Jaguar XKR-S: První dojmy
Samostatná automobilka Jaguar, vlastněná indickým Tata Motors, už nemusí harmonicky koexistovat vedle Aston Martinu. Značky Jaguar a Aston Martin, dříve obě vlastněné Fordem, mají nové majitele, a tak si můžou jít po krku.
Aston Martin Rapide asi nikomu u Jaguaru těžkou hlavu v tento okamžik nedělá, s novým Jaguarem XKR-S tomu ale asi bude jinak. 550koňové kupé totiž zahazuje všechny náznaky usedlého charakteru a chce si zostra vyšlápnout na dvanáctiválcová kupé Aston Martin.
Zaujme už zářivou azurově-tyrkysovou barvou karoserie. Změny jsou ale mnohem rozsáhlejší. Především zcela nové přední světlomety odstraňují hlavní designovou slabinu modelu XK/XKR, která přetrvává i po předloňském faceliftu. Nezbývá, než si přát, aby se ve stejném duchu modernizovaly i standardní verze kupé a kabrioletů od Jaguaru.
Agresivní bodykit můžeme označit za tovární tuning. Obzvlášť křidélka po stranách předního nárazníku jsou působivým detailem. Zezadu celek doplňuje elegantní křídlo a relativně velký difuzor – obojí z karbonu.
Aston Martin Virage: První dojmy
Tak, jak je u sportovních Jaguarů dlouholetou tradicí, není na karoserii ani kousek chromu. Co není v barvě laku (kromě modré bude na výběr červená, bílá, černá a šedá), má leskle černý povrch. Platí to pro rámy oken, ozdobné lišty, části nárazníků i 20palcová kola Vulcan.
Úpravy exteriéru jsou radikální, o to víc ale zamrzí rozsah změn v interiéru. Zůstává mimo jiné zastaralý tvar volantu a nevýrazné pojetí dekoru palubní desky. Úpravy jsou tedy jen ve volbě materiálů. Pětiletý design přitom vedle nového XJ vypadá ještě starší, než ve skutečnosti je.
Palubní deska, středový tunel a výplně dveří jsou čalouněný černou kůží s prošíváním v barvě karoserie. Stejnou barevnou kombinaci má i čalounění sedadel a věnec volantu. Sportovně-luxusní dojem završuje černý strop z Alcantary.
Jaguar XKR-S: Kočkovitá šelma s maximálkou 300 km/h
Největší změnou uvnitř jsou skořepinová sedadla. Nabízí nízký posaz se sportovním sevřením těla. Perfekcionisty potěší komplikovaný vzor čalounění a materiál na bočnicích – povrch je stejný jako kůže, ale textura svým uspořádáním připomíná karbonová vlákna. Ten samý materiál najdeme i na loketních opěrkách ve dveřích.
Za to vše, společně s technickými modifikacemi motoru a zvýšením výkonu z 375 na 404 kW, bude Jaguar na českém trhu žádat zhruba 3,3 milionu korun.
Jaguar řady XK s provedením XKR-S získává novou krev do žil. Speciální verze dohání to, co se před dvěma lety u faceliftu mohlo změnit, ale zůstalo při starém – tedy až na interiér. Chválíme radikální úpravy exteriéru a zaměření na jasný cíl – postavit nejrychlejší kupé Jaguar všech dob. Doufáme, že ve stejném duchu se změní vzhled i u běžných verzí XK a XKR, a že se v budoucnu dočkáme nového interiéru. Byla by škoda, kdyby XK muselo dožít s tím stávajícím.