Jaguar XKR – GT s duší supersportu

Jaguar XKR – GT s duší supersportu

 
 

Od představení nového modelu XK před rokem, bylo jen otázkou času, kdy jej doplní i špičková verze XKR, tolik oblíbená i u předchozí řady. Novinka nezklamala, nabízí vynikající dynamiku a ladné křivky dostaly trochu sportovní drsnosti.

Nový model Jaguar XKR konstrukčně vychází z modelu XK a duchem navazuje na předchozí úspěšnou generaci téhož jména. Podle údajů výrobce jej ve všech parametrech výrazně překonává a tudíž by měl svému majiteli nabídnout mnohem více luxusně sportovních prožitků. Základní myšlenkou při stavbě modelu XKR bylo nabídnout luxus špičkového GT, jakým bezesporu je model XK, kombinovaný s výkony těch nejlepších supersportů. Splnit první požadavek přeci jen nebylo tak zásadním problémem, neboť základ byl daný. Trochu potíž nastává, když to všechno musí podávat enormní výkony a přitom stále pracovat velmi příjemně a přátelsky. Nový XKR přichází jak ve verzi kupé, tak i kabrio.

Základem každého pořádného sporťáku je výkonný motor. Ten byl vyřešen tak, že atmosférický motor 4,2 V8 byl nahrazen motorem stejného objemu i konfigurace, ale doplněným mechanickým kompresorem Eaton. Stejná koncepce byla využita i u předchozí generace, takže se jedná o přirozený vývoj osvědčené koncepce. Díky této koncepci je velké množství točivého momentu k dispozici již v nejnižších otáčkách a nedochází k žádným nežádoucím skokovým nárůstům či propadům. Tomu napomáhá ještě variabilní časování sacích ventilů (VICT), které ještě rozšiřuje oblast použitelných otáček. Motor produkuje výkon 306 kW (420 k) při 6250 ot/min a točivý moment 560 Nm při 4000 ot/min. Velký důraz byl také kladen na zvukový projev motor, který vždy byl chloubou vozů Jaguar. Díky utišení chodu kompresoru o 5 dB proti předchozímu modelu, mohli technici pracovat na dokonalém naladění výfukové soustavy. Zvolili aktivní konstrukci, která v nižších otáčkách zajišťuje minimální hluk a maximum pohodlí při cestování. Při sportovnějším nasazení a využívání vyšších otáček, je proudění v tlumiči směřováno přímější cestou a dodává motoru sportovní hluboký zvuk. Točivý moment je na zadní poháněnou nápravu přenášen přes šestistupňovou automatickou převodovku s možností ručního řazení páčkami na volantu. Převodovka je podle prohlášení výrobce velmi rychlá (samožřejmě na klasický automat) při změně převodových stupňů, když jí změna trvá pouhých 600 milisekund. Výhodou řadícího systému je, že ke zvolení manuálního režimu stáčí jen pohnout jednou ze dvou páček pod volantem, bez nutnosti měnit polohu voliče na středovém tunelu. Řídící systém v automatickém režimu dokáže rozpoznat, je-li vůz v zatáčce, či stoupá-li do svahu a v tom případě podrží zařazený stupeň a neřadí vzhůru, aby nerušil dynamiku průjezdu zatáčkou nebo neobtěžoval řazením tam a zpět.

Podvozek XKR má velmi těžkou práci. Musí být komfortní a zároveň tuhý pro bezpečné využití velké dynamiky. Pružiny byly proti modelu XK přitvrzeny na přední nápravě o 38% a na zadní o 24%. Změnou prošlo také řízení Servotronic, které nyní nabízí lepší kontakt s vozovkou. Upravena byla charakteristika elektronicky řízených tlumičů pérování a také vypínatelný protiprokluzový systém dostal modifikovanou náplň práce. Ostatní nebylo nutno měnit, protože tuhost hliníkové skořepinové karosérie a kvalita zavěšení XK zajišťuje potřebný zbytek výkonnosti podvozku. Zásadní změnou je posílení brzdové soustavy. Přední náprava dostala kotouče průměru 355 a tloušťky 32 mm, což je o 29 a 2 mm více než u XK. Třmeny jsou lakovány černě s velkým R.

Změny se dotkly také vnějšího vzhledu vozu. Nejvíce je přeměna na XKR patrná na přídi vozu. Dominantou je zde zcela nový nárazník se spoilerem a rozměrnými vstupy chladícího vzduchu krytými hliníkovou mřížkou. V horním je umístěn znak. Po stranách jsou ještě menší otvory pod mlhovými světly, přivádějící vzduch k brzdám. Stylistickým i funkčním prvkem jsou vstupy vzduchu na kapotě motoru, které pomáhají kompresoru v dodávce vzduchu pro motor. Na boku vozu dominují velká 19“ kola, na přání 20“, a za předními koly umístěná svislá hliníková lišta, kryjící otvor pro výdech horkého vzduchu z motorového prostoru. Záď je charakteristická dvěma páry kruhových koncovek výfuku a opět velkým R pod pravým zadním světlem. Jinak je celkový tvar karosérie úspěšného XK nezměněn, ale i přesto získal těmito drobnými změnami na sportovním náboji. V luxusním interiéru hraje prim kvalitní kůže na sedadlech, doplněná hliníkem na přístrojové desce. Možno je ovšem ale získat i obložení dřevěné.

Nový XKR míří na specifickou skupinu zákazníků, kteří žádají luxus na nejvyšší úrovni společně s výkonem supersportu a nehodlají slevit ani z jednoho požadavku. Za 67,5 tis liber tak nabízí více dynamiky než německá konkurence a přitom jej lze využívat ke každodenním cestám třeba i za nákupy. Tam sice majitel jen stěží využije zrychlení z 0-100 km/h za 4,9 sekundy a nejvyšší omezenou rychlost 250 km/h. Určitě ale zaujme ladnými tvary svého vozu...

Do roka se rozhodne, zda je Evropa stále jednotná, anebo nikoli, soudí Matteo Salvini Do roka se rozhodne, zda je Evropa stále jednotná, anebo nikoli, soudí Matteo Salvini

Podle Salviniho budou klíčové volby do Evropského…

Světové burzy přišly o více než dva biliony dolarů Světové burzy přišly o více než dva biliony dolarů

Na poslední dva týdny nebudou investoři do akcií…

ČEZ vyplatí za dividendu stejnou částku jako loni ČEZ vyplatí za dividendu stejnou částku jako loni

Energetická společnost ČEZ vyplatí akcionářům stejnou…

 

Štítky Jaguar

 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli

Za první rok podle údajů od zákazníků některé značky…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 



David Brown Speedback Silverstone Edition: Britská specialita pro deset vyvolených David Brown Speedback Silverstone Edition: Britská specialita pro deset vyvolených

Britská společnost David Brown Automotive si pro letošní…

Jaguar XKR-S GT v omezené sérii pro Británii Jaguar XKR-S GT v omezené sérii pro Británii

Ač se to zdá jakkoliv šílené, neměl se tento Jaguar ve…

 



 
Benzin a nafta neustále zdražují. Je zemní plyn (CNG) řešením?

Benzin a nafta neustále zdražují. Je zemní plyn (CNG) řešením?

Dnes 08:00

Modely na CNG u nás zaznamenaly váhavý rozjezd. Nyní přichází jejich chvíle, pomůžou automobilkám dostat se z bryndy s emisemi. Nás přitom může těšit nízká daň a levné palivo.




Blesk.cz

Dcera Patrasové a Felixe Anička: Svině máme v rodině!

Dcera Patrasové a Felixe Anička: Svině máme v rodině!

Jablko nepadá daleko od stromu! Tomu věří mladá Anička Slováčková, která podle svých slov po matce Dagmar…

Myši se dostaly do bankomatu a z peněz zůstaly jen cáry: Rozkousaly 377 tisíc!

Myši se dostaly do bankomatu a z peněz zůstaly jen…

Pracovníci Státní indické banky si stěžovali, že nefunguje bankomat. Poté, co na místo dorazili technici a…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Co rozděluje ikony? Messi bez emocí, Ronaldo dá gól ze všeho, říká Krejčí

Co rozděluje ikony? Messi bez emocí, Ronaldo dá gól…

Jeden za dva zápasy čtyřikrát rozvlnil síť, druhému se bortí dětský sen, jak vede Argentinu za světovým zlatem.…

 

Reflex.cz

Jak si zničit auto? 5 věcí, kterými řidiči běžně škodí svému vozu

Jak si zničit auto? 5 věcí, kterými řidiči běžně…

Řídit umí skoro každý. Ne všichni ale vědí, jak auto používat tak, aby nedocházelo k předčasnému opotřebení…

Peřeje na Vuoksi: Úchvatná přírodní podívaná je dnes už jen byznys

Peřeje na Vuoksi: Úchvatná přírodní podívaná je dnes…

Peřeje na finské řece Vuoksi patří k nejstarším turistickým atrakcím v Evropě. O jejich popularitu se zasloužili…