouračka, vadí…