Jaguar XKR – GT s duší supersportu

Jaguar XKR – GT s duší supersportu

 
 

Od představení nového modelu XK před rokem, bylo jen otázkou času, kdy jej doplní i špičková verze XKR, tolik oblíbená i u předchozí řady. Novinka nezklamala, nabízí vynikající dynamiku a ladné křivky dostaly trochu sportovní drsnosti.

Nový model Jaguar XKR konstrukčně vychází z modelu XK a duchem navazuje na předchozí úspěšnou generaci téhož jména. Podle údajů výrobce jej ve všech parametrech výrazně překonává a tudíž by měl svému majiteli nabídnout mnohem více luxusně sportovních prožitků. Základní myšlenkou při stavbě modelu XKR bylo nabídnout luxus špičkového GT, jakým bezesporu je model XK, kombinovaný s výkony těch nejlepších supersportů. Splnit první požadavek přeci jen nebylo tak zásadním problémem, neboť základ byl daný. Trochu potíž nastává, když to všechno musí podávat enormní výkony a přitom stále pracovat velmi příjemně a přátelsky. Nový XKR přichází jak ve verzi kupé, tak i kabrio.

Základem každého pořádného sporťáku je výkonný motor. Ten byl vyřešen tak, že atmosférický motor 4,2 V8 byl nahrazen motorem stejného objemu i konfigurace, ale doplněným mechanickým kompresorem Eaton. Stejná koncepce byla využita i u předchozí generace, takže se jedná o přirozený vývoj osvědčené koncepce. Díky této koncepci je velké množství točivého momentu k dispozici již v nejnižších otáčkách a nedochází k žádným nežádoucím skokovým nárůstům či propadům. Tomu napomáhá ještě variabilní časování sacích ventilů (VICT), které ještě rozšiřuje oblast použitelných otáček. Motor produkuje výkon 306 kW (420 k) při 6250 ot/min a točivý moment 560 Nm při 4000 ot/min. Velký důraz byl také kladen na zvukový projev motor, který vždy byl chloubou vozů Jaguar. Díky utišení chodu kompresoru o 5 dB proti předchozímu modelu, mohli technici pracovat na dokonalém naladění výfukové soustavy. Zvolili aktivní konstrukci, která v nižších otáčkách zajišťuje minimální hluk a maximum pohodlí při cestování. Při sportovnějším nasazení a využívání vyšších otáček, je proudění v tlumiči směřováno přímější cestou a dodává motoru sportovní hluboký zvuk. Točivý moment je na zadní poháněnou nápravu přenášen přes šestistupňovou automatickou převodovku s možností ručního řazení páčkami na volantu. Převodovka je podle prohlášení výrobce velmi rychlá (samožřejmě na klasický automat) při změně převodových stupňů, když jí změna trvá pouhých 600 milisekund. Výhodou řadícího systému je, že ke zvolení manuálního režimu stáčí jen pohnout jednou ze dvou páček pod volantem, bez nutnosti měnit polohu voliče na středovém tunelu. Řídící systém v automatickém režimu dokáže rozpoznat, je-li vůz v zatáčce, či stoupá-li do svahu a v tom případě podrží zařazený stupeň a neřadí vzhůru, aby nerušil dynamiku průjezdu zatáčkou nebo neobtěžoval řazením tam a zpět.

Podvozek XKR má velmi těžkou práci. Musí být komfortní a zároveň tuhý pro bezpečné využití velké dynamiky. Pružiny byly proti modelu XK přitvrzeny na přední nápravě o 38% a na zadní o 24%. Změnou prošlo také řízení Servotronic, které nyní nabízí lepší kontakt s vozovkou. Upravena byla charakteristika elektronicky řízených tlumičů pérování a také vypínatelný protiprokluzový systém dostal modifikovanou náplň práce. Ostatní nebylo nutno měnit, protože tuhost hliníkové skořepinové karosérie a kvalita zavěšení XK zajišťuje potřebný zbytek výkonnosti podvozku. Zásadní změnou je posílení brzdové soustavy. Přední náprava dostala kotouče průměru 355 a tloušťky 32 mm, což je o 29 a 2 mm více než u XK. Třmeny jsou lakovány černě s velkým R.

Změny se dotkly také vnějšího vzhledu vozu. Nejvíce je přeměna na XKR patrná na přídi vozu. Dominantou je zde zcela nový nárazník se spoilerem a rozměrnými vstupy chladícího vzduchu krytými hliníkovou mřížkou. V horním je umístěn znak. Po stranách jsou ještě menší otvory pod mlhovými světly, přivádějící vzduch k brzdám. Stylistickým i funkčním prvkem jsou vstupy vzduchu na kapotě motoru, které pomáhají kompresoru v dodávce vzduchu pro motor. Na boku vozu dominují velká 19“ kola, na přání 20“, a za předními koly umístěná svislá hliníková lišta, kryjící otvor pro výdech horkého vzduchu z motorového prostoru. Záď je charakteristická dvěma páry kruhových koncovek výfuku a opět velkým R pod pravým zadním světlem. Jinak je celkový tvar karosérie úspěšného XK nezměněn, ale i přesto získal těmito drobnými změnami na sportovním náboji. V luxusním interiéru hraje prim kvalitní kůže na sedadlech, doplněná hliníkem na přístrojové desce. Možno je ovšem ale získat i obložení dřevěné.

Nový XKR míří na specifickou skupinu zákazníků, kteří žádají luxus na nejvyšší úrovni společně s výkonem supersportu a nehodlají slevit ani z jednoho požadavku. Za 67,5 tis liber tak nabízí více dynamiky než německá konkurence a přitom jej lze využívat ke každodenním cestám třeba i za nákupy. Tam sice majitel jen stěží využije zrychlení z 0-100 km/h za 4,9 sekundy a nejvyšší omezenou rychlost 250 km/h. Určitě ale zaujme ladnými tvary svého vozu...

Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 

Štítky Jaguar

 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 



Jaguar XKR-S GT v omezené sérii pro Británii Jaguar XKR-S GT v omezené sérii pro Británii

Ač se to zdá jakkoliv šílené, neměl se tento Jaguar ve…

Video: Jaguar XKR-S Convertible se ženou za volantem na ledu Video: Jaguar XKR-S Convertible se ženou za volantem na ledu

Minna Sillankorva, testovací jezdkyně a instruktorka…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…