Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar XKR – GT s duší supersportu

Miroslav Kudělka

Od představení nového modelu XK před rokem, bylo jen otázkou času, kdy jej doplní i špičková verze XKR, tolik oblíbená i u předchozí řady. Novinka nezklamala, nabízí vynikající dynamiku a ladné křivky dostaly trochu sportovní drsnosti.

Nový model Jaguar XKR konstrukčně vychází z modelu XK a duchem navazuje na předchozí úspěšnou generaci téhož jména. Podle údajů výrobce jej ve všech parametrech výrazně překonává a tudíž by měl svému majiteli nabídnout mnohem více luxusně sportovních prožitků. Základní myšlenkou při stavbě modelu XKR bylo nabídnout luxus špičkového GT, jakým bezesporu je model XK, kombinovaný s výkony těch nejlepších supersportů. Splnit první požadavek přeci jen nebylo tak zásadním problémem, neboť základ byl daný. Trochu potíž nastává, když to všechno musí podávat enormní výkony a přitom stále pracovat velmi příjemně a přátelsky. Nový XKR přichází jak ve verzi kupé, tak i kabrio.

Základem každého pořádného sporťáku je výkonný motor. Ten byl vyřešen tak, že atmosférický motor 4,2 V8 byl nahrazen motorem stejného objemu i konfigurace, ale doplněným mechanickým kompresorem Eaton. Stejná koncepce byla využita i u předchozí generace, takže se jedná o přirozený vývoj osvědčené koncepce. Díky této koncepci je velké množství točivého momentu k dispozici již v nejnižších otáčkách a nedochází k žádným nežádoucím skokovým nárůstům či propadům. Tomu napomáhá ještě variabilní časování sacích ventilů (VICT), které ještě rozšiřuje oblast použitelných otáček. Motor produkuje výkon 306 kW (420 k) při 6250 ot/min a točivý moment 560 Nm při 4000 ot/min. Velký důraz byl také kladen na zvukový projev motor, který vždy byl chloubou vozů Jaguar. Díky utišení chodu kompresoru o 5 dB proti předchozímu modelu, mohli technici pracovat na dokonalém naladění výfukové soustavy. Zvolili aktivní konstrukci, která v nižších otáčkách zajišťuje minimální hluk a maximum pohodlí při cestování. Při sportovnějším nasazení a využívání vyšších otáček, je proudění v tlumiči směřováno přímější cestou a dodává motoru sportovní hluboký zvuk. Točivý moment je na zadní poháněnou nápravu přenášen přes šestistupňovou automatickou převodovku s možností ručního řazení páčkami na volantu. Převodovka je podle prohlášení výrobce velmi rychlá (samožřejmě na klasický automat) při změně převodových stupňů, když jí změna trvá pouhých 600 milisekund. Výhodou řadícího systému je, že ke zvolení manuálního režimu stáčí jen pohnout jednou ze dvou páček pod volantem, bez nutnosti měnit polohu voliče na středovém tunelu. Řídící systém v automatickém režimu dokáže rozpoznat, je-li vůz v zatáčce, či stoupá-li do svahu a v tom případě podrží zařazený stupeň a neřadí vzhůru, aby nerušil dynamiku průjezdu zatáčkou nebo neobtěžoval řazením tam a zpět.

Podvozek XKR má velmi těžkou práci. Musí být komfortní a zároveň tuhý pro bezpečné využití velké dynamiky. Pružiny byly proti modelu XK přitvrzeny na přední nápravě o 38% a na zadní o 24%. Změnou prošlo také řízení Servotronic, které nyní nabízí lepší kontakt s vozovkou. Upravena byla charakteristika elektronicky řízených tlumičů pérování a také vypínatelný protiprokluzový systém dostal modifikovanou náplň práce. Ostatní nebylo nutno měnit, protože tuhost hliníkové skořepinové karosérie a kvalita zavěšení XK zajišťuje potřebný zbytek výkonnosti podvozku. Zásadní změnou je posílení brzdové soustavy. Přední náprava dostala kotouče průměru 355 a tloušťky 32 mm, což je o 29 a 2 mm více než u XK. Třmeny jsou lakovány černě s velkým R.

Změny se dotkly také vnějšího vzhledu vozu. Nejvíce je přeměna na XKR patrná na přídi vozu. Dominantou je zde zcela nový nárazník se spoilerem a rozměrnými vstupy chladícího vzduchu krytými hliníkovou mřížkou. V horním je umístěn znak. Po stranách jsou ještě menší otvory pod mlhovými světly, přivádějící vzduch k brzdám. Stylistickým i funkčním prvkem jsou vstupy vzduchu na kapotě motoru, které pomáhají kompresoru v dodávce vzduchu pro motor. Na boku vozu dominují velká 19“ kola, na přání 20“, a za předními koly umístěná svislá hliníková lišta, kryjící otvor pro výdech horkého vzduchu z motorového prostoru. Záď je charakteristická dvěma páry kruhových koncovek výfuku a opět velkým R pod pravým zadním světlem. Jinak je celkový tvar karosérie úspěšného XK nezměněn, ale i přesto získal těmito drobnými změnami na sportovním náboji. V luxusním interiéru hraje prim kvalitní kůže na sedadlech, doplněná hliníkem na přístrojové desce. Možno je ovšem ale získat i obložení dřevěné.

Nový XKR míří na specifickou skupinu zákazníků, kteří žádají luxus na nejvyšší úrovni společně s výkonem supersportu a nehodlají slevit ani z jednoho požadavku. Za 67,5 tis liber tak nabízí více dynamiky než německá konkurence a přitom jej lze využívat ke každodenním cestám třeba i za nákupy. Tam sice majitel jen stěží využije zrychlení z 0-100 km/h za 4,9 sekundy a nejvyšší omezenou rychlost 250 km/h. Určitě ale zaujme ladnými tvary svého vozu...

Miroslav Kudělka