Jaguar XK – hliník na všech frontách

Jaguar XK – hliník na všech frontách

 
 

Po dlouhých devíti letech přichází britská automobilka Jaguar s novým modelem XK, který po boku nové vlajkové lodi XJ tvoří špičku firemní nabídky. Stejně jako velké sedany i nové kupé dostalo do vínku hliníkovou konstrukci karosérie.

Současná řada kupé a kabrioletů XK si odbyla premiéru již v roce 1996 a to je i na segment luxusních sportovních vozů opravdu hodně dávno. Bylo tedy již na čase, nabídnout zájemcům a fanouškům značky modernější vůz. Konstrukce nového XK začínala prakticky na čistém papíře, protože více než na svého přímého předchůdce se snaží navazovat na dávnější tradice symbolizované především v modelech C, D a nesmrtelném E (historii těchto vozů najdete zde). Přestože se také nové XK nevyhnulo současnému trendu zvětšování, díky hliníkové konstrukci celé karosérie se konstruktérům podařilo snížit pohotovostní hmotnost nového vozu o celých 90 kg pod úroveň současného modelu. Hliníková karosérie není pro Jaguár žádnou novinkou, protože nový model sedanu XJ jejích výhod využívá také (představení XJ najdete zde). Oproti konkurenčním konstrukcím se však nejedná o hliníkový prostorový rám s hliníkovými vnějšími panely, ale o plnohodnotnou samonosnou konstrukci využívající v nejvíce namáhaných místech nejen plechové výlisky, ale také odlitky a vytlačované díly. Po vzoru leteckého průmyslu jsou všechny díly snýtované a slepené epoxidovým lepidlem. Díky lehkému hliníku mohou majitelé nového vozu využívat pro nakládání zavazadel vskutku ohromný otvor, který se objeví po otevření zadní výklopné stěny. V této třídě je neobvykle protažena až do úrovně nárazníku. Je vidět, že si konstruktéři v oblasti tuhosti karosérie (tuhost v krutu by měla být vyšší o 31%) velmi věří, když obětovali možnost karosérii v tomto místě vyztužit. Konstrukce karosérie dbá nejen na bezpečnost posádky, kterou chrání jak mohutná klec, tak i bohatě dimenzované deformační zóny, ale velká pozornost byla věnována i bezpečnosti případných poražených chodců. Dlouhá kapota motoru je vybavena systémem, který ji v případě kolize na zadní hraně ve zlomku sekundy vyzdvihne a tím vznikne deformační prostor mezi kapotou a tvrdými, nepoddajnými díly motoru a zranění způsobené poraženému chodci tak nemusí, především na hlavě, dosahovat takového rozsahu.

Popisovat design nového Jaguaru asi není nijak potřeba. Z kteréhokoli úhlu je na první pohled patrné, že se jedná o britský vůz, neboť kupé těchto tvarů se rodí pouze v ostrovním království. Oproti předchůdci se poněkud pozměnily proporce, neboť rozvor náprav narostl o celých 162 mm, zatímco celková délka se zvětšila jen o 30 mm. Z těchto údajů je jasné, že byly zkráceny převisy, což se nepochybně projeví i na jízdních vlastnostech. Na čistých a velmi dynamických liniích karosérie mne osobně uvádí trochu do rozpaků poněkud lacině působící vzhled přídě a tvar předních světlometů, který mi z určitého úhlu silně připomíná stejný prvek u několik let prodávaného Hyundai Coupé. Dojem přídě vylepšuje její boční profil, který působí jako hlava dravce. Naopak při pohledu na záď vozu se zajímavě tvarovanými koncovými světly, mohutnými „rameny“ blatníků, doplněnou dvěma mohutnými koncovkami výfuku, je zcela zřejmé, že před vámi jede automobil vskutku výjimečný. Zajímavým prvkem jak vzhledovým, tak i funkčním, je rozměrný výdech horkého vzduchu z motorového prostoru těsně před přední hranou dveří. Celkový dojem čisté boční linie doplňují velká 20palcová kola s pěti páry tenkých paprsků, jež vůz opticky odlehčují a snižují.

Srdcem každého a hlavně sportovního vozu je kvalitní pohonná jednotka. Pod kapotou nového XK se usídlil atmosféricky plněný V8 se čtyřmi ventily na válec o objemu 4196 ccm, který je také znám ze sedanu XJ. Proti motoru současného XK prošel výraznými úpravami, především v oblasti přípravy směsi. Tu má na starosti zcela nové vstřikování a dovoluje novému vozu plnit předpisy Euro 4. Díky snížené spotřebě paliva motor produkuje o 6 procent méně oxidu uhličitého. Výkonové parametry však zůstávají prakticky stejné. Největší výkon dosahuje hodnoty 221 kW (300 k) při 6000 ot/min a točivý moment 420 Nm při 4100 ot/min. Aby byla zajištěna dostatečná dynamika, byl průběh točivého momentu rozložen do širokého pásma otáček od 2000 do 6000 ot/min, kdy dosahuje přes 85 procent maxima. O spolehlivý přenos síly se stará nová šestistupňová sekvenční převodovka, která umožní majitelům vozů Jaguar poprvé vychutnat možnost řazení páčkami pod volantem. Jaguar touto převodovkou také opouští po mnoho let tradiční tvar kulisy volicí páky do J a zavádí jednodušší tvar L. Výrazným posílením prošel brzdový systém,který dostal větší kotouče, ABS regulující každé kolo samostatně a všechny současné systémy vylepšující brzdný účinek.

Interiér vozu se nesnaží o žádné extravagance a vyznává konzervativní jednoduchost tvarů. Veškerý pocit luxusu je docílen použitím špičkových materiálů pro jeho čalounění a vynikajícího zpracování veškerých detailů. Je možno volit mezi sportovní střídmostí, kombinující tmavou kůži a matný kov, nebo klasicky luxusní kombinací světlé kůže a dřevěných panelů. Řidič má před tříramenným volantem k dispozici dva „klasické“ kruhové přístroje, které jsou od sebe odděleny multifunkčním displejem, který zobrazuje důležité údaje jako zařazenou rychlost, údaje aktivního tempomatu, navigační údaje či varování o nízkém tlaku pneumatik. Další, větší displej s úhlopříčkou 7“ je umístěn na středové konzole. Tento je dotykový a umožňuje ovládání audiosoustavy, navigace, klimatizace a telefonu. Vůz nepotřebuje žádný klíček, protože se uzamyká kartou a k nastartování pomocí červeného tlačítka vedle voliče převodovky, stačí,když má někdo z pasažérů kartu u sebe v kapse.

Pro všechny zájemce,kteří si na nový XK dělají zálusk ještě několik informací. Zrychlení z 0-100 km/h zvládá za 6,2 sekundy a nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h. Mnohem smutnější ale asi bude, že novinka půjde do prodeje až začátkem roku 2006 a ceny nejsou ještě stanoveny. Pro vyznavače otevřených vozů se chystá také verze kabrio.

Tusk: Naše jednota je v zájmu Británie. Její návrh jednání ale rázně odmítl Tusk: Naše jednota je v zájmu Británie. Její návrh jednání ale rázně odmítl

Předseda Evropské rady Donald Tusk opět zdůraznil, že…

Před 210 lety začala budovat slávu Becherovka. Dnes vyrábí 10 milionů lahví ročně Před 210 lety začala budovat slávu Becherovka. Dnes vyrábí 10 milionů lahví ročně

Již 210 let se objevuje na trhu nejznámější český bylinný…

Schäuble: Británie nesmí mít žádné výhody, nic není zadarmo Schäuble: Británie nesmí mít žádné výhody, nic není zadarmo

Británie musí pochopit, že nemůže mít po odchodu z…

V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu

Po tragédii letu Germanwings z roku 2015, kdy pilot…

 

Štítky Design Jaguar

 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích

Již brzy odhalí mladoboleslavská automobilka novinku v…

 




Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo

Jaguar XK už je sice na sklonku života, jen tak ale…

Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá

Pokud se Jaguar XK v budoucnu přece jen dočká nástupce,…

 



 
Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

Dnes 08:00

Dlouhodobé octavii na zemní plyn jsme se podívali na zoubek z hlediska spotřeby, dynamiky a jízdních vlastností.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Povodněmi dál hrozí Opava, Odra a Bečva. Další řeky se už zklidnily

Povodněmi dál hrozí Opava, Odra a Bečva. Další řeky…

Na řece Opavě v Držkovicích stále platí třetí stupeň povodňové aktivity, tedy stav ohrožení, na Odře v Ostravě…

 

iSport.cz

Tarasenko dvěma góly řídil výhru St. Louis, Edmonton vede v sérii 2:0

Tarasenko dvěma góly řídil výhru St. Louis, Edmonton…

Hokejisté St. Louis porazili v pátečním utkání play off NHL Nashville 3:2 a vyrovnali stav série druhého kola na…

Rada slavil na tribuně: Mourinho má odřený kolena, mě hned vykážou

Rada slavil na tribuně: Mourinho má odřený kolena,…

Strach o další překvapivou ztrátu vystřídala euforie. Trenér Sparty Petr Rada si vítězný gól v Příbrami na 2:1 z…

 

Reflex.cz

Soudkyně Ivanka a oběšený mluvčí. Podívejte se na Trumpových 100 dní v čele USA očima Simpsonových

Soudkyně Ivanka a oběšený mluvčí. Podívejte se na…

V sobotu 29. dubna končí prezidentovi USA stodenní doba hájení. A servítky si vůči němu nebere ani žlutá rodinka…

Politici a svět jejich narcistní bubliny. Proč v tom žijí a chtějí žít?

Politici a svět jejich narcistní bubliny. Proč v tom…

Jsou politici skutečně narcisté a žijí ve své vlastní bublině, která je v jejich postojích utvrzuje? Na toto…